Το ισχυρό “αντίδοτο” της τέχνης στη βλαβερή πραγματικότητα

"Το δέντρο της ζωής"

- Πλούσιο το φετινό πρόγραμμα εικαστικών εκθέσεων του ΟΠΑΣ- Για τις επιλογές της Επιτροπής Εικαστικών, αλλά και τις “βολές” που δέχεται κατά καιρούς, μίλησε ο συντονιστής της, Γιώργος Αλτουβάς

“Ένας λαός δυστυχισμένος παράγει τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες”, είχε υπογραμμίσει ο Γάλλος συγγραφέας Άλφρεντ Ντε Μισέ και δύο περίπου αιώνες μετά, εξακολουθεί να επιβεβαιώνεται.

Η ομορφιά της τέχνης και της σκέψης φαντάζει ως η μόνη φωτεινή πινελιά στο σκούρο καμβά της σημερινής πραγματικότητας, εξαρτημένη από τη νοητική σύλληψη και την παραγωγική δύναμη των ανεξάντλητων πηγών έμπνευσης και δημιουργίας, που έχει να επιδείξει αυτός ο τόπος.

Με την εκτίμηση ότι ο πολιτισμός αποτελεί την εναπομείνασα ασπίδα αντίστασης στον σκοταδισμό και τον υλικό κατακερματισμό της εποχής, οι συχνές επισκέψεις του μυαλού και της ψυχής στο χώρο της φαντασίας θα παίξουν και αυτό το καλοκαίρι καθοριστικό ρόλο στο ψυχικό καταλάγιασμα της συριανής κοινωνίας.

Εκθέσεις για όλα τα γούστα

Εκθέσεις ζωγραφικής, σκίτσου, φωτογραφίας, μαρμαρογλυπτικής, αλλά και ενδιαφέρουσες συλλογές φιλοτελιστών θα πλαισιώσουν το φετινό πρόγραμμα εκδηλώσεων του Οργανισμού Πολιτισμού και Αθλητισμού Σύρου, που αναμένεται να καλύψει όλα τα γούστα και να αποτελέσει πόλο έλξης για τους φιλότεχνους επισκέπτες του νησιού.

Δεκαέξι συνολικά εκθέσεις θα παρουσιαστούν στην Αίθουσα Τέχνης “Γιάννη και Ελένης Βάτη” και στην Αίθουσα “Εμμανουήλ Ροΐδη” στο Πνευματικό Κέντρο Ερμούπολης. Οι εκδηλώσεις θα κορυφωθούν - όπως κάθε χρόνο- με δύο μεγάλες ζωγραφικές εκθέσεις που θα φιλοξενηθούν τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο στην Πινακοθήκη Κυκλάδων.

Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να θαυμάσει τις αφηρημένες συνθέσεις του Νίκου Πουλημένου, ο οποίος καταπιάνεται με μία μικτή τεχνική, συνδυάζοντας τη ζωγραφική με την ψηφιακή επεξεργασία, καθώς και την αξιόλογη συλλογή του Αντώνη Χατζηιωάννου, που περιλαμβάνει 40 έργα κορυφαίων Ελλήνων δημιουργών γύρω από την παραστατική ζωγραφική.

Αντικειμενική αξιολόγηση

Σε δηλώσεις του στην “Κοινή Γνώμη”, ο συντελεστής της Επιτροπής Εικαστικών του ΟΠΑΣ, Γιώργος Αλτουβάς τόνισε ότι στόχος των μελών της για φέτος ήταν να περιορίσει, το κατά δύναμιν, τη διάρκεια των επιλεγμένων εκθέσεων, προκειμένου το παρουσιαζόμενο πρόγραμμα να εμπλουτιστεί με την προσθήκη περισσοτέρων καλλιτεχνών. Η κίνηση αυτή εκτιμάται πως θα έχει όφελος και για τους ίδιους τους δημιουργούς, οι οποίοι ως είθισται καταβάλλουν μίσθωμα για τη χρήση των χώρων, όπου εκθέτουν τα έργα τους.

Αναφερόμενος στις επιλογές της Επιτροπής, ο κ. Αλτουβάς επεσήμανε ότι δεν είναι λίγες οι φορές που τα μέλη της έχουν κατηγορηθεί για “μη αντικειμενικότητα”. “Πέρα από την αξία κάθε καλλιτέχνη, εμείς αξιολογούμε και τη δύναμη του έργου που θέλει να παρουσιάσει τη δεδομένη στιγμή” εξήγησε, καθιστώντας γνωστό ότι ένα βασικό κριτήριο είναι επίσης η χρονική απόσταση δύο ή τριών ετών από την τελευταία έκθεση του εκάστοτε δημιουργού. Υπογράμμισε δε, ότι πάγια τακτική της είναι να παραχωρεί την αίθουσα της Πινακοθήκης σε εξαιρετικά καλές περιπτώσεις. “Πρόκειται για ένα χώρο, που έχουν εκθέσει κάποιες από τις κορυφές της Ελλάδας και του εξωτερικού”, σημείωσε.

Βήμα στους Συριανούς δημιουργούς

Προτεραιότητα της Επιτροπής αποτελούν, σύμφωνα με τον ίδιο, οι νέοι καλλιτέχνες και κυρίως οι Συριανοί, που αναζητούν μία ευκαιρία για προβολή και μελλοντική ανέλιξη στο χώρο των εικαστικών. “Είναι καθήκον μας να δίνουμε μεγαλύτερο βήμα στους Συριανούς” είπε χαρακτηριστικά, διευκρινίζοντας ωστόσο ότι “αυτό δε σημαίνει πως δε θέλουμε τους ξένους. Εντούτοις, πιστεύω ότι οι χώροι ανήκουν πρωτίστως σε εμάς τους ντόπιους, επομένως αυτοί οι καλλιτέχνες πρέπει να προηγούνται”. Όπως τόνισε, υπάρχουν πάνω από 30 αξιόλογοι καλλιτέχνες στο νησί που ασχολούνται με τη ζωγραφική, ενώ κάποιοι εξ' αυτών διδάσκουν και στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου.

Παράλληλα πρόσθεσε, ότι ο αριθμός των αιτήσεων που υποβάλλονται κάθε χρόνο είναι ιδιαίτερα υψηλός, με αποτέλεσμα αρκετοί δημιουργοί να μένουν εκτός προγράμματος, λόγω περιορισμένων θέσεων. “Είναι λογικό να υπάρχουν παράπονα” ανέφερε, δηλώνοντας όμως αντίθετος στις προσπάθειες αμφισβήτησης και υποβάθμισης των μελών της Επιτροπής από κάποιες πλευρές που δεν έχουν εξυπηρετηθεί. “Όταν ένας καλλιτέχνης αμφισβητεί την εγκυρότητά τους, πώς μετά θα ζητήσει από τους ίδιους να τον επιλέξουν και να του παραχωρήσουν μία αίθουσα”; υπογράμμισε.

“Η τέχνη είναι για όλους”

Όπως υπογράμμισε, το έργο της Επιτροπής στηρίζεται σε δύο βασικούς άξονες που αφορούν στην αξιολόγηση, αλλά και στον εμπλουτισμό του προγράμματος με νέους καλλιτέχνες. “Προσπαθούμε να εντοπίσουμε κάποιους δημιουργούς, είτε για την Πινακοθήκη, είτε για τους άλλους χώρους και να τους δελεάσουμε, έτσι ώστε την επόμενη χρονιά να κάνουν κι αυτοί μια αίτηση για να πάρουν μέρος” επεσήμανε.

Παράλληλα, ανέφερε ότι ένας εκ των στόχων της είναι και η ευαισθητοποίηση του συριανού κοινού γύρω από την τέχνη. “Υπάρχει μια εσφαλμένη αντίληψη ότι οι εκθέσεις απευθύνονται αποκλειστικά στην ελίτ τάξη και στους πνευματικά καλλιεργημένους” τόνισε, εκφράζοντας την άποψη ότι “όλα είναι θέμα μόρφωσης”. “Όσες Κάποια στιγμή το μάτι εκπαιδεύεται και μπορεί πλέον μόνος του να κρίνει κανείς εάν κάτι είναι καλό. Και από την άλλη πλευρά, δεν κοστίζει και τίποτα μία επίσκεψη. Ούτε τον υποχρεώνει κανείς να αγοράσει κάτι. Το θέμα δεν είναι να αγοράσει έναν πίνακα, αλλά να τον θαυμάσει και να δει γιατί είναι ωραίος”, πρόσθεσε.

Έκρινε δε, ότι στις δύσκολες μέρες που διανύει η Ελλάδα, το μόνο που της έχει απομείνει είναι ο πολιτισμός. “Είναι η μόνη μας ευχαρίστηση. Συνεπώς, ο κόσμος δεν πρέπει να αφήνει εστίες πολιτισμού ανεκμετάλλευτες. Δεν είναι απόλυτο ότι θα του αρέσει μια έκθεση ζωγραφικής, μια όπερα, ή μία θεατρική παράσταση. Αλλά ας προσπαθήσει να τη δει”, εξήγησε.

Με το “ένα πόδι” εκτός προγράμματος η Άνω Σύρος

Όσον αφορά στην πραγματοποίηση πολιτιστικών εκδηλώσεων στις δημοτικές αίθουσες της Άνω Σύρου, ο κ. Αλτουβάς εξήγησε ότι μετά την πρόθεση της Δημοτικής Κοινότητας να συμμετέχει στην τελική επιλογή των εκθέσεων που θα φιλοξενούνται στους χώρους της, η κατάσταση είναι μετέωρη, δεδομένου ότι μέχρι σήμερα δεν έχει οριστεί εκπρόσωπος.

“Ο ΟΠΑΣ απέστειλε σχετική επιστολή πριν από έναν μήνα και ακόμα περιμένουμε” ανέφερε, επισημαίνοντας ότι η μεγάλη καθυστέρηση που παρατηρείται ενδεχομένως να δημιουργήσει προβλήματα στην διεκπεραίωση των διαδικασιών. “Μας δένουν τα χέρια, αλλά δεν μπορούμε και εμείς να διαμορφώσουμε το πρόγραμμα, αν δεν παρευρίσκεται κάποιος. Αυτό που γίνεται είναι εις βάρος των εκθέσεων και κατ' επέκταση του οικισμού. Αν δεν προχωρήσει το θέμα, δεν θα ορίσουμε καν. Δεν θέλουμε να κατηγορηθούμε για αυτό το πρόγραμμα”, σημειώνοντας ότι έχουν ήδη κατατεθεί κάποιες πολύ αξιόλογες προτάσεις.

Σημειώνεται ότι η έκθεση “Σταφύλι και Κρασί” που φιλοξενείται στην Αίθουσα Τέχνης “Γιάννη και Ελένης Βάτη” με έργα Συριανών και άλλων δημιουργών θα διαρκέσει έως αύριο, Σάββατο 11 Μαΐου.