Στόχος της ΔΕΥΑ Σύρου η συμβασιοποίηση για την κατασκευή του δίδυμου υποθαλάσσιου αγωγού, μέχρι τέλος Μαΐου, ώστε να μη χαθεί η χρηματοδότηση

Αγώνας δρόμου για το έργο της αφαλάτωσης της Βάρης

Έναρξη των εργασιών μετά το καλοκαίρι, για να μην επηρεαστεί η παραλία και οι επιχειρήσεις

Μετ΄ εμποδίων δρομολογήθηκε το έργο για τη βελτίωση της λειτουργίας της αφαλάτωσης στη Βάρη, που αφορά στην κατασκευή του δίδυμου υποθαλάσσιου αγωγού, με τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης με εργολάβο, μετά από μία διαλυμένη πρώτη εργολαβία και έναν άκαρπο νέο διαγωνισμό.

Η χρηματοδότηση που έχει εξασφαλιστεί από περιφερειακό πρόγραμμα προ πέντε ετών, κινδυνεύει να χαθεί, καθώς αν παρέλθει η 31η Μαΐου και η ΔΕΥΑ Σύρου δεν έχει υπογράψει τη σύμβαση, - το σχέδιο της οποίας μαζί με τις αποφάσεις της Δημοτικής Επιχείρησης βρίσκονται προς έγκριση στον Επίτροπό -, τότε αυτό δεν θα μπορέσει να υλοποιηθεί.

Ουσιαστικά, το έργο με τίτλο “Κατασκευή δίδυμου υποθαλάσσιου αγωγού προσαγωγής θαλάσσιου νερού μονάδας αφαλάτωσης Βάρης Σύρου”, κατοχυρώθηκε στην εταιρεία Τ&Τ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ Α.Ε. έναντι του ποσού των 449.828,16 ευρώ και η συμφωνία έγινε δεκτή από το Δ.Σ. της ΔΕΥΑ Σύρου.

Πρακτικά με το συγκεκριμένο έργο, η άντληση του θαλασσινού νερού θα γίνεται από βαθύτερο σημείο ώστε να μην διοχετεύονται άμμος και φύκια στον εξοπλισμό της αφαλάτωσης, κάτι που συμβαίνει σήμερα και προκαλούνται εμφράξεις.

Για το θέμα, είχε πραγματοποιήσει σχετική ενημέρωση ο διευθυντής της ΔΕΥΑ Σύρου σε προηγούμενο Δ.Σ., ενώ μίλησε και στην “Κοινή Γνώμη”. Αφού εξήγησε την αναγκαιότητά του, επεσήμανε πως οι εργασίες θα αρχίσουν να υλοποιούνται αμέσως μετά το καλοκαίρι. Κι αυτός ο προγραμματισμός κρίνεται αναγκαίος, καθώς θα πρέπει να σκαφτεί όλο το τμήμα από τον εξωτερικό χώρο της αφαλάτωσης μέχρι και την παραλία για να περάσει ο αγωγός υποθαλάσσια.

Αν οι εργασίες εκτελούνταν εντός θερινής σεζόν, αυτό θα σήμαινε τον ολικό σχεδόν “παροπλισμό” της παραλίας της Βάρης αλλά και το “λουκέτο” στις επιχειρήσεις, σε μία περίοδο άκρως απαραίτητη για την οικονομική επιβίωσή τους.

Υπενθυμίζεται πως η πρώτη εργολαβία για το έργο είχε διαλυθεί προ ετών, καθώς ο εργολάβος δεν είχε ανταποκριθεί ως όφειλε και στους χρόνους της ΔΕΥΑ Σύρου.

Με διαπραγμάτευση για κατοχύρωση νέας εργολαβίας

Ως φαίνεται και η ΔΕΥΑ Σύρου εξάντλησε κάθε περιθώριο για να βρει εργολάβο, μετά από έναν άγονο διαγωνισμό που προηγήθηκε τους τελευταίους μήνες και στον οποίο δεν εκδήλωσε ενδιαφέρον καμία εργολαβική πλευρά.

Ένα μίνι ιστορικό που οδήγησε στην απόφαση της απευθείας διαπραγμάτευσης ώστε να μην χαθεί η χρηματοδότηση, έκανε στη συνεδρίαση ο διευθυντής, Γιώργος Βακόνδιος. “Με την υπ’ αριθ. 107/04.12.2023 απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου εγκρίθηκε η μελέτη και οι όροι της διακήρυξης για τη διενέργεια ανοικτού, ηλεκτρονικού διαγωνισμού για την εκτέλεση του έργου “Κατασκευή δίδυμου υποθαλάσσιου αγωγού προσαγωγής θαλασσινού νερού μονάδας αφαλάτωσης Βάρης ν. Σύρου”. Στον εν λόγω διαγωνισμό δεν υποβλήθηκε καμία προσφορά και γι αυτό με την υπ’ αριθ. 9/05.02.2024 απόφαση Δ.Σ. κατέστη άγονος και εγκρίθηκε η προσφυγή στη διαδικασία της διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 32 του Ν. 4412/16.

Έπειτα από έρευνα αγοράς και λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες και απαιτήσεις του έργου, προσφέρθηκε να εκτελέσει το έργο η τεχνική εταιρεία Τ&Τ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ Α.Ε. εντός του εγκεκριμένου προϋπολογισμού ποσού 449.828,16 ευρώ. Αυτό επιβεβαιώθηκε εγγράφως με την υπ’ αριθ. Πρωτ. 647/8.4.2024 επιστολή της”. Σύμφωνα με όσα εξήγησε παρακάτω, η επιτροπή διαγωνισμών έργων της ΔΕΥΑΣ “αφού εξέτασε τα υποβληθέντα δικαιολογητικά, με το σχετικό έγγραφό της εισηγείται την ανάθεση του έργου στην εταιρεία Τ&Τ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ Α.Ε. καθώς διαπιστώνεται ότι πληροί τις απαραίτητες προδιαγραφές και ότι διαθέτει πρότερη αντίστοιχη εμπειρία”.

Να μη χαθεί η χρηματοδότηση

Μιλώντας στην “Κοινή Γνώμη” επεσήμανε πως γίνεται μεγάλη προσπάθεια να προλάβει η ΔΕΥΑ Σύρου την καταληκτική ημερομηνία, ώστε να μη χαθεί η απαραίτητη χρηματοδότηση. “Για το έργο του υποθαλάσσιου αγωγού, αυτή τη στιγμή είμαστε σε μία διαδικασία που πάμε να προλάβουμε να το αναθέσουμε. Σε κάθε περίπτωση δεν θα εκτελεστεί πριν το καλοκαίρι, απλά θέλουμε να έχουμε σύμβαση μέχρι 31/5 γιατί είναι έτσι η χρηματοδότηση”, σημείωσε, συμπληρώνοντας πως, “η χρηματοδότηση είναι από περιφερειακό πρόγραμμα. Προσπαθούμε να προχωρήσουμε γρήγορα για να μη χαθεί”.

Υπενθύμισε δε, πως, πριν από τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης, είχε γίνει ένας διαγωνισμός που είχε πέσει στο κενό. “Είχε γίνει ένας διαγωνισμός, απέβη άγονος και έχουμε προχωρήσει με τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης. Τώρα είμαστε στη φάση που περιμένουμε να εγκριθεί η σύμβαση από τον Επίτροπο”, γνωστοποίησε χαρακτηριστικά.

Υλοποίηση μετά την τουριστική σεζόν

Σε συνέχεια των ανωτέρω, υπήρξε σαφής ως προς τον χρόνο έναρξης των εργασιών. “Ο στόχος μας είναι να συμβασιοποιήσουμε μέχρι 31/5 ώστε να αρχίσουμε την υλοποίησή του αμέσως μετά το καλοκαίρι. Θα δυσκολευτούμε μέσα σε αυτό το καλοκαίρι γιατί δεν θα έχουμε την απαιτούμενη υδροληψία που θέλουμε, αλλά θα το τακτοποιήσουμε”, ανέφερε, απαντώντας μάλιστα για το τι σημαίνει η μη ύπαρξη απαιτούμενης υδροληψίας σε πρακτικό επίπεδο για την περιοχή.

“Πιθανόν σε κάποιες περιόδους αιχμής να μην μπορούν να δουλέψουν όλες οι μονάδες που είναι εκεί. Στη Βάρη έχουμε τρεις μονάδες. Μία των 500 κυβικών νερού, μία των  250 κυβικών που είναι οι παλαιότερες και μία των 300 κυβικών.

Πιθανόν στην αιχμή κάποια από αυτές να μην μπορέσει να δουλέψει ή να μην μπορέσουν να δουλέψουν ταυτόχρονα. Εκεί θα δυσκολευτούμε”, πρόσθεσε, επισημαίνοντας πως, υπάρχει εναλλακτικό σενάριο για την προσπάθεια κάλυψης των αναγκών. “Όμως έχουμε εξετάσει κι έχουμε κι εφεδρικές πηγές να υποστηριχθούμε, από τα δίκτυα της Ποσειδωνίας ή εναλλακτικά από της Ερμούπολης. Πάντα γίνονται διάφορα σενάρια γιατί καμία φορά τυχαίνουν και απρόοπτες βλάβες και ζημιές. Κι έχουμε εναλλακτικές τροφοδοσίας”, σημείωσε.

Η αναγκαιότητα του έργου

Βάσει της μελέτης του έργου, “σκοπός της κατασκευής του δίδυμου υποθαλάσσιου αγωγού και των συναφών έργων είναι η επίλυση των χρόνιων προβλημάτων τροφοδοσίας της αφαλάτωσης με ικανό ποσοτικά και ποιοτικά θαλασσινό νερό”.

Ειδικότερα, τα οφέλη από την υλοποίησή του, συνοψίζονται στα παρακάτω: α. Βελτίωση των συνθηκών υγιεινής και της ποιότητας ζωής των λουομένων στον όρμο Βάρης. β. Στήριξη της οικιστικής, γεωργικής και τουριστικής ανάπτυξης και γ. Βελτίωση της αισθητικής του χώρου, λόγω υπογειοποίησης της εγκαταστάσεων”.