Με επιτυχία ολοκληρώθηκε η διημερίδα βιώσιμου τουρισμού και επιστημονικής υποστήριξης με τίτλο «Δύο πανεπιστήμια υιοθετούν την Κίμωλο»

Προσαρμογή στις νέες συνθήκες το «κλειδί» της τουριστικής επιτυχίας

Με απόλυτη επιτυχία και σημαντική συμμετοχή ολοκληρώθηκε η διημερίδα βιώσιμου τουρισμού και επιστημονικής υποστήριξης για την Κίμωλο από τους φοιτητές των μεταπτυχιακών «MBA Tourism Management» του Πανεπιστημίου Πειραιώς & «Επιχειρηματικότητα και Συμβουλευτική στην Αγροτική Ανάπτυξη» του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Στο πλαίσιο της εκδήλωσης, με τίτλο «Δύο Πανεπιστήμια υιοθετούν την Κίμωλο», που διεξήχθη στο νησί, πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση των εμπειριών, των εντυπώσεων και των ερευνητικών προτάσεων 50 φοιτητών που «είδαν» το νησί από τη σκοπιά του τουρισμού, των κοινωνικών επιστημών, της επιχειρηματικότητας και της αγροτικής ανάπτυξης, ενώ παράλληλα συμμετείχαν ενεργά στη δημιουργική κινητοποίηση και τις δράσεις του Συλλόγου Επαγγελματιών Δωματίων της Κιμώλου.

Στόχος της εκδήλωσης και των παρουσιάσεων, ήταν η έναρξη ενός γόνιμου διεπιστημονικού διαλόγου, μεταξύ φοιτητών, επαγγελματιών και κατοίκων του νησιού, καθώς και όσων ενδιαφέρονται να έρθουν σε επαφή με μία ήδη γόνιμη συνεργασία μεταξύ της Κιμώλου και της ακαδημαϊκής κοινότητας που βρίσκεται σε εξέλιξη.

Εξειδικευμένη παρουσίαση νέων προοπτικών και προτάσεων για την Κίμωλο

Στο πλαίσιο της πρώτης ημέρας της διημερίδας, οι φοιτητές των δύο μεταπτυχιακών προγραμμάτων, πραγματοποίησαν παρουσιάσεις αναφορικά με διάφορα είδη τουρισμού και συγκεκριμένα οικογενειακός, χορευτικός, ηθικός, γαστρονομικός, θαλάσσιος, καθώς και διάφορες νέες ομάδες τουριστών, όπως οι simplicity searchers, οι ethical travellers, οι reward hunters, οι mindful explorers και οι cultural purists.

Κάθε παρουσίαση, που είχε προετοιμαστεί από πλευράς των φοιτητών εξειδικευμένα για την Κίμωλο, περιλάμβανε μία γενική παρουσίαση του θέματος, την βαθύτερη ανάλυσή του με ακαδημαϊκά στοιχεία από πολύ πρόσφατες έρευνες, σχετικά με κάθε τομέα του τουρισμού, ή κάθε ομάδα επισκεπτών, ενώ κατέληγε με συγκεκριμένες προτάσεις, αναφορικά με το πώς θα μπορούσε η τοπική κοινωνία και η επιχειρηματική αγορά του νησιού, να προσελκύσει επισκέπτες βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων και ενεργειών.

Οι προτάσεις που παρουσιάστηκαν, είχαν ρεαλιστικό χαρακτήρα, προσαρμοσμένες στις ανάγκες και τις δυνατότητες του νησιού, προκειμένου να γίνουν εργαλείο για προσέλκυση μεν επισκεπτών, αλλά με τρόπο τέτοιο, που ο τουρισμός να παραμείνει βιώσιμος, αειφόρος, κερδοφόρος, χωρίς να επιβαρύνει τον τόπο, την κοινωνία και το μοναδικό περιβάλλον και τον χαρακτήρα της Κιμώλου.

Μάλιστα, καθώς ορισμένες από τις νέες ομάδες επισκεπτών, που έχουν αρχίσει να διαμορφώνονται μόλις τα τελευταία χρόνια, αφενός είναι αναξιοποίητες αγορές και αφετέρου – δεδομένης της αλλαγής παγκοσμίως γύρω από την τουριστική κουλτούρα – προσφέρουν ευκαιρίες για βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη με διευρυμένη τουριστική σεζόν.

Οι προτάσεις αυτές, είχαν σκοπό την παροχή συμβουλών, τόσο προς την τοπική διοίκηση, όσο και προς τους ίδιους τους επιχειρηματίες, που ενεργά αναζητούν λύσεις για την ανάπτυξη της δραστηριότητάς τους. Σημαντικό κρίνεται το γεγονός, πως σχεδόν σε κάθε δέσμη προτάσεων για κάθε θεματική ενότητα, πρώτιστο ρόλο διαδραμάτιζε η συνεργασία όλων των ομάδων και φορέων της τοπικής κοινωνίας.

Μετά το πέρας των παρουσιάσεων, ακολούθησε διαλογική συζήτηση με τους παρευρισκόμενους, όπου απαντήθηκαν απορίες, συζητήθηκαν περαιτέρω ιδέες, ενώ την αμέσως επόμενη ημέρα, ακολούθησε workshop με τη συμμετοχή αρκετών επιχειρηματιών του νησιού και ενδιαφερόμενων.

Αναδιαμόρφωση των τουριστικών αγορών μετά το παγκόσμιο συλλογικό σοκ της πανδημίας

Την εκδήλωση άνοιξε η Δρ. Γεωργία Ζούνη, καθηγήτρια Τουριστικού και Πολιτιστικού Μάρκετινγκ στα μεταπτυχιακά Προγράμματα MBA Τουρισμού  του Πανεπιστημίου Πειραιώς, στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα στην Πολιτιστική Διαχείριση του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών με το University of Kent , και το Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο, μιας και κατέχει διδακτορικό τίτλο (Ph.D) στο Τουριστικό Μάρκετινγκ.

Η ίδια προλόγισε τις περισσότερο εξειδικευμένες παρουσιάσεις των μεταπτυχιακών φοιτητών, απαντώντας ουσιαστικά στην ερώτηση «γιατί δύο πανεπιστήμια να “υιοθετήσουν” την Κίμωλο;», δίνοντας επίσης και τους λόγους για τους οποίους ερευνώνται τα δέκα αυτά είδη τουρισμού.

Όπως σημείωσε, επί ένα εξάμηνο, οι φοιτητές των δύο μεταπτυχιακών προγραμμάτων, μελέτησαν τις αγορές στόχους για την Κίμωλο, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας αυτής, η οποία μάλιστα ήρθε κατόπιν πρόσκλησης και κλήσης των ακαδημαϊκών από την πρόεδρο του Συλλόγου Επαγγελματιών στο νησί, αλλά και έπειτα από συνεχείς αναφορές για την Κίμωλο, φοιτήτριας στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα του Παν. Πειραιώς, που κατάγεται από το νησί.

Εξήγησε δε, πως στο πρώτο κομμάτι της διημερίδας, τα ακαδημαϊκά στελέχη θα παρουσιάσουν τις διεθνείς τάσεις και τις δυνατότητες του νησιού, ενώ στο δεύτερο μέρος, κατά τη διεξαγωγή του workshop, στόχος ήταν ο λόγος να δοθεί στους επιχειρηματίες και τους εκπροσώπους των φορέων της Κιμώλου, ώστε να καταθέσουν τις προτάσεις, τις ιδέες τους και εν τέλει το όραμά τους για το μέλλον του νησιού προς τους ειδικούς.

«Γιατί να μελετήσουμε είδη τουρισμού και δη μετά την πανδημία; Έχουμε κλείσει δύο χρόνια πανδημίας – ενώ στην αρχή πιστεύαμε πως θα επρόκειτο για 2 μήνες. Το πανεπιστήμιο του Harvard είχε βγει πολύ νωρίς με σχετική έρευνα και είχε “πει” ότι για μία δεκαετία ο πλανήτης θα είναι, ουσιαστικά μία υγειονομική βόμβα. Άρα αυτό, θα πρέπει να το περιμένουμε, καθώς αυτό δείχνει η έρευνα και αυτό δείχνουν και τα ιστορικά στοιχεία. Επομένως θα ζούμε με αυτό. Έτσι, όλα έχουν αλλάξει. Ναι, μπορεί να έχετε και φέτος τους ίδιους επισκέπτες που είχατε πάντα. Αλλά ακόμη και ένας επισκέπτης τον οποίο γνωρίζετε από άλλες φορές που έχει έρθει ξανά, θα είναι διαφορετικός. Έχει περάσει δύο χρόνια ενός παγκόσμιου συλλογικού σοκ. Μπορεί να έχετε ακριβώς τους ίδιους πελάτες, αλλά με άλλες επιθυμίες, άλλες προσδοκίες και άλλες απαιτήσεις», τόνισε η Δρ. Γεωργία Ζούνη.

Στο πλαίσιο λοιπόν της τεράστιας αυτής αλλαγής, όπως επεσήμανε, «κλειδί» για την επιτυχημένη πορεία, είναι η προσαρμογή. Η αποδοχή των αλλαγών και της αβεβαιότητας και η προσαρμογή πάνω σε αυτές, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. «Αυτό που έχει βρεθεί [σ.σ. από έρευνες] ότι πρέπει να γίνει, είναι να μελετήσουμε εξ αρχής τα είδη των αγορών. Να μελετήσουμε τον πελάτη μας, τι έχει αλλάξει στο περιβάλλον, τι έχει αλλάξει στον επισκέπτη και πώς μπορούμε εμείς να προσαρμοστούμε σε αυτό», ανέφερε.

Το σημείο στο οποίο στάθηκε η καθηγήτρια, ήταν το γεγονός, πως πλέον η τουριστική ταυτότητα ενός τόπου δεν θα πρέπει να καταρτίζεται αρκούμενη σε προτάσεις κάποιων μελετητών, εκ των οποίων θα επιλέγεται η επικρατέστερη από την τοπική κοινωνία, αλλά αντιθέτως, το όραμα, η κεντρική ιδέα, θα πρέπει να προέρχεται από την ίδια την τοπική κοινωνία, η οποία θα πρέπει να θέτει τους στόχους και τις επιθυμίες της για το μέλλον, να συγκροτεί ένα βασικό πλαίσιο, που αργότερα, θα εξειδικεύεται και θα «χτίζεται» από τους καταρτισμένους στον τομέα συνεργάτες.

Κατόπιν η ίδια αναφέρθηκε σε καλές πρακτικές όσον αφορά στη νέα πραγματικότητα, με φορείς της τουριστικής αγοράς που κινήθηκαν άμεσα στην κατεύθυνση της προσαρμογής στη νέα πραγματικότητα, ενώ στη συνέχεια ακολούθησαν οι εξειδικευμένες παρουσιάσεις όλων των φοιτητών.

Το βίντεο της εκδήλωσης μπορείτε να παρακολουθήσετε στην ιστοσελίδα της εφημερίδας koinignomi.gr ή στη σελίδα της εκδήλωσης στο Facebook.

Ετικέτες: