Υπόμνημα με αφορμή την επίσκεψη του πρωθυπουργού

  • Κυριακή, 6 Μαρτίου, 2022 - 15:10

    Το Γενικό Νοσοκομείο Σύρου, το μοναδικό (δευτεροβάθμιο) Νομαρχιακό Νοσοκομείο των Κυκλάδων εξυπηρετεί τα 24 νησιά των Κυκλάδων που έχουν 117.987 μόνιμους κατοίκους ενώ τα καλοκαίρια ο καλυπτόμενος πληθυσμός αυξάνεται κατά περίπου 7.000.000 επισκέπτες.

Τα τελευταία χρόνια έγιναν προσπάθειες ανάπτυξης του Νοσοκομείου (Πτητική Βάση ΕΚΑΒ, εγκατάσταση νέου σύγχρονου ιατροτεχνολογικού εξοπλισμού, έναρξη παιδιατρικής κλινικής και έναρξη λειτουργίας ΜΑΦ).

Τα παραπάνω όμως «τα ακύρωσε» σε μεγάλο βαθμό η σοβαρή υποστελέχωση από μόνιμο προσωπικό  στην Ιατρική, Νοσηλευτική, Τεχνική και Διοικητική υπηρεσία.

Αρκεί να αναφέρουμε ότι από  το 2011 έχουμε 59 συνταξιοδοτήσεις (που εντός του 2022 θα γίνουν 67) και 17 μόνιμες προσλήψεις (εκ των οποίων 1 μετατάχθηκε). Αν συνυπολογίσουμε τις παραιτήσεις και τους θανάτους, οι 214 μόνιμοι που εργάζονται σήμερα στο νοσοκομείο είναι 57 λιγότεροι σε σχέση με το 2011 (-27%). Οι κενές θέσεις βάση του σημερινού μνημονιακού κουτσουρεμένου οργανισμού, που σίγουρα δεν αντεπεξέρχεται στις σημερινές ανάγκες, είναι 102. (22 Ιατροί ΕΣΥ, 9 Λοιπό Επιστημονικό -Παραϊατρικό προσωπικό, 48 Νοσηλευτικό προσωπικό και 23 Διοικητικό και Τεχνικό προσωπικό).

Την παρούσα χρονική περίοδο η επιλογή της ηγεσίας του Υπουργείου Υγείας είναι οι ελαστικές σχέσεις εργασίας, προκειμένου να καμουφλαριστεί το τεράστιο πρόβλημα υποστελέχωσης των νοσοκομείων καθώς και οι αναστολές εργασίας που επιδείνωσαν το πρόβλημα.

       Αποτέλεσμα των όσων αναφέραμε και ειδικά μετά την έναρξη λειτουργίας  της κλινικής Covid,  την οποία στηρίζουμε ως εργαζόμενοι από το καλοκαίρι, είναι η πλήρης εξουθένωση του Νοσηλευτικού προσωπικού. Αρκεί να αναφέρουμε ότι για να καλυφθούν οι απαραίτητες βάρδιες του υποστελεχωμένου Νοσοκομείου καλούνται συνάδελφοι να καλύψουν τα κενά από άλλες κλινικές στερούμενοι τα ρεπό τους με ειδοποίηση της τελευταίας στιγμής. Η συγκεκριμένη τακτική εκ της Διοικήσεως ενέχει κινδύνους καθώς καλείται μια εξουθενωμένη νοσηλεύτρια – που έχει στερηθεί το ρεπό της, να περιθάλψει  ασθενείς σε ένα άγνωστο τμήμα του οποίου τις λειτουργίες δε γνωρίζει.

       Επιπλέον, τόσο η λειτουργία της ΜΑΦ, όσο και της παιδιατρικής κλινικής έχει ανασταλεί προκειμένου το νοσηλευτικό προσωπικό να καλύψει τα κενά των άλλων κλινικών. Ειδικότερα, η ΜΑΦ, όσο λειτουργούσε προ covid-19, ήταν χωρίς ιατρό Εντατικολόγο, πράγμα απαράδεκτο για την ορθή λειτουργία της.

   Στο Ακτινολογικό Τμήμα καλούνται κάθε πρωί 3 Τεχνολόγοι να λειτουργήσουν  1) το Ακτινοσκοπικό μηχάνημα του Χειρουργείου, 2) τον Μαγνητικό Τομογράφο (4 ημέρες την εβδομάδα εκτός επείγοντος περιστατικού), 3) τα δυο Ακτινολογικά μηχανήματα (καθημερινά), 4) τον Αξονικό τομογράφο (καθημερινά) και  5) το Μαστογράφο (2 φορές την εβδομάδα). Πως μπορούν τρείς άνθρωποι να καλύψουν πέντε πόστα ταυτόχρονα;

   Αντίστοιχα η Τεχνική  Υπηρεσία, της οποίας ο ρόλος είναι κομβικός τόσο για την συντήρηση των υπαρχόντων υποδομών (κτιρίων, ηλεκτρομηχανολογικού και ιατροτεχνολογικού εξοπλισμού) καθώς και την περαιτέρω Ανάπτυξη του Νοσοκομείου, αποδεκατίζεται.  Για την όποια ανάπτυξη απαιτείται ειδική επιστημονική γνώση και εμπειρία (σχεδιασμός, μελέτη, προδιαγραφές, διαδικασίες ανάθεσης, επίβλεψη, ποιοτικός έλεγχος). Το προσωπικό λιγοστεύει χρόνο με τον χρόνο  χωρίς να αντικαθίσταται ενώ η υπηρεσία λειτούργει με  εφημερίες ετοιμότητας (24ωρες-7 ημέρες την εβδομάδα) του προσωπικού. Λόγω δε μη ύπαρξης νομοθετικού πλαισίου για τις εφημερίες ετοιμότητας λοιπού προσωπικού, η Διοίκηση αποζημιώνει τις εφημερίες ως υπερωριακή εργασία με πενιχρή αμοιβή.

   Η Διοικητική υπηρεσία καλείται να αντιμετωπίσει την με εκθετικό βαθμό αυξανόμενη επιβεβλημένη από την νομοθεσία γραφειοκρατία, χωρίς επιπλέον πόρους. Με την κατάργηση του Προληπτικού Ελέγχου, το Οικονομικό Τμήμα αποκτά την Ιδιότητα του Ελεγκτή με όλες τις ευθύνες που αυτό συνεπάγεται, χωρίς καμία παραπάνω στελέχωση και μηδενική Νομική Συνδρομή. Αντίστοιχα τα στοιχεία που απαιτείται να υποβληθούν στο Γενικό Λογιστήριο από το Γραφείο Μισθοδοσίας για των υπολογισμό των συντάξεων (Δ.Α.Υ.Κ.) έχουν τουλάχιστον τριπλασιαστεί, ενώ την παρούσα περίοδο δεν υποβάλλονται καθότι όλο το προσωπικό της μισθοδοσίας βρίσκεται σε αναστολή εργασίας (πράγμα εντελώς ακατανόητο, δεδομένου ότι στεγάζονται και σε ξεχωριστό κτήριο). 

   Η Γραμματεία εξωτερικών ιατρείων (κλείσιμο ραντεβού πολιτών, ανακατεύθυνση ασθενών προς τα τακτικά ιατρεία, εξυπηρέτηση ιατρών, γραμματεία ΚΕΚΥΚΑΜΕΑ – που βρίσκεται σε διαφορετικό κτήριο), αποτελείται από 3 συμβασιούχους (οι δυο είναι με σύμβαση 3+3 μήνες) και μόλις 2 μόνιμους. Όταν λήξουν οι συμβάσεις τους, οι πολίτες θα υποστούν ξανά την απίστευτη ταλαιπωρία εξυπηρέτησης και κλεισίματος ραντεβού

   Σε υπαλλήλους του Θυρωρείου οφείλονται πάνω από 350 ρεπό !!!

   Τέλος πολύ σημαντική θεωρούμε την επαναφορά της Φύλαξης του Νοσοκομείου, ειδικά κατά τις νυχτερινές ώρες όπου  παρατηρούνται τα περισσότερα παραβατικά περιστατικά. Μέχρι στιγμής το μόνο μέτρο που έχει λάβει η Διοίκηση είναι το κλείδωμα, κατά τις βραδινές ώρες, όλων των εισόδων/εξόδων του Νοσοκομείου εκτός μίας, ότι και αν συνεπάγεται για την ασφάλεια των ασθενών και του προσωπικού σε περίπτωση ανάγκης (φωτιά, σεισμός κλπ).

       Η κατάσταση που επικρατεί στο Νοσοκομείο της Σύρου κατά την περίοδο της πανδημίας, όπως και σε όλα τα Δημόσια Νοσοκομεία,  δεν έχει προηγούμενο. Στο Νοσοκομείο μας, παρά την υποστελέχωση, συνεχίζονται οι μετακινήσεις προσωπικού στο Νοσοκομείο Νάξου και πλέον επεκταθήκαμε και στο Νοσοκομείο Σαντορίνης που δεν ανήκει στην 2η ΔΥΠΕ, αλλά λειτουργεί με διαφορετικό καθεστώς ιδιωτικού δικαίου. Οι υγειονομικοί δεν είναι μηχανές για να εργάζονται χωρίς σταματημό, ακατάπαυστα εδώ και 2 χρόνια και κάθε ημέρα οι συνθήκες να χειροτερεύουν.

Καθοριστικής σημασίας για την λειτουργία του υποστελεχωμένου νοσοκομείου μας, αποδείχτηκε η εργασία των κάθε λογής συμβασιούχων (89 υπάλληλοι, το 29% του συνόλου των εργαζομένων), οι οποίοι, αν και ορισμένου χρόνου, κάνουν καθημερινά όλα όσα κάνουν και οι μόνιμοι εργαζόμενοι, καλύπτοντας πάγιες και διαρκείς ανάγκες. Αυτό αποδεικνύεται και από τις διαδοχικές παρατάσεις των συμβάσεων τους, καθώς η αποχώρησή τους θα σήμαινε την κατάρρευση υπηρεσιών και τμημάτων. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε πως υπάρχουν τμήματα που η πλειοψηφία τους (άνω του 60%)  αποτελείται από συμβασιούχους (Τμήμα Μοριακής Βιολογίας, Χειρουργική Κλινική, Γραμματεία Ε.Ι, Τμήμα Πληροφορικής κ.α)

      Αντιλαμβανόμαστε δε όλοι, ότι το γεγονός πως υπάρχουν ακόμη εργαζόμενοι σε αναστολή - λόγω μη εμβολιασμού - ενώ υπάρχει τραγική υποστελέχωση, (και ενώ πλέον γνωρίζουμε ότι και οι εμβολιασμένοι νοσούν και μεταδίδουν) δεν εξυπηρετεί σε καμία περίπτωση την δημόσια υγεία και την πρόληψη της διασποράς. Μην ξεχνάμε ότι βάσει του πρωτοκόλλου του ΕΟΔΥ κλήθηκε εργαζόμενος του Νοσοκομείου να δουλέψει την 6η ημέρα νόσησης με θετικό selftest. Δεν μπορούμε να φανταστούμε ποιος νοήμων άνθρωπος προτιμάει να τον περιθάλπει ένας εμβολιασμένος υγειονομικός που νοσεί έναντι ενός ανεμβολίαστου υγειονομικού που δεν νοσεί και κάνει τεστ ακόμη και καθημερινά. Ακατανόητο δε, είναι το γεγονός ότι η κυβέρνηση επιλέγει να θεωρεί ανεμβολίαστους όλους τους πολίτες που έχουν περάσει 7 μήνες από τη δεύτερη δόση εμβολίου, ωστόσο τους υγειονομικούς τους δέχεται στα νοσοκομεία με 2 δόσεις και rapid test, ενώ αυτούς που επέλεξαν να μην εμβολιαστούν καθόλου, τους υποχρεώνει σε ανεργία.

Είναι προφανές ότι η αντικατάσταση έμπειρου προσωπικού διαφόρων ειδικοτήτων με τριμηνίτες συμβασιούχους και με εργολάβους είναι τουλάχιστον επικίνδυνη, πέραν της δυσλειτουργίας που δημιουργείται κατά την περίοδο εκπαίδευσης τους (που ανάλογα με την θέση μπορεί να διαρκεί μήνες).  Ξέρουμε επίσης ότι 6 μήνες τώρα συγκεκριμένες εργασίες δεν γίνονται διότι στάθηκε αδύνατο να αντικατασταθεί το έμπειρο προσωπικό υψηλής ειδίκευσης με συμβασιούχους τριμηνίτες.

    Τέλος Μαρτίου επιστρέφουν οι εργολάβοι δεδομένου ότι δεν παρατάθηκε από την κυβέρνηση το υπάρχον νομοθετικό πλαίσιο των συμβάσεων εργασίας στην καθαριότητα και τις λοιπές υπηρεσίες. Οι Εργολάβοι προσφέρουν συνθήκες εργασιακού μεσαίωνα και στοιχίζουν πολλαπλάσια από τις συμβάσεις εργασίας.  Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η αναπλήρωση 2 καθαριστριών (που βρίσκονται σε αναστολή) στο ΓΝ-ΚΥ Νάξου με εργολάβο, η οποία για 6 μήνες θα κοστίσει  24.000€, ποσό σχεδόν διπλάσιο του κόστους των συμβάσεων εργασίας τους.

     Για το θέμα της υποστελέχωσης, πρέπει να αναφέρουμε ότι παρά την σχετική συνταγματική πρόβλεψη για την αναγνώριση της νησιωτικότητας, επί σειρά ετών παρακολουθούμε την κατάργηση του συνόλου σχεδόν των ήδη ανεπαρκών κινήτρων στελέχωσης και παραμονής εργαζομένων και γενικότερα κάτοικων στα νησιά.  Σε συνδυασμό δε, με την απαράδεκτη αύξηση των έμμεσων φόρων (ΦΠΑ)  και το συνεχώς αυξανόμενο κόστος των θαλασσίων συγκοινωνιών,  οδήγησαν σε ένα κόστος διαβίωσης σημαντικά υψηλότερο συγκρινόμενο με πληθυσμιακά αντίστοιχες, μη νησιωτικές περιοχές της χώρας μας. Το επίπεδο ζωής, ειδικά για τους εργαζόμενους με χαμηλά εισοδήματα, είναι συνεχώς επιδεινούμενο  και εν γένει εξαιρετικά χαμηλό με βάση τις δυνατότητες της εποχής μας.

               Τέλος, το κτίριο όπου στεγάζεται το Νοσοκομείο Σύρου δεν επαρκεί πλέον.   Μεγάλο μέρος των υπηρεσιών του Νοσοκομείου στεγάζονται στους χώρους του ΚΕΦΙΑΠ,  με συνέπεια την αναστολή της οποιασδήποτε μελλοντικής δυνατότητας λειτουργίας του ΚΕΦΙΑΠ με πλήρη εκμετάλλευση των  χώρων του (Πισίνα, Ξενώνες κλπ), για τους σκοπούς για τους οποίους κατασκευάστηκε. Η αποθήκευση υγειονομικού υλικού  στους διαδρόμους και τα κλιμακοστάσια του Νοσοκομείου είναι συνήθης πρακτική.

            Αυτά, σε συνδυασμό με τις φθορές του παλαιού κτηρίου οδηγούν στο συμπέρασμα ότι με το πέρασμα του χρόνου, αυξάνεται εκθετικά η ανάγκη  ανέγερσης νέου σύγχρονου  Δημόσιου Νοσοκομείου (σε αντιδιαστολή με πρακτικές έμμεσης  ιδιωτικοποίησης/εμπορευματοποίησης τύπου Α.Ε.Μ.Υ).

      Δεδομένου ότι  πανδημία του κορωνοϊού ανέδειξε με τον πλέον ξεκάθαρο τρόπο πως η ύπαρξη ενός πλήρως στελεχωμένου και εξοπλισμένου δημόσιου δωρεάν συστήματος υγείας, αποτελεί ουσιώδη και απαράβατο όρο για αξιοπρεπή διαβίωση, ειδικά τις νησιωτικές περιοχές

 

           ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ

 

  • Άμεση στελέχωση του Νοσοκομείου με μόνιμες προσλήψεις προσωπικού.
  • Άμεση επιστροφή συναδέλφων που βρίσκονται σε αναστολή εργασίας.
  • Μονιμοποίηση όλων των συμβασιούχων δεδομένου ότι εξυπηρετούν πάγιες και διαρκείς ανάγκες.
  • Κατάρτιση σύγχρονου οργανογράμματος που να αντιστοιχεί (τόσο σε ειδικότητες όσο και σε αριθμό) στις αυξανόμενες πραγματικές ανάγκες
  • Ένταξη στα ΒΑΕ
  • Άμεση απόσυρση του απαράδεκτου πορίσματος της Διυπουργικής Επιτροπής, σχετικά με το επίδομα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας.
  • Αύξηση Μισθών
  • Να μην επανέλθουν οι εργολάβοι στα Νοσοκομεία
  • Καμία μετακίνηση προσωπικού
  • Επαναφορά παλιών και θέσπιση νέων κινήτρων στελέχωσης και παραμονής στις υπηρεσίες των νησιών.
  • Ανέγερση νέου σύγχρονου Νοσοκομείου σύμφωνα με τις ανάγκες των κατοίκων του Νομού