Πιάστηκες στην «παγίδα»

Κάθε επαγγελματικός κλάδος φέρει και μία ονομασία, που προσδιορίζει το είδος των υπηρεσιών του. Υγεία και Πρόνοια, Νομική, Εκπαίδευση, Τουρισμός, Φυσικές Επιστήμες, Επιχειρηματικότητα κ.ά. Άπειροι είναι και οι τίτλοι των υποκατηγοριών. Οι ονομασίες αυτές καθιστούν σαφή την κατάρτιση του καθενός, προκειμένου να ξέρουμε κι εμείς πού να απευθυνθούμε σε κάθε μας ανάγκη.

Πονάει η μέση σου; Πας στον ορθοπεδικό. Θέλεις να βγάλεις έναν τραπεζίτη; Πας σε οδοντίατρο. Θέλεις να πάρεις δάνειο; Πας σε τραπεζίτη. Θέλεις να αγοράσεις ένα κουλούρι Θεσσαλονίκης; Πας στον φούρναρη. Έχεις λεφτά και θέλεις να πάρεις τον αέρα σου; Πας στην ίδια τη Θεσσαλονίκη, να αγοράσεις από κει το κουλούρι. Με την ίδια λογική λοιπόν, όταν ενδιαφέρεσαι να ενημερώσεις την κοινή γνώμη για κάτι, πού καταφεύγεις; Στον ζαχαροπλάστη; Στον οπτικό; Στον κομμωτή; Στη νυχού ή στη μοδίστρα; Σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να πιάνει. Ωστόσο, ένας συγκεκριμένος κλάδος -ίσως- να ‘ναι αυτό που ζητάς.

Μέσα μαζικής ενημέρωσης. Έντυπα και ηλεκτρονικά. Αυτός είναι ο ρόλος τους. Να πληροφορήσουν το αναγνωστικό κοινό για πράγματα που είτε έγιναν, είτε προγραμματίζονται. Τα ΜΜΕ αποτελούν κι αυτά ένα είδος επιχείρησης, ωστόσο δε λειτουργούν, όπως οι περισσότερες με τη σταθερή πελατεία τους. Μανάβικο, χασάπικο, σούπερ μάρκετ κλπ. Μία ανακοίνωση ή ένα δελτίο τύπου για κάποιο πολιτιστικό γεγονός μπορεί κάλλιστα να συμπεριληφθεί στην ύλη όλων των μέσων μαζικής ενημέρωσης που έχουν την ευχέρεια και εκτιμούν πως θα πρέπει να δημοσιοποιηθεί. Για να γίνει όμως αυτό, απαραίτητη προϋπόθεση είναι –καταρχήν- η ενημέρωση των ίδιων των μέσων. Δεν θα μυρίσουν τα νύχια τους ότι εσύ διοργανώνεις μία έκθεση ή ανεβάζεις μια παράσταση. Ούτε θα κοπιάρουν την είδηση από το μοναδικό μέσο που επιλέγεις για τη διάχυση της πληροφορίας.

Όταν ακολουθείς αυτή την τακτική είτε ελλείψει οργανωτικότητας, είτε επειδή είσαι υποχείριο των προσωπικών σου σχέσεων, γνωρίζεις πολύ καλά ότι αυτόματα κλείνεις και πολλές πόρτες. Αγνοώντας επιδεικτικά και κατ’ εξακολούθηση μέσα που μπορούν ανιδιοτελώς να προβάλουν τη δουλειά σου, δεν μπορείς να έχεις την απαίτηση να το κάνουν, ούτως ή άλλως, επειδή έχουν βίτσιο. Γιατί να έρθω να καλύψω μία εκδήλωσή σου ή να πω τη γνώμη μου γι’ αυτήν, από τη στιγμή που δεν είχες την ευγενή καλοσύνη να με καλέσεις, σεβόμενος πρώτα το μέσο το οποίο εκπροσωπώ και έπειτα, εμένα προσωπικά; Από τη στιγμή που τρέχεις σαν πιστό σκυλάκι πίσω από αυτόν που σε ταΐζει, δεν έχεις ανάγκη το δικό μου κόκαλο. Επομένως, δείχνεις ξεκάθαρα ότι είσαι ικανοποιημένος με αυτό που ήδη έχεις και πως δεν σε ενδιαφέρει τίποτα παραπάνω.

Όταν βέβαια βλέπεις την απήχηση και την εμβέλεια αντίστοιχων προσπαθειών που καταβάλλει το «αντίπαλο δέος», δεν χάνεις ευκαιρία να «στήσεις» συνεντεύξεις, να πετάξεις τα καρφιά σου και να τολμήσεις συγκρίσεις, που εκ του αποτελέσματος, κρίνονται άστοχες. Στόχος μίας «εκδήλωσης» δεν είναι μόνο η εμπορική επιτυχία. Είναι και η καλλιτεχνική. Εκτός από τον αριθμό των κομμένων εισιτηρίων, υπάρχουν κι άλλοι παράγοντες που συντελούν στην επιτυχία. Ποιοι σε τίμησαν με την παρουσία τους; Ανάμεσα στο κοινό βρέθηκαν επισκέπτες του νησιού που θα διαδώσουν αυτό που είδαν στον τόπο τους ή η παράστασή σου θα αποτελέσει μόνο αντικείμενο συζήτησης σε τοπικό τσάι μεγαλοκυριών; Η επιλογή που έκανες άρεσε στην πλειοψηφία ή δίχασε; Επιβεβαίωσε τη φήμη σου ή σε εξέθεσε; Απέδειξε τα λεγόμενά σου περί πρωτοπορίας και συγκεκριμένης κοσμοθεωρίας ή σε έριξε στην «παγίδα»;

Μήπως τελικά ο λόγος του «αποκλεισμού» κάποιων μέσων είναι κυρίως ο  φόβος της αλήθειας και σε δεύτερη μοίρα, η εξυπηρέτηση φιλικών συμφερόντων; Σε μία black list μπορούν να φιγουράρουν πολλά ονόματα. Εκείνων που δε συμπαθώ, εκείνων που τρέφουν ανάλογα αισθήματα για μένα, εκείνων που έχουν αμφισβητήσει τη δουλειά μου κι εκείνων που έχουν πραγματικό «λόγο» και «άποψη». Έτσι, κρεμιέσαι πάνω στα ελάχιστα πρόσωπα που βρίσκονται εκτός λίστας, για να διατηρήσεις το «βασίλειο» που διοικείς μέσα στο μυαλό σου, με αποτέλεσμα να παίρνεις στο «λαιμό» σου τα -μετρημένα στα δάχτυλα του ενός χεριού- άτομα που σου έχουν απομείνει και να συγχέεις τους επαγγελματικούς κλάδους. Γιατί άλλο Μέσο Μαζικής Ενημέρωσης κι άλλο μανάβικο, ανώνυμε φίλε μου. 

Διαβάστε ακόμα