Τ.Κ. Κορθίου, Δήμος Άνδρου και Επιτροπή Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου απορρίπτουν την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου

Ξανά ομόφωνο «όχι» για νέο αιολικό στο «Φραγκάκι»

Αρνητικά γνωμοδότησαν Τοπική Κοινότητα Κορθίου, Δήμος Άνδρου, αλλά και η Επιτροπή Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, σχετικά με τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του αιολικού πάρκου ισχύος 21,6,MW στη θέση Φραγκάκι του Δήμου Άνδρου.

Την γνωμοδότησή τους σχετικά με τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, που υπέβαλλε ξανά η επενδύτρια εταιρεία, όσον αφορά στην εγκατάσταση Αιολικού Σταθμού Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΣΠΗΕ) στη θέση Φραγκάκι της Άνδρου, κλήθηκαν να δώσουν τα αρμόδια τοπικά και περιφερειακά όργανα.

Τόσο η Τ.Κ. Κορθίου, όσο ο Δήμος Άνδρου και η Επιτροπή Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, στάθηκαν στην εκπεφρασμένη θέση της Περιφέρειας, η οποία εκφράστηκε εκ νέου και με την κοινή απόφαση Περιφερειακού Συμβουλίου και ΠΕΔ Ν. Αιγαίου, όσον αφορά στο «πάγωμα» οποιασδήποτε αδειοδότησης αφορά σε ΑΠΕ, έως και την αναθεώρηση του Ειδικού Χωροταξικού Σχεδιασμού για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Παρ’ όλα αυτά, η αρμόδια υπηρεσία της Περιφέρειας, σε ό,τι αφορά στο συγκεκριμένο έργο, είχε προχωρήσει σε σημαντικές παρατηρήσεις, σχετικά με συγκεκριμένα σημεία της ΜΠΕ, η οποία δεν φαίνεται να ικανοποιεί πλήρως τις ισχύουσες νομοθετικές διατάξεις που διέπουν τη χωροθέτηση αντίστοιχων έργων.

Η θέση του Δήμου Άνδρου

Από την πλευρά του, σε ομόφωνη απόφαση που έλαβε το Δημοτικό Συμβούλιο Άνδρου, αναφορικά με το ζήτημα, μεταξύ άλλων σημειώνεται, ότι «ο Δήμος Άνδρου έχει εκφρασμένη άποψη ότι πριν από την εγκατάσταση νέων Αιολικών Σταθμών στο νησί, πρέπει προηγουμένως να έχει ολοκληρωθεί ο ειδικός χωροταξικός σχεδιασμός για τις ΑΠΕ, ο οποίος θα προβλέπει τους επικαιροποιημένους όρους και προϋποθέσεις εγκατάστασής τους».

Παράλληλα, στην απόφαση, η εισήγηση επικαλείται το ψήφισμα του Δικτύου Δημάρχων για τις ΑΠΕ, μέλος του οποίου είναι και ο Δήμαρχος Άνδρου, κ. Δημήτρης Λοτσάρης, με το οποίο τονίσθηκε η αναγκαιότητα εποικοδομητικού διαλόγου μεταξύ Δήμων και Κεντρικής Διοίκησης, ώστε σε περιβάλλον διαφάνειας και δημοκρατίας να αναζητηθούν αξιόπιστες και τεκμηριωμένες προτάσεις και το οποίο επιδόθηκε στο προεδρείο της ΚΕΔΕ, κατά τη διεξαγωγή του ετήσιου συνεδρίου της Ένωσης.

Συγκεκριμένα για το έργο, ο Δήμος στην απόφασή του τονίζει, ότι «η περιοχή ανάπτυξης του συγκεκριμένου προτεινόμενου έργου βρίσκεται εντός Προστατευόμενης Περιοχής του δικτύου Natura 2000 και εντός του καταφυγίου άγριας ζωής (ΚΑΖ) με την επωνυμία «Στενό Κορθίου (Άνδρου)», ενώ η έκτη (6η) Α/Γ φέρεται να έχει χωροθετηθεί σε απόσταση μικρότερη από 1χλμ από το μοναστήρι της Αγίας Μόνης».

Η απόφαση καταλήγει, πως «ο Δήμος Άνδρου δεν μπορεί να εκφράσει θετική γνώμη για την εγκατάσταση νέου ΑΣΠΗΕ σε προστατευόμενη περιοχή εντός των γεωγραφικών ορίων του. Κατά συνέπεια, ζητούμε το πάγωμα κάθε διαδικασίας έκδοσης περιβαλλοντικών όρων σε ΑΠΕ στο νησί μας, μέχρις ότου ολοκληρωθεί ο Χωροταξικός Σχεδιασμός για τις ΑΠΕ και η επικαιροποίηση του Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου για τις ΑΠΕ στο νησί της Άνδρου και γνωμοδοτούμε αρνητικά για την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που αφορά την «Εγκατάσταση και λειτουργία Αιολικού Σταθμού Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΣΠΗΕ) ισχύος 21,6MW στη θέση “Φραγκάκι”».

Η τοποθέτηση της εκπροσώπου της εταιρείας

Στη συνεδρίαση της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, όπου συζητήθηκε ξανά το ζήτημα, παρούσα ήταν και εκπρόσωπος της επενδύτριας εταιρείας, η οποία έλαβε το λόγο προκειμένου να μιλήσει σχετικά με την επένδυση.

Η ίδια ανέφερε, ότι η εταιρεία είχε υποβάλλει ξανά, το 2020 προς έγκριση τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, ωστόσο τέθηκε «βέτο» από πλευράς του ΓΕΕΘΑ, καθώς η χωροθέτηση των ανεμογεννητριών κρίθηκε ότι θα επηρεάσει συστήματα ραντάρ της Πολεμικής Αεροπορίας.

Όπως σημείωσε, η εταιρεία ήλθε σε συνεννόηση με το ΓΕΕΘΑ και τροποποίησε τη χωροθέτηση των ανεμογεννητριών εντός του αιολικού πάρκου και ως εκ τούτου η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων κατατίθεται ξανά υπό τον νέο σχεδιασμό. Παράλληλα, η εκπρόσωπος της εταιρείας σημείωσε, ότι «έχουν βγει κάποιες θετικές γνωμοδοτήσεις, όπως από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων, το ΓΕΕΘΑ, την ΥΠΑ και τη Διεύθυνση Δασών Κυκλάδων. Επειδή το έργο βρίσκεται εντός περιοχής NATURA, ο φάκελος της μελέτης συνοδεύεται από την Ειδική Οικολογική Αξιολόγηση με παρατηρήσεις ετήσιου κύκλου, προκειμένου να αξιολογηθούν οι επιπτώσεις στην περιοχή, οι οποίες δεν έχουν κριθεί σημαντικές».

Επιπλέον υποστήριξε, ότι «το έργο έχει συνολική έκταση 50 στρέμματα, αποτελείται από 6 ανεμογεννήτριες [...] Όσον αφορά στην υφιστάμενη οδοποιία, για την πρόσβαση στον ΑΣΠΗΕ δεν θα απαιτηθούν μεγάλα μήκη νέων διανοίξεων, δεδομένου ότι θα χρησιμοποιηθούν οι δρόμοι – που έχουν ήδη αδειοδοτηθεί – για όμορο έργο της εταιρείας Triwind Power επίσης στη θέση Φραγκάκι. Οι νέες διανοίξεις θα αφορούν σε μικρό τμήμα επεμβάσεων και έχει γίνει ιδιαίτερη προσπάθεια, ώστε οι νέοι οδοί να επιτρέπουν τη μεταφορά των ανεμογεννητριών με τη μικρότερη δυνατή επέμβαση στο περιβάλλον. Όσον αφορά στην ηλεκτρική διασύνδεση, τα καλώδια θα εγκατασταθούν εντός του ύψους της οδοποιίας, ενώ θα συνδεθούν μέσω της αδειοδοτημένης επέκτασης του εν λειτουργία υποσταθμού της Άνδρου».

Τέλος, η εκπρόσωπος έκλεισε λέγοντας ότι το έργο είναι σύμφωνο με τα όσα προβλέπει ο Ειδικός Χωροταξικός Σχεδιασμός για τις ΑΠΕ, η οπτική όχληση θα είναι ελάχιστη και πως διασφαλίζονται οι αποστάσεις του έργου από τους οικισμούς.

Ανεπαρκή τα στοιχεία της ΜΠΕ σύμφωνα με την αρμόδια υπηρεσία της ΠΝΑ

Διαφορετική άποψη, ωστόσο έχει το Τμήμα Περιβάλλοντος της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος & Χωροταξικού Σχεδιασμού Κυκλάδων της ΠΝΑΙ, όπου σε σχετική της εισήγηση, τόσο για την προηγούμενη κατάθεση της ΜΠΕ από την εταιρεία, όσο και για την νέα κατάθεση, σημειώνει τα εξής:

«1. Σύμφωνα με την Ειδική Οικολογική Αξιολόγηση της ΜΠΕ, οι παρατηρήσεις πεδίου έλαβαν χώρα μόνο για χρονικό διάστημα δύο ημερών (18-20/9/2019), κατά παράβαση των διατάξεων του Παραρτήματος 3.2 (προδιαγραφές μελέτης ΕΟΑ) της ΥΑ 170225/2014 (ΦΕΚ 135Β) για τα έργα της Α2 κατηγορίας, σύμφωνα με το οποίο μεταξύ άλλων απαιτείται: α) παρατηρήσεις ειδών ορνιθοπανίδας κατά την περίοδο Μάρτιος έως και Ιούνιος, β) εργασίες πεδίου διάρκειας 10 έως 30 ημερών, γ) σύνταξη χαρτών τεκμηρίωσης κ.α.

2. Σύμφωνα με τις διατάξεις του νέου νόμου ν.4685/2020 (ΦΕΚ 92Α) περί εκσυγχρονισμού της περιβαλλοντικής νομοθεσίας και συγκεκριμένα το άρθρο 13, το υπόψη έργο δεν πληροί τις προβλεπόμενες απαιτούμενες αποστάσεις μεταξύ των ανεμογεννητριών. Ειδικότερα, θεωρώντας ως D=105μ (όπου D είναι η μεγαλύτερη διάμετρος των ανεμογεννητριών, η οποία σύμφωνα με την ΕΟΑ είναι ίση με 105μ – διάμετρος της πτερωτής των Α/Γ), τότε:

Α) Η απόσταση των Α/Γ 4 και Α/Γ 5 είναι περίπου 1300μ. Η απόσταση αυτή υπερβαίνει τη μέγιστη επιτρεπόμενη απόσταση των Α/Γ για τον ίδιο σταθμό που είναι 5xD=525μ, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο 1α του άρθρου 13.

Β) Οι αποστάσεις των Α/Γ από τα όρια των γηπέδων του σταθμού κυμαίνονται από 50μ έως 100μ περίπου κατά παράβαση των ορίων της παραγράφου 1γ του άρθρου 13

3. Δεν αιτιολογείται επαρκώς και δεν προσκομίζονται τα σχετικά δικαιολογητικά από τα οποία θα προκύπτει ότι η μεταφορά του εξοπλισμού έχει εξασφαλιστεί μέσω της ακτής στο «Ακρωτήριο Στενό», καθώς στην ΕΟΑ γίνεται αναφορά για αιτούμενη έκταση παραχώρησης χρήσης αιγιαλού, ή εάν αυτό τελικά δεν καταστεί δυνατό, τι εναλλακτικές λύσεις υπάρχουν και ποια τα πρόσθετα έργα που θα απαιτηθούν».

Ο πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος, κ. Χρήστος Ευστρατίου, τόνισε και από την πλευρά του την θέση της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, περί «παγώματος» των έργων ΑΠΕ έως και την αναθεώρηση του Ειδικού Χωροταξικού Σχεδιασμού και ως εκ τούτου η Επιτροπή καταψήφισε ομόφωνα την ΜΠΕ του έργου.  

Η φωτογραφία του άρθρου έχει ληφθεί από την ομάδα Save Andros και δεν αφορά στον ΑΣΠΗΕ που αιτείται την αδειοδότησή του, αλλά σε αδειοδοτημένο πάρκο, του οποίου οι εργασίες είχαν ξεκινήσει στην ίδια περιοχή.