Αισιοδοξία από τον project manager της ΠΝΑι και CEO της Five Senses Consulting, Γιάννη Μπρά για το δίκτυο υδατοδρομίων στο Ν. Αιγαίο

“Μέσα στο 2020 οι άδειες ίδρυσης υδατοδρομίων”

Αναμονή για τελευταίες βελτιώσεις του θεσμικού πλαισίου στη θητεία της νέας Κυβέρνησης

Την αισιοδοξία του πως εντός του 2020 θα καταφέρουν να εκδοθούν οι άδειες ίδρυσης των υδατοδρομίων στα νησιά του Ν. Αιγαίου εκφράζει ο CEO της εταιρείας Five Senses Consulting και project manager της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου, Γιάννης Μπρας, στο πλαίσιο μίας συνολικής ενημέρωσης που κλήθηκε να παραχωρήσει στην “Κοινή Γνώμη” αναφορικά με την πορεία της πολυσυζητημένης υπόθεσης.

Δεδομένων πλέον των αλλαγών σε κυβερνητικό επίπεδο, ο ίδιος υποστηρίζει κατηγορηματικά πως το σοβαρό θέμα του δικτύου υδατοδρομίων στο νησιώτικο χώρο του Αιγαίου θα προχωρήσει άμεσα, αφού ολοκληρωθούν οι βελτιώσεις και αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο δυνατότητας λειτουργίας τους.

Ο κ. Μπρας ρωτήθηκε για το στάδιο των σχετικών προσπαθειών σήμερα, εκ μέρους και της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου, η οποία από την αρχή της θητείας της, είχε διατυπώσει ξεκάθαρα τον στόχο της, όσον αφορά στο δίκτυο υδατοδρομίων για τα Δωδεκάνησα και τις Κυκλάδες, ενώ μίλησε για τις τελευταίες και απαραίτητες αλλαγές που πρέπει να δρομολογηθούν στη νομοθεσία, προκειμένου οι νησιώτες να έχουν στη διάθεσή τους ένα επιπλέον μέσο μετακίνησης, που θα λειτουργεί επικουρικά με όλα τα υπόλοιπα.

Θεσμικό πλαίσιο και έκδοση ΚΥΑ

Όσον αφορά στο θεσμικό πλαίσιο και τη διαμόρφωσή του, ο κ. Μπρας παρουσιάστηκε αισιόδοξος από τις αλλαγές στα αρμόδια Υπουργεία Υποδομών, Μεταφορών και Ναυτιλίας, διατυπώνοντας ξεκάθαρα την πεποίθησή του, πως, εντός του επόμενου έτους, θα προκύψουν θετικές εξελίξεις για το δίκτυο υδατοδρομίων, αφού εκτιμά πως η σημερινή κυβέρνηση είναι πιο υποστηρικτική σε αυτό το εγχείρημα.

“Αυτή τη στιγμή η ηγεσία του Υπουργείου Μεταφορών βλέπει ξανά τις παρατηρήσεις τις οποίες η Περιφέρεια είχε στείλει και στις οποίες ουσιαστικά αναδεικνύονται τα θέματα και τα προβλήματα της υφιστάμενης κατάστασης και του παρόντος νόμου” σχολίασε ο ίδιος, εξηγώντας παράλληλα και κριτικά προς την προηγούμενη διοίκηση του Υπουργείου πως, “Δυστυχώς τους τελευταίους μήνες από την ψήφιση του νόμου ως και σήμερα δεν έχουν εκδοθεί οι έξι ΚΥΑ που προβλέπονταν για να μπορέσει να συνεχίσει η διαδικασία, κάτι το οποίο όπως με διαβεβαίωσαν πλέον, θα γίνει πάρα πολύ σύντομα”.

Μιλώντας αναλυτικά για τις συγκεκριμένες αλλαγές, υπενθύμισε πως από την πλευρά της ΠΝΑι έχουν προταθεί με σαφήνεια προτάσεις – βελτιώσεις που εστιάζουν σε μία σειρά θεμάτων.

“Έχουν προταθεί έξι – επτά αλλαγές. Πρόκειται για τις υπόλοιπες αλλαγές που είχαμε προτείνει σαν Περιφέρεια όταν συμμετείχαμε στη διαβούλευση για να μπορέσει να συμπληρωθεί ο νόμος και να διευκολύνει τις διαδικασίες” πρόσθεσε, τονίζοντας πως αυτές οι αλλαγές συνδέονται μεταξύ άλλων με θέματα λειτουργίας της Επιτροπής ελέγχου, ζητήματα αδειοδοτήσεων και κατηγοριοποίησης υδατοδρομίων, όπως και με την υπόθεση του ανεφοδιασμού των υδροπλάνων.

Στις αγκυλώσεις της νομοθεσίας ως σήμερα, ο ίδιος εντοπίζει τα παρακάτω. “Για παράδειγμα μία δεκαμελής Επιτροπή θα πρέπει να συνεδριάζει κάθε τόσο για να ελέγξει τα χαρακτηριστικά ενός υδατοδρομίου, αν δηλαδή είναι αυτά που έχουν συμπεριληφθεί στον τεχνικό φάκελο. Είναι αδύνατον να μπορέσει να βρεθεί και να λειτουργήσει αυτή η Επιτροπή όταν θέλει δέκα άτομα” σημείωσε, διευκρινίζοντας πως από πλευράς ΠΝΑι, “έχουμε προτείνει τη μείωση αυτού του αριθμού των ατόμων, ώστε να υπάρχει ένα ευέλικτο σχήμα”.

Επίσης, πρόσθεσε πως, “Έχουμε προτείνει αρκετά άλλα πράγματα που αφορούν τη βιωσιμότητα του εγχειρήματος, όπως το κομμάτι της εκπαίδευσης του προσωπικού στη β΄ φάση ώστε να γίνεται όχι μόνον από την ΥΠΑ, αλλά και από πιστοποιημένους αρμόδιους φορείς”. Άλλωστε, όπως σχολίασε, “Σκεφθείτε πως θα πρέπει ξαφνικά στην Ελλάδα να εκπαιδευτούν 200 – 250 άτομα. Πώς θα εκπαιδευθούν αυτά και σε τί χρόνους;”.

Πέραν των ανωτέρω, έκανε αναφορά για το θέμα των καυσίμων. “Επίσης έγιναν παρεμβάσεις για να λυθεί το θέμα του ανεφοδιασμού” σχολίασε, συμπληρώνοντας ακόμη πως, “Έχουμε προτείνει λύσεις σε επίπεδο εναρμονισμού του θεσμικού πλαισίου για υδροπλάνα και ελικόπτερα. Δεν γίνεται να μην υπάρχει ισονομία σε παρόμοια πτητικά μέσα. Δημιουργείται αθέμιτος ανταγωνισμός”.

Συνοψίζοντας τα θέματα στα οποία θα αφορούν αυτές οι Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις (ΚΥΑ) και θα βελτιώνουν το πλαίσιο λειτουργίας τους, ο κ. Μπρας ανέφερε τα εξής: “Οι ΚΥΑ αφορούν στην Επιτροπή που δεν έχει οριστεί ακόμη, στον τύπο του υδατοδρομίου, τον καθορισμό προτύπων περιβαλλοντικών δεσμεύσεων, στον καθορισμό σχετικών θεμάτων ευθύνης της Επιτροπής υδατοδρομίων, στα καύσιμα, στον καθορισμό θεμάτων εκπαίδευσης, στην απόφαση του ηλεκτρονικού συστήματος παρακολούθησης αδειών υδατοδρομίων, κ.α.”.

Ολοκλήρωση διαγωνισμού για τεχνικούς φακέλους

Αναφορικά με το δίκτυο για το Ν. Αιγαίο, ρωτήθηκε ο κ. Μπρας σε ποιο στάδιο βρίσκονται οι διαδικασίες από την πλευρά της ΠΝΑι.

“Στην Περιφέρεια Ν. Αιγαίου αυτή τη στιγμή τελειώνει επιτέλους η διαδικασία του μεγάλου διαγωνισμού για τα 20 υδατοδρόμια και την πλήρωση των τεχνικών φακέλων και των μελετών περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Αναμένουμε πολύ λίγα τυπικά θέματα ακόμα. Ο Περιφερειάρχης ελπίζω πως θα προχωρήσει σύντομα στις σχετικές συμβάσεις” δήλωσε ο ίδιος, επαναλαμβάνοντας πως, “Έχουμε ένα Υπουργείο που αυτή τη στιγμή είναι αρωγός στην προσπάθεια και το λέω με απόλυτη γνώση. Αντιλαμβάνονται τη σπουδαιότητα του εγχειρήματος”.

Εκτός των παραπάνω, ο ίδιος σημείωσε πως, η Περιφέρεια συνεχίζει τις παρεμβάσεις της, ώστε να επισπευστούν όλες οι εκκρεμούσες διαδικασίες.

“Προσωπικά είμαι αισιόδοξος ότι το θέμα θα πάρει μπρος και θα προχωρήσει. Και όταν λέω αυτό εννοώ πως θα εκδοθούν οι ΚΥΑ που χρειάζονται και θα γίνουν οι απαραίτητες τροποποιήσεις. Η Περιφέρεια και ο Περιφερειάρχης από την πλευρά τους είναι σταθερά μπροστά στις εξελίξεις”.

Συμπλήρωσε μάλιστα πως, το Ν. Αιγαίο “είναι η πρώτη Περιφέρεια που θα μπορέσει να προχωρήσει συνολικά και να κάνει ένα δίκτυο υδατοδρομίων κι αυτό είναι ένα επόμενο βήμα. Ποια θα είναι τα clusters, ώστε όλο το σχήμα να μπορέσει να βγει βιώσιμο”.

Μελέτη βιωσιμότητας

Δεδομένης της κριτικής που είχε ασκηθεί προς την Περιφερειακή Αρχή για την ανυπαρξία μέριμνας σχετικά με μελέτη βιωσιμότητας του δικτύου υδατοδρομίων για τα νησιά του Ν. Αιγαίου, ο ίδιος ρωτήθηκε αν υπάρχει σχετική φροντίδα σήμερα, με σκοπό την ομαλή λειτουργία τους.

“Μελέτη σε εθελοντική βάση από το γραφείο το δικό μου γίνεται. Είναι μία μελέτη μεγάλη που αφορά το Μεταφορικό Ισοδύναμο, τη φέρουσα ικανότητα του κάθε προορισμού, τις διασυνδέσεις και το πως αυτό το πλάνο θα πρέπει να λειτουργήσει.

Η βιωσιμότητα εγχειρήματος δεν είναι το καλοκαίρι, αλλά το χειμώνα. Γι αυτό πάντοτε εγώ από την αρχή, πρότεινα και συνεχίζω να προτείνω σε ομάδες να λειτουργήσουν τα υδατοδρόμια, ώστε κάποια ισχυρά, όπως στη Σαντορίνη, τη Μύκονο, τη Σύρο, να μπουν σε μία ομάδα με άλλα όχι και τόσο ισχυρά” ανέφερε, εξηγώντας πως, “Δεν θα ήταν λογικό ένα νησί που έχει 1.000 κλίνες να συγκριθεί με ένα νησί που έχει 10.000 κλίνες”.

Ως εκ τούτου, πρόσθεσε πως, “Αναμένουμε σύντομα να βγάλουμε μία μελέτη “στον αέρα” που αντικείμενό της θα είναι η διασυνδεσιμότητα με το δίκτυο αεροδρομίων στο Ν. Αιγαίο κλπ”.

Πολύπλοκο project και αισιοδοξία

Προτού ολοκληρώσει την ενημέρωσή του, ο Γιάννης Μπρας κλήθηκε να απαντήσει για τον χρόνο λειτουργίας του δικτύου. Ο ίδιος αν κι εξέφρασε αισιοδοξία για τα πρώτα στάδια των αδειοδοτήσεων, ωστόσο, σκιαγράφησε πως απαιτείται αρκετός χρόνος ακόμη μέχρι τη λειτουργία του.

“Είναι ένα πολύπλοκο project με πολλά βήματα, με μεγάλη διαδικασία δυστυχώς. Αυτή τη στιγμή, αν όλα πάνε καλά κι έχεις φτιάξει τις μελέτες σου, έχεις στη διάθεσή σου 82 ημέρες περιθώριο για την άδεια ίδρυσης, κάτι το οποίο δεν θα τηρηθεί αν δεν παρακολουθεί κάποιος στενά και έχεις και περίπου 44 ημέρες διάστημα για την άδεια λειτουργίας. Αφού βγάλεις αυτές τις άδειες τότε πηγαίνεις στο επίπεδο να αναζητηθούν οι επενδυτές” δήλωσε, απαντώντας παρακάτω και στην ερώτηση αν υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον.

“Ενδιαφερόμενοι, έμπρακτα, υπάρχουν. Οι πληροφορίες μου αυτό λένε, ότι υπάρχει σοβαρό ενδιαφέρον. Όμως, όπως γίνεται αντιληπτό, η κάθε εταιρία που είναι σοβαρή, θα πρέπει πρώτα να δει ότι θα έχει δημιουργηθεί έστω μερικώς ένα τέτοιο δίκτυο, για να μπορέσει να κάνει και τις δοκιμαστικές πτήσεις”.

Σχετικά με τον χρόνο λήψης των αδειών, ο ίδιος πρόσθεσε παρακάτω τα εξής: “Ο σκοπός είναι οι άδειες ίδρυσης μέχρι του χρόνου να έχουν βγει. Θεού θέλοντος, καιρού επιτρέποντος και Υπουργείου επισπεύδοντος. Το θέμα είναι ότι από την πλευρά της, η Περιφέρεια δεν έχει χάσει όχι μόνον μία μέρα, αλλά έχει τρέξει και πολύ παραπάνω τη διαδικασία. Η Περιφέρεια και ο Περιφερειάρχης έχουν συμμετάσχει σε δεκάδες συναντήσεις, έχουν στείλει δεκάδες επιστολές και ακόμη και τώρα πιέζουν. Με αυτά τα δεδομένα είμαι αισιόδοξος ότι το εγχείρημα θα προχωρήσει”.

Ως εκ τούτου, ανέφερε πως, “Δεν μπορώ να προσδιορίσω πότε αφού μετά έχει σημασία και ο ιδιωτικός τομέας”. Πάντως σημείωσε πως, “Μέσα στο 2020 θα έχουν βγει οι άδειες ίδρυσης, αυτή είναι και η υποχρέωση της Περιφέρειας, αλλά και με τις νέες Δημοτικές Αρχές, θα γίνει μία μεγάλη ενημέρωση και σύσκεψη για να μπορέσουν και οι νέοι Δημοτικοί άρχοντες να υποστηρίξουν το εγχείρημα και να καταφέρουμε πλέον να έχουμε τη διασύνδεση των νησιών με υδροπλάνα και να δώσουμε τη δυνατότητα σε περισσότερο κόσμο να εκμεταλλευθεί ένα συμπληρωματικό μέσον”.

Κλείνοντας τις δηλώσεις του, θέλησε για μία ακόμη φορά να επαναλάβει πως τα υδροπλάνα, “δεν είναι ανταγωνιστικό μέσον, αλλά έρχεται επικουρικά. Ανάλογα με τις ανάγκες, θα βοηθήσει σε άλλα νησιά περισσότερο, σε άλλα λιγότερο”. Ο κ. Μπρας τόνισε τέλος πως, τα υδατοδρόμια “θα βοηθήσουν συνολικά και στην ανάπτυξη των νησιών”.