Έντονη ανησυχία για την καθημερινή φροντίδα της πρωτεύουσας των Κυκλάδων από τη νέα θητεία, καθώς απομένουν περίπου 20 μόνιμοι εργαζόμενοι

Σε ιστορικό χαμηλό το προσωπικό της Καθαριότητας

Εξετάζει την προσωρινή μεταφορά εργασιών σε ιδιώτες, ο νέος δήμαρχος, Αλέξης Αθανασίου

Στο κόκκινο… έχει φτάσει η Υπηρεσία Καθαριότητας του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, καθώς το μόνιμο προσωπικό με την “αυγή” του 2024 πέφτει στα 20 άτομα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ανταπόκριση σε επίπεδο υπηρεσιών προς το νησί, αν δεν υπάρξουν άμεσες κινήσεις από τη νέα Δημοτική Αρχή.

Οι έξι νέες συνταξιοδοτήσεις που προκύπτουν τους επόμενους μήνες, οδηγούν σε ιστορικό χαμηλό το προσωπικό της Υπηρεσίας Καθαριότητας, κατάσταση που θα απαιτήσει αντανακλαστικά για την καθημερινή φροντίδα όλων των περιοχών ανεξαιρέτως.

Η πτωτική τάση που ακολουθεί το μόνιμο προσωπικό λόγω αποχωρήσεων και συνταξιοδοτήσεων, αφού οι προσλήψεις από το κράτος δεν έχουν “ανοίξει”, σε συνδυασμό και με το αίτημα για μόλις 7 άτομα μέσω ΑΣΕΠ για τον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης και την Υπηρεσία Καθαριότητας, διαμορφώνουν μία “εκρηκτική” κατάσταση, που θα πρέπει να διαχειριστεί ο νέος δήμαρχος, Αλέξης Αθανασίου.

Για τα σημερινά δεδομένα και τις μειωμένες δυνάμεις σε ανθρώπινο προσωπικό μίλησε η νυν αντιδήμαρχος Καθαριότητας, Αγγελική Πρίντεζη, η οποία υποστήριξε πως το έργο της φροντίδας για το νησί με 28 άτομα μόνιμο προσωπικό όλο το 2023 και προσλήψεις συμβασιούχων, καλύφθηκε στο μέτρο του δυνατού, με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο.

Ωστόσο, τα νέα δεδομένα που διαμορφώνονται, ρωτήθηκε να σχολιάσει ο νέος δήμαρχος, ο οποίος ξεκαθάρισε πως μοιραία ο Δήμος θα οδηγηθεί στη συνεργασία με ιδιώτη, ως προσωρινή λύση, αφού η Υπηρεσία κατά το 2024 θα είναι εξαιρετικά υποστελεχωμένη και για πρώτη φορά στα χρονικά σε τόσο χαμηλά ποσοστά.

Τα στοιχεία για την ομαλή εκτέλεση εργασιών

Η κ. Πρίντεζη ρωτήθηκε από την εφημερίδα για τα στοιχεία που αποδεικνύουν την τραγική κατάσταση που έχει φθάσει η Υπηρεσία Καθαριότητας σήμερα, όπως αυτά έχουν αναφερθεί και προς τον σημερινό δήμαρχο, Νίκο Λειβαδάρα και τους αντιδημάρχους Οικονομικών και Διοικητικών, Γιάννη Πιταούλη και Νίκο Φωτεινιά, αντίστοιχα, από την προϊσταμένη της Υπηρεσίας Καθαριότητας, Περιβάλλοντος και Αγροτικής Ανάπτυξης, Ολυμπία Τασσοπούλου, περί τα τέλη Σεπτέμβρη (2023).

Αρχικά παρουσίασε τον αριθμό των ατόμων που απαιτούνται να υπάρχουν στην Καθαριότητα, προκειμένου η Υπηρεσία να λειτουργεί ομαλά.

Ειδικότερα, τόνισε πως για τους εξωτερικούς χώρους του νησιού και προκειμένου “να εκτελούνται οι εργασίες στοιχειωδώς”, απαιτείται “η Υπηρεσία Καθαριότητας να έχει 35 μόνιμους υπαλλήλους ΥΕ εξωτερικών χώρων (6ημερη εργασία) ή 41 άτομα μόνιμους (5ημερη εργασία) και σχετικά με τη θερινή περίοδο, δηλαδή από 1η Μαΐου μέχρι 1η Οκτώβρη – αλλά οι αυξημένες ανάγκες έχουν επεκταθεί χρονικά -, χρειαζόμαστε 62 μόνιμους (6ημερη εργασία) ή 74 άτομα (5ημερη εργασία)”.

Η αντιδήμαρχος, υπενθύμισε πως, “η ανακύκλωση έχει δοθεί σε εργολάβο” ενώ επίσης, “για εσωτερικούς χώρους χρειαζόμαστε 9 μόνιμους, που θα πρέπει να δουλεύουν 6ημερο ή 10 άτομα με 5ημερη εργασία”.

Μειώνεται συνεχώς το ανθρώπινο δυναμικό

Ακολούθως, ρωτήθηκε να παραθέσει τα δεδομένα για τα έτη 2020 και 2023, ώστε να καταστεί σαφές πως δυστυχώς, το ανθρώπινο δυναμικό της Υπηρεσίας, σε μόνιμους υπαλλήλους μειώνεται συνεχώς.

“Το 2020 η Υπηρεσία Καθαριότητας είχε 39 άτομα ως μόνιμο προσωπικό, με συμβάσεις ορισμένου χρόνου 19 και 18 μέσω προγράμματος του ΟΑΕΔ. Μιλάμε για 76 άτομα το 2020 συνολικά για το νησί. Επιπλέον, τότε είχαν ανατεθεί για ένα χρονικό διάστημα σε ανάδοχο οι εσωτερικοί χώροι του Αθλητισμού και του Πολιτισμού”, σχολίασε συγκεκριμένα, παρουσιάζοντας τα στοιχεία και για την τρέχουσα χρονιά.

“Το 2023 το μόνιμο προσωπικό ήταν 28 άτομα, 26 εργάτες εξωτερικών χώρων και 2 εσωτερικών. Επιπλέον εργάστηκαν 29 συμβασιούχοι. Μιλάμε για 57 άτομα συνολικά”, πρόσθεσε, εξηγώντας παρακάτω πως η πραγματικότητα για την Υπηρεσία, θέλει άμεσα και “απώλεια” 6 ατόμων λόγω συνταξιοδότησης.

“Δυστυχώς μέσα στο επόμενο διάστημα αναμένονται 6 συνταξιοδοτήσεις εργατών Καθαριότητας. Μειώνεται το προσωπικό και οι μόνιμοι στα 22 άτομα. Οι έξι εργάτες που συνταξιοδοτούνται είναι από εκείνους που εργάζονται στους εξωτερικούς χώρους και άρα, θα μείνουμε με 20 άτομα. Υπενθυμίζω πως δύο καθαρίστριες πήραν μετάταξη σε διοικητικές θέσεις”, συμπλήρωσε.

Χάσαμε την ευκαιρία της προκήρυξης 3Κ”

Η κ. Πρίντεζη επεσήμανε σε καυστικό τόνο πως δυστυχώς ο Δήμος και οι δύο αρμόδιες Υπηρεσίες όσον αφορά την “ευκαιρία” προσλήψεων δεν ενήργησε ως όφειλε και βάσει ρεαλιστικών αναγκών για τα επόμενα χρόνια.

“Η θέση μου είναι ξεκάθαρη. Εμείς παλέψαμε και φέτος με τις δυνάμεις που είχαμε και κάναμε το καλύτερο που μπορούσαμε. Όμως η Υπηρεσία χρειάζεται ουσιαστική ενίσχυση.

Να πω ότι με την προκήρυξη 3Κ, κλήθηκαν οι Δήμοι να αξιολογήσουν τις ανάγκες τους μελλοντικά και να ζητήσουν προσωπικό. Οι περισσότεροι Δήμοι της χώρας ζήτησαν έναν πολύ μεγάλο αριθμό προσωπικού για μόνιμους, το οποίο τους εγκρίθηκε. Ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης ζήτησε μόλις 7 άτομα. Τότε ήταν η ευκαιρία που χάσαμε. Δυστυχώς”, σχολίασε καυστικά, επισημαίνοντας πως ως εκ τούτου, από άποψη προσλήψεων “περιμένουμε μέσω ΑΣΕΠ 7 εργάτες. Θα είναι μόνιμοι. Όμως δεν ξέρουμε πότε θα μας έρθουν. Μπορεί και σε δυο χρόνια”.

