Άγονος ο μεγάλος διαγωνισμός του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης προϋπολογισμού ύψους 73.160 ευρώ

Κανένα ενδιαφέρον για την τουριστική καθοδήγηση της Σύρου

Κλήθηκε σε απαντήσεις ο Αντιδήμαρχος Τουρισμού, Π. Κουταβάς ο οποίος δεν αναλαμβάνει ουσιαστική ευθύνη για το αποτέλεσμα

Απουσία ανάληψης ευθύνης από τον Αντιδήμαρχο Τουρισμού, Παναγιώτη Κουταβά - διαπιστώνεται μέσω των δηλώσεών του στην εφημερίδα - αναφορικά με τον άκαρπο διαγωνισμό του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, σχετικά με την αναζήτηση εταιρείας που θα αναλάμβανε την τουριστική καθοδήγηση του τόπου, με αποτέλεσμα ο ίδιος να παρουσιάζεται κατώτερος των περιστάσεων.

Αν και η πρωτεύουσα των Κυκλάδων “κραυγάζει” εδώ και πολλά χρόνια πως χρειάζεται ουσιαστική καθοδήγηση από εταιρεία που διαθέτει εξειδικευμένη γνώση στην υπόθεση της τουριστικής ανάπτυξης προορισμών, ωστόσο, φέτος, η σημερινή Δημοτική Αρχή προχώρησε σε έναν διαγωνισμό, ο οποίος δεν απέφερε κανένα αποτέλεσμα, την ίδια στιγμή που μέλη της, δημοσίως, δεσμεύονταν για την ουσιαστική στόχευσή τους, προκειμένου η Σύρος να απολαύσει – το συντομότερο - όσα θα την βοηθήσουν.

Ειδικότερα, η διακήρυξη του διαγωνισμού με προϋπολογισμό ύψους 73.160 ευρώ και οι όροι του, ήταν τέτοιοι που δεν επέτρεψαν – όπως αποδεικνύεται εκ του αποτελέσματος – την εκδήλωση ενδιαφέροντος από καμία εταιρεία, με αποτέλεσμα ο Δήμος να βρίσκεται ξανά στο σημείο “μηδέν”.

Για την ανωτέρω αρνητική εξέλιξη, που προσθέτει νέα καθυστέρηση στο θέμα της αναζήτησης συμβούλου για τη Σύρο, ο οποίος θα πρέπει να παρέχει υπηρεσίες ανάπτυξης σχεδίου διαχείρισης προορισμού και ανάδειξης της ταυτότητας της Σύρου, καθώς επίσης θα πρέπει να δημιουργήσει και εικαστική ταυτότητα, κλήθηκε να δώσει απαντήσεις ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος.

Πέραν του γεγονότος πως θεωρεί ότι δεν βαρύνει καμία ευθύνη τη Δημοτική Αρχή και τον ίδιο σχετικά με την άκαρπη διαδικασία, παράλληλα, φαίνεται να υποτιμά τους λόγους που οδήγησαν στο ανωτέρω αποτέλεσμα, υπογραμμίζοντας πως πρόκειται για τυπικού χαρακτήρα θέματα, που θα “θεραπευθούν”. Ο ίδιος δε, γνωστοποιεί πως η Δημοτική Αρχή θα προβεί σε νέο διαγωνισμό άμεσα, ενώ φαίνεται να επαναπαύεται για το επόμενο αποτέλεσμα, λόγω του προφορικού ενδιαφέροντος που έχουν εκδηλώσει εταιρείες προς τον Δήμο – όπως σημειώνει -, με φόντο τον πρώτο διαγωνισμό.

Υπενθυμίζεται πως η Δημοτική Αρχή και ο ίδιος έχουν δεχθεί έντονη κριτική σε πρόσφατη συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής σχετικά με το γεγονός πως τον πρώτο διαγωνισμό και συγκεκριμένα τη διακήρυξή του, δεν τη θεώρησε υπηρεσιακό στέλεχος του Δήμου, αλλά ο ίδιος ο κ. Κουταβάς.

Σημειώνεται πως η Οικονομική Επιτροπή του Δήμου θα κληθεί στην αυριανή συνεδρίασή της να επικυρώσει το πρακτικό με το άγονο αποτέλεσμα, για να μπορέσει ακολούθως η δημοτική πλευρά να προχωρήσει σε νέα διαγωνιστική διαδικασία.

 

  • Την 1η Απριλίου έκλεισε το χρονικό διάστημα κατά το οποίο εταιρείες θα μπορούσαν να υποβάλουν τις προσφορές τους για τον διαγωνισμό στο κομμάτι της τουριστικής καθοδήγησης της Σύρου. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ δεν εκδήλωσε ενδιαφέρον, καμία εταιρεία. Ποιο είναι το σχόλιό σας γι αυτήν την άκρως αρνητική εξέλιξη;

“Δεν είναι ακριβώς έτσι. Απλά ο διαγωνισμός επίσημα σε πρώτη φάση βγήκε άγονος. Δεν είναι κάτι πρωτόγνωρο ή κάτι που συμβαίνει πρώτη φορά. Το συναντάμε σε πολλούς διαγωνισμούς, να είναι στην πρώτη τους δημοσίευση άγονη.

Εμείς, είχαμε αρκετές οχλήσεις από ενδιαφερόμενες εταιρείες όσον αφορά τον διαγωνισμό. Άρα, υπάρχει ουσιαστικό ενδιαφέρον για τον διαγωνισμό που έχουμε ανεβάσει. Απλά μας επισήμαναν κάποια ζητήματα της διακήρυξης, τα οποία βέβαια είναι εντελώς τυπικού χαρακτήρα και ουσιαστικά μας ζήτησαν κυρίως να παρατείνουμε τη χρονική διάρκεια του διαγωνισμού. Εμείς επιλέξαμε να μην το κάνουμε αυτό, ούτως ώστε να απαλείψουμε κάποιους όρους, με σκοπό να αυξήσουμε τον ανταγωνισμό. Δηλαδή να δώσουμε δικαίωμα συμμετοχής σε περισσότερες εταιρείες, χωρίς σε καμία περίπτωση βέβαια να μειώσουμε τις απαιτήσεις μας, όσον αφορά τα παραδοτέα, αλλά ούτε και τα ποιοτικά κριτήρια επιλογής.

Ουσιαστικά αυτό που θα αντιμετωπίσουμε είναι μία, δύο απαιτήσεις της διακήρυξης, εντελώς τυπικού χαρακτήρα, οι οποίες θα αυξήσουν παραπάνω τον ανταγωνισμό. Θα έχουμε πολύ σύντομα νέα προκήρυξη και σίγουρα ανάδοχο σε δεύτερη φάση”.

  • Μιλάμε για μία πάρα πολύ σοβαρή υπόθεση όταν αναφερόμαστε στην τουριστική καθοδήγηση της Σύρου. Ο συγκεκριμένος διαγωνισμός καθυστέρησε να βγει στον αέρα και σήμερα, καθώς βγήκε άκαρπος, έρχεται να προστεθεί νέα καθυστέρηση. Για ποιον λόγο εξ αρχής δεν διαμορφώσατε με τέτοιο τρόπο τη διακήρυξη και τον διαγωνισμό ώστε να υπάρξει η δυνατότητα συμμετοχής εταιρειών και άρα, οι ενδιαφερόμενοι να μην περιοριστούν – όπως εσείς προαναφέρατε – μόνον σε τηλεφωνική όχληση προς εσάς; Με απλά λόγια, έγινε κάποιο λάθος από εσάς κατά τη σύνταξη του διαγωνισμού ή υπήρξε κάποιος όρος που λειτούργησε περιοριστικά - αποτρεπτικά για κάποιες εταιρείες; Για το αποτέλεσμα υπάρχει προφανώς(!) ευθύνη του Δήμου.

“Θεωρώ πως εμείς κάναμε το καλύτερο δυνατό, ούτως ώστε να διασφαλίσουμε τα ποιοτικά κριτήρια τα οποία έχουμε θέσει όσον αφορά τα παραδοτέα, αλλά και την τεχνογνωσία και την ποιότητα των συμμετεχόντων. Οπότε δεν νομίζω ότι έχει υπάρξει κάποιο λάθος από τη δική μας την πλευρά. Απλώς, σίγουρα, τέτοιου είδους διαγωνισμοί δεν είναι σύνηθες να βγαίνουν από Δήμους, οπότε κι εμείς από την πλευρά μας, βάλαμε πάρα πολύ αυστηρά κριτήρια επιλογής, ούτως ώστε το αποτέλεσμα που θα πάρουμε, να είναι το καλύτερο δυνατό.

