Εκτενής συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο Άνδρου σχετικά με την πρακτική των απευθείας και προφορικών αναθέσεων

Μετωπική σύγκρουση Δημάρχου – αντιπολίτευσης για τις απευθείας αναθέσεις

Σε ευθεία αντιπαράθεση ήλθαν Δήμαρχος Άνδρου και η παράταξη της μείζονος μειοψηφίας, σχετικά με την πρακτική των απευθείας αναθέσεων, αλλά και των προφορικών αναθέσεων, στο πλαίσιο συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου Άνδρου.

Με αφορμή ένα εξώδικο επιχειρήσεων, οι οποίες υποστηρίζουν ότι έχουν προβεί σε προμήθειες υλικών και εκτέλεση εργασιών, σε έκτακτες περιπτώσεις έπειτα από προφορική εντολή στελεχών της προηγούμενης διοίκησης του Δήμου Άνδρου (δημοτική περίοδος 2014-2019), για τις οποίες δεν έχουν αποζημιωθεί, ενώ και οι δημοτικές υπηρεσίες δεν διαθέτουν κανένα στοιχείο προκειμένου να προχωρήσουν στην εξόφληση, ο Δήμαρχος Άνδρου, κ. Δημήτρης Λοτσάρης, έφερε το θέμα στο Δημοτικό Συμβούλιο ως ενημέρωση του Σώματος, καθώς δεν ζητήθηκε να ληφθεί καμία σχετική απόφαση.

Από την πλευρά του, ο πρώην Δήμαρχος και νυν επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας, κ. Θεοδόσης Σουσούδης, μίλησε σε ιδιαίτερα έντονο ύφος σχετικά με την προσπάθεια του νυν Δημάρχου, μέσω της συγκεκριμένης ενημέρωσης, να μεταθέσει το ενδιαφέρον στην προηγούμενη δημοτική αρχή, ώστε να δικαιολογηθεί για την πρακτική των απευθείας αναθέσεων, για την οποία τον έχει κατηγορήσει στην παρούσα δημοτική θητεία αρκετές φορές.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι κατά την προηγούμενη συνεδρίαση που αφορούσε στην παρουσίαση του απολογισμού, μείζων και ελάσσων μειοψηφία χαρακτήρισαν τον κ. Λοτσάρη ως «Δήμαρχο των απευθείας αναθέσεων», λόγω της δυνατότητας που δίνεται από το θεσμικό πλαίσιο να γίνονται απευθείας αναθέσεις υψηλών ποσών, δεδομένου ότι ο Δήμος βρίσκεται από το 2016 έως σήμερα σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης, έπειτα από το ξέσπασμα θεομηνίας τότε.

Την ενημέρωση ξεκίνησε ο πρόεδρος του Δ.Σ., κ. Λευτέρης Μπάλλας, αναφερόμενος στο εξώδικο των δύο εταιρειών από το 2020, που αφορούν σε ανεξόφλητες οφειλές, έπειτα από προφορική εντολή για εκτέλεση εργασιών και προμήθεια υλικών από στελέχη του Δήμου, που ανέρχονται σε περίπου 80.000 ευρώ συνολικά.

Από την πλευρά τους, οι υπηρεσίες του Δήμου, δεν διαθέτουν κανένα έγγραφο από το οποίο να προκύπτει οικονομική εκκρεμότητα προς τις εν λόγω εταιρείες, ενώ σημειώνουν ότι δεν υπήρξε και κάποιου άλλου είδους όχληση των εκπροσώπων των εταιρειών προς το Δήμο καθ’ όλη τη διάρκεια των προηγούμενων ετών, πέραν του εξωδίκου, για τη διαλεύκανση της υπόθεσης.

Στο εξώδικο των εταιρειών, είχε απαντήσει επίσης με εξώδικο έγγραφο ο κ. Σουσούδης, επίσης το 2020, αναγνωρίζοντας ότι οι εργασίες έχουν εκτελεστεί και επιβεβαιώνοντας τις αξιώσεις τους, καταλήγοντας, πως βάσει ηθικής ο ίδιος θα πράξει ό,τι είναι εφικτό από πλευράς του ώστε να εξοφληθούν οι δαπάνες.

Απάντηση στη «λάσπη» των κατηγοριών

Το ζήτημα είχε παραμείνει σε εξωδικαστικό επίπεδο, χωρίς την άσκηση κάποιας αγωγής από πλευράς των εταιρειών, από το 2020 και μετά, ωστόσο το θέμα μπήκε εν είδει ενημέρωσης στο τελευταίο Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Άνδρου, με εισηγητή το Δήμαρχο.

Ο κ. Λοτσάρης λαμβάνοντας το λόγο σημείωσε, ότι σήμερα γίνεται γνωστό, ότι η «λάσπη» όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, στο πλαίσιο της κριτικής για τις απευθείας αναθέσεις, δεν είναι τίποτε άλλο από την τήρηση μίας νόμιμης διαδικασίας, αναλύοντας τα στάδια από τα οποία περνά υπηρεσιακά μία απόφαση Δημάρχου για απευθείας ανάθεση, βάσει του θεσμικού πλαισίου.

Μάλιστα αναφέρθηκε και στο γεγονός, ότι η νυν διοίκηση, μέσα από τις απευθείας αναθέσεις, επιχειρεί επίσης να υπάρχει και ανταποδοτικότητα προς το Δήμο, ενώ τόνισε πως η απευθείας ανάθεση «θυσιάζει» μεν τις εκπτώσεις που προκύπτουν μέσα από τη διαδικασία του διαγωνισμού, αλλά κερδίζει πολύτιμο χρόνο για την υλοποίηση έργων. Σε αντίθεση, όπως σημείωσε, οι προφορικές αναθέσεις, χωρίς άλλα δικαιολογητικά, δεν «κερδίζουν» τίποτε για το Δήμο.

Παράλληλα, ο Δήμαρχος αναγνώρισε, πως σε έκτακτες περιπτώσεις, είθισται να υπάρχει προφορική εντολή για ανάθεση, η οποία ωστόσο άμεσα μόλις καταστεί δυνατόν, συνοδεύεται από όλη τη νόμιμη διαδικασία, ώστε οι δαπάνες αυτές να καταχωριστούν στον δημοτικό προϋπολογισμό και να εξοφληθούν. Ειδικότερα, ανέφερε πως αφού δοθεί προφορική εντολή, έπειτα ο Δήμαρχος υπογράφει σχετική απόφαση για ανάθεση, η οποία εγκρίνεται από την Οικονομική Επιτροπή σε επόμενη συνεδρίαση και στο πλαίσιο αυτό γίνεται ανάληψη υποχρέωσης από την Οικονομική Υπηρεσία για εξόφληση.

Στην περίπτωση του κ. Σουσούδη, σύμφωνα με τον Δήμαρχο, παρ’ ό,τι ο ίδιος αναγνωρίζει πως τα έργα υλοποιήθηκαν και οι προμήθειες έγιναν, δεν υπάρχει η αντίστοιχη νόμιμη διαδικασία, ώστε να προσυπογράψουν στην εξόφληση οι υπηρεσίες του Δήμου, κατηγορώντας τον κ. Σουσούδη για παράκαμψη των δημοτικών υπηρεσιών.

Όσον αφορά στην κριτική περί απευθείας αναθέσεων, ο κ. Λοτσάρης, έκλεισε, υπενθυμίζοντας ότι κατά τη διάρκεια της θητείας Σουσούδη έγιναν περί τα 10 εκ. ευρώ απευθείας αναθέσεις, ενώ ο ίδιος αναλαμβάνοντας τη διοίκηση, κατάρτισε το τεχνικό πρόγραμμα του Δήμου ώστε να ανέρχεται σε 18 εκ. ευρώ.

«Κοινωνική ανθρωποφαγία» και δικαιολόγηση των απευθείας αναθέσεων

Απαντώντας στα όσα του καταλόγισε ο νυν Δήμαρχος, ο κ. Σουσούδης τον κατηγόρησε για κυνήγι μαγισσών και αόρατων εχθρών, αλλά και για κοινωνική ανθρωποφαγία.

Υποστήριξε, πως το εν λόγω θέμα που τέθηκε στο Δημ. Συμβούλιο, δεν αφορούσε σε καταγγελία προς το πρόσωπό του, αλλά μία απολογία του κ. Λοτσάρη, αναφορικά με τις απευθείας αναθέσεις.

Όπως σημείωσε ο κ. Σουσούδης, οι προφορικές αναθέσεις προβλέπονται από το νόμο για την αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών, και πολλές διοικήσεις εκμεταλλεύονται αυτή την πρόβλεψη. Υποστήριξε, πως οι προφορικές αναθέσεις έγιναν με εντολή των αρμοδίων και τον βρήκαν σύμφωνο, ενώ επανέλαβε ότι δεν αμφισβητούνται από κανέναν και πως για την εξόφλησή τους υπηρχαν χρήματα στον κωδικό του προϋπολογισμού που αφορούσε στην αντιμετώπιση της λειψυδρίας. «Η οικονομική υπηρεσία για κάποιους λόγους δε μπορούσε να προχωρήσει στην απορρόφηση των κονδυλίων», ανέφερε ο ίδιος, αφήνοντας να εννοηθεί ότι με υπαιτιότητα των υπηρεσιών δεν προχώρησε η εξόφληση.

Επιπλέον, κατηγόρησε το Δήμαρχο ότι χρησιμοποιεί το ζήτημα αυτό από το 2020, προκειμένου να δικαιολογηθεί για απευθείας αναθέσεις που αγγίζουν ακόμη και το 1 εκατομμύριο ευρώ, ενώ αναφέρθηκε και σε φημολογίες που θέλουν και άλλες παρατυπίες από τη διοίκηση Λοτσάρη.

«Πετάτε την μπαλα στην εξέδρα, για τις πρωτοφανείς απευθείας αναθέσεις», επανέλαβε, υπογραμμίζοντας ότι η πρώην διοίκηση προχωρούσε σε απευθείας αναθέσεις λιγοστών χιλιάδων ευρώ, οι οποίες ωχριούν μπροστά στα υπέρογκα ποσά που αναθέτει απευθείας η νυν διοίκηση.

Ο δημοτικός σύμβουλος της μείζονος μειοψηφίας, κ. Τρανάκος, ρώτησε τον λόγο για τον οποίο επανέρχεται ένα ζήτημα που εμφανίστηκε το 2020 και μάλιστα χωρίς να έχει υπάρξει κάποια εξέλιξη στο ζήτημα, δεδομένου ότι οι εταιρείες δεν κατέθεσαν κάποια αγωγή, ενώ στο ίδιο μήκος κύματος και ο επικεφαλής της ελάσσονος μειοψηφίας, κ. Γιάννης Καπάκης, επεσήμανε το επικοινωνιακό ζητούμενο της επαναφοράς του, τονίζοντας πως για το θέμα δεν υπήρχε γραπτή εισήγηση ούτε ζητείται να ληφθεί κάποια απόφαση.

Πλήρης ανάληψη ευθύνης από τον κ. Σουσούδη

Στη διάρκεια της συζήτησης συνεχίστηκε το μπρα-ντε-φερ μεταξύ Δημάρχου και Θ. Σουσούδη, σχετικά με τις απευθείας αναθέσεις και την ηθικότητα αυτών, παρά την αποδεδειγμένη νομιμότητα.

Απαντώντας σε σχετικό ερώτημα γιατί το ζήτημα δεν έχει διευθετηθεί μετά από δύο χρόνια, ο Δήμαρχος απάντησε πως το γεγονός ότι οι υπηρεσίες δεν μπορούν να πιστοποιήσουν τις δαπάνες, δεν επιτρέπει την εξόφληση των εταιρειών.

Κλείνοντας την μακρά και έντονη ανταλλαγή κατηγοριών, ο κ. Σουσούδης υποστήριξε, πως το αλαλούμ με τις συγκεκριμένες δαπάνες οφείλεται στον χαώδη νόμο περί δημοσίων συμβάσεων και προμηθειών (ν. 4412/2016), που μόλις είχε ψηφιστεί και στην κακή συνεννόηση του ίδιου με τις υπηρεσίες, ενώ ολοκλήρωσε, τονίζοντας πως βάσει της εξώδικης απάντησής του, ο ίδιος ανέλαβε όλο το βάρος της ευθύνης, αναγνωρίζοντας την υλοποίηση των έργων.

Ετικέτες: