Έρευνα για τη σταδιοδρομία των αποφοίτων του Τμήματος Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου

  • Παρασκευή, 18 Ιουνίου, 2021 - 06:12

Αποτελέσματα έρευνας επαγγελματικής και εκπαιδευτικής σταδιοδρομίας αποφοίτων του Τμήματος Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων, της Πολυτεχνικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αιγαίου.

To Τμήμα Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων (ΤΜΣΠΣ), μέλος της Πολυτεχνικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αιγαίου, είναι πρωτοπόρο στις σπουδές ανώτατης εκπαίδευσης στο χώρο των Μηχανικών Σχεδίασης στην Ελλάδα.

Βασική αποστολή του ΤΜΣΠΣ αποτελεί η διαμόρφωση ενός καινοτόμου προγράμματος σπουδών που αξιοποιεί τεχνολογίες αιχμής, διδάσκει και εφαρμόζει σύγχρονες μεθοδολογίες και παρακολουθεί στενά τις τάσεις στην επιστημονική περιοχή της σχεδίασης. Μια δημιουργική προσπάθεια για την παρουσίαση του ΤΜΣΠΣ εκφράζεται μέσα από το φυλλάδιο με τίτλο "Design Matters!" που δημοσιεύθηκε πρόσφατα (https://www.syros.aegean.gr/el/brochures/fylladio-paroysiasis-tmimatos).

Το ΤΜΣΠΣ δίνει ιδιαίτερη έμφαση στη σύνδεση του προγράμματος σπουδών με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας ώστε να προετοιμάσει μηχανικούς ικανούς να προσαρμόζονται και να ανταποκρίνονται άμεσα όχι μόνο στις τεχνικές αλλά και στις αυξημένες διαχειριστικές και διοικητικές απαιτήσεις του μηχανικού σχεδίασης.

Με αφορμή τη συμπλήρωση 20 χρόνων ζωής του ΤΜΣΠΣ, το Δεκέμβριο του 2020 διεξήχθη έρευνα με ερωτηματολόγιο με σκοπό την καταγραφή της εκπαιδευτικής και επαγγελματικής σταδιοδρομίας των αποφοίτων του ΤΜΣΠΣ, από το ακαδημαϊκό έτος 2000/01 έως σήμερα. Κύριοι στόχοι της εν λόγω έρευνας ήταν, αφενός, η ενδυνάμωση των σχέσεων του Τμήματος με τους αποφοίτους του, αφετέρου, η αξιοποίηση της πολύτιμης εμπειρίας των αποφοίτων προς την κατεύθυνση της εξέλιξης της ακαδημαϊκής φυσιογνωμίας του ΤΜΣΠΣ στα επόμενα χρόνια.

Η έρευνα διεξήχθη την περίοδο 7/12/2020 έως 6/1/2021. Συνολικά συλλέχθηκαν 224 έγκυρα ερωτηματολόγια στα οποία εκπροσωπούνται όλες οι "γενιές" αποφοίτων του Τμήματος, από την ίδρυσή του έως πρόσφατα. H έρευνα επιβεβαιώνει την εξαιρετική αποδοχή των αποφοίτων του Τμήματος από την αγορά εργασίας σε σχετικά με τις σπουδές τους αντικείμενα καθώς και τον υψηλό δείκτη ικανοποίησης των αποφοίτων ως προς το αντικείμενο της εργασίας τους, την αναγνώριση του ρόλους τους και τις οικονομικές τους απολαβές.

Πιο συγκεκριμένα, η έρευνα αποτυπώνει ένα εξαιρετικά υψηλό επίπεδο αποροφησιμότητας τους, καθώς η συντριπτική πλειοψηφία των συμμετεχόντων (91,5%) δήλωσε ότι την περίοδο διεξαγωγής της παρούσας έρευνας «εργάζονται» (78,6%) ή «σπουδάζουν και εργάζονται» (8,0%) ή «σπουδάζουν» (4,9%). Τα ποσοστά αυτά έχουν ακόμη μεγαλύτερη αξία, καθώς από τους συμμετέχοντες που δήλωσαν ότι «εργάζονται» ή «σπουδάζουν και εργάζονται», η μεγάλη πλειοψηφία αυτών (60,8%) θεωρεί ότι το αντικείμενο εργασίας τους είναι «πολύ» ή «απόλυτα» σχετικό με τις σπουδές τους στο ΤΜΣΠ. Ενδιαφέρον επίσης παρουσιάζει το γεγονός ότι η πλειοψηφία των συμμετεχόντων (59,4%) αξιολόγησαν τις σπουδές τους στο ΤΜΣΠΣ ως «πολύ» ή «απόλυτα» βοηθητικές στη μετέπειτα σταδιοδρομία τους, ενώ ένα άλλο σημαντικό ποσοστό αυτών (27,2%), ως «αρκετά» βοηθητικές.

Πολύ σημαντικός είναι ο βαθμός ικανοποίησης που δηλώνουν ότι αισθάνονται σε σχέση με την τρέχουσα εργασία τους. Από τους συμμετέχοντες οι οποίοι δήλωσαν ότι «εργάζονται» ή «σπουδάζουν και εργάζονται», η συντριπτική πλειοψηφία αυτών (78,9%) αντλούν «αρκετή» ή «απόλυτη» ικανοποίηση από το αντικείμενο της εργασίας τους. Εξίσου, μεγάλη πλειοψηφία των συμμετεχόντων (70,6%) αισθάνονται «αρκετή» ή «απόλυτη» ικανοποίηση από την αναγνώριση του ρόλου τους στο εργασιακό τους περιβάλλον, ενώ σημαντικό είναι και το ποσοστό εκείνων (60,3%) που δηλώνουν «αρκετή» ή «απόλυτη» ικανοποίηση από τις οικονομικές τους απολαβές.

Αξίζει να επισημανθεί ότι οι απόφοιτοι καλύπτουν ένα μεγάλο εύρος εργασιακών αντικειμένων σε περιοχές αιχμής, τα οποία συνδέονται και με τις τρεις κατευθύνσεις του προγράμματος σπουδών του Τμήματος (Α’ κατεύθυνση: «Σχεδίαση Διαδραστικών Συστημάτων», Β' κατεύθυνση: «Σχεδίαση με Η/Υ» και Γ' κατεύθυνση: «Σχεδίαση Υπηρεσιών»). Τα αντικείμενα αυτά περιλαμβάνουν τη σχεδίαση και ανάπτυξη ψηφιακών εφαρμογών, τη σχεδίαση εμπειρίας χρήστη (user experience design), τη σχεδίαση καταναλωτικών και βιομηχανικών προϊόντων, τη σχεδίαση διάδρασης (interaction design), τη σχεδίαση υπηρεσιών και τη σχεδίαση για την κοινωνική καινοτομία, τη σχεδίαση για όλους (design-for-all), CAD/CAE/CAM, το ψηφιακό marketing, το γραφικό σχεδιασμό, σχεδίαση και ανάπτυξη ψηφιακών παιχνιδιών, κλπ.

Τέλος, από την επεξεργασία των απαντήσεων των συμμετεχόντων ως προς τα «δυνατά σημεία» που διακρίνουν στο πρόγραμμα σπουδών, προκύπτει ότι οι απόφοιτοι προκρίνουν ως πλέον σημαντικά τη διεπιστημονικότητα, καινοτομία και επικαιρότητα του προγράμματος σπουδών, την έμφαση στις νέες τεχνολογίες, τον εργαστηριακό (και προσανατολισμένο σε πραγματικά σχεδιαστικά προβλήματα) χαρακτήρα πολλών μαθημάτων (ιδίως των design studios), την ολιστική προσέγγιση της διαδικασίας σχεδιασμού, τη σύνδεση θεωρίας και πράξης, την καλλιέργεια συνθετικού και κριτικού τρόπου σκέψης.