Σε χώρες ονειρικές με αλλόκοτους ήρωες θα «ταξιδέψει» το Δημιουργικό Θεατρικό Εργαστήρι για παιδιά και νέους της ΚΔΕΠΠΑΜ

Ο «Οδυσσεβάχ» κάνει στάση στη Μύκονο

Από τον θρυλικό «Οδυσσεβάχ» της Ξένιας Καλογεροπούλου, το έργο που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1981 και εξακολουθεί μέχρι σήμερα να γοητεύει και να συγκινεί μικρούς και μεγάλους, εμπνέεται φέτος το Δημιουργικό θεατρικό εργαστήρι για παιδιά και νέους της ΚΔΕΠΠΑΜ, που διανύει αισίως τον τέταρτο κύκλο ζωής του.

Παιδιά ηλικίας 4 έως 11 ετών θα ταξιδέψουν με «καπετάνιο» την ηθοποιό και συντηρήτρια έργων τέχνης Μυρτώ Μολανδώνη σε χώρες ονειρικές με αλλόκοτους ήρωες, για να παρουσιάσουν τον Μάιο του 2019 ένα ξεχωριστό παραμύθι, όπου τα πάντα είναι δυνατά.

Η «αληθινο-ψεύτικη, αλλά μοναδική» ιστορία του Οδυσσεβάχ, βασισμένη στους μύθους, τα λαϊκά παραμύθια, την επική λογοτεχνία και «ντυμένη» με τη μουσική του Διονύση Σαββόπουλου θα δώσει τροφή για θεατρικά παιχνίδια, αυτοσχεδιασμό, σωματική έκφραση, παιχνίδια λόγου, μουσικά παιχνίδια και θεατρικές κατασκευές.

Επαφή με το θέατρο μέσα από το παιχνίδι

Ο συνδυασμός παιχνιδιού και μάθησης δύναται να ενεργοποιήσει το μυαλό, το σώμα, τις αισθήσεις και τα συναισθήματα των μικρότερων παιδιών, που έρχονται για πρώτη φορά σε επαφή με την τέχνη του θεάτρου, καθώς και να βελτιώσει την κοινωνική, συναισθηματική, γνωστική και σωματική ανάπτυξή τους. 

Σύμφωνα με την εμψυχώτρια του εργαστηρίου, το θεατρικό παιχνίδι προσφέρει καταρχάς διασκέδαση και ψυχαγωγία, δίνει την ευκαιρία στο παιδί να εκφραστεί και να επικοινωνήσει, καθώς και να γνωρίσει, παίζοντας, τον κόσμο γύρω του αλλά και τον εαυτό του. Με τους αυτοσχεδιασμούς, το παιδί ασκεί τη συγκέντρωση και τη φαντασία του. Ο Άλμπερτ Αϊνστάιν συνήθιζε να λέει πως «η φαντασία είναι πιο σημαντική από τη γνώση». Τα παιδιά μέσα από το Θεατρικό Παιχνίδι αναπτύσσουν δεξιότητες, όπως φαντασία, δημιουργικότητα, αυτοπεποίθηση, ομαδικότητα και επικοινωνιακές δεξιότητες που αποτελούν σημαντικά εφόδια για να ξεχωρίσουν στο μέλλον.

Το Θεατρικό Παιχνίδι βοηθά την εξέλιξη του παιδιού στο σχολείο, καθώς αναπτύσσει όλα τα είδη νοημοσύνης και το μαθαίνει να χρησιμοποιεί με αυτοπεποίθηση τις δικές του δεξιότητες. Εξίσου ευεργετικό μπορεί να είναι το θεατρικό παιχνίδι και για τους ενήλικες, οι οποίοι μάλιστα έχουν όλο και λιγότερες διεξόδους για χαλάρωση, εκτόνωση και δημιουργική έκφραση.

Στη συνέχεια του εργαστηρίου, τα μεγαλύτερα παιδιά θα μελετήσουν το θεατρικό έργο, που θα παρουσιάσουν τον προσεχή Μάιο και θα ασκηθούν σε θέματα φωνής, αναπνοής και σωστής στάσης του σώματος πριν από την έναρξη των προβών.

Σημειώνεται ότι, την προηγούμενη χρονιά, η ομάδα παρουσίασε με επιτυχία το έργο του Γερμανού Ούρλιχ Ουμπ «Στην Κιβωτό στις οκτώ». «Τα παιδιά, παρά το νεαρό της ηλικίας τους, κατάφεραν να διαβάσουν το κείμενο, να αυτοσχεδιάσουν στις περισσότερες σκηνές ακολουθώντας τη ροή της ιστορίας και το απόλαυσαν πολύ. Δώρισαν κάποια χρήματα στην «Κιβωτό του κόσμου» και φέτος έχουν πολλή όρεξη για να συνεχίσουν με τον Οδυσσεβάχ», αναφέρει χαρακτηριστικά στην «Κοινή Γνώμη» η κ. Μολανδώνη.

Έργα κοινώς αποδεκτά

Σχετικά με την επιλογή των θεατρικών έργων, πάνω στα οποία δουλεύει η ομάδα του εργαστηρίου, η εμψυχώτρια εξηγεί ότι, τα δύο τελευταία χρόνια η ίδια στράφηκε σε ιστορίες που θα προσέλκυαν το ενδιαφέρον των γονέων και θα παρακινούσαν περισσότερα παιδιά να συμμετέχουν στα μαθήματα.

«Οι άνθρωποι του νησιού ασχολούνται με πολλά πράγματα και είναι δύσκολο να προσεγγίσουμε κάποια παιδιά», αναφέρει χαρακτηριστικά, καθιστώντας γνωστό πως, παρότι το μάθημα της θεατρικής αγωγής διδάσκεται στα Δημοτικά Σχολεία της Μυκόνου, όποτε υπάρχει ειδικευμένος εκπαιδευτικός, οι γονείς δεν είναι πλήρως ενημερωμένοι για τη φύση, τους στόχους και τα οφέλη του θεατρικού εργαστηρίου, με αποτέλεσμα να μην αντιλαμβάνονται τη σημασία του. «Από την άλλη, η ιστορία του Οδυσσέα, που η Ξένια Καλογεροπούλου συνδύασε με τον Σεβάχ, παρουσιάζει από μόνη της μεγάλο ενδιαφέρον. Ο ήρωας ακολουθεί όλες τις περιπέτειες και τις δυσκολίες που αργότερα όλοι μας έχουμε να αντιμετωπίσουμε στη ζωή μας. Έτσι, θεώρησα ότι το έργο θα βοηθήσει τους γονείς να καταλάβουν καλύτερο αυτό που κάνουμε», πρόσθεσε η κ. Μολανδώνη.

Το Δημιουργικό θεατρικό εργαστήρι για παιδιά και νέους λειτουργεί κάθε Σάββατο στην αίθουσα της ΚΔΕΠΠΑΜ, στη Χώρα Μυκόνου. Κάθε χρόνο στην ομάδα συμμετέχουν σταθερά 10 παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας, ωστόσο ο αριθμός των μικρότερων μελών εναλλάσσεται στην πορεία των μαθημάτων, λόγω δυσκολιών στη μετακίνησή τους. «Η Χώρα έχει μια δυσκολία πρόσβασης με αυτοκίνητο. Τα πιο μικρά παιδιά είναι δύσκολο να περπατήσουν μόνα τους το πρωί, σε αντίθεση με τα μεγαλύτερα, που συμμετείχαν τις προηγούμενες τρεις χρονιές και έχουν βρει τον τρόπο», σημείωσε η εμψυχώτρια. Καταλήγοντας, διευκρίνισε ότι το εργαστήρι απευθύνεται και σε εφήβους (12-15 ετών), ωστόσο μέχρι σήμερα δεν έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον για τη δημιουργία αντίστοιχου τμήματος.

Τέλος, υπογραμμίζεται ότι φέτος, για πέντε Κυριακές (4/11, 1/12, 13/1, 3/2, 3/3) θα λειτουργήσουν πέντε αυτοτελείς κύκλοι θεατρικών και εικαστικών παιχνιδιών, για παιδιά τα οποία δεν έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν τα μαθήματα του Σαββάτου. Με αφετηρία τα ταξίδια του Οδυσσεβάχ οι συμμετέχοντες θα αυτοσχεδιάσουν με ερεθίσματα από τη λογοτεχνία και τις τέχνες (μουσική, ζωγραφική, γλυπτική κ.α.) και θα κάνουν κατασκευές, όπως μάσκες των Κυκλώπων, το καράβι του Οδυσσέα κ.α.  

Καταλήγοντας, η κ. Μολανδώνη τονίζει τη σημασία τέτοιων πρωτοβουλιών, που μπορούν να καταστήσουν τη θεατρική τέχνη πιο οικεία στην κοινωνία της Μυκόνου. «Όλα είναι θέμα παιδείας. Θα πρέπει να έρχονται περισσότερες παραστάσεις, κάτι για το οποίο προσπαθεί η διοίκηση της ΚΔΕΠΠΑΜ και τα παιδιά να διδάσκονται σε μόνιμη βάση το μάθημα της θεατρικής αγωγής, ώστε και οι γονείς να αντιληφθούν ότι θα ήταν καλό να τα φέρνουν στο εργαστήρι».