Ελευθερία σώματος και πνεύματος αποπνέει η έκθεση των Γιώργου Ρόρρη, Αλέξη Βερούκα και Μαρίας Φιλοπούλου «Περί σωμάτων» στην Πινακοθήκη Κυκλάδων

Το νέο «αίμα» της ελληνικής ζωγραφικής

Μία από τις σπουδαιότερες και πιο ενδιαφέρουσες εκθέσεις όχι μόνο της φετινής καλοκαιρινής περιόδου, αλλά των τελευταίων χρόνων γενικότερα, φιλοξενείται από την περασμένη Παρασκευή στην Πινακοθήκη Κυκλάδων, έναν χώρο, που δικαίως οι μεγαλύτεροι Έλληνες εικαστικοί αισθάνονται πλέον «δεύτερο σπίτι» τους.

Μέσα από την έκθεση ζωγραφικής «Περί σωμάτων», που είναι βασισμένη στην τέχνη του γυμνού, η Μαρία Φιλοπούλου, ο Αλέξης Βερούκας και ο Γιώργος Ρόρρης καταθέτουν την ψυχή και την αλήθεια τους, μεταδίδοντας στους κατοίκους και επισκέπτες της Σύρου την επιθυμία για ελευθερία.

Όπως σημείωσε στα εγκαίνια η Αντιδήμαρχος Πολιτισμού, Θωμαή Μενδρινού, «το μήνυμα των τριών καλλιτεχνών, πιο επίκαιρο από κάθε άλλη φορά μας καλεί να απελευθερωθούμε από ό,τι μας περιορίζει και μας υποδουλώνει, απολαμβάνοντας την ελευθερία του σώματος, του πνεύματος αλλά και την ελευθερία της ίδιας της ζωής».

Την έκθεση εμπνεύστηκε, επιμελήθηκε και συντόνισε ο κ. Γιώργος Αλτουβάς. Τα έσοδα από την πώληση του καταλόγου, που εκδόθηκε με την ευγενική υποστήριξη του Ιδρύματος Αντωνίου Ε. Κομνηνού, θα διατεθούν στη Στέγη Ανηλίκων & Εφήβων Σύρου.

Τρεις εξαίρετοι ζωγράφοι

Ο Γιώργος Ρόρρης, η Μαρία Φιλοπούλου και ο Αλέξης Βερούκας, έχοντας ζήσει από κοντά τις διεργασίες και τις ζυμώσεις των καλλιτεχνικών αλλαγών στο δεύτερο μισό του 20ου αιώνα, ζώντας και σπουδάζοντας μαζί στο Παρίσι, ενστερνίστηκαν το μωσαϊκό των εγχώριων και διεθνών επιρροών, αποδίδοντας έργο με ιδιαίτερη αισθητική που αντανακλά την έντονη προσωπικότητά τους με πρωτοτυπία, αισθησιασμό και έντονο συναίσθημα.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Οι πίνακες του Γιώργου Ρόρρη διακρίνονται για την ψυχολογική διείσδυσή τους και τη συχνά προβληματική-ταλαιπωρημένη εξέταση της σχέσης μεταξύ καλλιτέχνη και μοντέλου», επισημαίνει ο επιμελητής της έκθεσης. Μέσα στο ψυχρό δωμάτιο του παραμελημένου νεοκλασικού κτιρίου υπάρχει μια αίσθηση μυστηρίου, μιας σχέσης επαιτείας και εμπιστοσύνης, με φανταστικές παραστάσεις να ξετυλίγονται, όμως η εικόνα παραμένει σκόπιμα βασανιστική και ελκυστικά ανεξιχνίαστη.

Από την άλλη. Χαρακτηριστικό γνώρισμα των έργων της Μαρίας Φιλοπούλου που αντανακλούν την παραλία και το καλοκαίρι, είναι το πλούσιο και έντονο χρώμα, το άπλετο φως και η ηρεμία των γυμνών μορφών, που είτε απομονωμένες σε αχαλίνωτη ραστώνη, είτε σε δυναμικές ερωτικές περιπτύξεις μέσα στο υγρό στοιχείο, αποκαλύπτουν επιδέξια την ομορφιά, στο αισθησιασμό και τον ερωτισμό που εκπέμπουν στο περιβάλλον.

Τέλος, ο Αλέξης Βερούκας συγχωνεύει τις προσωπικές στιγμές των θεμάτων του με τον ασαφή εξωτερικά χώρο, θολώνοντας τα όρια ανάμεσα στο πραγματικά και το άγνωστο. Τα σουρεαλιστικά στοιχεία των έργων που παρουσιάζει στην Πινακοθήκη Κυκλάδων, υπαινίσσονται έναν υπερφυσικό κόσμο πέρα από τη ζωή και το θάνατο, αφήνοντας τα γυμνά του αμέριμνα στο εσωτερικό παιχνίδι τους, αδιάφορα και απροστάτευτα σε ένα αέναο περιβάλλον ή στο διαμορφωμένο με αραβουργήματα σκηνικό, να χρησιμεύουν ως σύμβολα της υπερβατικότητας και της ελευθερίας. Οι δημιουργίες του είναι βασισμένες στο παραβολικό παραμύθι Λούκιος ή Όνος, στο οποίο σατιρίζονται η μαγεία, η μετεμψύχωση, οι περιπλανώμενοι «ιερείς» της «Συρίας θεού» και η σεξουαλική απληστία μερικών γυναικών.

«Η Σύρος βγάζει καρπούς με μέλλον»

Στο χαιρετισμό τους, οι τρεις καλλιτέχνες εξέφρασαν τις ευχαριστίες τους προς τον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης, για την πρόσκληση συμμετοχής τους στο πολιτιστικό πρόγραμμά του. «Η τιμή είναι δική μας γιατί εκθέτουμε σε μια Πινακοθήκη τόσο καταξιωμένη που έχει φιλοξενήσει κατά το παρελθόν εκθέσεις αξιόλογων καλλιτεχνών», σημείωσε ο Γιώργος Ρόρρης. Με τη σειρά του, ο Αλέξης Βερούκας αναφέρθηκε στα σημαντικά βήματα της Σύρου στο κομμάτι των εικαστικών, ξεκινώντας από ζωγράφους όπως ο Μιχάλης Μακρουλάκης και ο Αχιλλέας Δρούγκας, που έχουν αφήσει το στίγμα τους. «Το νησί βγάζει καρπούς, που φαίνεται πως έχουν και μέλλον», κατέληξε.

Ποιότητα τέχνης, χαρακτήρα και φιλίας

Στα εγκαίνια της έκθεσης «Περί σωμάτων» παρευρέθηκαν, μεταξύ άλλων και οι δημοσιογράφοι Μαργαρίτα Πουρνάρα από την «Καθημερινή» και η κ. Μαίρη Αδαμοπούλου από «Τα Νέα», οι οποίες μίλησαν για τη συμπόρευση των τριών καλλιτεχνών που, σύμφωνα με τις ίδιες, αποτελούν το νέο «αίμα» και το επόμενο βήμα στην ελληνική ζωγραφική.

Στον χαιρετισμό της, η Συριανής καταγωγής κ. Πουρνάρα συνεχάρη τον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης για τις αξιοθαύμαστες πρωτοβουλίες του στον τομέα του πολιτισμού, που αναδεικνύουν ακόμη περισσότερο την ποιότητα, τα ήθη και την αισθητική του τόπου. Σημείωσε μάλιστα πως, «δεν είναι τυχαίο ότι ο Αντώνης Κομνηνός ήρθε στη Σύρο, ανακάλυψε ξανά τη ρίζα που τον ενώνει με το νησί, έδωσε χρήματα για να ξαναφτιαχτεί η Πινακοθήκη Κυκλάδων και έχει γίνει ένας σταθερός υποστηρικτής ποιοτικών εκθέσεων, ενώ φιλοδοξεί να προσελκύσει κι άλλους ανθρώπους, οι οποίοι θα συμπαρασταθούν σε αυτό που προσπαθεί να κάνει ο Δήμος». Στη συνέχεια, εστίασε στους τρεις καλλιτέχνες, οι οποίοι έχοντας πάρει τις ίδιες αξίες και τα ίδια διδάγματα από την φοίτησή τους στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, ένωσαν τις δυνάμεις τους για μια κοινή έκθεση στη Σύρο, διαθέτοντας αυτό το είδος της ευγενούς άμιλλας που χρειάζεται η ζωγραφική. «Αν υπάρχει κάτι αξιοθαύμαστο, πέρα από την ποιότητα της τέχνης τους είναι η ποιότητα του χαρακτήρα τους και της φιλίας τους».

Τέλος, η κ. Αδαμοπούλου επεσήμανε ότι ο Γιώργος Ρόρρης, η Μαρία Φιλοπούλου και ο Αλέξης Βερούκας έχουν ανανεώσει μέσα από τη δουλειά τους την ελληνική ζωγραφική, λαμβάνοντας την αγάπη του κοινού. «Το έργο τους είναι αναγνωρίσιμο με την πρώτη ματιά και μέσα από αυτή την έκθεση μπορούμε να δούμε τόσο τις τελευταίες εξελίξεις της δουλειάς τους, όσο και παλαιότερα κομμάτια ώστε να υπάρξει ένας συνδετικός κρίκος», ανέφερε χαρακτηριστικά, ενώ πρόσθεσε πως είναι όμορφο να βλέπεις αυτούς τους τρεις φίλους και συμμαθητές να είναι ακόμα μαζί και να συνυπάρχουν. «Είναι σημαντικό να μπορείς να δεις τις παράλληλες πορείες τους, να κάνεις τις συγκρίσεις και να καταλάβεις με έναν τρόπο πού πηγαίνει σήμερα η ελληνική τέχνη. Γιατί κακά τα ψέματα, οι τρεις αυτοί ζωγράφοι είναι το νέο αίμα και το επόμενο βήμα στην ελληνική ζωγραφική», κατέληξε.

Η έκθεση θα διαρκέσει έως 4 Σεπτεμβρίου και λειτουργεί:

Τρίτη με Σάββατο 10:00-14:00 & 18:00-22:00 & Κυριακή 12:00-14:00 & 18:00-22:00

(Δευτέρα κλειστά)