Ο τρόπος διαχείρισης ύποπτων συμπτωμάτων και τήρηση μέτρων κατά την παροχή υπηρεσιών φυσιοθεραπείας, εργοθεραπείας και λογοθεραπείας

Συστάσεις του ΕΟΔΥ για τη λειτουργία των Ειδικών Σχολείων

Επιπρόσθετα μέτρα πρόληψης κατά της διασποράς του νέου κορωνοϊού προβλέπονται για τις σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής, που μαζί με τα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά σχολεία άνοιξαν χθες τις πόρτες τους, σηματοδοτώντας την αρχή για τη συνέχιση της δια ζώσης εκπαίδευσης.

Στο πλαίσιο της επαναλειτουργίας των σχολείων και με αφορμή έγγραφα της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής, ο Εθνικός Οργανισμός Δημόσιας Υγείας δίνει οδηγίες για τη λειτουργία των ειδικών σχολείων, οι οποίες θα πρέπει να ακολουθηθούν από τους εκπαιδευτικούς, το προσωπικό, τους/τις μαθητές/τριες και τους γονείς, καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας.

Ενίσχυση της προστασίας του προσωπικού

Διευκρινίζεται πως, μαθητές που φοιτούν στις σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής, σε κάποιες περιπτώσεις εντάσσονται στις κατηγορίες ατόμων για τις οποίες δε συστήνεται ή δεν είναι ανεκτή η χρήση της μάσκας. Στις περιπτώσεις αυτές είναι ιδιαίτερα σημαντική η συστηματική τήρηση όλων των άλλων προληπτικών μέσων.

Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην ενίσχυση της προστασίας του εκπαιδευτικού ή άλλου προσωπικού με ατομικό προστατευτικό εξοπλισμό που περιλαμβάνει εκτός από τη μάσκα, ολοπρόσωπη προστατευτική προσωπίδα για την προστασία των βλεννογόνων από ενδεχόμενη εκτίναξη σταγονιδίων του αναπνευστικού ή άλλων βιολογικών υγρών. Επιπρόσθετα, ανάλογα με την σωματική εγγύτητα με τον μαθητή, και τον εξατομικευμένο κίνδυνο έκθεσης κατά τις διαφορετικές εκπαιδευτικές διαδικασίες, ο προστατευτικός εξοπλισμός ενισχύεται με τη χρήση γαντιών και αδιάβροχης ποδιάς μιας χρήσης. Σημειώνεται ότι η μάσκα που φέρει ο εκπαιδευτικός, εάν δεν είναι απλή χειρουργική, θα πρέπει να πληροί τις απαιτούμενες προδιαγραφές και να χρησιμοποιείται με τον ενδεδειγμένο τρόπο, ώστε να εξασφαλίζεται η αναπνευστική προστασία.

Μείζονος σημασίας αποτελεί επίσης η διασφάλιση του ελέγχου της κατάστασης της υγείας των μαθητών προ της έλευσης τους στη σχολική μονάδα από τους γονείς και κηδεμόνες, ώστε σε περίπτωση εκδήλωσης πυρετού ή/και άλλων συμπτωμάτων που εμφανίζονται στη νόσο CoVID-19, να μην προσέρχονται στο σχολείο. Παράλληλα, το εκπαιδευτικό και άλλο προσωπικό θα πρέπει να βρίσκεται σε εγρήγορση για την έγκαιρη αναγνώριση ύποπτων συμπτωμάτων ώστε να μην παρατηρηθεί καθυστέρηση στην εφαρμογή των αρχών διαχείρισης ύποπτου κρούσματος.

Επιτακτική είναι η ανάγκη για εντατικοποιημένη διαδικασία καθαρισμού των χώρων και εφαρμογής απολυμαντικού στις επιφάνειες, καθώς κρίνεται αναμενόμενη η ανεπαρκής τήρηση των κανόνων ατομικής υγιεινής από τους μαθητές. 4.

Έμφαση δίνεται, τέλος στην προσαρμογή της λειτουργίας, των δραστηριοτήτων και των διαδικασιών, στην αρχή των μικρών και σταθερών ομάδων μαθητών που δεν αναμιγνύονται μεταξύ τους. Στο πλαίσιο αυτό, επισημαίνεται ότι πρέπει να λαμβάνεται μέριμνα και για την ασφαλή μεταφορά των μαθητών, ώστε να τηρούνται οι μέγιστες δυνατές φυσικές αποστάσεις, ιδιαίτερα λαμβάνοντας υπόψη την αδυναμία εφαρμογής μάσκας από τους μαθητές και τοποθέτηση των μαθητών σε προκαθορισμένες θέσεις οι οποίες θα είναι σταθερές.

Η επαφή των μαθητών με τους θεραπευτές

Σε Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης όπου παρέχονται και υποστηρικτικές υπηρεσίες φυσιοθεραπείας, εργοθεραπείας και λογοθεραπείας, θα πρέπει να λαμβάνονται επιπρόσθετα μέτρα πρόληψης:  Ο φυσικοθεραπευτής θα πρέπει να εφαρμόζει τον ατομικό εξοπλισμό προστασίας (χειρουργική μάσκα, γάντια, ποδιά μιας χρήσης, ποδονάρια, προσωπίδα με έμφαση σε περιπτώσεις που ο θεραπευόμενος δεν μπορεί να φορέσει μάσκα) κατά τη διάρκεια της συνεδρίας. Αφού ολοκληρωθεί η συνεδρία ακολουθεί η απολύμανση του στρώματος ή της εξεταστικής κλίνης και στη συνέχεια αφαιρείται ο ατομικός εξοπλισμός προστασίας. Ακολουθεί υγιεινή των χεριών. Πριν την έναρξη νέας συνεδρίας εφαρμογή νέου εξοπλισμού ατομικής προστασίας. Η μάσκα θα απορρίπτεται όταν υγρανθεί ή είναι εμφανώς ρυπαρή.

Θα πρέπει να υπάρχει το χρονικό περιθώριο 15 λεπτών μετά την παροχή της υπηρεσίας, προκειμένου να αερισθεί και να απολυμανθεί ο χώρος και να ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα από τον θεραπευτή (αλλαγή γαντιών, μάσκας κλπ).

Στα παιδιά αν και είναι δύσκολο να κατανοήσουν πληροφορίες ή να εφαρμόσουν προληπτικά μέτρα, θα πρέπει να συστήνεται το πλύσιμο χεριών ή η εφαρμογή αντισηπτικού και προτείνεται η χρήση μάσκας όπου είναι  εφικτό με την αντίστοιχη εκπαίδευση. Για θεραπευόμενους που δε μπορούν να φορέσουν μάσκα, ισχυρή σύσταση για τους θεραπευτές να φορούν και ασπίδα προσώπου εκτός από τη χειρουργική μάσκα.

 Ο αερισμός και ο καθαρισμός/ απολύμανση του χώρου μετά την ολοκλήρωση κάθε φυσιοθεραπευτικής συνεδρίας θα πρέπει να γίνεται σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ.

Σε περιπτώσεις που η χειλεοανάγνωση είναι σημαντική για την επικοινωνία ή/και την εκπαίδευση των παιδιών (π.χ. λογοθεραπεία, κωφά παιδιά κλπ.), αντί για συνήθη μάσκα, μπορεί τα παιδιά ή/και οι εκπαιδευτικοί να χρησιμοποιούν διαφανή ολοπρόσωπη προστατευτική προσωπίδα ή ειδική υφασμάτινη μάσκα με διαφανές πρόσθιο τμήμα στο μέρος του στόματος.

Απαραίτητη η παρουσία των παιδιών στο σχολείο

Στην ιστοσελίδα του ΕΟΔΥ (www.eody.gov.gr) είναι αναρτημένες οι οδηγίες για τον Νέο Κορωνοϊό (Covid–19) όπου εξειδικεύονται για όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, καθώς και οι οδηγίες σχετικά με τις «Αρχές διαχείρισης ύποπτων ή επιβεβαιωμένων περιστατικών λοίμωξης COVID–19 σε σχολικές μονάδες και πρωτόκολλο αναστολής λειτουργίας σχολικών τμημάτων ή σχολείων». Στις οδηγίες αυτές παρουσιάζονται διεξοδικά τα μέτρα πρόληψης διασποράς του ιού και οι απαραίτητες ενέργειες σε περίπτωση εμφάνισης περιστατικού ύποπτου για λοίμωξη COVID–19 σε σχολικές μονάδες, τα οποία είναι κοινά και για τις σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης.

Οι παραπάνω οδηγίες διαμορφώθηκαν λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι η συνέχιση της λειτουργίας των σχολείων κατά τη διάρκεια της πανδημίας -που αναμένεται ότι θα συνεχιστεί κατά τους επόμενους μήνες– είναι εξαιρετικά σημαντική.

Η παρουσία των παιδιών στο σχολείο, είναι απαραίτητη για την εκπαιδευτική διαδικασία, την απόκτηση νέων γνώσεων και την ανάπτυξη δεξιοτήτων, την κοινωνική και συναισθηματική ολοκλήρωση των παιδιών και των εφήβων, καθώς και για τη σωματική και ψυχική τους υγεία και δεν μπορεί να αντικατασταθεί με την αποκλειστική εξ αποστάσεως ηλεκτρονική διδασκαλία. Η ασφαλής λειτουργία των σχολείων βασίζεται στη συστηματική εφαρμογή πολλαπλών μέτρων προφύλαξης που λειτουργούν ως σύνολο και περιλαμβάνουν τα εξής: προσπάθεια για τήρηση αποστάσεων μεταξύ μαθητών και μαθητών εκπαιδευτικών, όσο είναι εφικτό, σε συνδυασμό με τη λειτουργία του σχολείου σε σταθερές ομάδες παιδιών οι οποίες συστηματικά δεν έρχονται σε επαφή μεταξύ τους συχνή και ορθή εφαρμογή υγιεινής των χεριών (πλύσιμο με σαπούνι και νερό ή/και εφαρμογή αντισηπτικού χεριών) σωστή χρήση κατάλληλης προστατευτικής μάσκας (υφασμάτινης ή απλής χειρουργικής) από εκπαιδευτικούς και λοιπό προσωπικό αλλά πιθανώς και από κάποιους μαθητές που το επίπεδο λειτουργικότητας τους το επιτρέπει, με μέριμνα για τη σχετική εκπαίδευση και επίβλεψη.

Στο σχολείο συνιστάται η ευρεία χρήση υφασμάτινης μάσκας αλλά μπορεί να χρησιμοποιείται και απλή χειρουργική μάσκα καλός αερισμός των αιθουσών, καθαριότητα χώρων και τακτική εφαρμογή απολυμαντικού σε επιφάνειες αποφυγή μεγάλων συναθροίσεων μαθητών και επίσκεψης στο σχολείο άλλων ατόμων όταν αυτό δεν είναι απαραίτητο αποχή από το σχολείο όσων εκδηλώνουν πυρετό ή/και άλλα συμπτώματα συμβατά με COVID–19, προστασία μαθητών και εκπαιδευτικών που ανήκουν σε ευάλωτες ομάδες.

Οι οδηγίες επικαιροποιούνται συνεχώς με βάση τα τρέχοντα επιδημιολογικά δεδομένα.

Ετικέτες: