Το Animasyros «βουτάει» στην κινηματογραφική παραγωγή με την stop-motion animation ταινία του Thomas Kunstler για τον Μάρκο Βαμβακάρη

Ο Πατριάρχης του Ρεμπέτικου στη μεγάλη οθόνη

Συμπαραγωγός στη νέα ταινία του Thomas Kunstler, με θέμα τη συγκλονιστική ζωή του Μάρκου Βαμβακάρη, από τα χρόνια της νιότης του στη Σύρο, στη φήμη του Πειραιά και την παρακμή του, θα είναι το Διεθνές Φεστιβάλ + Αγορά Κινουμένων Σχεδίων «animasyros».

Η αγαπημένη διοργάνωση της πρωτεύουσας των Κυκλάδων, η οποία εκδήλωσε από την πρώτη κιόλας στιγμή το ενδιαφέρον της για την έμπνευση του Ιταλού filmmaker artist και stop motion animator, με πρωταγωνιστή τον μουσικό θρύλο του νησιού και Πατριάρχη του Ρεμπέτικου, διεισδύει για πρώτη φορά στην κινηματογραφική παραγωγή.

Υπενθυμίζεται ότι, την προηγούμενη χρονιά, το animasyros είχε αναλάβει χρέη παραγωγού στην εκπομπή -13 επεισοδίων- της κρατικής τηλεόρασης για τα ελληνικά κινούμενα σχέδια με τίτλο «ANIMΕΡΤ».

Περίληψη

Ο «ΜΑΡΚΟΣ» αποτελεί μία βιογραφική stop-motion animation ταινία, διάρκειας 60-75 λεπτών. Ο Μάρκος Βαμβακάρης, ο κάποτε ξακουστός και τώρα ξεχασμένος και φτωχός μουσικός (περίπου 49 ετών), κατεβαίνει από τον Πειραιά στο Πέραμα με σκοπό να μαζέψει λεφτά παίζοντας μουσική στον δρόμο, παρέα με τον επτάχρονο γιο του, Στέλιο.

Το ταξίδι θα είναι μια αφορμή για τον Μάρκο να θυμηθεί σημαντικές στιγμές της ζωής του επηρεασμένος είτε από το περιβάλλον γύρω του, είτε από την περιέργεια του Στέλιου. Καθώς προχωράνε προς τον προορισμό τους, αρχίζουμε να μαθαίνουμε όλο και περισσότερα πράγματα για αυτόν μέσω διάφορων flashbacks: από την παιδική ηλικία του στη Σύρου, στην άφιξη του στον Πειραιά, την πρώτη φορά που άκουσε μπουζούκι μέχρι την Τετράς του Πειραιά, του γάμους και τις επίπονες ερωτικές ιστορίες του. Όταν ο Μάρκος φτάνει στον Πειραιά δεν τον αναγνωρίζει πια κανείς, εκτός από κάποιους ηλικιωμένους. Κανείς δεν προτίθεται να αφήσει λεφτά στο πιατάκι που κουβαλάει ο Στέλιος, όσο ο πατέρας του παίζει.

Κάποια στιγμή καθώς ο Μάρκος παίζει σε ένα ουζερί, τον διακόπτει ο ήχος μιας μοντέρνας μουσικής που βγαίνει από ένα ολοκαίνουριο jukebox και ταπεινωμένος αναγκάζεται να φύγει.

Μέχρι την αυγή πατέρας και γιος δεν κατάφεραν να μαζέψουν καθόλου λεφτά, στο σημείο που δεν μπορούν να αγοράσουν ούτε το εισιτήριο του λεωφορείου για να γυρίσουν σπίτι, οπότε η μόνη λύση είναι το περπάτημα, συνοδεία τραγουδιού.

Χειροποίητα σκηνικά

Τον εξαιρετικά σημαντικό ρόλο της σκηνογραφίας στην καλύτερη δυνατή αποτύπωση του περιβάλλοντος, μέσα στο οποίο έζησε και έδρασε ο Μάρκος Βαμβακάρης, υπογραμμίζει ο σκηνοθέτης της ταινίας, Thomas Kunstler.

«Τα πάντα θα είναι χειροποίητα, από τα σκηνικά μέχρι τα μικρά αντικείμενα στην ταβέρνα, ώστε να δημιουργηθεί μία ζεστή και ταυτόχρονα σκληρή ατμόσφαιρα, που πιστεύω πως είναι ο καλύτερος τρόπος να απεικονιστεί ο κόσμος των υπογείων του Πειραιά τη δεκαετία του ‘30».

Σκοπός της ομάδας είναι να δημιουργήσει μικρά σκηνικά που όλα μαζί θα συνθέτουν την πόλη του Πειραιά: το λιμάνι, τις ταβέρνες αλλά και τα σοκάκια στα οποία ο Μάρκος θα μας οδηγήσει σε ένα οπτικό ταξίδι μέσα στον χρόνο και την ιστορία. Δεδομένου ότι ο Μάρκος Βαμβακάρης καταγόταν από τη Σύρο, ένας ακόμη σκοπός της ταινίας είναι η αναδόμηση των περιοχών της παιδικής ηλικίας του, των ρούχων της εποχής και του καρναβαλιού του νησιού.

Μουσική

“Ο Μάρκος Βαμβακάρης είναι το δέντρο της λαϊκής μας μουσικής και όλοι οι άλλοι τα κλαδιά”, λέει ο Μπιθικώτσης σε μια συνέντευξη. Συνεπώς, έχοντας υπόψιν την σημασία του Βαμβακάρη για την ελληνική μουσική σκηνή, η μουσική θα παίξει σημαντικό ρόλο στην ταινία. Το φιλμ θα παρέχει μια λεπτομερή επισκόπηση της εξέλιξης του ρεμπέτικου από τις πρώτες του επιρροές από τους Έλληνες πρόσφυγες που φτάνουνε στο λιμάνι του Πειραιά, την κλασική περίοδο, μέχρι και την παρακμή του.

Παρά το γεγονός ότι, η ταινία εστιάζει στην μουσική του Μάρκου, δεν θα παραλειφθούν διάφορες αναφορές σε άλλους μουσικούς της εποχής (Εσκενάζυ, Ανέστης Δελιάς, Στέλιος Κερομύτης, Βασίλης Τσιτσάνης κλπ), όπως επίσης θα υπάρχει και original soundtrack της ταινίας, βασισμένο σε πρότυπα μουσικής της περιόδου αυτής.

Περιβάλλον

Ο «ΜΑΡΚΟΣ» αποτελεί μια καλή ευκαιρία για την ανάδειξη της παλιάς εποχής του ρεμπέτικου, του υπόκοσμου του Πειραιά και της καθημερινότητάς του, καθώς εστιάζει σε μια ακριβή αναπαραγωγή των ιστορικών περιοχών όπου γεννήθηκε το ρεμπέτικο.

Καθώς αναπτύσσεται η ταινία, τα χρόνια περνούν και το κοινό θα βρεθεί μπροστά σε σημαντικά ιστορικά γεγονότα της ελληνικής ιστορίας, όπως η άφιξη των προσφύγων στον Πειραιά στα χρόνια της Μικρασιατικής καταστροφής του ’22 και η κατοχή των Ναζί στην Αθήνα στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο.