Αλλαγές στον τρόπο θεμελίωσης του νέου κρηπιδώματος στο “Καρνάγιο” ανεβάζουν τον προϋπολογισμό του έργου τουλάχιστον κατά 1 εκ. ευρώ

Αποτροπή(;) “ναυαγίου” για το νέο εμπορικό λιμάνι

“Πονοκέφαλο” έχει προκαλέσει στο Δήμο Σύρου – Ερμούπολης η ανατροπή στα μέχρι στιγμής δεδομένα για το νέο εμπορικό λιμάνι στη θέση Καρνάγιο, αφού η υλοποίησή του, προϋποθέτει επιπλέον χρηματοδότηση ύψους τουλάχιστον 1 εκατ. ευρώ.

Τα παραπάνω προκύπτουν βάσει της συμπληρωματικής μελέτης που εκπονήθηκε απαραιτήτως από τον ανάδοχο του έργου, προκειμένου να υποδειχθεί ο καταλληλότερος τρόπος ασφαλούς(!) θεμελίωσης του νέου εμπορικού κρηπιδώματος.

Το σημαντικό λιμενικό έργο που προβλέπεται και στο master plan της Ερμούπολης, είχε δημοπρατηθεί στο παρελθόν και είχε γίνει η κατακύρωση του αναδόχου τον Αύγουστο του 2020, βάσει της μελέτης που υπήρχε τις τελευταίες πενταετίες στο Λιμενικό Ταμείο Σύρου. Με την ανάληψη του έργου από τον ανάδοχο και κατόπιν γεωλογικής έρευνας στην περιοχή, από τον ίδιο, διαπιστώθηκε πως τελικά το υπέδαφος ήταν αμμώδες, κάτι που δεν αποτύπωνε η μελέτη του έργου, αφού προφανώς με το πέρασμα των ετών, τα δεδομένα της περιοχής είχαν μεταβληθεί.

Η συγκεκριμένη κατάσταση “πάγωσε” την υλοποίηση του έργου, για το οποίο εκπονήθηκε συμπληρωματική μελέτη, ώστε να προσδιοριστεί με ακρίβεια ο τρόπος με τον οποίο πρέπει να θεμελιωθεί το νέο εμπορικό λιμάνι, προκειμένου να είναι ένα έργο άρτιο, ασφαλές και ποιοτικό.

Η μελέτη παραδόθηκε στην Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, που είναι και ο φορέας υλοποίησης του έργου, αφού το Λιμενικό Ταμείο Σύρου με την υποστελέχωση στην αρμόδια Υπηρεσία δεν θα μπορούσε να το “τρέξει”.

Σήμερα, το θέμα του τρόπου υλοποίησης του έργου, βρίσκεται στα “χέρια” της Διαχειριστικής Υπηρεσίας Ν. Αιγαίου, προκειμένου να αποφασίσει αν το έργο θα συνεχιστεί με τον ίδιο ανάδοχο και με επιπλέον χρηματοδότηση του έργου κατά 1 εκατ. ευρώ ή αν θα πρέπει να προχωρήσει μέσω νέου διαγωνισμού και αφού θα έχει ενταχθεί στο νέο ΕΣΠΑ. Στην πρώτη περίπτωση, το έργο δεν θα καθυστερήσει, ενώ στο δεύτερο σενάριο, θα σημαίνει πως αυτό έχει “ναυαγήσει” και η υλοποίησή του αφήνεται στο… μέλλον.

Αλλαγές για ορθή θεμελίωση

Σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο Τεχνικών Υπηρεσιών, Μηνά Αληφραγκή, η συμπληρωματική μελέτη παρελήφθη από τον Δήμο και υποδεικνύει τροποποίηση του έργου.

“Η συμπληρωματική μελέτη υπέδειξε τροποποίηση “κατεύθυνσης” όσον αφορά την υλοποίηση του έργου. Ουσιαστικά μιλάμε για μπάζωμα 20 μέτρων προς τη θάλασσα για καλή και ασφαλή θεμελίωση του έργου”, περιέγραψε ο ίδιος μιλώντας στην “Κοινή Γνώμη”, με τον αναπληρωτή προϊστάμενο της Υπηρεσίας, Δαυίδ Διακοδημητρίου να επιβεβαιώνει τα ανωτέρω και να τονίζει τα εξής. “Ακριβώς αυτό προβλέπει, επειδή τα γεωτεχνικά ήταν διαφορετικά στην πραγματικότητα από αυτά που προέβλεπε η μελέτη με βάση τις γεωτρήσεις που έκανε ο ανάδοχος όταν ξεκίνησε πέρυσι το έργο. Άρα, για να μπορεί να θεμελιώσει σωστά και να θεμελιώσει τα βάθη που προβλέπουμε κλπ, θα πρέπει να πάει 20 μέτρα προς τη θάλασσα”, πρόσθεσε ο ίδιος, εξηγώντας πως αυτό θα σημάνει “ένα μεγαλύτερο εμπορικό λιμάνι από αυτό που προβλεπόταν, δηλαδή ένας μεγαλύτερος χερσαίος χώρος”. Διευκρίνισε επιγραμματικά, μάλιστα, πως, αυτή η θεμελίωση θα γίνει “με μία τεχνολογία κάπως διαφορετική από τους φυσικούς ογκόλιθους. Ο ανάδοχος θα ποντίζει κάποια κιβώτια από σκυρόδεμα κλπ. Είναι τεχνικές λεπτομέρειες”. Όλα αυτά, επεσήμανε πως, “ανεβάζουν τον προϋπολογισμό του έργου”.

Η απόφαση στη Διαχειριστική

Και τα δύο πρόσωπα γνωστοποίησαν πως την απόφαση για το πώς θα υλοποιηθεί το έργο θα την πάρει αποκλειστικά η Διαχειριστική Υπηρεσία, που θα καταλήξει άμεσα στο τι θα γίνει και με το κόστος του έργου.

Υπενθυμίζεται πως, ο αρχικός προϋπολογισμός ήταν 4 εκατ. ευρώ, με την έκπτωση του εργολάβου το έργο “έπεσε” κοντά στα 3 εκατ. ευρώ και η συμπληρωματική μελέτη αυξάνει το κόστος κατά 1 εκ. ευρώ.

“Τη μελέτη την αναθέσαμε μέσω του αναδόχου που πήρε το έργο, κάτι που προβλέπει η νομοθεσία. Φαντάζομαι ότι ο ανάδοχος θα προσπαθήσει να το φέρει στο όριο της σύμβασης συν 50% το πολύ”, σχολίασε ο κ. Διακοδημητρίου, λέγοντας πως, “το έργο θα πάει λογικά 4 με 4,5 εκατ. ευρώ συνολικά”.

Από την πλευρά του, ο κ. Αληφραγκής τόνισε πως, για τη συγκεκριμένη απόφαση, “Εντός των επόμενων ημερών έχουμε μία συνάντηση με τη Διαχειριστική” ώστε, όπως συμπλήρωσε ο αναπληρωτής προϊστάμενος, “να δούμε το θέμα της παράτασης της σύμβασης κατά 7 μήνες, για να κρατηθεί το έργο. Επίσης, θα πρέπει να δούμε αν υπάρχει δυνατότητα χρηματοδότησης”.

Σημερινός ανάδοχος ή νέο ΕΣΠΑ

Στην ερώτηση ποια θεωρούν ότι θα είναι η στάση της Διαχειριστικής για τη χρηματοδότηση, ο κ. Αληφραγκής τόνισε, πως, “δεν μπορώ να γνωρίζω”, ενώ ο κ. Διακοδημητρίου εκτίμησε πως, “Ίσως η Διαχειριστική δεν είναι αρνητική. Επιφυλάσσεται όμως και έχει δίκιο, σχετικά με το ότι αν αλλάζουμε τον τρόπο κατασκευής του έργου, αλλάζει το φυσικό αντικείμενο. Ενδεχομένως, ένας νέος διαγωνισμός να έφερνε και άλλους ενδιαφερόμενους αν ήταν άλλη η τεχνική”.

Ως εκ τούτου, εντός της τρέχουσας ή της επόμενης εβδομάδας, θα υπάρξει τελική απόφαση σχετικά με το αν ο ανάδοχος θα συνεχίσει το έργο λαμβάνοντας το επιπλέον ποσό που απαιτείται για την υλοποίησή του, ή αν το νέο εμπορικό κρηπίδωμα θα χρειαστεί να ενταχθεί στο νέο ΕΣΠΑ, κάτι που θα φέρει σημαντικές καθυστερήσεις.