Νηπιαγωγοί και παιδιά κάνουν τον «μικρόκοσμό» τους καλύτερο, φιλικότερο και πιο χαρούμενο μέσα από ένα πολυθεματικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα

Τα «λουλούδια» του Νηπιαγωγείου Φοίνικα ομορφαίνουν την αυλή τους

Με το βλέμμα στραμμένο στη δημιουργία ενός πλούσιου σε ερεθίσματα και δυνατότητες παιδαγωγικού περιβάλλοντος, το Νηπιαγωγείο του Φοίνικα επιχειρεί φέτος να ευαισθητοποιήσει  το σύνολο της σχολικής αλλά και της τοπικής  κοινότητας,  σε ζητήματα που αφορούν την ποιότητα και την ασφάλεια της καθημερινής ζωής στον σχολικό χώρο, και συγκεκριμένα στη σχολική αυλή.

Σε μια εποχή δύσκολη, όπου τα αρνητικά μηνύματα του “μεγάλου κόσμου” είναι αμέτρητα, τα μέλη της σχολικής κοινότητας του νηπιαγωγείου,  σε πείσμα των καιρών, απαντούν με αισιοδοξία.

Στο πλαίσιο αυτό, οι τέσσερις νηπιαγωγοί που υπηρετούν στη σχολική μονάδα, τα 29 παιδιά που φοιτούν σε αυτήν και οι οικογένειές τους ένωσαν τις δυνάμεις και τις ιδέες τους σε μια προσπάθεια να κάνουν τον «μικρό κόσμο» τους καλύτερο, φιλικότερο και κυρίως πιο χαρούμενο.

Η  αυλή του σχολείου  (ευρύχωρη και με δυνατότητες ανάπλασης – αναβάθμισης),  έχει εξαιρετική σημασία καθώς αποτελεί για το Νηπιαγωγείο: τόπο πειραματισμού, διερευνητικής & βιωματικής μάθησης, χαλάρωσης & απόλαυσης, εκτόνωσης & φυσικής άσκησης,  δημιουργικότητας, και επικοινωνίας, χώρο πολιτιστικών και άλλων εκδηλώσεων, πεδίο περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης  και εκπαίδευσης, χώρο δημόσιο που δύναται να προσφέρει ποικίλες ευκαιρίες για την ανάπτυξη δεξιοτήτων και στάσεων του ενεργού πολίτη, καθώς και χώρο, τον οποίο τα παιδιά αγαπούν και απολαμβάνουν ποικιλότροπα παίζοντας και αλληλεπιδρώντας.

Ο Φάνης, η Φιλιώ και η αυλή του σχολείου

«Ειδικά φέτος,  λόγω της πανδημίας,  ο αύλειος χώρος  αξιοποιείται  κατά το μεγαλύτερο μέρος της εκπαιδευτικής ημέρας, καθώς ένα από τα μέτρα πρόληψης της διασποράς του Covid-19 σύμφωνα με τις συστάσεις του ΕΟΔΥ και με ανάλογη απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων, είναι η σε καθημερινή βάση ανάπτυξη μεγάλου μέρους του εκπαιδευτικού προγράμματος σε αυτήν, τόσο κατά το υποχρεωτικό πρωινό πρόγραμμα όσο και κατά το απογευματινό προαιρετικό», σημειώνει στην «Κοινή Γνώμη» η προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου, Γεωργία Σταματοπούλου.

Όπως υπογραμμίζει, στόχος του εκπαιδευτικού προσωπικού είναι:

Α) οι μαθητές του νηπιαγωγείου να  διαδραματίσουν σε κάθε βήμα ενεργό ρόλο, αποκτώντας  ποικίλες δεξιότητες - παιδαγωγικά οφέλη, αλλά και ποιότητα Ζωής στην καθημερινότητα του νηπιαγωγείου.

Β) Μέσω της συνεργασίας όλων των μελών της σχολικής κοινότητας (παιδιά, εκπαιδευτικοί και γονείς) αλλά και μέσω της  ευαισθητοποίησης της τοπικής κοινότητας και των αρμόδιων φορέων (τοπική αυτοδιοίκηση – υπηρεσίες), να προάγει προς όφελος των παιδιών την πολυδιάστατη (αισθητική, περιβαλλοντική, παιδαγωγική, λειτουργική) αναβάθμιση,  του εξαιρετικά πολύτιμου για τα φοιτούντα νήπια χώρου της σχολικής αυλής.

Η παραπάνω προσπάθεια εξελίσσεται συστηματικά σε όλη τη διάρκεια της φετινής εκπαιδευτικής χρονιάς και συνδέεται άρρηκτα με την ανάπτυξη του εκπαιδευτικού προγράμματος του σχολείου. Δύο κούκλες, ο Φάνης και η Φιλιώ (μία για κάθε τμήμα του νηπιαγωγείου) εμψυχώνουν τις δράσεις που αναπτύσσονται. Το κουκλοθέατρο, τέχνη βαθύτατα παιδευτική, γοητεύει τα παιδιά και ενεργοποιεί τη φαντασία, τη σκέψη και το λόγο τους.  

Ο σχεδιασμός του εκπαιδευτικού προγράμματος αποτελεί συνέχεια της πολύχρονης μέριμνας της σχολικής μονάδας για  επίλυση προβλημάτων που σχετίζονται με: την ασφάλεια των παιδιών στην αυλή του σχολείου, τον εμπλουτισμό αυτής με κριτήρια παιδαγωγικά, και την αποκατάσταση της λειτουργικότητάς της σχολικής αυλής, κατόπιν της τοποθέτησης δημοτικής   παιδικής χαράς  στο νότιο τμήμα της.

Εντάσσεται, δε, στο σχέδιο δράσης της σχολικής μονάδας  που εκπονήθηκε στο πλαίσιο εφαρμογής του πιλοτικού προγράμματος “Εργαστήρια Δεξιοτήτων”, καθώς το νηπιαγωγείο Φοίνικα έχει οριστεί από το ΥΠΑΙΘ  ως ένα από τα πιλοτικά σχολεία για το εκπαιδευτικό έτος 2020-2021.

Μέχρι στιγμής έχουν υλοποιηθεί τα παρακάτω σχέδια εργασίας:

 

“Προσοχή! Προσοχή! Παίζω με ασφάλεια”

Τα ίδια τα παιδιά μέσα από δραστηριότητες μελέτης πεδίου  και με στόχο να αναπτύξουν δεξιότητες αυτοπροστασίας και αυτομέριμνας  (πρόληψη ατυχημάτων), παρατήρησαν τη σχολική αυλή και  αποτύπωσαν με ποικίλους τρόπους τα επικίνδυνα σημεία της. Δημιούργησαν τρισδιάστατη μακέτα, σηματοδότησαν τους κινδύνους, συζήτησαν και χαρτογράφησαν τους κανόνες ασφάλειας κατά την δραστηριότητά τους στην αυλή.

“Πουλιά και φυτά στην αυλή μας”

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει μια σειρά από περιβαλλοντικά προσανατολισμένες δράσεις με στόχο την αγάπη και το σεβασμό για το φυσικό περιβάλλον και την καλλιέργεια θετικών στάσεων προς αυτό. Συγκεκριμένα:

  • “Κάθε κήπος έχει μια φωλιά για τα πουλιά”.  Παιδιά και νηπιαγωγοί παρατήρησαν, άκουσαν και γνώρισαν τα πουλιά που ζουν στην αυλή του νηπιαγωγείου. Έμαθαν για τα πουλιά της Σύρου και της Ελλάδας. Κατασκεύασαν  10 ξύλινες φωλιές - σπιτάκια  και τις τοποθέτησαν στα δέντρα, ώστε το χειμώνα τα πουλιά να βρίσκουν τροφή και καταφύγιο, ενώ την άνοιξη να γεννήσουν τα αβγά τους. Στόλισαν ένα  ιδιαίτερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με  στολίδια- ταίστρες φτιαγμένες από φρούτα και σπόρους. Τραγούδησαν σαν τα πουλιά, και κάθε μέρα  παρατηρούν τους φτερωτούς φίλους τους να μπαινοβγαίνουν, να αγαπιούνται και να κλωσάνε τα αβγά τους.
  • “Λουλουδόκηπος”. Λίγο πριν την αναστολή της δια ζώσης λειτουργίας των σχολείων τον Νοέμβριο, πρόλαβαν και φύτεψαν  βολβούς λουλουδιών (φρέζιες, νεραγκούλες, ανεμώνες, ίριδες, τουλίπες, κρίνους, κρόκους κ.α.). Βολβούς που έφεραν τα παιδιά στο σχολείο και τους φύτεψαν στο παρτέρι που υπάρχει γύρω από την στέρνα, στη βόρεια πλευρά της σχολικής αυλής. Σήμερα τα λουλούδια ανθίζουν και ομορφαίνουν τη ζωή μας. Κοντά τους ανθίζουν κάλες και φιορέττες που εδώ και 20 περίπου χρόνια είχαν φυτέψει παιδάκια που σήμερα είναι φοιτητές ή γονείς...
  • “Ένας βοτανικός κήπος στην αυλή μας”. Τα παιδιά γνώρισαν αρωματικά φυτά και βότανα του νησιού και της Ελλάδας, έφτιαξαν φυτολόγιο, φύτεψαν αρωματικά φυτά σε ειδικό παρτέρι στο νότιο μέρος της αυλής, έγραψαν τα ονόματά των φυτών σε ξύλινες πινακίδες, φροντίζουν  έκτοτε τα φυτά και παρατηρούν την ανάπτυξή τους.
  • “Το δέντρο που φυτέψαμε”.  Τα παιδιά έμαθαν για την  αξία των δέντρων στη ζωή και τη φύση. Παρατήρησαν τα δέντρα της αυλής (πεύκα, χαρουπιά, λεμονιά, ελαιόδεντρα, δέντρο δάφνης, κ.α.) και φύτεψαν ένα νέο δέντρο, μια όμορφη ροδιά. Σήμερα η αυλή του σχολείου έχει 14 δέντρα!!!
  • “Τα Θερμοκήπια του νηπιαγωγείου μας”.  Το σχολείο καλωσόρισε την Άνοιξη  με την εγκατάσταση 2 θερμοκηπίων, ένα για κάθε τμήμα του. Μέσα στα θερμοκήπιο βρήκαν τη θέση τους φυτώρια στα οποία τα παιδιά φύτεψαν σπόρους ανοιξιάτικων  λουλουδιών και λαχανικών. Επίσης φραουλιές και άλλα μικρά φυτά. Σε λίγες ημέρες θα υποδεχτούν και θα φιλοξενήσουν επίσης, ένα δέντρο μπανανιάς. Τα φυτά που θα μεγαλώσουν θα μεταφυτευθούν στα παρτέρια της αυλής, αλλά και στους κήπους των μαθητών.
  • “Ένα πουλάκι, μήνυμα μας έφερε! - Συνεργασία με το Νηπιαγωγείο Ποσειδωνίας”. Με στόχο τη γνωριμία των παιδιών των δύο σχολείων, σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε μια σειρά εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων ανταλλαγής γραμμάτων, χειροποίητων δώρων, τραγουδιών, εμπειριών μέσω  εξ΄ αποστάσεως δράσεων και συναντήσεων. Αφορμή ένα γράμμα εικαστικά επιμελημένο από τους μικρούς μαθητές του νηπιαγωγείου Φοίνικα προς τους μικρούς μαθητές του Νηπιαγωγείου Ποσειδωνίας. Αυτό το γράμμα με τη μορφή πουλιού – χαρταετού ήταν αρκετό  για να εξάψει τη φαντασία των παιδιών και να αποτελέσει αφόρμηση  συνεργασίας των δύο σχολικών μονάδων. Κάθε χρόνο άλλωστε επιδιώκεται  συνεργασία των δύο σχολικών μονάδων στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων μετάβασης από το νηπιαγωγείο στο Δημοτικό Σχολείο, καθώς οι μαθητές των δύο νηπιαγωγείων συναντιούνται στην Α΄ Δημοτικού στο Δημοτικό Σχολείο της Ποσειδωνίας.
  • “Πρόσω ολοταχώς για τον μετεωρολογικό σταθμό του νηπιαγωγείου!!!” Ο μετεωρολογικός σταθμός θα περιλαμβάνει όργανα μέτρησης και παρατήρησης των καιρικών συνθηκών (θερμόμετρο, βροχόμετρο, ανεμοδείκτης κ.α.), πίνακες καταγραφής, διαδραστικά παιχνίδια παρατήρησης των εναλλαγών του καιρού, ημερολόγιο (εποχών, μηνών και εβδομαδιαίο),  έναν γαλάζιο πλανήτη και… ιδέες που δεν έχουν “γεννηθεί” ακόμα.

«Υφαίνουμε από κοινού ένα διαφορετικό παρόν και ένα καλύτερο μέλλον»

 Η κ. Σταματοπούλου καθιστά γνωστό πως, συνοδοιπόροι στην προσπάθεια αυτή, είναι πολλοί κάτοικοι των χωριών που συμπεριλαμβάνονται στην σχολική περιφέρεια του νηπιαγωγείου, αλλά και της Σύρου ευρύτερα. Άνθρωποι που μέσα από διαφορετικούς ρόλους (επαγγελματίες, συγγενείς παιδιών / εκπαιδευτικών, φίλοι του νηπιαγωγείου), προσφέρουν τεχνογνωσία, υλικά, προσωπικό χρόνο, μεράκι, ενθάρρυνση και πολυδιάστατη υποστήριξη.

 Αξιέπαινοι αρωγοί στο έργο είναι επίσης οι υπηρεσίες του δήμου, η ενορία Αγίου Παντελεήμονα και ο Πολιτιστικός Σύλλογος Φοίνικα.

Ειδικότερα ο Επιμορφωτικός Φιλοτεχνικός Σύλλογος του χωριού έχει εκφράσει την επιθυμία του να υποστηρίξει την εγκατάσταση του μετεωρολογικού σταθμού στη σχολική αυλή, παρέχοντας τον απαραίτητο εξοπλισμό. «Η συνεργασία αυτή, μας δίνει ιδιαίτερη χαρά και αποτελεί έκφραση ευγενέστατων συναισθημάτων. Έμπρακτη υποστήριξη του παιδαγωγικού έργου, προς όφελος των παιδιών».

Από το πλευρό των Νηπιαγωγών δεν λείπει, φυσικά, ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου. «Γονείς που χαμογελούν, που συνεισφέρουν, που μας συγκινούν με τις πρωτοβουλίες τους. Τα δύο θερμοκήπια του σχολείου ήταν το  υπέροχο ανοιξιάτικο δώρο του Συλλόγου Γονέων.    

Ευχαριστούμε από καρδιάς για κάθε θετική σκέψη, ιδέα και πράξη που συνεισφέρει στο σχεδιασμό και την υλοποίηση των δράσεων του σχολείου. Διότι όλες αυτές οι σκέψεις, οι ιδέες και οι πράξεις αποτελούν τα στημόνια πάνω στα οποία οι άνθρωποι μπορούν να υφάνουν  από κοινού ένα διαφορετικό παρόν και ένα καλύτερο μέλλον.

Κόντρα στις αντιξοότητες, με υπομονή, πίστη και ελπίδα θα συνεχίσουμε να φροντίζουμε τα θαυμάσια “λουλούδια” του νηπιαγωγείου μας, τα μοναδικά μας παιδάκια  που καταβάλλουν τις καλύτερες προσπάθειές τους  και φωτίζουν με το βλέμμα  και το χαμόγελο τους -ακόμα και πίσω από τις μάσκες- την κάθε ημέρα».