Σίγουρα, μπορεί κάποιες από τις απαιτήσεις της διακήρυξης – τυπικού χαρακτήρα όπως είπα – να εμπόδιζαν μεγάλο αριθμό εταιρειών να συμμετέχουν. Και ο χρόνος που είχαμε θέσει ήταν πολύ αυστηρός, οπότε επανερχόμαστε σε δεύτερο χρόνο, θεραπεύοντας όλες αυτές τις αδυναμίες”.

  • Όλα αυτά δεν θα μπορούσαν να έχουν προβλεφθεί; Δεν θα μπορούσατε να έχετε κάνει μία καλύτερη και σωστή προετοιμασία; Επίσης, το θέμα δεν συζητήθηκε στην Τουριστική Επιτροπή, προτού βγει ο διαγωνισμός, ήρθε στην Οικονομική Επιτροπή απευθείας προς έγκριση.

“Δεν είναι ακριβώς έτσι. Προφανώς και συζητήθηκε στην Τουριστική Επιτροπή. Έγινε συνεδρίαση και πέρασε ομόφωνα στη συνεδρίαση τέλος Σεπτέμβρη με αρχές Οκτώβρη”.

  • Συζητήθηκε η τελική διακήρυξη του διαγωνισμού στην Τουριστική Επιτροπή; Είχαν εικόνα όλοι οι συμμετέχοντες ή συζητήσατε μόνον την πρόθεση να πάτε σε διαγωνισμό;

“Εγκρίναμε κάποιους όρους της διακήρυξης. Δεν κρίναμε το γραφειοκρατικό κομμάτι αυτής. Εγκρίναμε το τί ζητάμε. Ουσιαστικά ποια θα είναι τα παραδοτέα και ποια θα είναι τα ποιοτικά κριτήρια των συμμετεχόντων. Δεν μπήκαμε στο γραφειοκρατικό κομμάτι της διακήρυξης. Δεν νομίζω ότι έχουμε και την γνώση όλοι οι συμμετέχοντες στην Επιτροπή να κρίνουμε αυτό”.

  • Με αυτό το άγονο αποτέλεσμα, καθίσταται σαφές πως θα δαπανηθεί κι άλλος χρόνος έως ότου το νησί να έχει κάποια εταιρεία. Στην καλύτερη περίπτωση, μιλάμε για ένα διάστημα δύο μηνών ακόμη. Πώς σχολιάζετε αυτό το γεγονός τη στιγμή που το νησί έχει άμεση ανάγκη από καθοδήγηση; Ποια είναι η απάντησή σας αναφορικά με τους χειρισμούς της Δημοτικής Αρχής, οι οποίοι έρχονται να προσθέσουν νέα καθυστέρηση.

“Στο κομμάτι της καθυστέρησης θέλω να πω το εξής. Πρώτον, ο διαγωνισμός καθυστέρησε σκόπιμα από τη Δημοτική Αρχή με σκοπό η εταιρεία που θα έρθει να βρει τον τόπο σε συνθήκες κανονικές και πλήρους λειτουργίας. Δεν ήταν σώφρον από τη στιγμή που έχουμε lockdown να έχουμε έναν ανάδοχο, ο οποίος δεν μπορεί να κάνει τη δουλειά του, λόγω του lockdown.

Δεύτερον, το στρατηγικό σχέδιο, δεν είναι κάτι το οποίο το καταρτίζουμε για μία χρονιά φετινή ή ενδεχομένως και για την επόμενη, αν και η επόμενη χρονιά θα είναι σε συνθήκες μη κανονικές. Το τουριστικό σχέδιο είναι κάτι το οποίο το καταρτίζουμε για να μείνει στο Τμήμα Τουρισμού και είναι και κάτι, το οποίο ουσιαστικά θα μας βοηθήσει να λειτουργούμε σωστά σε κανονικές συνθήκες. Προφανώς, αν έχουμε έναν σύμβουλο αυτές τις δύσκολες ώρες είναι καλό, αλλά τώρα αυτήν την περίοδο, δεν μπορούμε να κάνουμε στοχευμένη προβολή ή να λειτουργήσουμε με τέτοιο τρόπο, ούτως ώστε να κάνουμε κατά μία έννοια επιλογή τουριστών.

Τώρα μας ενδιαφέρει να έρθουν και να επισκεφθούν τον τόπο μας όσοι περισσότεροι γίνεται, ούτως ώστε να βοηθήσουμε τις επιχειρήσεις και τους επιχειρηματίες.

Από εκεί και μετά, η στόχευση γίνεται σε συνθήκες κανονικές. Οπότε, κατά μία έννοια μας βοηθά και μας εξυπηρετεί αυτό το γεγονός, ώστε να έχουμε τον καλύτερο δυνατό ανάδοχο, εκείνον που θα φτιάξει το καλύτερο δυνατό σχέδιο, το οποίο θα είναι η εφαρμογή στα επόμενα χρόνια, στα οποία θα υπάρχουν συνθήκες κανονικότητας”.

  • Γνωστοποιήσατε πως έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον από εταιρείες προς εσάς σε προφορικό επίπεδο. Δώστε μία εικόνα γι αυτό το ενδιαφέρον. Είχατε δεσμευθεί ως Δημοτική Αρχή πως θα επιχειρούσατε ένα ουσιαστικό αποτέλεσμα σε επίπεδο τουριστικής καθοδήγησης και γι αυτό είχατε προωθήσει ένα αρκετά υψηλό ποσό για αυτές τις υπηρεσίες, που έφθασε στα 73 χιλ. ευρώ.

“Το ενδιαφέρον είναι από εταιρείες του χώρου πολύ υψηλού επιπέδου. Δεν μπορώ να πω κάτι περισσότερο. Είπα και προηγουμένως ότι οι οχλήσεις αφορούσαν σε τυπικά ζητήματα της διακήρυξης”.

  • Ποια είναι αυτά τα τυπικά θέματα στη διακήρυξη που επαναλαμβάνετε συνεχώς;

“Είναι κάπως τεχνικά και ούτε κι εγώ είμαι σε θέση να τα αναπτύξω”.

  • Συνδέονται ενδεχομένως με το γεγονός ότι υπήρξε άρνηση από υπηρεσιακούς παράγοντες του Δήμου να υπογράψουν – θεωρήσουν τη συγκεκριμένη διακήρυξη; Δημοσίως έχετε εισπράξει κριτική γι αυτό το θέμα. Τον διαγωνισμό τον υπογράψατε εσείς και όχι υπηρεσιακός παράγοντας.

“Όχι. Δεν νομίζω πως τίθενται τέτοια ζητήματα. Οι διακηρύξεις ούτως ή άλλως, βασίζονται στη νομοθεσία. Η νομοθεσία είναι συγκεκριμένη και την ακολουθούν όλοι. Δεν είναι κάτι που κατά την προσωπική άποψή μου, παίζει τον οποιονδήποτε ρόλο”.

  • Στη συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής, αύριο, Τρίτη θα έρθει το πρακτικό της άγονης διαδικασίας προς έγκριση. Πότε θα προχωρήσετε σε νέο διαγωνισμό και πότε θα ξέρουμε αν θα υπάρξει ανάδοχος;

“Άμεσα. Ακολουθείται η τυπική διαδικασία και βγαίνει ο διαγωνισμός στον αέρα. Εκτιμώ ότι είναι εφικτό μέχρι το τέλος Απριλίου να βγει ο διαγωνισμός. Φαντάζομαι ότι θα έχει διάρκεια 15 – 20 ημερών. Δεν είναι κάτι που το γνωρίζω”.

  • Για όλα τα παραπάνω, τη μη εκδήλωση ενδιαφέροντος από εταιρείες και για τις ενέργειές σας σχετικά με τον νέο διαγωνισμό, έχετε έρθει σε επαφή με τους συμμετέχοντες της Τουριστικής Επιτροπής; Τους έχετε ενημερώσει σχετικά;

“Έχουμε συνάντηση εντός της επόμενης εβδομάδας, οπότε και θα ενημερωθούν. Αλλά ουσιαστικά αυτό όπως είπα είναι ένα τυπικό ζήτημα το οποίο συμβαίνει σε πάρα πολλούς διαγωνισμούς. Οπότε δεν αλλάζει κάτι. Ούτε τροποποιούμε τις απαιτήσεις μας, ούτε τα ποιοτικά κριτήρια. Είναι κάτι διαδικαστικό, το οποίο θα προχωρήσει παίρνοντας τον χρόνο, ο οποίος ορίζεται από τις διαδικασίες”.

  • Πέραν του ανωτέρω θέματος, στην αυριανή συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής θέτετε προς έγκριση την εξειδίκευση τουριστικών δαπανών για το 2021. Σε τί αφορούν αυτές;

“Ουσιαστικά είναι η προβολή του τόπου μας για τη σεζόν που έρχεται (2021). Επιλέγουμε για δεύτερη φορά να συνεργαστούμε με εταιρεία προβολής ούτως ώστε να πετύχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Αυτό το οποίο κάνουμε φέτος παραπάνω από την περυσινή χρονιά είναι να δώσουμε σε συγκεκριμένη εταιρεία τη διαχείριση των δικών μας social media ούτως ώστε να έχουμε μία πιο επαγγελματική διαχείριση αυτών. Είναι πολύ σημαντικό κομμάτι γιατί με τον τρόπο αυτόν, έχουμε καλύτερη στόχευση και αναμένουμε καλύτερα αποτελέσματα. Προσωπική μου αίσθηση είναι ότι το κομμάτι της προβολής πρέπει να γίνεται επαγγελματικά. Οπότε, γι αυτόν τον λόγο, επιλέγουμε για δεύτερη χρονιά, να απευθυνθούμε σε ειδικούς, οι οποίοι θα κάνουν την προβολή του τόπου με ιδιαίτερο τρόπο, στόχευση και μέσα από δικά τους διαδικτυακά “κανάλια”, αλλά και μέσα από τα δικά μας. Είχαμε καλά αποτελέσματα από την προηγούμενη συνεργασία, οπότε, επιλέγουμε να ανανεώσουμε την εμπιστοσύνη μας στην εταιρεία, για να αναλάβει και φέτος αυτές τις υπηρεσίες με τον ίδιο επαγγελματισμό και την ίδια συνέπεια της περυσινής χρονιάς.

Επιπλέον, κάνουμε και τις δικές μας δράσεις και δεν μένουμε εκεί. Απλά το μεγάλο βάρος το σηκώνει μία εταιρεία προβολής με κατάλληλη τεχνογνωσία.

Αυτό ήταν κάτι που δεν γινόταν τα προηγούμενα χρόνια. Σχεδόν ποτέ ο Δήμος μας δεν έδινε την προβολή του όπως έκαναν άλλοι Δήμοι και νησιά γειτονικά, σε μία εταιρεία. Θεωρώ ότι αυτό που γινόταν ήταν λάθος και ερχόμαστε εμείς να το θεραπεύσουμε κάνοντας μία σύμβαση προώθησης και προβολής για να γίνεται επαγγελματικά. Η σύμβαση είναι για έξι μήνες και ξεκινά από τον Απρίλιο. Και φέτος οι κρατήσεις είναι last minute οπότε κινηθήκαμε στη λογική ότι οι κρατήσεις γίνονται την τελευταία στιγμή. Άρα, η ουσιαστική στόχευση πρέπει να ξεκινήσει από τον Απρίλιο και όχι νωρίτερα.

Βέβαια, φυσικά κι έχουν γίνει δράσεις προβολής ως τώρα μέσα από το Τμήμα σε συνεργασία με τα κατά τόπους γραφεία του ΕΟΤ στο εξωτερικό. Αυτές οι κινήσεις έχουν αποφέρει όφελος καθώς υπήρξαν δημοσιεύματα για τον τόπο μας. Ερχόμαστε τώρα να εντατικοποιήσουμε αυτήν την προβολή μέσα από τη συγκεκριμένη σύμβαση”.