Τα πρότζεκτ που διακρίθηκαν στον διαγωνισμό «Τα νησιά μας φάροι βιώσιμης ανάπτυξης» του Δικτύου «Δάφνη»

Σχολεία των Κυκλάδων πρωτοπορούν στις βιώσιμες λύσεις για τον τόπο τους

Με τεχνική υποστήριξη του Δικτύου, οι προτάσεις των μαθητών θα γίνουν έργα για τα νησιά τους
  • Πέμπτη, 2 Ιουνίου, 2022 - 06:16

Με τη συμμετοχή περισσότερων από 270 μαθητών και μαθητριών, καθώς και 80 εκπαιδευτικών από 36 σχολεία σε 24 ελληνικά νησιά ολοκληρώθηκε ο φετινός διαγωνισμός «Τα νησιά μας φάροι βιώσιμης ανάπτυξης», που διοργανώνει το Δίκτυο Αειφόρων Νήσων «Δάφνη».

Στην διαδικτυακή εκδήλωση βράβευσης, σε ένα κλίμα χαράς και συγκίνησης απονεμήθηκαν τα βραβεία στις προτάσεις που αναδείχθηκαν από την Επιτροπή αξιολόγησης.

Υπενθυμίζεται, ότι τα φετινά βραβεία που δόθηκαν στους διακριθέντες, κατασκευάζονται από βιοδιασπώμενα υλικά, φιλικά προς το περιβάλλον σε ένα μοναδικό εργαστήρι τρισδιάστατης εκτύπωσης στην Ερμούπολη της Σύρου. Έμπνευση για τον σχεδιασμό τους, ο φάρος στη νησίδα Διδύμη ή Γαϊδουρονήσι, μισό μίλι από το λιμάνι της Σύρου, ο οποίος μάλιστα είναι και ο παλαιότερος και υψηλότερος φάρος του Ελληνικού φαρικού δικτύου. Επιπλέον, σε όλους τους συμμετέχοντες δόθηκαν αναμνηστικά δώρα, από 100% οικολογικά υλικά, μέσω χορηγίας του ΑΔΜΗΕ, τα οποία έχουν αρχίσει το ταξίδι τους και σταδιακά φτάνουν στα χέρια των συμμετεχόντων.

Την εκδήλωση απονομής τίμησαν με την παρουσία τους, μεταξύ άλλων ο Γ.Γ. Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής του Υπουργείου Ναυτιλίας, κ. Μανώλης Κουτουλάκης, και ο Γ.Γ. Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, κ. Αλέξανδρος Κόπτσης. 

Στη βαθμίδα του Γυμνασίου, οι προτάσεις που διακρίθηκαν ήταν αυτές του 1ου Γυμνασίου Καλύμνου (Τομέας: Κτίρια και Δημόσιος χώρος), του Γυμνασίου Πάρου (Τομέας: Διαχείριση απορριμμάτων) και του Γυμνασίου Λ.Τ. Χάλκης (Τομέας: Ενέργεια και μεταφορές), λαμβάνοντας το πρώτο, δεύτερο και τρίτο βραβείο αντίστοιχα.

Στη βαθμίδα των Λυκείων, το πρώτο βραβείο απέσπασε το Γενικό Λύκειο Σύρου στον τομέα της ενέργειας και των μεταφορών, το δεύτερο βραβείο το ΕΠΑΛ Μήλου, στον τομέα των κτιρίων και του δημόσιου χώρου και το τρίτο βραβείο το Γυμνάσιο με Λυκειακές Τάξεις Ραχών Ικαρίας, στον τομέα των υδατικών πόρων.

Για τις βραβευμένες προτάσεις το Δίκτυο «Δάφνη» θα αναλάβει την εκπόνηση των αντίστοιχων µελετών και τη γενικότερη ωρίµανση των έργων σε συνεργασία µε τους ∆ήµους, ακολουθώντας συµµετοχικές διαδικασίες.

eSyros γίνεται «πράσινη» και κατακτά την κορυφή

Το Γενικό Λύκειο Σύρου κατέκτησε το πρώτο βραβείο στη βαθμίδα των Λυκείων, ανάμεσα σε 14 ομάδες συνολικά, με μία πρόταση στον τομέα της Ενέργειας και των Μεταφορών.

Έχοντας εντοπίσει τις ανάγκες, τα προβλήματα, τις δυνατότητες και τις ευκαιρίες του νησιού, η ομάδα του Γενικού Λυκείου Σύρου με το σύνθημα “Όλοι μαζί για ένα πράσινο μέλλον”, προτείνει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο παρέμβασης, το οποίο βασίζεται στην ηλεκτροκίνηση και σε εναλλακτικούς τρόπους γρήγορης μεταφοράς, με βασικό στόχο την αποσυμφόρηση του κέντρου της πόλης της Ερμούπολης από Ι.Χ. οχήματα.

Η πρόταση των μαθητών (Βιβιάννα Τσιούλη, Γιώργος Τανός, Κοντέλλης Αλκίνοος Τσιομπάνης, Δανάη Πρίντεζη και Μαργαρίτα Τσούκου), που διαμορφώθηκε με την υποστήριξη των εκπαιδευτικών κ.κ. Αγορούλα Γκορτσά και Άννα Καραμανλή, βασίζεται στη δημιουργία ενός πολυχώρου σε περιφερειακό σημείο του λιμανιού, στον οποίο θα εγκατασταθούν σταθμοί φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και ποδηλάτων και που θα αποτελεί και σημείο άφιξης-αναχώρησης αυτών, αλλά και στην εγκατάσταση σταθμών φόρτισης πλοιαρίων σε κοντινές μαρίνες.

Παράλληλα, προτείνεται η προμήθεια ηλεκτρικών λεωφορείων, ποδηλάτων-πατινιών και πλοιαρίων, η επέκταση της λειτουργίας του ποδηλατοδρόμου, και η εγκατάσταση σταθμών φόρτισης στα σχολικά συγκροτήματα.

Τέλος, το έργο περιλαμβάνει την εγκατάσταση ενός φωτοβολταϊκού σταθμού, ο οποίος θα εξασφαλίσει ότι οι προτεινόμενοι εναλλακτικοί τρόποι μετακίνησης  θα τροφοδοτούνται από καθαρή ενέργεια και όχι από ορυκτά καύσιμα.

«Έξυπνη» πρόταση για βιώσιμες μετακινήσεις από το ΕΠΑΛ Μήλου

Οι μαθητές Γιώργος Αϊβαλιώτης, Βασιλική Βεναρδάτου, Δάφνη Γκέκα, Κωνσταντίνος Ζούλιας, Μιχάλης Καβαλιέρος, Ειρήνη Καμακάρη, Σαράντος Κολιαράκης, μαζί με τους καθηγητές τους Ηλία Τσακάλη, Γρηγόρη Διαμαντόπουλο και Μαριλού Παπαθέου, αξιοποίησαν βιωματικά τη σχολική γνώση και συνέβαλαν ενεργά στον σχεδιασμό Έργων Κοινής Ωφέλειας, στοχεύοντας στην προσαρμογή της κλιματικής αλλαγής και στη βελτίωση της ποιότητας ζωής στον τόπο που ζουν και μεγαλώνουν.

Επίσης, μέσω του διαγωνισμού το σχολείο συνδέθηκε με την τοπική αυτοδιοίκηση, προκειμένου αυτή να αφουγκραστεί και στο βαθμό που μπορεί να υιοθετήσει προτάσεις από τους νέους ενεργούς πολίτες των νησιών. Στο πλαίσιο αυτό, πραγματοποιήθηκαν δύο συναντήσεις με την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Μήλου, με την προϊστάμενη της υπηρεσίας, κ. Βασιλική Μπρούτζου και τον μηχανολόγο μηχανικό Γεώργιο Ντούτσια, στη βιβλιοθήκη του ΕΠΑΛ Μήλου. Στη συνέχεια, σε συνεργασία με τον Coach, κ. Χρήστο Ζαχαρία, που ορίστηκε από το ΔΑΦΝΗ, οι μαθητές ολοκλήρωσαν και παρουσίασαν την πρόταση τους, με τίτλο «Κατασκευή σύγχρονου Ποδηλατόδρομου – Δρόμου ήπιας κυκλοφορίας στο παραλιακό μέτωπο Παπικινού – Αεροδρόμιο».

Όλη η ομάδα θεώρησε ότι είναι επιτακτική ανάγκη πρότασης του έργου για την διασφάλιση των πεζών και των δίκυκλων κατά μήκος της προτεινόμενης περιοχής. Πέραν τούτου, η τελική κατασκευή του έργου, θα δημιουργήσει στον οικιστικό ιστό σύγχρονες δομές στις μεταφορές και μελλοντική κατεύθυνση στην ανάπτυξη της περιοχής. Το έργο προτάθηκε να κατασκευαστεί ως πρότυπο- καινοτόμο έργου μέσω του οποίου θα αναδειχθεί η αρχιτεκτονική και το «χρώμα» των αιγαιοπελαγίτικών δομών.

Η Πάρος διδάσκει την ανακύκλωση

Μία ακόμη διάκριση για τις Κυκλάδες ήλθε μέσα από την επιλογή της πρότασης του Γυμνασίου Πάρου σχετικά με τη διαχείριση των απορριμμάτων.

Οι εκπαιδευτικοί, κ.κ. Μαρία Μαλακασιώτου, Κωνσταντίνος Γραμματικάκης και Αγγελική Μαρκαντώνη, υποστήριξαν τους μαθητές Νικόλαο Αποστολόπουλο, Κωνσταντίνο Κοντό, Παρασκευή Μπάλιο, Αλέξανδρο Πατέλη, Ιακωβίνα Πετροπούλου, Χριστίνα Πιλάτου και Θεοδώρα Ρούσσου προκειμένου να έρθουν σε επαφή και συνεργασία με τον Δήμο Πάρου, προκειμένου να γίνει ανάλυση των προβλημάτων του νησιού της Πάρου. Αφού οι μαθητές της Γ’ Τάξης του Γυμνασίου Πάρου ενημερώθηκαν για δράσεις σε αρκετούς τομείς της καθημερινότητας, επέλεξαν να διαμορφώσουν μία πρόταση, για την ανάπτυξη της ανακύκλωσης, με την υποστήριξη και του Δικτύου «Δάφνη».

Η πρόταση της ομάδας του Γυμνασίου Πάρου, αφορά στην εγκατάσταση ενός «περιπτέρου» ανακύκλωσης στην Πλατεία Μαντώ Μαυρογένους, με οικολογική κατασκευή και βιοκλιματικά στοιχεία, με τους μαθητές να προτείνουν να κατασκευαστεί από ανακυκλωμένα πλαστικά. Το κιόσκι ανακύκλωσης θα λειτουργεί για την ενημέρωση κατοίκων και επισκεπτών αναφορικά με την ανακύκλωση, αλλά και την διανομή αναμνηστικών της Πάρου, δημιουργημένα από ανακυκλωμένο πλαστικό.

Επιπλέον, προβλέπεται η εγκατάσταση οθόνης, στην οποία τους καλοκαιρινούς μήνες θα παρουσιάζονται ενημερωτικά βίντεο για την ανακύκλωση, τα οποία θα δημιουργήσουν οι μαθητές του Γυμνασίου, σε συνεργασία με τον Δήμο Πάρου.

Στόχος των μαθητών, είναι το περίπτερο ανακύκλωσης να καταστεί ένα ορόσημο για ολόκληρο το νησί, μεταφέροντας την ιδέα της ανακύκλωσης σε όλο το νησί, αλλά και σε όλο τον κόσμο, μέσα από την διάδραση με τους χιλιάδες επισκέπτες του νησιού. Παράλληλα, να εδραιωθεί επίσης μία στρατηγική συνεργασία μεταξύ του Δήμου και της μαθητικής κοινότητας για την ανακύκλωση.

Μάλιστα, ο Δήμος Πάρου θα προχωρήσει σε τελετή βράβευσης των μαθητών για την διάκριση της ιδέας τους, σε εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή, 03 Ιουνίου.

Ετικέτες: