Ημερίδα του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου στη Νάξο

Η ακτοπλοΐα προς συζήτηση

Εκ νέου θα συζητηθούν τα προβλήματα της ακτοπλοΐας, σε ημερίδα που διοργανώνεται αύριο στη Νάξο, ενώ την Παρασκευή θα πραγματοποιηθεί στο νησί και η συνεδρίαση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ) για τις νέες δρομολογιακές γραμμές.

Η πληθώρα των προβλημάτων που σχετίζονται με τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις των νησιών, όπως έχουν καταγραφεί όλη την προηγούμενη περίοδο, μέσα και από τις έντονες διαμαρτυρίες Δημάρχων, αναμένεται να βρεθούν στο επίκεντρο των συζητήσεων της ημερίδας, η οποία όμως αντιμετωπίζεται με ιδιαίτερη επιφύλαξη, όσον αφορά στην αποτελεσματικότητα της.

Η Νάξος επελέγη και φέτος, όπως και πέρυσι, ως σημείο συνάντησης και συζήτησης των ακτοπλοϊκών θεμάτων, ίσως ως ο τόπος από τον οποίο, κατά παράδοση, έλκουν καταγωγή υπουργοί και βουλευτές.

Τα προβλήματα της ακτοπλοΐας

Αυτή η ημερίδα μπορεί να λειτουργήσει διαφημιστικά υπέρ του νησιού, εξαιτίας της δημοσιότητας που θα λάβει το θέμα, καθώς αναμένεται και ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Κωστής Μουσουρούλης, όμως εκφράζεται η ελπίδα να μην αποδειχθεί «κενή περιεχομένου», όπως η αντίστοιχη περσυνή, κατά την οποία είχαν συζητηθεί, αναλυθεί και καταγραφεί τα προβλήματα που σχετίζονται με την ακτοπλοΐα, χωρίς όμως να υπάρξει ουσιαστική λύση, αλλά αντιθέτως αυτά να γιγαντωθούν κατά την περίοδο που μεσολάβησε.

Με τα μικρά νησιά ων Κυκλάδων να συνεχίζουν να βρίσκονται αποκομμένα, εξαιτίας των ελάχιστων δρομολογίων που τα εξυπηρετούν, τα ταχύπλοα να αφήνουν εκτός του προγραμματισμού τους, για τη θερινή περίοδο, την πρωτεύουσα των Κυκλάδων, τους κατοίκους των μικρών νησιών να αναμένουν ακόμη την θεσμοθετημένη κατά τα άλλα έκπτωση των εισιτηρίων που δικαιούνται, οι υπέρογκες τιμές των ναύλων, που αποτελούν αρνητικό σημείο στο τουριστικό πακέτο των νησιών, η προβληματική ενδονησιωτική διασύνδεση, η σύνδεση των Κυκλάδων με Θεσσαλονίκη, το τι μέλλει γενέσθαι με το πολυσυζητημένο «πλοίο ασφαλείας», είναι μερικά από τα προβλήματα με τα οποία θα βρεθούν αντιμέτωποι οι συμμετέχοντες στην ημερίδα και στα οποία θα κληθούν να δώσουν λύσεις.

Οι επιδοτούμενες γραμμές

Το δίκτυο των επιδοτούμενων ακτοπλοϊκών γραμμών, κρίνει το υπουργείο Ναυτιλίας ότι οφείλει να ανασχεδιαστεί και προς αυτό έχει θέσει το θέμα σε δημόσια διαβούλευση από την οποία αναμένεται η τελική κατάθεση συγκεκριμένων προτάσεων, καθώς έχουν τεθεί προϋποθέσεις που αφορούν από τη μία τα αναγκαία βελτιωτικά λιμενικά έργα και από την άλλη τον ρόλο της αυτοδιοίκησης στην κατάρτιση των δρομολογίων, η οποία καλείται να συμμετέχει στην κάλυψη του κόστους επιδότησης των άγονων γραμμών.

Κλήθηκαν ήδη οι εταιρείες, από τη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής και τη Διεύθυνση Θαλασσίων Συγκοινωνιών του υπουργείου Ναυτιλίας, για σύναψη σύμβασης δημόσιας υπηρεσίας για νέες δρομολογιακές γραμμές, αποκλειστικής ελεύθερης εξυπηρέτησης χωρίς επιδότηση για τρία έτη από 01/11/2013. Από τις δρομολογιακές γραμμές που προκηρύχθηκαν για αποκλειστική εξυπηρέτηση χωρίς επιδότηση, οι 17 αφορούν στη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής και οι 34 τη Διεύθυνση Θαλασσίων Συγκοινωνιών του υπουργείου Ναυτιλίας. Εάν εκ μέρους των εταιρειών δεν υπάρξει η εκδήλωση ενδιαφέροντος τότε θα υπάρξει νέα προκήρυξη που αυτή τη φορά θα αφορά σε επιδοτούμενες γραμμές.

Τουρισμός και ακτοπλοΐα

Σε κάθε περίπτωση η εντατική προσπάθεια που καταβάλλεται από πλήθος φορέων υπέρ της προώθησης του τουριστικού προϊόντος της χώρας, προσκρούει στα μεγάλα προβλήματα που αφορούν στην ακτοπλοΐα, τα οποία αποτελούν τον επικίνδυνο ύφαλο, στα νερά του Αιγαίου.

Ο τουρισμός, ως κύριος αιματοδότης της Ελληνικής Οικονομίας, που καλείται να λειτουργήσει ενισχυτικά σε αυτή την περίοδο της βαθιάς οικονομικής ύφεσης, έχει να αντιμετωπίσει την κακή ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών, αλλά και τις υψηλές τιμές των ναύλων.

Ειδικά για το κομμάτι του εσωτερικού τουρισμού, η κατάσταση είναι επί το πλείστον δυσχερής σε σχέση με το οικονομικό κόστος του ταξιδιού, αποτελώντας σημαντικό παράγοντα μείωσης της πληρότητας των πλοίων, κατάσταση που επιδεινώνεται και από τη μη εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου, κάνοντας δυσβάσταχτο το τίμημα του ταξιδιού και για τους νησιώτες, που έχουν το πλοίο ως μοναδικό μέσο επικοινωνίας.

Άμεσες οι απαντήσεις και οι λύσεις που καλούνται να δοθούν ώστε η συγκεκριμένη ημερίδα να επιτελέσει το σκοπό της.