Οι θέσεις του Δήμου Κέας στο πλαίσιο του Περιφερειακού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού & Αειφόρου Ανάπτυξης Περιφέρειας Ν. Αιγαίου

Ανάδειξη των σημαντικών πλεονεκτημάτων

  • Τετάρτη, 21 Απριλίου, 2021 - 06:19

Τις θέσεις του, σχετικά με το Περιφερειακό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού & Αειφόρου Ανάπτυξης του Περιφέρειας Ν. Αιγαίου, αναφορικά με τις προβλέψεις για το νησί, κατέθεσε ο Δήμος Κέας.

Στο πλαίσιο του ΠΠΧΣΑΑ της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, το νησί της Κέας έχει καταταγεί στην Κατηγορία 2, που ευρίσκεται στην πορεία βιώσιμης ανάπτυξης στον πρωτογενή τομέα με ποιοτικά χαρακτηριστικά την γνησιότητα και την παράδοση στην μεταποίηση, αλλά και στην ανάπτυξη ενός ήπιου και βιώσιμου τουριστικού προορισμού με χαρακτηριστικά την ποιότητα και την προστασία του περιβάλλοντος. Η αγροτική και η τουριστική οικονομία σε μία παράλληλη ανάπτυξη και σχέση, συνυπάρχουν και αποτελούν τη βάση της αειφόρου ανάπτυξης της Κέας.

Κατά τη διάρκεια πρόσφατης συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Κέας, συνδιαμορφώθηκαν οι τελικές θέσεις του Δήμου, αναφορικά με το χωροταξικό πλαίσιο της Περιφέρειας σε σχέση με τις προβλέψεις του για το νησί, κατόπιν συνεργασίας της Δημάρχου Κέας, κ. Ειρήνης Βελισσαροπούλου, του Επάρχου Κέας – Κύθνου, κ. Ιωάννη Ευαγγέλου, μελών της δημοτικής μειοψηφίας και πολιτών.

Παράλληλα, στην απόφαση υπογραμμίζεται, ότι υπάρχει ανάγκη εκπόνησης μελέτης, που να αφορά στον προσδιορισμό της φέρουσας ικανότητας των νησιών.

Χωροταξία – οδικό δίκτυο – οικισμοί

Σύμφωνα με τις τελικές θέσεις του Δήμου, οι οποίες ψηφίστηκαν ομόφωνα, τονίζεται ότι χρειάζεται να δημιουργηθούν περιμετρικές οδοί παράκαμψης οικιστικών κέντρων, παραδοσιακών οικισμών (Βουρκάρι κλπ), και να υπάρξει προσέγγιση σε συνδυασμό με δημιουργία θυλάκων στάθμευσης (Ιουλίδα –Βουρκάρι).

Επίσης, πως οφείλει να βελτιωθεί το δευτερεύον οδικό δίκτυο και κυρίως οι αγροτικοί δρόμοι, όπως και να υπογειοποιηθούν τα καλώδια ηλεκτρικού ρεύματος και φωτισμού στους παραδοσιακούς οικισμούς του νησιού.

Ταυτόχρονα, ζητείται να πραγματοποιηθούν οι αναγκαίες ρυθμίσεις για ήπια και ελεγχόμενη οικιστική ανάπτυξη και συγκεκριμένα: να πραγματοποιηθούν επεκτάσεις οικισμών και ενίσχυση της οικιστικής χωρητικότητας, όπου και εάν γίνεται χωρίς επιπτώσεις περιβαλλοντικές και αρχιτεκτονικού χαρακτήρα, (αλλοίωση όψης συνεκτικού τμήματος παραδοσιακού οικισμού), να τεθεί θέμα χαρακτηρισμού και αναγνώρισης υφιστάμενων δρόμων, ώστε να απλοποιηθούν οι διαδικασίες μέσω τοπικών ΟΤΑ, με τα Τοπικά Χωρικά Σχέδια.

Προτείνεται να απαλειφθεί η κάθε αναφορά σε όρους δόμησης και αποστάσεις κτισμάτων από αιγιαλίτιδα ζώνη και παραλίες, ρέματα, αρτιότητα γηπέδων και πυκνότητα στις τουριστικές εγκαταστάσεις. Δεδομένου ότι η παρούσα μελέτη έχει στρατηγικό χαρακτήρα να παραμείνουν ως υποδείξεις κατευθύνσεις και όχι σαν δεσμευτικές παρεμβάσεις με εφαρμογές στα όρια δόμησης.

Τέλος, προτείνεται, να συμπεριληφθεί η Κέα στις σημαντικές κτηνοτροφικές περιοχές, καθώς διαθέτει σημαντική κτηνοτροφική παραγωγή αλλά και την απαιτούμενη υποδομή, ένα σύγχρονο δημοτικό σφαγείο.

Περιβάλλον

Σε ό,τι αφορά στα περιβαλλοντικά ζητήματα, ο Δήμος αιτείται να απαγορευθεί η χωροθέτηση ΒΑΠΕ (βιομηχανικών αιολικών πάρκων), λόγω των σημαντικών επιπτώσεων στο φυσικό περιβάλλον και την τουριστική οικονομία. Να απαιτείται η συναίνεση των τοπικών ΟΤΑ στην χωροθέτηση και να εγκρίνεται από Αρχιτεκτονική επιτροπή της ΠΝΑΙ. Να δοθεί επίσης προσοχή στην χωροθέτηση μονάδων ηλιακής ενέργειας (φωτοβολταϊκά), ώστε να προστατεύεται το τοπίο. Ωστόσο, θα πρέπει να γίνει ειδική αναφορά και πρόβλεψη για την περιορισμένη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στην Κέα προκειμένου να ενταχθούν στην υποστήριξη των ενεργοβόρων υποδομών του Δήμου (Αφαλατώσεις, αντλιοστάσια ύδρευσης και αποχέτευσης, ΒΙΟΚΑ).

Σημειώνεται επιπλέον, ότι σημαντικό τμήμα του νησιού έχει ενταχθεί στο Δίκτυο NATURA 2000 και καλύπτεται από δάσος βασιλικής βαλανιδιάς, «ενδημικό» είδος στην Κέα, το οποίο σπανίζει στον ελληνικό και ειδικότερα στον νησιωτικό χώρο. Η ιδιαιτερότητα αυτή του νησιού πρέπει να διαφυλαχθεί, με την εξειδίκευση συγκεκριμένων μέτρων και ενεργειών, καθώς από την μελέτη δεν διατυπώνονται κατευθύνσεις για την ολοκληρωμένη προστασία και διαφύλαξη της φυσικής κληρονομιάς.

Τουρισμός

Ο Δήμος τονίζει, πως στον τουρισμό, η Κέα πρέπει να ενταχθεί στις περιοχές ήπιας ειδικής τουριστικής ανάπτυξης/πολυδραστηριότητας. (Ζώνη ένταξης γενικού νησιωτικού χώρου Νοτίου Αιγαίου), με στόχο την ανάπτυξη ήπιας ελεγχόμενης τουριστικής δραστηριότητας με μικρής κλίμακας μονάδες φιλοξενίας, με έμφαση στην ανάπτυξη του θεματικού τουρισμού και την διαφύλαξη των περιβαλλοντικών πόρων.

Παράλληλα, να δημιουργηθεί πρόγραμμα επιδότησης ιδιόκτητων παλαιών κατοικιών σε παραδοσιακούς οικισμούς, για να ανακατασκευαστούν, με σκοπό να μετατραπούν σε αδειοδοτημένα τουριστικά καταλύματα με δέσμευση χρήσης τουλάχιστον μία 5ετία, ώστε να διασωθούν οι παραδοσιακοί οικισμοί και να αυξηθεί το ξενοδοχειακό δυναμικό από τις υπάρχουσες και εγκαταλειμμένες οικίες με αντίστοιχη μείωση οικιστικής επιβάρυνσης.

Εξίσου σημαντική επισήμανση, αφορά στο να γίνει αναφορά στο δίκτυο μονοπατιών της Κέας, το οποίο είναι ιδιαίτερα εκτενές και σηματοδοτημένο και αποτελεί σημαντικότατο πόλο έλξης εναλλακτικού τουρισμού. Θα πρέπει να αξιοποιηθούν κατά το μέγιστο τα μονοπάτια διαδρομών σε συνδυασμό με αρχαιολογικούς χώρους, (Τετράπολις, Αγ. Μαρίνα Πανάχρα, και τα μνημεία σύγχρονης αρχιτεκτονικής (καθοικιές, κρήνες, Δημόσιες κρήνες και Πλυσταριά). Επιπλέον, κρίνεται αναγκαίο να επικαιροποιηθεί το θεσμικό πλαίσιο για τη διαχείριση των μονοπατιών, να υπάρξει συγκεκριμενοποίηση αρμοδιοτήτων για τη συντήρηση, πιστοποίηση και ανάδειξη αλλά και την επίσημη (θεσμική) αναγνώριση τους σχετικά με το καθεστώς πριν του 1923.

Πολιτισμός - ιστορία

Στις συγκριτικές κατατάξεις στις οποίες προβαίνει η μελέτη ανάμεσα στα διάφορα νησιά, ο Δήμος τονίζει, ότι θα πρέπει να αξιολογηθεί ικανοποιητικά η Κέα ως προς τον πολιτιστικό της πλούτο. Η Κέα διαθέτει διαχρονικό και μοναδικό πολιτιστικό πλούτο – από την Αγία Ειρήνη (πρώιμη εποχή του χαλκού), την Τετράπολη των κλασικών χρόνων, τον χαρακτηρισμένο παραδοσιακό οικισμό της Ιουλίδας, που αποτελεί από τις καλύτερα διατηρημένες των Κυκλάδων, έως και τα μορφολογικά χαρακτηριστικά της διαχρονικής διάσπαρτης αγροτικής κατοίκησης στο νησί, κ.ά., ο οποίος πρέπει να διαφυλαχθεί και να αναδειχθεί. Επίσης, αναφέρεται ότι θα πρέπει να αναδειχθεί η ύπαρξη του πολύ σημαντικού, αναστυλωμένου αρχαιολογικού χώρου της αρχαίας Καρθαίας Κέας και η αξιοποίησή του για την αειφόρο ανάπτυξη του νησιού.

Επίσης, στο πλαίσιο της ανάδειξης της πολιτιστικής κληρονομιάς, ο Δήμος υποστηρίζει, ότι θα πρέπει να υπάρξει αναφορά στην σπουδαία βιομηχανική κληρονομιά της Κέας. Συγκεκριμένα, θα πρέπει να δοθεί έμφαση στα νεώτερα μνημεία, όπως το Εργοστάσιο Εμαγέ, το οποίο υπήρξε το πρώτο στα Βαλκάνια και ένα από τα μεγαλύτερα της Μεσογείου, οι εγκαταστάσεις της Κόκκας, οι φάροι Αγίου Νικολάου και Τάμελος, όπως και οι νερόμυλοι (Μυλοπόταμος, Φλέα), η περιοχή ανεμόμυλων στην κορυφογραμμή Ιουλίδας.

Επισημαίνεται ότι θα πρέπει να γίνει μνεία στον Φάρο του Αγ. Νικολάου της Κέας, ο οποίος ήταν ο πρώτος που άναψε στις Κυκλάδες (το 1831 από την Γαλλική Εταιρεία) και ο δεύτερος στην Ελλάδα, ενώ υπογραμμίζεται ότι στη θαλάσσια περιοχή της Κέας υπάρχουν τέσσερα σημαντικά ναυάγια με κορωνίδα τον Βρετανικό, το αδελφό πλοίο του Τιτανικού, τα οποία είναι σημεία καταδυτικού ενδιαφέροντος και θα μπορούσαν να λειτουργήσουν ως καταδυτικά πάρκα και να αποτελέσουν σημαντικό τουριστικό πόλο έλξης.

Λιμενικές εγκαταστάσεις

Στην κατάταξη Λιμένων ο Δήμος Κέας ζητά να ληφθεί υπόψη η κεντροβαρικότητα του λιμένα Αγίου Νικολάου στις συγκοινωνίες και τον τουρισμό, ενώ αναφέρει, ότι απαιτούνται βελτιωτικές επεμβάσεις στο Βουρκάρι με σημαντικές επισκευές, λόγω καθίζησης κρηπιδωμάτων.

Επιπλέον, επισημαίνεται η έλλειψη εμπορικού λιμένα, ο οποίος πρέπει να διαχωριστεί από τον κεντρικό λιμένα Κέας, ώστε να βελτιωθεί η διαχείριση του εμπορευματικού τομέα (φορτοεκφόρτωση καυσίμων και οικοδομικών υλικών), καθώς επίσης και η βελτίωση της οδικής σύνδεσής του με το κεντρικό οδικό δίκτυο του νησιού.

Τέλος, στις λιμενικές υποδομές προτείνεται η Ίδρυση Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Κέας για την αυτοτελή διαχείριση των λιμενικών εγκαταστάσεων της Κέας.

Ο Δήμος τονίζει επιπλέον, ότι θα πρέπει να δοθεί έμφαση στον αυτοκινητόδρομο Αιγαίου και να ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι η Κέα είναι το βορειότερο νησί των Δυτικών Κυκλάδων, σε κοντινότερη απόσταση από την Αττική και το Διεθνές Αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος.

Τέλος, σε διαδικαστικό επίπεδο σημειώνεται, ότι θα πρέπει να γίνουν οι απαιτούμενες διορθώσεις, καθώς πολλές φορές γίνεται λαθεμένη αναφορά στην Περιφερειακή Ενότητα Κέας-Κύθνου, ως Περιφερειακή Ενότητα Κύθνου. Επίσης, διαπιστώνεται ότι σε πολλά σημεία επίσης λαθεμένα γίνεται αναφορά στις περιοχές Ιουλίδα, Κορησσία, και όχι στο όνομα του νησιού, Κέα.

Ετικέτες: