“Το δωμάτιο με τους Μανδαρίνους” από την Θεατρική Ομάδα “Μπαστιάς”

Αποκαλύψεις... Παριζιάνικου τύπου

Η έμφυτη τάση της ανθρώπινης ύπαρξης για καμουφλάρισμα των προσωπικών παθών της, που ξεγυμνώνονται εξαιτίας της αγαθούς πρόθεσής της να ξεγελάσει την προδιαγεγραμμένη μοίρα της φωτίστηκε σπονδυλωτά στην γαλλική κωμωδία του Ρομπέρ Τομά “Το δωμάτιο με τους Μανδαρίνους”.

Η Θεατρική Ομάδα “Μπαστιάς” του Πολιτιστικού Κέντρου Δημοσίων Υπαλλήλων Σύρου επέλεξε φέτος να παρουσιάσει ένα κλασικό δείγμα ποιοτικής γραφής και θεατρικής μαεστρίας με αναφορές σε διαχρονικά προβλήματα που ταλανίζουν γενιές και γενιές.

“Επένδυση” στο γέλιο

Το ανατρεπτικό “ψυχογράφημα” των φαινομενικά μονοδιάστατων χαρακτήρων του έργου, υποκινούμενων από ανομολόγητα συναισθήματα όπως μίσος, οργή, ιδιοτέλεια, απαγορευμένες ηθικές και ερωτικό πόθο, οδηγεί σε ένα γαϊτανάκι φαρσικών καταστάσεων, με κύρια συστατικά το χιούμορ και την έντονη κριτική σκοπιά.

Η υπόθεση εκτυλίσσεται στο - κινεζικής διακόσμησης – δωμάτιο ενός παριζιάνικου ξενοδοχείου, όπου οι πελάτες του κουβαλούν μαζί τους τα καλά κρυμμένα μυστικά τους. Φοροδιαφυγές, κρατικά ελλείμματα, εθνοτικές αντιθέσεις και αντιτιθέμενα συμφέροντα κονιορτοποιούνται μέσα από την ευφυή και ταυτοχρόνως εμπρηστική θεατρική πένα του Τομά.

“Το δωμάτιο με τους Μανδαρίνους” αποτελεί την 23η παράσταση του Μπαστιά”. Μετά από κακές συγκυρίες που την οδήγησαν να αλλάξει δύο φορές έργο, η ομάδα επέλεξε και πάλι κείμενο του Γάλλου συγγραφέα, μετά την παρουσίαση του επιτυχημένου έργου του “8 γυναίκες κατηγορούνται” το 2009.

Ανάδειξη της εμπρηστικής πένας του συγγραφέα

Τη μετάφραση του έργου, που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1974 ανέλαβε η Πόπη Κόντου. Η σκηνοθεσία, η σκηνογραφία, η ενδυματολογία, οι μουσικές επιλογές και η επιμέλεια του προγράμματος ανήκαν στον Ανδρέα Τζίνη. Τα σκηνικά κατασκεύασε ο Γιώργος Ζώρζος, την ηχητική κάλυψη ανέλαβε ο Λεονάρδος Ρηγούτσος και το μακιγιάζ η Μαρίζα Κουντούρη.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα θεατρικά κείμενα του 3ου Ιντερμέδιου (β' μέρος) και ο Επίλογος εγράφησαν από τον σκηνοθέτη με σκοπό να συνδεθούν δια μέσω της ανατροπής όλες οι ιστορίες του έργου και να αποκτήσουν κοινή βάση.

Η προσπάθεια του κ. Τζίνη να αξιοποιήσει και να αναδείξει το βαθύτερο νόημα του έργου, αποτινάζοντας κάθε ομοιότητα με ελληνική τηλεοπτική σειρά αυτοτελών επεισοδίων γύρω από τη διαμονή πελατών σε ένα παραθαλάσσιο ξενοδοχείο, εξ' αρχής αντιμετωπίζεται με συμπάθεια. Ωστόσο οι υπερβολικά ανατρεπτικές παρεμβάσεις δημιουργούν το αίσθημα της επανάληψης και της κοινής συνισταμένης με παλαιότερες παραστάσεις του θιάσου.

Στην παράσταση έπαιξαν η πολυτάλαντη Σοφία Νομικού, η οποία εντυπωσίασε σε έναν τετραπλό ρόλο υψηλών απαιτήσεων, ο Στράτος Ζερβός, ο Κώστας Κοτζάι, η Μαργαρίτα Δαλεζίου, ο Γιάννης Παράβαλος και ο Ανδρέας Τζίνης.

Ετικέτες: