Οι μαθητές του ΕΠΑΛ Σύρου αναβαθμίζουν αισθητικά την αυλή τους, κατασκευάζουν ηλιακό θερμοσίφωνα και μηχανικό κομποστοποιητή και γνωρίζουν τον τόπο τους

Ένα “Νέο” ΕΠΑΛ γεμάτο “Δράση”! Νο. 2

Στην αναβάθμιση του ρόλου της επαγγελματικής εκπαίδευσης και τη βελτίωση της εικόνας της στην κοινωνία και τους μαθητές στοχεύει το πρόγραμμα «Μια Νέα αρχή στα ΕΠΑΛ» που υλοποιείται και φέτος από το Επαγγελματικό Λύκειο Σύρου με υπεύθυνο έργου τον κ. Δημήτρη Ανδρεαδάκη.

Το εγκεκριμένο σχέδιο δράσης του σχολείου για την περίοδο 2019-2020 που έχει τεθεί ήδη σε εφαρμογή σε χώρους τόσο του ΕΠΑΛ όσο και του Εργαστηριακού Κέντρου, στην περιοχή του Μάννα, θα βοηθήσει τους μαθητές να αποκτήσουν γνώσεις σχετικά με τον τομέα της μηχανολογίας, να καλλιεργήσουν καλλιτεχνικές δεξιότητες, να ανακαλύψουν την ιστορία του τόπου τους, να μαγειρέψει και να ξεδιπλώσουν τις περιβαλλοντικές ανησυχίες τους.

Κατά τη διάρκεια της τρέχουσας σχολικής χρονιάς θα διεξαχθούν συνολικά επτά δράσεις, κάποιες εκ των οποίων συνεχίζονται από την πρώτη επιτυχημένη υλοποίηση του προγράμματος στο ΕΠΑΛ Σύρου.

Κατασκευή πάνινης κούκλας

Σκοπός της δράσης, που συνεχίζεται για δεύτερη χρονιά στο πλαίσιο του συγκεκριμένου προγράμματος είναι η εκμάθηση δημιουργικής ραπτικής. Με απλά υφάσματα θα κατασκευαστούν βήμα-βήμα κούκλες καλλιτεχνικής αισθητικής που μπορούν ωστόσο να χρησιμοποιηθούν και σαν παιχνίδι. Με αφορμή το ντύσιμο και το στόλισμα της κούκλας, οι μαθήτριες θα αποκτήσουν γνώσεις πάνω στη βασική ραπτική, το πατρόν, την κατασκευή υφασμάτινων λουλουδιών και άλλα. Θα μάθουν να ράβουν στο χέρι αλλά και σε ραπτομηχανή κάθε είδους γαζιά και θα εξασκηθούν σε απλές εργασίες ραπτικής, όπως ράψιμο κουρτίνας. Μεταξύ άλλων, θα ανακυκλώσουν παλιά ρούχα και υφάσματα, κορδέλες και διακοσμητικά και θα δημιουργήσουν με τα χέρια τους κάτι νέο. Η ομάδα θα επισκεφθεί μαγαζιά με υφάσματα και είδη ραπτικής, προκειμένου οι μαθήτριες να εξοικειωθούν με τα υλικά που υπάρχουν και να γνωρίσουν επιλογές που έχουν αλλά και το κόστος κάθε κατασκευής.

Αισθητικές παρεμβάσεις στην αυλή του σχολείου

Σε μια προσπάθεια αισθητικής αναβάθμισης του περιβάλλοντα χώρου, οι μαθητές θα ασχοληθούν με τη ζωγραφική, την κατασκευή γλυπτών από ξύλο και μέταλλο, καθώς και με τη διαμόρφωση κήπων. Στόχοι της δράσης είναι η συνεργασία των παιδιών σε ομάδες, η απόκτηση δεξιοτήτων μέσω της χρήσης εργαλείων και υλικών, αλλά και η επιλογή φυτών ανάλογα με τις συνθήκες, το χώρο και την εποχή.

Οι μαθητές της ομάδας που θα αναλάβουν τις εικαστικές παρεμβάσεις επέλεξαν τα έργα τους κατόπιν αναζήτησης στο διαδίκτυο και συζήτησης με τον υπεύθυνο εκπαιδευτικό. Στο πλαίσιο της υλοποίησης, τα παιδιά αποτύπωσαν τα έργα στα επιλεγμένα σημεία, επεξεργάστηκαν και έβαψαν τα ξύλα, τα τοποθέτησαν στον τοίχο σύμφωνα με το σχέδιο και παράλληλα ζωγράφισαν σε τοίχους του σχολείου. Για τη δημιουργία των ανθρωπόμορφων γλυπτών που θα κοσμούν μελλοντικά την αυλή τους, οι μαθητές θα καταπιαστούν με την κοπή σιδερόβεργας, την κάμψη της με τη χρήση του σχετικού εργαλείου και τη συγκόλληση των επιμέρους κομματιών με τη χρήση συσκευής ηλεκτροσυγκόλλησης.

Οι μαθητές της ομάδας που θα ασχοληθούν με την επιλογή και το φύτεμα καλλωπιστικών φυτών και με τη διαμόρφωση της σχολικής αυλής, θα δημιουργήσουν μοσχεύματα από υπάρχοντα φυτά στην περιοχή και θα αγοράσουν τα υπόλοιπα για τα οποία δεν είναι δυνατή η δημιουργία μοσχεύματος. Τα παιδιά θα διανοίξουν τους κατάλληλους λάκκους και θα προετοιμάσουν το χώμα για τη φύτευση.

Παράλληλα με τις παραπάνω δράσεις, άλλοι μαθητές θα αποτυπώσουν την περιοχή, στην οποία θα στρωθεί χαλίκι για τα λιμνάζοντα νερά της βροχής, υπολογίζοντας σε κυβικά μέτρα την ποσότητα του χαλικιού που θα αγοραστεί. Στον ίδιο χώρο θα δημιουργήσουν μικρό μονοπάτι για την καλύτερη πρόσβαση στα εργαστήρια του σχολείου.

Κατασκευή ηλιακού θερμοσίφωνα

Μέσα από τη δράση αυτή, οι μαθητές θα γνωρίσουν τη διάταξη η οποία μετατρέπει την ηλιακή ενέργεια σε θερμική, τα φαινόμενα που αναπτύσσονται, τους τρόπους μετάδοσης της θερμότητας, τα είδη της και τα μέρη της διάταξης αυτής, δηλαδή του ηλιακού θερμοσίφωνα. Θα γνωρίσουν πώς θα βελτιώσουν την απόδοσή του και θα εξοικειωθούν με την εφαρμογή επιστημονικών αρχών για την επίλυση προβλημάτων σχετικών με τη μετάδοση θερμότητας και τη θερμομόνωση, ακολουθώντας τα βήματα του τεχνικού σχεδιασμού. Επίσης, θα αναπτυχθεί η αυτονομία των μαθητών και θα δοθούν κίνητρα ανάληψης πρωτοβουλιών, θα βελτιωθούν οι δεξιότητές τους όσον αφορά στον τρόπο σκέψης και επίλυσης προβλημάτων – αναζήτησης πληροφοριών με άμεσες ερωτήσεις και θα προσφερθεί η δυνατότητα εξερεύνησης με συνεργατικό και ομαδικό τρόπο.

Ανακαλύπτοντας την Ερμούπολη

Η δημιουργία ενός μικρού τουριστικού οδηγού της Ερμούπολης μέσω πολυμεσικού υλικού αποτελεί μία ακόμη δράση που συνεχίζεται στο πλαίσιο του προγράμματος «Μια νέα αρχή στα ΕΠΑΛ». Μέσα από αυτή τη διαδικασία, οι μαθητές θα έρθουν σε επαφή με την τέχνη της φωτογραφίας, καλλιεργώντας το αισθητικό τους κριτήριο, θα αποκτήσουν γνώσεις για ιστορικά και σύγχρονα γεγονότα του τόπου τους και θα μάθουν να επεξεργάζονται και να κατασκευάζουν το τελικό προϊόν της εργασίας σε έντυπη και ψηφιακή μορφή.

Μαγειρική – Ζαχαροπλαστική

Για μία ακόμη φορά θα δοθεί στους μαθητές του σχολείου η ευκαιρία να καλλιεργήσουν τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους, μέσα από τη γνωριμία τους με την Ελληνική παραδοσιακή κουζίνα αλλά και διεθνείς κουζίνες. Τα παιδιά θα μάθουν να τηρούν βασικούς κανόνες υγιεινής κατά τη διάρκεια των παρασκευών και να διαλέγουν τις κατάλληλες πρώτες ύλες για τις συνταγές τους. Για τις ανάγκες της δράσης δημιουργήθηκε στο ΕΠΑΛ Σύρου ειδικός χώρος που αποτελεί το μαγειρείο, περιλαμβάνοντας όλα τα βασικά σκεύη και υλικά για τις συνταγές. Κατά τη διάρκεια των εργασιών θα πραγματοποιηθούν επισκέψεις εκπαιδευτικών που θα μαγειρέψουν για τα παιδιά τις αγαπημένες τους συνταγές. Η ομάδα θα επισκεφτεί μελλοντικά χώρους εστίασης και σούπερ μάρκετ, ενώ στα σχέδιά της εντάσσεται και μια φιλανθρωπική δράση τις μέρες του Πάσχα σε συνεργασία με τις εκπαιδευτικούς και τα παιδιά του τομέα Υγείας – Πρόνοιας.

Παραγωγή βιομάζας και κατασκευή πρέσας μπρικετών – Κατασκευή μηχανικού κομποστοποιητή

Σκοπός αυτής της δράσης είναι η εξοικείωση των μαθητών με διάφορα υλικά και τεχνικές αξιοποίησης οργανικών αποβλήτων, βιομάζας, χαρτιού με παράλληλη περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση. Ειδικότερα, τα παιδιά θα εντοπίσουν τη διαθέσιμη βιομάζα στον περιβάλλοντα χώρο του συγκροτήματος και θα την αξιοποιήσουν. Θα χρησιμοποιήσουν το προς ανακύκλωση χαρτί μαζί με τη βιομάζα για κατασκευή μπρικέτας. Θα αναγνωρίσουν την περιβαλλοντική αξία των ενεργειών και τα ενεργειακά οφέλη από την παραγωγή του προϊόντος και θα κατανοήσουν τη βαρύτητα των οργανικών αποβλήτων στην αλυσίδα της ρύπανσης. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα παιδιά θα συλλέξουν οργανικά απόβλητα (υπολείμματα κολατσιού κλπ.) σύμφωνα με τις οδηγίες των εκπαιδευτικών και θα θέσουν σε λειτουργία τον κομποστοποιητή.

Το σημείο/εξάρτημα στήριξης των εδράνων του άξονα κομποστοποίησης θα κατασκευαστεί στο εργαστήριο με χρήση CNC μηχανήματος (ψηφιακή τεχνολογία) που διαθέτει το εργαστήριο. Με την ευκαιρία αυτής της κατασκευής θα πραγματοποιηθεί διήμερο σεμινάριο τόσο για τους εκπαιδευτικούς (επικαιροποίηση γνώσεων), όσο και για τους μαθητές (εκπαίδευση στις σύγχρονες τεχνολογίες).