Ενέργειες του Επιμελητηρίου Κυκλάδων για την ακτοπλοϊκή διασύνδεση της Σύρου

Προς άρση του ακτοπλοϊκού αποκλεισμού

Τις ενέργειες του Επιμελητηρίου Κυκλάδων για την ακτοπλοϊκή εξυπηρέτηση της Σύρου και την άρση της απομόνωσης της, γνωστοποίησε ο πρόεδρος του, Γιάννης Ρούσσος, με ενημέρωση προς τα μέλη του Επιμελητηρίου στη Σύρο και πλήρης διευκρινίσεις για τις ενέργειες του σε συνέντευξη που παραχώρησε στην «Κ.Γ.»

Η επιστολή ενημέρωσης των μελών του Επιμελητηρίου

«Αγαπητοί Συνάδελφοι,

Όπως σας έχουμε ήδη αναφέρει σε προηγούμενες επιστολές, τον τελευταίο καιρό επικοινωνούμε πιο τακτικά μαζί σας για συγκεκριμένα θέματα που αφορούν την οικονομική ανάπτυξη του νομού μας και ιδιαίτερα τη Σύρο.

Ένα από τα πιο σημαντικά θέματα με τα οποία ασχολείται συστηματικά τα τελευταία  χρόνια το Επιμελητήριο Κυκλάδων είναι το θέμα του ακτοπλοϊκού, καταθέτοντας  υπομνήματα, κάνοντας συνεχείς εισηγήσεις και παρεμβάσεις σε σχετικές ημερίδες και εκδηλώσεις, αλλά και συμμετέχοντας σε επιτροπές του Υπουργείου μαζί με τους κυριότερους αρμόδιους φορείς της χώρας, όπως ενδεικτικά επιτροπές που αφορούν τις αλλαγές του θεσμικού πλαισίου, καθώς και για το μεταφορικό ισοδύναμο.

Με αφορμή την πρόσφατη Ημερίδα για την ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών που διοργανώθηκε στις 19/11/18 στη Σύρο, σας παραθέτουμε ένα σύντομο ιστορικό των  ενεργειών που έχει κάνει το Επιμελητήριο τα δύο τελευταία χρόνια για να έχετε συγκεντρωμένη την πληροφορία και ολοκληρωμένη εικόνα του θέματος.

Τον Οκτώβριο του 2017, σε σχετική ημερίδα που συνδιοργάνωσε το Επιμελητήριο Κυκλάδων με την ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου, ανακοινώθηκαν νέες ακτοπλοϊκές γραμμές που επρόκειτο να βελτιστοποιήσουν την σύνδεση της Σύρου κυρίως με τα υπόλοιπα νησιά των Κυκλάδων (ενδοκυκλαδική διασύνδεση).

Το Επιμελητήριο Κυκλάδων, μεταξύ άλλων, ζήτησε τότε - και ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής το αποδέχθηκε - να εξεταστεί η δρομολόγηση τρίτου πλοίου στις Άγονες Γραμμές των Κυκλάδων.

Για το θέμα αυτό, στις αρχές του Νοεμβρίου 2017 υπήρξαν συνεχείς συσκέψεις στο Υπουργείο και είχαν εξευρεθεί οι απαραίτητοι πόροι για να χρηματοδοτηθεί το τρίτο πλοίο. Η δρομολόγησή του όμως δεν προχώρησε με το σκεπτικό ότι οι συγκεκριμένες ανάγκες στην ενδοεπικοινωνία των Κυκλάδων θα καλύπτονταν από τα πλοία της ελεύθερης γραμμής που είχαν υποσχεθεί οι ακτοπλοϊκές εταιρείες κατά τη διάρκεια της ημερίδας και στη συνέχεια ζήτησαν με  επίσημη αίτηση.

Όμως μια σειρά από δυσάρεστα γεγονότα, που είδαν τότε το φως της δημοσιότητας και είναι γνωστά σε όλους, είχαν σαν αποτέλεσμα να μην υλοποιηθούν αυτά τα δρομολόγια και να χαθεί η ευκαιρία να  ξεκινήσουν οι διαδικασίες για το τρίτο πλοίο.

Τότε, με συντονισμό του Υφυπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Ν. Σαντορινιού, και σε συνεργασία με τον Γενικό Γραμματέα του υπουργείου κ. Δ. Τεμπονέρα και τον Δ/ντή Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών κ. Γ. Γραβάνη, το Επιμελητήριο Κυκλάδων διαπραγματεύτηκε και καλύφθηκε ένα μέρος των αναγκών με δύο ταχύπλοα και ένα συμβατικό πλοίο από την εταιρεία Sea Jet.

Αυτά, όσον αφορά τις περσινές ενέργειες.

Φέτος, στην αντίστοιχη εκδήλωση που διοργάνωσε η ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου, το Επιμελητήριο Κυκλάδων προχώρησε στις εξής ενέργειες.

Πριν την έναρξη των εργασιών της Ημερίδας, το Επιμελητήριο ήρθε σε επαφή τόσο με το σύνολο των εταιριών που δραστηριοποιούνται στον τομέα της ακτοπλοΐας και παρευρέθηκαν στη Σύρο, όσο και με τον Αναπληρωτή Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Ν. Σαντορινιό, τον Γενικό Γραμματέα κ. Δ. Τεμπονέρα και τον Δ/ντή Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών κ. Γ. Γραβάνη,  προκειμένου  να  τους ενημερώσει, με συγκεκριμένες προτάσεις, για τις ενέργειες που πρέπει να γίνουν ώστε να μην βρεθεί η Σύρος ξανά σε μειονεκτική θέση.

Την επόμενη ημέρα, κατά τη διάρκεια της Ημερίδας, κατέθεσε και δημόσια τα  αιτήματά του αυτά (ολόκληρη την τοποθέτηση του Επιμελητηρίου μπορείτε να  την παρακολουθήσετε στο https://www.youtube.com/watch?v=aKLOK5H37cc).

Από τα αιτήματα που κατατέθηκαν ήδη επιλύθηκε το θέμα που αφορά τη μεταφορά των φορτηγών και των εμπορευμάτων από τον Πειραιά προς τη Σύρο τα  απογεύματα, σε συνάντηση που πραγματοποιήθηκε την ίδια μέρα στο Επιμελητήριο  Κυκλάδων, μεταξύ του Προέδρου του και των μεταφορικών εταιρειών της Σύρου με τον Εμπορικό Διευθυντή της Blue Star κ. Θεοδωράτο.

Επιπλέον τέθηκαν άλλα δύο αιτήματα, των οποίων την επίλυση το  Επιμελητήριο συνεχίζει να προωθεί, που είναι τα εξής:

Α) Ελλιπής ή καθόλου σύνδεση της Σύρου με Ραφήνα, Παροναξία, Σαντορίνη και Κρήτη.

Το συγκεκριμένο θέμα σε συνδυασμό με την επικείμενη δρομολόγηση του ταχύπλοου της Sea Jet - Πειραιά, Σύρο, Μύκονο, Νάξο, Σαντορίνη με επιστροφή -

λύνει εκτός από το θέμα  της ενδοεπικοινωνίας με τις υπόλοιπες  Κυκλάδες και  το  θέμα της σύνδεσης με τα δύο διεθνή αεροδρόμια, της Μυκόνου και της Σαντορίνης, καθώς και με αυτό της Πάρου.

Β) Σύνδεση του Πειραιά με τη Σύρο το Σάββατο το απόγευμα.

Την Παρασκευή 23/11 αμέσως μετά την Ημερίδα ακολούθησε πολύωρη σύσκεψη στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής μεταξύ του Προέδρου του  Επιμελητηρίου και του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου κ.. Τεμπονέρα και του Δ/ντή Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών κ. Γ. Γραβάνη.

Από την παραπάνω σύσκεψη προέκυψαν και παραδόθηκαν στον Αναπληρωτή Υπουργό όλα τα θέματα που αφορούν τη Σύρο και τη διασύνδεσή της με τις υπόλοιπες Κυκλάδες, με συγκεκριμένες προτάσεις και λύσεις.

Ελπίζουμε ότι αυτή τη φορά το αποτέλεσμα για τη Σύρο θα είναι θετικό, αφού τόσο το Υπουργείο όσο και όλες οι ακτοπλοϊκές εταιρείες δείχνουν τη διάθεση να συνεργαστούν και να συμβάλουν προς αυτή την κατεύθυνση.

Τέλος, θα θέλαμε να σας διαβεβαιώσουμε ότι το Επιμελητήριο Κυκλάδων, με αίσθημα ευθύνης και στον βαθμό που του αναλογεί, θα συνεχίσει να καταβάλλει κάθε

δυνατή προσπάθεια προκειμένου να βρεθεί επιτέλους λύση στο πρόβλημα της Ακτοπλοϊκής διασύνδεσης της Σύρου με τα υπόλοιπα νησιά, καθώς είναι ζωτικής σημασίας για την οικονομική ανάπτυξη του νησιού».

Η αναγκαιότητα της ενημέρωσης

Με αφορμή την ενημέρωση του Επιμελητηρίου προς τα μέλη του στη Σύρο, επί των ενεργειών του για τα θέματα ακτοπλοϊκής διασύνδεσης της πρωτεύουσας των Κυκλάδων, ο πρόεδρος του, Γιάννης Ρούσσος, παραχώρησε επιπλέον διευκρινίσεις στην «Κοινή Γνώμη», για την αναγκαιότητα της συγκεκριμένης ενέργειας, αλλά και για τα πρώτα αποτελέσματα που αυτή απέφερε.

Για τους λόγους που υπαγόρευσαν να προχωρήσει το Επιμελητήριο σε μία αναλυτική ενημέρωση προς τα μέλη του για τις ενέργειες του, ο κ. Ρούσσος διευκρίνισε ότι η εν λόγω κίνηση έγινε «στο πλαίσιο μίας απόφασης που λήφθηκε από το Επιμελητήριο, ειδικά για τη Σύρο, που επλήγη περισσότερο από την κρίση, να προχωρήσουμε σε επιπλέον ενέργειες για την οικονομική τους ανακούφιση, αλλά και διότι και τα μέλη μας επιθυμούν να έχουν συγκεκριμένη και ολοκληρωμένη ενημέρωση για τις κινήσεις μας».

Για την ανταπόκριση που έτυχε από τα μέλη η πρακτική αυτή που έχει υιοθετήσει πλέον το Επιμελητήριο, ο πρόεδρος του ανέφερε ότι «η κατανόηση των αποτελεσμάτων που προκύπτουν από τις ενέργειες μας, συναντά θετική ανταπόκριση από τα μέλη, που σχολίασαν πολύ θετικά το Επιμελητήριο. Εκτός αυτού, είναι παρήγορο ότι πλέον κάποια μέλη επικοινωνούν πιο τακτικά με το Επιμελητήριο και προσφέρονται να συνδράμουν, γεγονός που μαρτυρά μία μεγαλύτερη συσπείρωση των μελών της Σύρου, αποδεικνύοντας ότι η τακτική της επί μέρους ενημέρωσης ενεργοποίησε τα αντανακλαστικά ενδιαφέροντος τους».

Λύση για τα φορτηγά

Εξειδικεύοντας τις απαντήσεις του στα ακτοπλοϊκά θέματα τα οποία τέθηκαν  προς διαπραγμάτευση, ο κ. Ρούσσος εξήγησε όλες τις ενέργειες που αφορούσαν στην ικανοποίηση της μεταφοράς των φορτηγών με τα απογευματινά δρομολόγια.

Στο κείμενο της ενημέρωσης προς τα μέλη του Επιμελητηρίου αναφέρεται ότι «Από τα αιτήματα που κατατέθηκαν ήδη επιλύθηκε το θέμα που αφορά τη μεταφορά των φορτηγών και των εμπορευμάτων από τον Πειραιά προς τη Σύρο τα  απογεύματα, σε συνάντηση που πραγματοποιήθηκε την ίδια μέρα στο Επιμελητήριο  Κυκλάδων, μεταξύ του Προέδρου του και των μεταφορικών εταιρειών της Σύρου με τον Εμπορικό Διευθυντή της Blue Star κ. Θεοδωράτο».

Όπως ανέλυσε στην εφημερίδα ο κ. Ρούσσος «Συνήθως το καλοκαίρι, που αυξάνεται η επιβατική κίνηση και τα πλοία που εξυπηρετούν τις ελεύθερες γραμμές είναι λίγα, υπάρχει δυσκολία στη μεταφορά των φορτηγών, με τις ακτοπλοϊκές εταιρείες να δίνουν προτεραιότητα στα Ι.Χ.. Επειδή πλέον τα καταστήματα, λόγω της κρίσης, δεν μπορούν να έχουν παρακαταθήκη εμπορευμάτων, οπότε προβαίνουν σε καθημερινές παραγγελίες, οπότε η δυσκολία που δημιουργήθηκε στην μη εξυπηρέτηση των φορτηγών οδήγησε στην έκφραση αντίδρασης εκ μέρους των επιχειρηματιών. Αυτό που ζητήσαμε εμείς είναι το λογικό, δηλαδή ένας αριθμός φορτηγών που δεν μπορεί να μεταφερθεί το πρωί, να καλυφθεί από την εταιρεία. Το θέμα δείχνει να λύθηκε, καθώς υπήρξε συγκεκριμένη δέσμευση της Blue Star, οπότε το επόμενο καλοκαίρι δεν θα έχουμε να αντιμετωπίσουμε το ίδιο πρόβλημα».

Πρόταση καθημερινής διασύνδεσης

Καθώς οι αντιπαλότητες των ακτοπλοϊκών εταιρειών, όπως αυτές εκδηλώθηκαν κατά την προηγούμενη δρομολογιακή περίοδο, οδήγησαν στον αποκλεισμό της Σύρου, εμφανίζεται το Επιμελητήριο να αντιπαρέρχεται των όποιων επιχειρηματικών ανταγωνισμών και να συνομιλεί εξίσου με το σύνολο των ακτοπλοϊκών εταιρειών.

Όπως εξήγησε ο κ. Ρούσσος «Το Επιμελητήριο έχει μία επαφή με το σύνολο των ακτοπλοϊκών εταιρειών εδώ και πολλά χρόνια, η οποία έχει ενδυναμωθεί λόγω της αντικειμενικής στάσης που τηρήσαμε. Σημαντικό ρόλο έπαιξε και η συμμετοχή του Επιμελητηρίου στις επιτροπές για την ακτοπλοΐα, είτε για το μεταφορικό ισοδύναμο, είτε για την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου κ.λ.π. Έτσι μετά από πολλά χρόνια χτίστηκε μία σχέση εμπιστοσύνης. Φέτος δείχνει η κατάσταση να εξελίσσεται πιο ομαλά μεταξύ των εταιρειών. Εμείς ήρθαμε σε επαφή με όλες τις εταιρείες και τους επισημάναμε ότι δεν μπορεί η Σύρος να είναι το μοναδικό νησί που δεν έχει ενδοεπικοινωνία, ειδικά το καλοκαίρι. Αυτό το αποδέχθηκαν και τους καταθέσαμε συγκεκριμένη πρόταση».

Η πρόταση αυτή αφορά στην ελλιπή ή καθόλου σύνδεση της Σύρου με Ραφήνα, Παροναξία, Σαντορίνη και Κρήτη.

Η προαναφερόμενη πρόταση όπως αναγράφεται στο ενημερωτικό κείμενο, αποφέρει συγκεκριμένα οφέλη διασύνδεσης, καθώς «Το συγκεκριμένο θέμα σε συνδυασμό με την επικείμενη δρομολόγηση του ταχύπλοου της Sea Jet - Πειραιά, Σύρο, Μύκονο, Νάξο, Σαντορίνη με επιστροφή - λύνει εκτός από το θέμα  της ενδοεπικοινωνίας με τις υπόλοιπες  Κυκλάδες και το θέμα της σύνδεσης με τα δύο διεθνή αεροδρόμια, της Μυκόνου και της Σαντορίνης, καθώς και με αυτό της Πάρου».

«Η πρόταση αυτή έτυχε θετικής ανταπόκρισης από τις εταιρείες» όπως είπε ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου, συμπληρώνοντας ότι «ακολούθησε σειρά συσκέψεων στο Υπουργείο, όπου έγινε ανάλυση ανά ημέρα των αναγκών με τα καινούργια δρομολόγια, είτε με αυτά που υπάρχουν είτε με αυτά που έχουν ανακοινωθεί ότι θα δρομολογηθούν, οπότε φροντίσαμε να διαμορφωθεί ένα σχέδιο ώστε να καλυφθούν για όλες τις ημέρες οι συγκεκριμένες ανάγκες. Επίσης, συμπεριλήφθηκαν και οι Μινωικές γραμμές, που με το ταχύπλοο «Σαντορίνη Παλλάς» να περνά 1 φορά την εβδομάδα από Σύρο στο δρομολόγιο που, κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, συνδέει τις Κυκλάδες με την Κρήτη. Εκτός αυτών, καθώς επίκειται η δρομολόγηση ενός ακόμη καινούργιου ταχύπλοου στις Κυκλάδες, με την σύμπραξη 2 εταιρειών, έχουμε ζητήσει να προσεγγίζει και τη Σύρο. Θα προσπαθήσουμε έγκαιρα να δρομολογηθούν αυτές οι γραμμές, γιατί οι ξένοι επισκέπτες κάνουν τον προγραμματισμό τους πολύ νωρίς».  

Δρομολόγια μετρό

Σε ότι αφορά το κενό της δρομολογιακής κάλυψης στη σύνδεση του Πειραιά με τη Σύρο το Σάββατο το απόγευμα ο κ. πρόεδρος του Επιμελητηρίου ανέφερε ότι «όπως είναι κατανεμημένες οι γραμμές, Πειραιάς-Σύρος-Τήνος Μύκονος και Πειραιάς-Πάρος-Νάξος-Ίος-Σαντορίνη και Ραφήνα-Άνδρος-Τήνος-Μύκονος, βλέπουμε νησιά να εξυπηρετούνται κατά κόρον με πλοία που λειτουργούν ως γραμμές μετρό, σε συχνότητα και ποσότητα, ενώ η Σύρος μένει απομονωμένη, από την γραμμή Σύρος-Τήνος Μύκονος και με μικρό αριθμό κλινών που διαθέτει μειώνεται το ενδιαφέρον των εταιρειών να την προσεγγίζουν. Κάποια στιγμή αυτό πρέπει να αλλάξει. Στην γραμμή Παροναξίας-Σαντορίνη, υπάρχει μεγάλος αριθμός μετακινούμενων επιβατών και άρα μεγάλος αριθμός πλοίων. Όμως δεν επαρκούν οι ώρες, κυρίως ως προς την επιστροφή ώστε το πλοίο να προσεγγίζει και Σύρο. Αφού η Blue Star καλύπτει την συντριπτική πλειοψηφία των δρομολογίων της Σύρου, ζητάμε και από τις άλλες εταιρείες να κάνουν αναλογικές προσεγγίσεις, καλύπτοντας και τέτοια κενά».

Για τα αναμενόμενα αποτελέσματα όλων αυτών των ενεργειών, όπως ο κ. Ρούσσος έκανε γνωστό, από εχθές «έχουν ξεκινήσει νέες επαφές και συναντήσεις, στο πλαίσιο της δέσμευσης του Υπουργείου να μεσολαβήσει, αφού οι γραμμές είναι ελεύθερες και δεν είναι άγονες, ώστε να είναι αυτό που θα αποφασίσει. Αναμένουμε, με συγκρατημένη αισιοδοξία, ότι θα έχουμε αποτέλεσμα, γιατί και συγκεκριμένο πλάνο έχουμε καταθέσει και καλό κλίμα πλέον έχει διαμορφωθεί, το οποίο περιμένουμε όλοι να μετουσιωθεί σε πράξη».