Υλοποιήθηκε χθες η σοβαρή παρέμβαση και την Παρασκευή θα δοθεί στην κυκλοφορία ο παραλιακός δρόμος του χωριού

Αποκατάσταση των σπηλαιώσεων στον Φοίνικα

Ακολουθούν παρόμοιες εργασίες σε παραλία Βούλγαρη και Φάμπρικα, ενώ η νέα Διοίκηση προσεγγίζει τα αντίστοιχα προβλήματα στα “Αστέρια”

Υλοποιήθηκε χθες το σημαντικό έργο της αποκατάστασης των σπηλαιώσεων στον παραλιακό δρόμο του Φοίνικα, οι οποίες είχαν προκαλέσει την καθίζηση τμήματός του, το διάστημα πριν από τα Χριστούγεννα, σύμφωνα με τον προγραμματισμό της νέας Διοίκησης του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, για την ασφάλεια πεζών και οδηγών.

Ειδικότερα, οι εργασίες αποκατάστασης, αλλά κι επισκευής του τοίχου αντιστήριξης του παραλιακού δρόμου του Φοίνικα έγιναν χθες το μεσημέρι, στο πλαίσιο της απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου για απευθείας ανάθεση των απαραίτητων εργασιών, προκειμένου ο δρόμος να δοθεί στη διάθεση των πολιτών και των οδηγών την προσεχή Παρασκευή.

Ο ανάδοχος του έργου προχώρησε στην τοποθέτηση των σακόλιθων, αλλά και στη ρίψη σκυροδέματος (μπετόν), όπως διαπιστώνεται και στο φωτογραφικό υλικό της εφημερίδας, προκειμένου να ενισχύσει το εν λόγω τμήμα του δρόμου και να μην κινδυνεύσουν πεζοί και οδηγοί.

Πρόκειται για ένα σοβαρό πρόβλημα που αντιμετωπίστηκε το ταχύτερο δυνατόν, σύμφωνα με την πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, Κανδιώ Μαραγκού, η οποία σε δηλώσεις της στην “Κοινή Γνώμη” μίλησε για τις ενέργειες και την ανταπόκριση της Διοίκησης απέναντι στο πρόβλημα.

Με αφορμή τα παραπάνω και στο πλαίσιο της ίδιας εργολαβίας, η κα Μαραγκού γνωστοποίησε πως θα ακολουθήσουν τις επόμενες ημέρες, εργασίες αποκατάστασης σπηλαιώσεων στον παραλιακό δρόμο του Βούλγαρη, αλλά και στη χερσαία ζώνη της Φάμπρικας, σύμφωνα με τις καταγραφές των προβλημάτων που έχει πραγματοποιήσει η Τεχνική Υπηρεσία του Λιμενικού Ταμείου για το νησί της Σύρου, ενώ η ίδια ανέφερε πως αντίστοιχα και σοβαρά θέματα συνοδεύουν και την περιοχή των “Αστεριών”, κάτω από τα Βαπόρια, για τα οποία όμως πρέπει να ακολουθηθεί μία πιο αναλυτική διαδικασία ώστε η Διοίκηση να αποκτήσει πρώτα μελέτη και μετά να κατοχυρώσει χρηματοδότηση για όποιο έργο προκύψει.

Αξίζει να υπογραμμισθεί πως καθ΄ όλη τη διάρκεια των εργασιών στον Φοίνικα ήταν παρών ο Αντιπρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, Παναγιώτης Κουταβάς, όπως επίσης για αρκετές ώρες και ο επιβλέπων μηχανικός της Τεχνικής Υπηρεσίας, Ρένος Ζερβός.

Ολοκληρώθηκε η παρέμβαση στον δρόμο του Φοίνικα

Αναφορικά με την παρέμβαση του αναδόχου στο παραλιακό τμήμα του Φοίνικα, η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Σύρου μιλώντας χθες το μεσημέρι στην “Κοινή Γνώμη” έδωσε λεπτομέρειες για το θέμα της αποκατάστασης, όπως και για τον χρόνο διάθεσης του δρόμου στους πολίτες.

“Το έργο ξεκίνησε σήμερα και η παρέμβαση θα ολοκληρωθεί. Πέφτει ήδη το μπετόν στο σημείο, αλλά θα πρέπει να μείνει απάτητο τουλάχιστον για τρεις μέρες, οπότε ο δρόμος θα ανοίξει – καλώς εχόντων των πραγμάτων – την Παρασκευή” ανέφερε η ίδια, εξηγώντας μάλιστα πως τελικώς το μέγεθος της σπηλαίωσης ήταν μεγαλύτερο από αυτό που αρχικά φαινόταν να υπάρχει.

“Είναι ένα αρκετά μεγάλο άνοιγμα και χρειάζονται αρκετά κυβικά μπετόν. Δηλαδή είναι 5x5 μ. η σπηλαίωση – πολύ μεγαλύτερη απ΄ ό,τι αρχικά φαινόταν – και το ύψος είναι περίπου στα 2 μ.” πρόσθεσε η κα Μαραγκού, τονίζοντας στη συνέχεια, πως, “γίνονται όλα όπως πρέπει να γίνουν και δεν θα υπάρχει θέμα ασφάλειας”. Γνωστοποίησε δε, πως, η αποκατάσταση ολοκληρώθηκε χθες, χάρη στη δυνατότητα που είχε το Λιμενικό Ταμείο Σύρου να ανταποκριθεί άμεσα στο πρόβλημα, λόγω της πρόβλεψης ανοίγματος κωδικού σχετικής πίστωσης τον περασμένο Οκτώβριο.

“Η συγκεκριμένη σύμβαση είναι 16.664,36 ευρώ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ” ανέφερε η πρόεδρος για τις ανάγκες του Φοίνικα, ενώ τόνισε παρακάτω πως σε αυτό το ποσό εντάσσονται και παρόμοιες εργασίες στα παραλιακά τμήματα της παραλίας του Βούλγαρη και της Φάμπρικας.

Πρόβλεψη για προβλήματα σπηλαιώσεων από τη νέα Διοίκηση

Δεδομένης της ύπαρξης παραπόνων από κατοίκους κυρίως της περιοχής του Φοίνικα, αναφορικά με το γεγονός ότι από την ημέρα της καθίζησης παρήλθε διάστημα τουλάχιστον δύο εβδομάδων για την αποκατάσταση και ο δρόμος παραμένει κλειστός ήδη για αρκετές ημέρες, η ίδια κλήθηκε να δώσει απάντηση για τις ενέργειες του Λιμενικού Ταμείου.

Αρχικά, σημείωσε πως έπρεπε να λειτουργήσει μετά τις γιορτές η μονάδα παραγωγής σκυροδέματος, για να προμηθεύσει τον εργολάβο με μπετόν, ενώ υπήρξε σαφής σχετικά την πρόβλεψη της νέας Διοίκησης να δημιουργήσει κωδικό για τις εν λόγω ανάγκες στις παραλιακές ζώνες, γεγονός που έδωσε τη δυνατότητα άμεσης ανταπόκρισης στο περιστατικό του Φοίνικα.

“Η διαδικασία αυτή τη στιγμή γίνεται και σχετικά γρήγορα και το σημαντικότερο είναι ότι γίνεται καθ΄ όλα νόμιμα. Πήραμε απόφαση διοικητικού συμβουλίου, έγιναν όλες οι κοινοποιήσεις και δεν πήγαμε να κάνουμε το έργο πρώτα και μετά να κάνουμε τη διαδικασία. Το αναφέρω αυτό καθώς υπήρξε πρόβλεψη εξ αρχής από την πλευρά μας” υποστήριξε η ίδια, εξηγώντας πως, “αμέσως μόλις αναλάβαμε, τον Δεκέμβρη, στην πρώτη αναμόρφωση που κάναμε, βάλαμε τη “διόρθωση” αυτών των σπηλαιώσεων. Είχαμε κωδικό στον προϋπολογισμό τον Οκτώβρη - που δεν υπήρχε παλιά - και ακριβώς γι αυτό μπορέσαμε να προχωρήσουμε στην αντιμετώπιση των σπηλαιώσεων”.

Η κα Μαραγκού βέβαια γνωστοποίησε πως η σχετική πίστωση αρχικά ήταν της τάξεως των 5.000 ευρώ, όμως υπήρξε η δυνατότητα αύξησης του ποσού, αναλόγως των αναγκών. “Καταφέραμε και αυξήσαμε την πίστωση. Εάν δεν υπήρχε αυτή η πρόβλεψη όμως, θα περιμέναμε την έγκριση του προϋπολογισμού και στην καλύτερη περίπτωση θα μπορούσαμε να κάνουμε το έργο τον Φεβρουάριο” δήλωσε κατηγορηματικά, σημειώνοντας παράλληλα, πως, η προηγούμενη Διοίκηση δεν είχε σχετική πρόβλεψη, αν και “οι σπηλαιώσεις υπήρχαν από το 2018”.

“Ευτυχώς, προνοήσαμε την κατάλληλη στιγμή για τον κωδικό των σπηλαιώσεων αφότου καταλάβαμε τη σοβαρότητά τους” επανέλαβε, ολοκληρώνοντας την ενημέρωσή της για το θέμα των εκτάκτων αναγκών που προέκυψαν στον Φοίνικα.

Παίρνουν σειρά... Φάμπρικα και παραλία Βούλγαρη

Στην ίδια εργολαβία έχουν συμπεριληφθεί εργασίες αποκατάστασης σπηλαιώσεων σε δύο ακόμη παραλιακά τμήματα της Φάμπρικας και του Βούλγαρη, οι οποίες είναι μικρότερου μεγέθους και ευτυχώς ως σήμερα, δεν έχουν προκαλέσει καθίζηση παραλιακών δρόμων.

“Τις επόμενες ημέρες και σε διάστημα εντός 30 ημερών, θα φτιαχτούν και όλες οι σπηλαιώσεις του παραλιακού μετώπου του Φοίνικα, μέχρι και την περιοχή του Βούλγαρη. Υπάρχουν αρκετά σοβαρά προβλήματα και εκεί και υπάρχει και μία πολύ μικρή σπηλαίωση στην Φάμπρικα. Είχε γίνει μία προσπάθεια να φτιαχτεί τα τελευταία χρόνια, αλλά είχε μείνει ένα μικρό κενό που νομίζουμε πως “δουλεύει” και αν το αφήσουμε κι άλλο θα έχουμε πρόβλημα στον παραλιακό δρόμο στη Φάμπρικα. Οπότε είπαμε να το αποκαταστήσουμε κι αυτό” ανέφερε χαρακτηριστικά, ενώ στην ερώτηση αν θα απαιτηθεί η λήψη μέτρων απαγόρευσης κυκλοφορίας, η κα Μαραγκού απάντησε αρνητικά.

“Δεν θα απαιτηθεί απαγόρευση της διέλευσης γιατί εκεί δεν έχουμε κατάρρευση. Σε αυτά τα σημεία θα γίνει ουσιαστικά ενίσχυση της τοιχοποιίας που ήδη υπάρχει και που έχουν αφαιρεθεί κάποιες πέτρες. Αν κάτι άλλο προκύψει τελευταία στιγμή, εννοείται πως θα γίνει ό,τι πρέπει για να το αποκαταστήσουμε” πρόσθεσε κατηγορηματικά.

Εντός του 2020 η ανάθεση μελέτης για την προστασία από τον κυματισμό

Αναφορικά με την αιτία που προκαλεί τη διάβρωση του παράκτιου μετώπου του Φοίνικα, δηλαδή τον έντονο κυματισμό, η κα Μαραγκού ρωτήθηκε να υπενθυμίσει τις ενέργειες του Λιμενικού Ταμείου Σύρου σχετικά με τον τρόπο αντιμετώπισης του μεγάλου και άκρως σοβαρού προβλήματος.

Η ίδια εξήγησε πως πρωτίστως πρέπει να αποκτηθεί μία μελέτη, το περιεχόμενο της οποίας θα υποδείξει την κατάλληλη παρέμβαση στη θαλάσσια περιοχή.

“Ο στόχος αυτής της Διοίκησης είναι μέσα στο 2020 να ανατεθεί η μελέτη για την προστασία της διάβρωσης της ακτής του Φοίνικα. Αν αυτή η μελέτη θα καλυφθεί εξ ιδίων χρημάτων ή από χρηματοδότηση από τον ΦΙΛΟΔΗΜΟ ή από κάποιο άλλο πρόγραμμα που τυχόν υπάρξει, αυτό θα το δούμε” σχολίασε, λέγοντας παράλληλα πως, “Όμως μέσα στο 2020 θέλουμε να γίνει η ανάθεση αυτής της μελέτης ώστε άμεσα, το συντομότερο δυνατόν να εγκριθεί, προκειμένου στο επόμενο ΕΣΠΑ που οι πληροφορίες μας λένε ότι θα ανοίξει το 2021, να μπορέσουμε να υποβάλουμε πρόταση για την υλοποίηση του έργου”.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις που μπορεί να κάνει ο κοινός νους, η ίδια πρόσθεσε πως, “Θα είναι ένα μεγάλο έργο και πολύ κοστοβόρο λογικά, που ίσως να ξεπερνά και τα 2 εκ. ευρώ ή και παραπάνω”, συμπληρώνοντας όμως παρακάτω πως, “Αυτό βέβαια θα το δείξει η μελέτη, όπως και το ύφος της παρέμβασης, του έργου που θα πρέπει να γίνει”.

Πάντως, υπενθύμισε πως για την πολύ σημαντική μελέτη, ήδη η νέα Διοίκηση έχει ζητήσει χρηματοδότηση από τον ΦΙΛΟΔΗΜΟ, έχοντας καταθέσει σχετική αίτηση στο πλαίσιο της αντίστοιχης πρόσκλησης. Με τίτλο “Μελέτη για την προστασία του παράκτιου μετώπου στον Φοίνικα (50.973,30 ευρώ)”, η νέα Διοίκηση έδειξε πως θέτει σε προτεραιότητα το θέμα, το οποίο ταλαιπωρεί εδώ και χρόνια την παραλιακή οδό και τις επιχειρήσεις.

Η κα Μαραγκού σημειώνοντας μάλιστα πως αναμένεται απάντηση από το αρμόδιο Υπουργείο εντός Μαρτίου, αφού έλαβε παράταση το χρηματοδοτικό πρόγραμμα, ανέφερε πως, ακόμη και να μην ενταχθεί αυτή η πρόταση μελέτης, το Λιμενικό Ταμείο θα καλύψει το κόστος από ίδιους πόρους. “Περιμένουμε να δούμε τί θα γίνει με τη χρηματοδότηση. Η ανάθεση όμως θα γίνει σίγουρα μέσα στο 2020”.

Απώλειες ευκαιριών από την προηγούμενη Διοίκηση

Με αφορμή αναφορές της προέδρου σε δημόσιες συνεδριάσεις Δημοτικού Συμβουλίου περί απώλειας ευκαιριών για χρηματοδοτήσεις μελετών ίσως και έργων από την προηγούμενη Διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου, αναφορικά με προσκλήσεις του τρέχοντος ΕΣΠΑ, κλήθηκε να διευκρινίσει τη συγκεκριμένη κριτική της.

Σύμφωνα με όσα γνωστοποίησε, “Το 2018 ήταν ανοικτή σχετική πρόσκληση στο ΕΣΠΑ στο οποίο μπορούσαν να ενταχθούν έργα και μη ώριμα. Δηλαδή εντάσσονταν και μελέτες και έργα. Δεδομένου ότι δεν έχουμε ώριμο έργο αυτή τη στιγμή, θα μπορούσε να ενταχθεί και η υλοποίηση της μελέτης και η υλοποίηση του έργου στο προηγούμενο ΕΣΠΑ. Και αυτή τη στιγμή να ήμασταν σε φάση υλοποίησης. Αυτό το ΕΣΠΑ πήγε στράφι” σχολίασε κατηγορηματικά η ίδια, μεταθέτοντας τις ελπίδες της για θετικές εξελίξεις στην επόμενη προγραμματική περίοδο.

“Είμαστε τυχεροί που στο επόμενο ΕΣΠΑ που θα ανοίξει έχουμε πληροφορίες ότι θα περιέχει τους ίδιους άξονες. Δηλαδή θα περιέχει άξονα για τη διάβρωση των ακτών” σχολίασε χαρακτηριστικά, εξηγώντας πως, καθώς δεν είναι σε θέση να γνωρίζει με βεβαιότητα αν στο νέο ΕΣΠΑ θα μπορούν να ενταχθούν και μελέτες, ακριβώς γι αυτόν το λόγο, το Λιμενικό Ταμείο Σύρου οφείλει να μη χάσει άλλο χρόνο και να έχει έτοιμη μελέτη για την περίπτωση της προστασίας της παράκτιας ζώνης του Φοίνικα. “Δεν γνωρίζω αν το επόμενο ΕΣΠΑ θα έχει άξονα για μη ώριμα έργα, δηλαδή και για μελέτες. Μπορεί να έχει μόνο έργα. Άρα, λοιπόν, πρέπει εμείς να έχουμε ώριμη μελέτη” εξήγησε σε απόλυτο τόνο.

Το βλέμμα στραμμένο και στα προβλήματα διάβρωσης στα “Αστέρια”

“Όπως αυτή τη στιγμή είμαστε σε φάση να προχωρήσουμε στην υλοποίηση ενός εμπορικού κρηπιδώματος ύψους 4,5 εκ. ευρώ, αυτή τη στιγμή ίσως να μπορούσαμε να υλοποιούσαμε κι άλλα έργα για τη διάβρωση ακτών. Και μιλάω και για τον Φοίνικα, αλλά και για την περιοχή του Αγίου Νικολάου” δήλωσε η Κανδιώ Μαραγκού σε συνέχεια της κριτικής της προς την προηγούμενη Διοίκηση, θέτοντας στο προσκήνιο και τα προβλήματα που υπάρχουν στο παραλιακό τμήμα των “Αστεριών” στην περιοχή Βαπόρια.

“Και για τη συγκεκριμένη περιοχή πρέπει να κάνουμε αντίστοιχη μελέτη, δηλαδή στο επόμενο ΕΣΠΑ να υποβάλουμε πρόταση για θωράκιση της περιοχής του Αγίου Νικολάου” γνωστοποίησε σύμφωνα με τον προγραμματισμό του Λιμενικού Ταμείου, σημειώνοντας όμως πως, πριν από τη μελέτη για τη συγκεκριμένη περιοχή, αλλά και την ανάπτυξη οποιουδήποτε έργου, πρέπει πρωτίστως να γίνει χάραξη χερσαίας ζώνης, αφού η υφιστάμενη είναι εξομοιούμενη.

Γι αυτόν τον λόγο, στις προτάσεις προς τον ΦΙΛΟΔΗΜΟ η νέα Διοίκηση προώθησε τη “Χάραξη χερσαίων ζωνών σε υφιστάμενες εξομοιούμενες ζώνες ΔΛΤΣ (Αζολίμνου, Αγίου Νικολάου, Φάμπρικας, Αχλαδιού και Ποσειδωνίας)” με εκτίμηση δαπάνης 24.225,53 ευρώ, ώστε να είναι εφικτή προσεχώς και η υλοποίηση έργου και σαφώς προηγουμένως η λήψη χρηματοδότησης.

“Όταν θέλεις να κάνεις ένα μεγάλο έργο είναι λογικό να ζητήσει το αρμόδιο Υπουργείο να χαραχθεί χερσαία ζώνη. Οπότε, εκεί θα πρέπει σίγουρα να προηγηθεί η χάραξη της χερσαίας ζώνης και αυτό το έχουμε προγραμματίσει και έχουμε υποβάλει πρόταση στον ΦΙΛΟΔΗΜΟ και αμέσως μετά τη χάραξη της χερσαίας ζώνης, θα πρέπει να κάνουμε τη μελέτη για την προστασία από τη διάβρωση των ακτών” ανέφερε σχετικά, επισημαίνοντας ωστόσο, πως, “εάν η μελέτη για την προστασία, μπορεί να προηγηθεί της χάραξης, εννοείται πως θα παρακάμψουμε τη διαδικασία για να προχωρήσουμε στη μελέτη”.

Αναφορικά και με τις ανάγκες της περιοχής του Αγίου Νικολάου στην Ερμούπολη, η ίδια πρόσθεσε πως μέλημα της Διοίκησης είναι να υπάρξουν θετικές εξελίξεις. “Εννοείται πως θέλουμε στο επόμενο ΕΣΠΑ του 2021 να μπορέσουμε να εντάξουμε έργα που αφορούν τη διάβρωση των ακτών σε περιοχές που ξέρουμε ότι έχουν πρόβλημα. Και ξέρουμε ότι οι περιοχές που έχουν το σοβαρό πρόβλημα είναι ο Φοίνικας και ο Άγιος Νικόλαος. Και ο Άγιος Νικόλαος έχει πρόβλημα όχι μόνον στις περιοχές στο ύψος του Γηροκομείου και γύρω, αλλά έχει πρόβλημα συνολικά ο μόλος της θέσης των “Αστεριών””.

Άλλωστε, όπως γνωστοποίησε ετησίως το Λιμενικό Ταμείο δαπανά ένα σημαντικό ποσό για να μπορεί ο “μόλος” να είναι επισκέψιμος. “Κάθε χρόνο προκειμένου να είναι προσβάσιμη η περιοχή και να μπορέσει να χρησιμοποιηθεί από τους δημότες και τους επισκέπτες, δαπανάμε ένα σοβαρό ποσόν προκειμένου να συμμαζεύουμε αυτά που προκαλούνται τον χειμώνα. Δίνουμε 20 – 25 χιλ. ευρώ κάθε χρόνο, ίσως και παραπάνω, για να συμμαζεύουμε όλα αυτά ενώ θα μπορούσαμε να δώσουμε 25 χιλ. ευρώ για να κάνουμε μία μελέτη και να είμαστε έτοιμοι στο επόμενο ΕΣΠΑ να υποβάλουμε πρόταση”.

Η κα Μαραγκού κλείνοντας τις δηλώσεις της για την περίπτωση του Αγίου Νικολάου, τόνισε πως, “Φοβάμαι επειδή δεν έχουμε χερσαία ζώνη εδώ, ότι μπορεί να μας καθυστερήσει αυτό το θέμα, δηλαδή η χάραξη της χερσαίας ζώνης. Και φοβάμαι, επειδή η μελέτη θα πρέπει να εγκριθεί από το Υπουργείο, ότι εκεί μπορεί να μην εγκριθεί αν δεν έχει καλυφθεί αυτή η προϋπόθεση”. Ωστόσο, η ίδια ολοκλήρωσε την ενημέρωσή της, λέγοντας πως αν είναι εφικτό να τρέξει παράλληλα η διαδικασία για τα δύο θέματα, θα προτιμηθεί, για μη απώλεια χρόνου. “Αν μπορούν να γίνουν παράλληλα, εννοείται πως θα το κάνουμε. Βούλησή μας είναι να δώσουμε λύσεις” δήλωσε τέλος η ίδια.