Τριπλασιάζεται το κόστος για τη ναυαγοσωστική κάλυψη στις παραλίες της Σύρου με φόντο το νέο Προεδρικό Διάταγμα

Ανατροπή δεδομένων πριν τη σεζόν για τις παραλίες

Μειώνεται ο αριθμός των λουομένων για τον χαρακτηρισμό τους, ως πολυσύχναστων

“Στον αέρα” τινάζει τον προϋπολογισμό του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, το νέο Προεδρικό Διάταγμα (ΠΔ) που προώθησε το Υπ. Ναυτιλίας και αφορά στις υποχρεώσεις των ΟΤΑ και των Λιμενικών Ταμείων όσον αφορά στις πολυσύχναστες παραλίες, αφού το όριο του αριθμού των λουόμενων που μειώνεται στα 300 άτομα, τριπλασιάζει τη σχετική δαπάνη για το δημοτικό ταμείο της Σύρου.

Η προαναφερθείσα κύρια αλλαγή που “συνοδεύει” το ΠΔ αφορά στον χαρακτηρισμό των παραλιών ως πολυσύχναστων και μοιραία αυξάνει τον αριθμό αυτών που θα απαιτηθεί να έχουν ναυαγοσωστική κάλυψη, “γεννά” ανησυχία στις Δημοτικές Αρχές, οι οποίες μάλιστα κλήθηκαν εντός Μαΐου (5/5) να ξεκινήσουν τις διαδικασίες για την ανταπόκρισή τους απέναντι στις αυξημένες υποχρεώσεις τους όσον αφορά στην ασφάλεια των λουόμενων.

Πρέπει να σημειωθεί πως, σε πανελλαδικό επίπεδο έχει προκληθεί αναστάτωση, αφού αν κι εκδόθηκε το ΠΔ στις 5/4/2018 και ξεκίνησε να ισχύει από τις 5/5/2018, όπως έχει υποστηριχθεί από την πλευρά Δήμων, Λιμενικών Ταμείων και συλλογικών οργάνων, οι μεγάλες αλλαγές που αυτό “φέρνει” στην πράξη, δεν αντιμετωπίζονται άμεσα από τις αρμόδιες Αρχές, οι οποίες δεν έχουν στη διάθεσή τους χρόνο για να προωθήσουν διαγωνιστικές ή άλλες απαραίτητες διαδικασίες για την πρόσληψη ναυαγοσωστών.

Η τροποποίηση των μέχρι “χθες” δεδομένων, όσον αφορά στην περίπτωση της Σύρου, αλλάζει σημαντικά τον προγραμματισμό του Δήμου, αφού τριπλασιάζει το ποσόν που είχε προϋπολογισθεί για τις ναυαγοσωστικές υπηρεσίες.

Συγκεκριμένα, καθώς αυξάνεται ο αριθμός των πολυσύχναστων παραλιών – ευθύνης Δήμου – σε τρεις, η Δημοτική Αρχή οφείλει να διαθέσει μεγαλύτερο αριθμό ναυαγοσωστών αλλά και ναυαγοσωστικών σκαφών και μάλιστα γα διάστημα τεσσάρων μηνών.

Το θέμα αν και απασχόλησε τη διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου Σύρου στην ευθύνη του οποίου είναι η παραλία του Κινίου, ωστόσο, το οικονομικό κόστος δεν “γεννά” προβληματισμό, αφού δεν ξεπερνά τα 10.000 ευρώ και η δαπάνη εύκολα μπορεί να καλυφθεί. Στον αντίποδα όμως, ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης καλείται να “κόψει” δαπάνες από άλλους κωδικούς για να αυξήσει το αρχικό ποσό των 24.800 ευρώ κατά 60.000 ευρώ περίπου και να διαθέσει για το διάστημα Ιουνίου έως και Σεπτεμβρίου χρήματα που φθάνουν τις 85.000 ευρώ για το ναυαγοσωστικό έργο στο νησί.

Λιμενάρχης Σύρου: Η αλλαγή έρχεται “μέσα” στην καλοκαιρινή περίοδο

Ειδικότερα, ο νέος Λιμενάρχης Σύρου, Γιάννης Βαμβακούσης συμμετέχοντας στη συνεδρίαση του Λιμενικού Ταμείου χθες το μεσημέρι πραγματοποίησε αναφορά σχετικά με τις αλλαγές, στις οποίες καλείται να ανταποκριθεί κάθε αρμόδια πλευρά και Αρχή, αναγνωρίζοντας εμμέσως τη δυσκολία που θα συναντήσουν λόγω χρόνου γνωστοποίησης προς τους ίδιους, του νέου ΠΔ, αλλά και του χρόνου έναρξης της εφαρμογής των διατάξεών του.

“Δημοσιεύθηκε το ΠΔ 5/4 και η εφαρμογή του ξεκίνησε από 5/5/2018. Είναι ετεροχρονισμένη η αλλαγή και έρχεται μέσα στην καλοκαιρινή περίοδο” ανέφερε ο κ. Βαμβακούσης, συμπληρώνοντας παρακάτω πως, οι αλλαγές προκύπτουν σε διάστημα “που ήδη έχει ξεκινήσει η σεζόν και οι Δήμοι δεν προλαβαίνουν να υλοποιήσουν τις διατάξεις”.

Αντέχει” οικονομικά το Λιμενικό Ταμείο Σύρου

Όσον αφορά στις χαρακτηρισμένες – πολυσύχναστες – παραλίες της Σύρου, σύμφωνα με τα νέα δεδομένα και βάσει της προϋπόθεσης του κατώτατου ορίου του αριθμού των λουόμενων (300 άτομα), την ευθύνη για μία εκ των τεσσάρων, δηλαδή για το Κίνι, έχει το Λιμενικό Ταμείο Σύρου.

Κατά τη χθεσινή συνεδρίαση των μελών του ΔΣ του, αποφασίστηκε η διάθεση δαπάνης (10.000 ευρώ) για να “τρέξει” η απαραίτητη διαδικασία της ανάδειξης και πρόσληψης εταιρείας ναυαγοσωστών, ενώ ο πρόεδρός του, Δημήτρης Κοσμάς προχώρησε σε σχετική ενημέρωση.

“Ήρθε πριν από έναν μήνα περίπου μία ενημέρωση από το Υπουργείο Ναυτιλίας, η οποία μας υποχρεώνει σήμερα να χαρακτηρίσουμε πολυσύχναστες τις παραλίες που συγκεντρώνουν αριθμό ατόμων από 300 λουόμενους και πάνω ενώ μέχρι πρότινος ήταν 500 άτομα το όριο” ανέφερε προλογικά, επισημαίνοντας παράλληλα πως μία ακόμη βασική αλλαγή αφορά στην τοποθέτησή τους “για διάστημα τεσσάρων μηνών, δηλαδή ως και τον Σεπτέμβρη”.

“Αυτό χρονικά όταν μας γνωστοποιήθηκε ανέτρεψε τα πάντα” πρόσθεσε παρακάτω, αναφέροντας μάλιστα πως, “τα Λιμενικά Ταμεία είχαν πάρει αποφάσεις, είχαν προϋπολογίσει τις πιστώσεις και τώρα πρέπει να κάνουν νέο προγραμματισμό”.

Ωστόσο, ευτυχώς – όπως σχολίασε – ο ίδιος, “εμείς ως Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σύρου δεν έχουμε πρόβλημα αυτήν τη στιγμή, αλλά γενικότερα υπάρχει πρόβλημα”.

Από την πλευρά του, εξήγησε πως, αν απαιτηθεί ποσό μεγαλύτερο, το Λιμενικό Ταμείο θα το καλύψει με τροποποίηση του προϋπολογισμού του, ωστόσο, αντιλαμβανόμενος πλήρως το σοβαρό θέμα για τον Δήμο, υποστήριξε πως, “ήρθε τουλάχιστον “άκομψα” αυτή η τροποποίηση”.

Προτού ολοκληρώσει τις δηλώσεις του, σημείωσε δε, πως, “Έχει γίνει μία προσπάθεια μήπως κι αυτό ισχύσει από το επόμενο έτος, το 2019, αλλά δεν έχουμε ακόμη κάποιο αποτέλεσμα”.

Έκλεισε την ενημέρωσή του, υπενθυμίζοντας πως, το Λιμενικό Ταμείο έχει υποχρεώσεις που “περιορίζονται” στην παραλία του Κινίου.

Οικονομικός “Γολγοθάς” για τον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης

Αντιθέτως με όσα ισχύουν για το Λιμενικό Ταμείο Σύρου, ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης καλείται να προχωρήσει σε μεγάλες αλλαγές για να εξασφαλίσει ποσό άνω των 60.000 ευρώ, ώστε να φθάσει στο ύψος των 85.000 ευρώ, που απαιτείται συνολικά – και βάσει των όσων επιβάλλονται από το νέο ΠΔ – για να παρέχει το ναυαγοσωστικό έργο σε τρεις ακόμη παραλίες του νησιού.

Συγκεκριμένα, ναυαγοσωστικές υπηρεσίες πρέπει να παρέχονται σε Γαλησσά, Αγκαθωπές καθώς και στη Βάρη, για την παραλία της οποίας έχει υπάρξει αρκετός λόγος, αφού βάσει των προηγούμενων προϋποθέσεων και του ορίου των 500 ατόμων, είχε αποχαρακτηριστεί για τη φετινή χρονιά. Πλέον, όπως ορίζουν οι διατάξεις του νέου ΠΔ θα πρέπει να διαθέτει ναυαγοσώστες προκειμένου να καλύπτει τις προβλεπόμενες υπηρεσίες και μάλιστα για τέσσερις μήνες.

Με φόντο τις εν λόγω εξελίξεις, κλήθηκε ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών, Αλέξης Αθανασίου να προχωρήσει σε ενημέρωση σχετικά με τις κινήσεις του Δήμου απέναντι στις ιδιαιτέρως αυξημένες υποχρεώσεις του.

“Είναι εκτός τόπου και χρόνου” ανέφερε σχολιαστικά για τη στάση του αρμόδιου Υπουργείου, τονίζοντας παράλληλα πως, “Βγάζουν ένα ΠΔ στις 4/4/2018, το οποίο αρχίζει να ισχύει από προχθές, 5/5/2018 και ζητούν να καλυφθούν ναυαγοσωστικά οι παραλίες που θεωρούνται πολυσύχναστες και υποδέχονται τουλάχιστον 300 λουόμενους”. Σύμφωνα με όσα εξήγησε, “Ο Δήμος έχει υποχρέωση για τρεις παραλίες πλέον και χρειάζεται ναυαγοσωστική κάλυψη για 4 μήνες κι όχι για τρεις”, με αποτέλεσμα όπως σημείωσε, “Όσον αφορά στη Σύρο το ποσό να εκτοξεύεται στις 85.000 ευρώ”.

Διευκρίνισε μάλιστα πως αυξάνεται ο αριθμός των ναυαγοσωστών που απαιτούνται πλέον όπως επίσης ο Δήμος υποχρεώνεται και σε εξασφάλιση ενός ακόμη ναυαγοσωστικού σκάφους, ώστε να διαθέτει τρία στις παραλίες κι ένα για τις απαιτούμενες περιπολίες.

“Με τρεις ναυαγοσώστες δεν μπορεί κάποιος να δουλέψει όλες τις ημέρες και όλη την εβδομάδα επί τέσσερις μήνες, δηλαδή 120 ημέρες. Χρειάζεται καταρχήν κι ένας τέταρτος ναυαγοσώστης για τα ρεπό, ένας χειριστής του σκάφους κι ένας ναυαγοσώστης μέσα στο σκάφος κι ένας συντονιστής. Δηλαδή περίπου 6 – 7 άτομα χρειαζόμαστε συνολικά φέτος σύμφωνα με τον νέο νόμο” πρόσθεσε ο Αλέξης Αθανασίου, εξηγώντας πως, η κριτική του προκύπτει αποκλειστικά και μόνον όσον αφορά στο οικονομικό κομμάτι, που ανατρέπεται σημαντικά.

“Μπορεί οι αλλαγές να κινούνται προς την ασφάλεια των λουομένων και ως προς αυτό δεν κρίνω τα νέα δεδομένα, όμως, όσον αφορά στον χρόνο που αυτά ζητούνται και πρέπει να εφαρμοστούν, πρέπει να ειπωθούν μερικά πράγματα” δήλωσε κατηγορηματικά. “Κάνουμε προφορικές οχλήσεις προς τις υπηρεσίες για να δούμε πως θα μας αντιμετωπίσουν. Μιλάμε για κράτος τρέλας” επεσήμανε, απαντώντας καταφατικά στην ερώτηση, αν σε πρώτο επίπεδο, ο Δήμος έχει τα χρήματα για να καλύψει τις σημερινές υποχρεώσεις.

“Αν κόψουμε άλλες δαπάνες, θα έχουμε τα χρήματα. Κάποιες άλλες υπηρεσίες θα πονέσουν” σημείωσε σχετικά, επισημαίνοντας ταυτόχρονα πως, ο Δήμος πρέπει να βρει τρόπο να ρυθμίσει όλα τα θέματα για τις ναυαγοσωστικές υπηρεσίες ως την 1η Ιουνίου, κάτι που όπως σκιαγράφησε, καθίσταται αδύνατον.

“Είμαι αναγκασμένος τα χρήματα να τα έχω άμεσα. Δηλαδή την 1η Ιουνίου κανονικά πρέπει οι ναυαγοσώστες να είναι στη θέση τους. Αυτά που είχαμε προϋπολογίσει πέρυσι με αυτά που ξέραμε με το παλιό ΠΔ είναι 24.800 ευρώ και σήμερα, μας τριπλασιάζουν το ποσόν” συμπλήρωσε, τονίζοντας πως, ο Δήμος καλείται να δαπανήσει ποσό ύψους περίπου 85.000 ευρώ.

Αυξάνεται ο αριθμός και των ναυαγοσωστικών σκαφών

Στην ερώτηση αν θεωρεί πως το σχετικό ΠΔ θα έπρεπε να εφαρμοστεί από το 2019 και μετά, προκειμένου οι Δήμοι και τα Λιμενικά Ταμεία να έχουν ορθό κι έγκαιρο οικονομικό προγραμματισμό, ο κ. Αθανασίου απάντησε καταφατικά.

“Έπρεπε να υπάρχει αυτός ο χρόνος ως περιθώριο και αν λάβουμε υπόψιν ότι το είχαν έτοιμο το ΠΔ στο Υπουργείο Ναυτιλίας τον Σεπτέμβρη ή τον Οκτώβρη – έτσι λένε οι φήμες δηλαδή – γιατί το εκδίδουν τον τέταρτο μήνα του έτους, δηλαδή έναν μήνα πριν τη σεζόν που ξεκινά να ισχύει;” σχολίασε καυστικά, γνωστοποιώντας μάλιστα πως, προ της “εφαρμογής” του, δηλαδή πριν τις 5 Μαΐου “δεν μπορούσαμε να κάνουμε κάτι γι αυτό”.

Πέραν των παραπάνω, αυξημένος προβληματισμός γεννάται στη Δημοτική Αρχή με φόντο την εξασφάλιση ενός ακόμη ναυαγοσωστικού σκάφους.

“Εμείς έχουμε τα ταχύπλοα σκάφη που πρέπει να διαθέτουμε στην παραλία. Το τέταρτο σκάφος που προβλέπει το Υπουργείο Ναυτιλίας από τρεις παραλίες πολυσύχναστες και πάνω σε έναν τόπο, είναι αυτό που θα περιπολεί. Δηλαδή αυτό που θα πηγαίνει Βάρη, Αγκαθωπές, Γαλησσά και πιθανώς Κίνι” διευκρίνισε ο κ. Αθανασίου, γνωστοποιώντας την πρόθεση εξέτασης εφαρμογής του σεναρίου συνεργασίας με τη διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου Σύρου. “Ίσως συνεργαστούμε με το Λιμενικό Ταμείο Σύρου” πρόσθεσε σχετικά, εξηγώντας πως, “Ή θα χρειαστεί να αγοράσει ή θα χρειαστεί να νοικιάσει ο Δήμος μέσω της ναυαγοσωστικής εταιρείας ένα ακόμη σκάφος”. Σε κάθε περίπτωση, σημείωσε πως, “Θα υπάρχει κόστος διότι χρειαζόμαστε απαραίτητα έναν χειριστή κι έναν ναυαγοσώστη γι αυτό”.

 

Εξετάζεται η συντομότερη και ασφαλέστερη “οδός”

Στην ερώτηση αν ο Δήμος έχει ερευνήσει σχετικά με το ενδιαφέρον από μέρους εταιρειών για την ανάληψη των ναυαγοσωστικών υπηρεσιών, ο Αλέξης Αθανασίου απάντησε καταφατικά. “Ήδη από τον Απρίλη ξεκινήσαμε να παίρνουμε προσφορές για να δούμε τί μπορεί να γίνει και θεωρούμε ότι πραγματικά και πρόχειρος, συνοπτικός να ήταν ο διαγωνισμός δηλαδή, πάλι θέλουμε ένα διάστημα διμήνου για να μπορέσουμε να έχουμε μειοδότη” ανέφερε σχετικά, υπογραμμίζοντας παράλληλα πως, η Δημοτική Αρχή μελετά τις ενέργειες που πρέπει να προωθήσει.

“Ψάχνουμε να βρούμε την πιο σύντομη διαδικασία” δήλωσε ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος, προσθέτοντας παράλληλα πως, “Υπάρχουν τρεις περιπτώσεις: Η μία είναι με τον χαρακτηρισμό της κατεπείγουσας ανάγκης να πάρει το δημοτικό συμβούλιο απόφαση για όλο το ποσόν, δηλαδή για 85.000 ευρώ και να γίνει ανάθεση” ωστόσο όπως σημείωσε, “αυτό μπορεί να μπλοκάρει ίσως στον Επίτροπο ή στην Αποκεντρωμένη”.

“Η δεύτερη είναι να προχωρήσουμε με απευθείας ανάθεση τον πρώτο μήνα, τον Ιούνιο και ο διαγωνισμός να ακολουθήσει. Όμως, δεν θα έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία 30/6 ούτως ώστε 1/7 να είμαστε έτοιμοι. Και το τρίτο σενάριο είναι να κάνεις ως Δήμος μία απευθείας ανάθεση για τον Ιούνιο, να ξεκινήσεις ένα πρόχειρο διαγωνισμό μέχρι τις 60 χιλ. ευρώ για όσο διάστημα σε καλύπτει και μετά για το άλλο διάστημα να τον κάνεις διεθνή τον διαγωνισμό”.

Ωστόσο, εκτίμησε πως η τρίτη επιλογή αφορά “σε ένα “τρελό” σενάριο”, καταλήγοντας πως, τον παρόντα χρόνο “αν και ως Δημοτική Αρχή δεν έχουμε καταλήξει, ψάχνουμε να δούμε τί θα κάνουμε”.