Εκπαιδευτικές δράσεις του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης στις Κυκλάδες

Εξορμήσεις στο φυσικό του περιβάλλον

Δηλώσεις του Υπεύθυνου Αρχαιολογικής Τεκμηρίωσης κ. Νίκου Παπαδημητρίου

Στην εκμάθηση βασικών τεχνικών για την αναπαράσταση της ιστορίας μέσω των σύγχρονων μορφών έκφρασης και δημιουργίας όπως τα κινούμενα σχέδια, το design και το κόμικ στοχεύουν οι εκπαιδευτικές δράσεις του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, σε συνεργασία με τις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κυκλάδων.

Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, στο πλαίσιο του προγράμματος: «Το Παρελθόν στο Παρόν: η αρχαιότητα ως πηγή δημιουργικής έμπνευσης» έχει προγραμματίσει επιμορφωτικά σεμινάρια στα νησιά των Κυκλάδων, που συνδυάζουν τις διδακτικές πρακτικές με τις σύγχρονες μορφής τέχνης. Τα σεμινάρια και οι υποστηρικτικές δράσεις φιλοδοξούν να μεταδώσουν στα νησιά τη γνώση, γύρω από τη σχέση αρχαίας τέχνης και σύγχρονης δημιουργίας.

«Από τη στιγμή στο χρόνο»

Η αρχή έγινε με το σεμινάριο δημιουργίας κινουμένων σχεδίων (animation) για εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με τη συνεργασία του Τμήματος Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Το σεμινάριο είχε τίτλο «Από τη στιγμή στο χρόνο» και πραγματοποιήθηκε στο Ίδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού.

Στόχος του ήταν η εκμάθηση βασικών τεχνικών animation για την «εμψύχωση» αρχαίων εικόνων και ιστοριών που συνδέονται με τη σύγχρονη πραγματικότητα, μέσα από ενδιαφέρουσες παρουσιάσεις και εργαστήρια.

Στον «Κυκλαδικό πολιτισμό ως έμπνευση στο σχεδιασμό προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων» αναφέρθηκε η Υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κυκλάδων Μαρία Σπαρτινού, ενώ στη συνέχεια η Υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Χρυσάννα Διαμαντή παρουσίασε την αφήγηση του εαυτού στο παρόν. Ο Λέκτορας Πληροφορικής-Κινηματογραφίας του Τμήματος ΜΣΠΣ Παναγιώτης Κυριακουλάκος μίλησε για την εκμάθηση βασικών τεχνικών σχεδίασης χαρακτήρων και σκηνικών, απόδοσης της κίνησης, και αφήγησης και τέλος, η Εικαστικός-συνεργάτης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης Χαρά Μαραντίδου εστίασε στην έννοια του χρόνου ως αφήγηση. Μεταξύ των ομιλητών ήταν ο Υπεύθυνος Αρχαιολογικής Τεκμηρίωσης και Επιμελητής του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης Νίκος Παπαδημητρίου, Μ. Πλατή, Ε. Μάρκου, Χ. Μαραντίδου (Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης) και η υπεύθυνη του Τμήματος Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων Μαρίνα Πλατή. Επιπλέον, πραγματοποιήθηκαν βιωματικά εργαστήρια με εκπαιδευτές τους: Παναγιώτη Κυριακουλάκο και Έλσα Χαραλάμπους.

Σημειώνεται ότι το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης δώρισε στην Τήνο μία μουσειοσκευή, την οποία θα μπορούν να δανείζονται τα σχολεία για την υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων μέσα στην τάξη.

Στις μελλοντικές δράσεις του Μουσείου, περιλαμβάνονται σεμινάρια δημιουργικού σχεδιασμού (design) και εργονομίας, σεμινάρια εκμάθησης τεχνικών κόμικ, καθώς και άλλες δράσεις εκπαιδευτικού χαρακτήρα.

Το δεύτερο επιμορφωτικό σεμινάριο του ΜΚΤ με τίτλο «Κρυφοί κώδικες: δίνοντας μορφή στην ιστορία» επρόκειτο να πραγματοποιηθεί στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου στη Σύρο, το διήμερο 5 και 6 Φεβρουαρίου 2016, ωστόσο αναβλήθηκε λόγω των απεργιακών κινητοποιήσεων της ΠΝΟ που δεν επέτρεψε την άφιξη των συντελεστών στο νησί.

Το σεμινάριο είχε ως στόχο την εκμάθηση βασικών αρχών δημιουργικού σχεδιασμού και εργονομίας και την ενσωμάτωσή τους στις ελεύθερες δραστηριότητες των μαθητών. Ιδιαίτερη έμφαση θα δινόταν στους κώδικες επικοινωνίας και σχεδίασης κάθε εποχής και τη σημασία τους για τη δημιουργία χρηστικών ή καλλιτεχνικών έργων.

Σχέση αλληλεξάρτησης μεταξύ ιστορίας - τέχνης

Σε δηλώσεις του στην «Κοινή Γνώμη» ο κ. Παπαδημητρίου εκφράζει την ικανοποίησή του για τη συνεργασία του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης με τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης στις Κυκλάδες, όπου πρωτεύοντα ρόλο διαδραματίζει η βαθιά σχέση αλληλεξάρτησης μεταξύ ιστορίας και τέχνης. Όπως εξηγεί, πέρα από τις δυνατότητες που προσφέρουν τα σύγχρονα μέσα έκφρασης για μία διαφορετική προσέγγιση του παρελθόντος χωρίς ιστορική αφήγηση, το ίδιο πρόσφορο είναι πλέον το έδαφος για δημιουργία με υλικό που αντλείται μέσα από ένα σημαντικό κομμάτι της ιστορίας, όπως η Κυκλαδική Περίοδος η οποία παραμένει μέχρι και σήμερα αστείρευτη πηγή έμπνευσης. Τα παιδιά, χρησιμοποιώντας τις πληροφορίες που αντλούν μέσα από ένα κόμικ ή μια ταινία κινουμένων σχεδίων έρχονται ακόμα πιο κοντά στο παρελθόν, αλλά μέσω μιας σύγχρονης αισθητικής.

Συνεργασία με τους τοπικούς φορείς

Ο κ. Παπαδημητρίου εξήγησε ότι στόχος του Μουσείου είναι να αναπτύξει συνεργασίες με τους τοπικούς φορείς των νησιών και να αξιοποιήσει έμπειρους επαγγελματίες, που ενδιαφέρονται να μεταδώσουν τις γνώσεις τους. Πρόσθεσε μάλιστα, ότι πλέον τα μουσείο δεν περιορίζονται στο χώρο τους, αλλά φροντίζουν να διοργανώνουν δράσεις που φτάνουν κοντά στο κοινό τους. Για το λόγο αυτό, το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης δεν θα μπορούσε να μην ταξιδέψει στο φυσικό πεδίο του, τις Κυκλάδες και σε νησιά όπως η Σύρος και η Τήνος, που σύμφωνα με τον ίδιο «διαθέτουν κατάλληλες υποδομές και εξειδικευμένο προσωπικό για την παροχή εκπαιδευτικών υπηρεσιών υψηλού επιπέδου».