Ξεκάθαρη και τεκμηριωμένη η θέση του Ινστιτούτου Σύρου για την αναβάθμιση των οδών Θυμάτων Σπερχειού και Πρωτοπαπαδάκη

Προτείνει ολοκληρωμένη μελέτη για τον πεζόδρομο

“Το έργο του Open Mall είναι ξεκάθαρο πως αλλοιώνει τον χαρακτήρα του πεζόδρομου”, υποστηρίζει το Δ.Σ. του

“Η διαπλάτυνση πεζοδρομίων εντείνει την αίσθηση ότι υπάρχει δρόμος για συνεχόμενη χρήση από αυτοκίνητα στο κέντρο του άξονα, ενώ παράλληλα ελλοχεύει ο κίνδυνος μελλοντικά να χαρακτηριστεί πάλι δρόμος για πρόσβαση ΙΧ”.

Τα ανωτέρω αποτελούν τη βασική διαπίστωση του Ινστιτούτου Σύρου, σχετικά με το έργο του Open Mall που είναι σε εξέλιξη στις οδούς Θυμάτων Σπερχειού και Πρωτοπαπαδάκη στην Ερμούπολη, με το Δ.Σ. του, να τονίζει πως επιβάλλεται το “νήμα” να πιαστεί από την αρχή και να εκπονηθεί μία ολοκληρωμένη μελέτη για τον πεζόδρομο, που θα προβλέπει ουσιαστική αναβάθμιση του εμπορικού κέντρου της Ερμούπολης.

Σε συνέχεια διευκρινίσεων στις οποίες θέλησε να προχωρήσει το Ινστιτούτο Σύρου αναφορικά με την πρότασή του όσον αφορά στον βασικό πεζόδρομο του ιστορικού κέντρου, γίνεται γνωστή η θέση του και ως προς τη στάση των επιχειρηματιών, καταστηματαρχών και κατοίκων που αγωνιούν με αφορμή τη διαπλάτυνση των πεζοδρομίων. Το Ινστιτούτου Σύρου ξεκαθαρίζει πως συμμερίζεται πλήρως τις ενστάσεις τους, επισημαίνοντας πως πρέπει να διακοπεί άμεσα το έργο του Open Mall.

Μελέτη για σκίαση που δεν συμπεριλήφθηκε

Αρχικά το Ινστιτούτο Σύρου ξεκαθαρίζει πως ουδεμία σχέση έχει με το έργο του Open Mall, με το οποίο άλλωστε διαφωνεί βαθιά και ουσιαστικά. Το Δ.Σ. του υπενθυμίζει μάλιστα πως η μόνη πρόταση που είχε καταθέσει και είχε δωρίσει μάλιστα προς τον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης, αφορούσε σε μελέτη για τη σκίαση των οδών Θυμάτων Σπερχειού και Πρωτοπαπαδάκη, δηλαδή ένα έργο μη μόνιμου χαρακτήρα, το οποίο όμως ποτέ δεν προωθήθηκε.

“Τις τελευταίες ημέρες έχει διαδοθεί μία φημολογία ότι “κάποια ΜΚΟ” έχει κάνει τη μελέτη για τα έργα που εκτελεί ο Δήμος στον πεζόδρομο, ειδικά για το μέρος Θυμάτων Σπερχειού και Πρωτοπαπαδάκη. Επειδή “φωτογραφίζεται” από κάποιους το Ινστιτούτο Σύρου, θα θέλαμε να διευκρινίσουμε τα εξής:

1. Το 2014 το Ινστιτούτο Σύρου στο πλαίσιο των Διαπανεπιστημιακών Σεμιναρίων που οργανώνει, είχε ως θέμα για τους συμμετέχοντες την εκπόνηση ιδεών και προτάσεων για τον Εμπορικό Πεζόδρομο.

2. Ο σκοπός ήταν να γίνει κατανοητό από τους φορείς και την κοινωνία ότι απαγορεύοντας απλώς την κίνηση των αυτοκινήτων και μηχανών σε ένα δρόμο, δεν φτιάχνεις έναν πεζόδρομο. Απαιτούνται σειρά παρεμβάσεων, αναπλάσεων και εγκαταστάσεων για να είναι ένας πεζόδρομος βιώσιμος και λειτουργικός για τους πεζούς αλλά και για τα καταστήματα και τους κατοίκους που ζουν σ’ αυτόν.

3. Οι τρεις προτάσεις που προέκυψαν παρουσιάστηκαν στο Θέατρο Απόλλων, περισσότερο ως ένας εναλλακτικός τρόπος σκέψης. Μία όμως από τις προτάσεις είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον ως προς τον ηλιασμό του πεζόδρομου. Συγκεκριμένα, εντοπίστηκε με ανάλυση της ηλιοφάνειας κατά τη διάρκεια της ημέρας και των ωρών λειτουργίας των καταστημάτων κατά τους εαρινούς και καλοκαιρινούς μήνες, ότι οι δύο κάθετοι μεταξύ τους άξονες του πεζόδρομου γίνονται σχεδόν αφόρητοι λόγω ήλιου. Προτάθηκε μία λύση αναστρέψιμη και ημιμόνιμη, με στόχο να μειωθεί ο ηλιασμός για τον πεζό. Ταυτόχρονα η μελέτη προέβλεπε συγκεκριμένα σημεία και γωνίες σκίασης ώστε να μην καλυφθεί όλος ο πεζόδρομος (και δημιουργήσει αφόρητες συνθήκες αερισμού).

4. Επειδή η μελέτη σκίασης (σε επίπεδο προμελέτης) ήταν ιδιαίτερα προσεγμένη, έγινε δωρεά στον Δήμο Σύρου-Ερμούπολης, και το Δημοτικό Συμβούλιο την αποδέχτηκε. Ο Δήμος στη συνέχεια φρόντισε να τη συνεχίσει σε μελέτη εφαρμογής σκίασης για τον πεζόδρομο και να λάβει και την κατάλληλη έγκριση από το Υπουργείο Πολιτισμού. Υπάρχουν και σχετικά δημοσιεύματα στα τοπικά μέσα μαζικής ενημέρωσης, ενδεικτικά αναφέρουμε “Κοινή Γνώμη” σελ 10-11 (18-02-2016)”.

Το Ινστιτούτο δε, σημειώνει πως αυτή η μελέτη δεν αξιοποιήθηκε. “Διευκρινίζουμε ακόμη πως: 5. Σήμερα, στο πλαίσιο του υλοποιούμενου έργου “Open Mall” η μελέτη του Ινστιτούτου Σύρου, δεν έχει εφαρμοστεί και δεν έχει ενταχθεί στο έργο. 6. Για τα έργα που γίνονται σήμερα στο έργο “Open Mall” στον πεζόδρομο, το Ινστιτούτο Σύρου δεν έχει καμία σχέση, και δεν έχει ούτε δει ούτε συμμετάσχει στην εκπόνηση των μελετών τους, ούτε σε επίπεδο προμελέτης ούτε σε επίπεδο ιδεών (ούτε καν διαβούλευσης, καθώς δεν είχαμε ποτέ καλεστεί). 7. Μέσω της πρόσφατης τοποθέτησής μας για το ΣΒΑΑ Ερμούπολης (σελ.11-12) έχουμε ξεκαθαρίσει ότι η ανάπλαση στον πεζόδρομο Θ.Σπερχειού-Πρωτοπαπαδάκη πρέπει να αποτελέσει έργο εξειδικευμένης μελέτης ή διαγωνισμού, καθώς είναι ο βασικός εμπορικός άξονας μιας ιστορικής πόλης (και Ιστορικού Τόπου) που του αξίζει σοβαρή και τεκμηριωμένη αρχιτεκτονική και πολεοδομική προσέγγιση.”.

Κάθετη διαφωνία με το Open Mall

Εστιάζοντας παρακάτω στις παρεμβάσεις που γίνονται σήμερα, το Ινστιτούτο τεκμηριώνει την κάθετη διαφωνία του με τα προβλεπόμενα. “Για το έργο “Open Mall” που υλοποιείται σήμερα, μπορούμε να κατανοήσουμε τη διαπλάτυνση πεζοδρομίων στον άξονα της οδού Πρωίου, καθώς είναι ενεργός δρόμος με κίνηση αυτοκινήτων, και απαιτείται μέριμνα για τους πεζούς και τα ΑΜΕΑ. Δεν κατανοούμε όμως την ίδια λογική στους άξονες Θ. Σπερχιού & Πρωτοπαπαδάκη όπου δημιουργούνται δεκαεπτά (17) ράμπες ΑΜΕΑ με στόχο να εξυπηρετήσουν την πρόσβαση στο πεζοδρόμιο… σε έναν πεζόδρομο”.

Σύμφωνα με όσα προσθέτει το Δ.Σ., “είναι ξεκάθαρο ότι αλλοιώνει τον χαρακτήρα του, δεν εξυπηρετεί την πρόσβαση ΑΜΕΑ στα καταστήματα (όταν υπάρχουν ένα ή και δύο σκαλιά ακόμη για να μπεις στα περισσότερα από αυτά), και δεν υπάρχει λογική στο γιατί πρέπει ένα άτομο με αναπηρικό αμαξίδιο να κινείται πάνω στο πεζοδρόμιο, την ώρα που βρίσκεται σε έναν πεζόδρομο”.

Ως εκ τούτου, επισημαίνει πως, “ο Δήμος, οι φορείς και οι κάτοικοι οφείλουμε να προστατεύσουμε τους βασικούς πεζόδρομους του εμπορικού κέντρου της Ερμούπολης (Θ. Σπερχειού, Πρωτοπαπαδάκη και Χίου), ως δημόσιους χώρους ασφαλείς για τους πεζούς, ιδιαίτερα για τα παιδιά και τα άτομα με κινητικές δυσκολίες (με αμαξίδιο, με προβλήματα όρασης, αλλά ακόμη και ηλικιωμένους, γονείς με παιδικά καροτσάκια κ.α.).”.

Από το έργο του Open Mall, προκύπτει αβίαστα πως, “δυστυχώς η διαπλάτυνση πεζοδρομίων εντείνει την αίσθηση ότι υπάρχει δρόμος για συνεχόμενη χρήση από αυτοκίνητα στο κέντρο του άξονα, ενώ παράλληλα ελλοχεύει ο κίνδυνος μελλοντικά να χαρακτηριστεί πάλι δρόμος για πρόσβαση ΙΧ (αφού «θα έχουμε μεγάλα και φαρδιά, προσβάσιμα πεζοδρόμια»)”.

Να σταματήσει το έργο”

Κλείνοντας την παρέμβασή του, το Ινστιτούτο Σύρου, τονίζει πως η προσπάθεια για αναβάθμιση του πεζόδρομου θα πρέπει να γίνει εξ αρχής και μάλιστα να προβλεφθεί μελέτη και έργο για την απορροή των όμβριων υδάτων.

“Κατανοώντας απόλυτα την προσπάθεια των Δημοτικών Υπηρεσιών και της Δημοτικής Αρχής να εξασφαλίσουν χρηματοδότηση για το έργο (και τον κίνδυνο να χαθεί αυτή), προτείνουμε να εξεταστεί η ένταξη νέας μελέτης/διαγωνισμού και έργου Ανάπλασης του Πεζόδρομου σε μελλοντικά χρηματοδοτικά εργαλεία, ζητώντας να περιλαμβάνει υδραυλική μελέτη για τα όμβρια, ενοποίηση στάθμης οδοστρώματος, εξασφάλιση προσβασιμότητας για όλους, καλαίσθητο φωτισμό και εξοπλισμό, φυτεύσεις και σκίαση ώστε ο εμπορικός αυτός άξονας να γίνει περισσότερο φιλικός και ευχάριστος για τον χρήστη ενώ παράλληλα θα αναδεικνύει με σεβασμό τη φυσιογνωμία της Ερμούπολης. Η κοινωνική αναστάτωση που θα προκληθεί μετά από ένα τέτοιο έργο, θα αμβλυνθεί από τα πολλαπλά και μακροχρόνια οφέλη της πόλης”, υποστηρίζει το Δ.Σ., λέγοντας τέλος πως, “συνασσόμαστε απόλυτα με τους καταστηματάρχες που αγωνιούν, προτείνουμε να επανεξετάσει τη σκοπιμότητα των επεμβάσεων στις οδούς Θ. Σπερχειού & Πρωτοπαπαδάκη η σημερινή και η μελλοντική Δημοτική Αρχή, και να διακοπεί άμεσα το εν εξελίξει έργο διαπλάτυνσης των πεζοδρομίων.”.