Με αφορμή τα παραπάνω η ίδια τόνισε πως, “πάντα έλεγα ότι έπρεπε να κάνουμε δύο προκηρύξεις τον χρόνο με κριτήρια ΑΣΕΠ για 6μηνα. Αν τις κάναμε, θα είχαμε συνέχεια προσωπικό. Μετά από δική μου εισήγηση, είχαν προσληφθεί άτομα στον Δήμο, στο πλαίσιο διαδικασίας με κριτήρια ΑΣΕΠ (2μηνα)”. Συμπλήρωσε σε κριτικό τόνο δε, πως, “τι να το κάνουμε που έχουμε 7 εκατ. ευρώ αποθεματικό και να μην έχουμε εργάτες να δουλέψουν”.

Σχετικά με τη δυσκαμψία των δύο προαναφερθέντων Υπηρεσιών, η ίδια πρόσθεσε τα εξής: “Επίσης, φέτος αν μας είχαν προσλάβει γρηγορότερα τα 7 άτομα από τον ΟΑΕΔ (πρόγραμμα 55 και άνω), πάλι δεν θα είχαμε πρόβλημα. Δυστυχώς, καθυστέρησαν και η Οικονομική και η Διοικητική Υπηρεσία να το αποφασίσουν. Όταν προχώρησαν, σταμάτησαν οι προσλήψεις λόγω εκλογών. Αυτά τα 7 άτομα κάλυπταν εσωτερικούς χώρους και αυτομάτως, ελευθερώνονταν εργάτες για εξωτερικούς χώρους στο νησί. Δεν υπήρξε συνεννόηση και ευελιξία στις Υπηρεσίες. Ο Δήμος πρέπει να προχωρά γρήγορα”.

Αλέξης Αθανασίου: Προσωρινή λύση η ανάθεση σε ιδιώτη

Αναφορικά με τις κινήσεις του για την επόμενη θητεία σχετικά με την “καυτή πατάτα” της Καθαριότητας, ο Αλέξης Αθανασίου υπήρξε σαφής. “Είναι τεράστιο το πρόβλημα. Δεν μπορούμε να αφήσουμε αυτή την Υπηρεσία να “πεθάνει”. Είναι η πιο κρίσιμη Υπηρεσία μας. Εννοείται ότι θα χρειαστούν ταξίδια μου στα συναρμόδια Υπουργεία για να δούμε τι γίνεται με τις επτά προσλήψεις που περιμένουμε μέσω ΑΣΕΠ και δεν έχουν εγκριθεί ακόμη. Προφανώς όμως, θέλουμε κι άλλα άτομα”. Συμπλήρωσε δε, πως, “είναι ιστορικό χαμηλό αυτό που παρατηρείται και γι αυτό, υπάρχει μία συζήτηση και συνεννόηση με τους εργαζόμενους, ώστε να δούμε ποια “κομμάτια” μπορούμε να δώσουμε προσωρινά σε ιδιώτη για να αντιμετωπίσουμε την κατάσταση. Αυτόματα δεν μπορούμε να φτιάξουμε τα πράγματα”.

Ερωτηθείς, ποια κομμάτια θα μπορούσαν να “περάσουν” σε ιδιώτη, τόνισε: “Πιο συγκεκριμένος θα γίνω, αφού πρώτα δούμε τα οικονομικά στοιχεία. Οι κινήσεις μας θα εξαρτηθούν από τον προϋπολογισμό μας”. Επί τάπητος έθεσε και τον μεγάλο “βραχνά” της εισφοράς στον ΦΟΔΣΑ Ν. Αιγαίου για τον ΧΥΤΑ Σύρου. “ Το βασικό θέμα είναι πως τη Δευτέρα που θα πάμε στη γενική συνέλευση του ΦΟΔΣΑ Ν. Αιγαίου, να δούμε σε τι ύψος θα είναι η συμμετοχή του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης για το 2024 και μετά να εξετάσουμε αναλυτικά τα δεδομένα με τον κ. Πιταούλη”.

Συμπλήρωσε δε, πως, “δεν ξέρω αν προσωρινά θα δώσουμε σε ιδιώτη τη φροντίδα πρασίνου, ή μέρος της αποκομιδής, αλλά θα το δούμε. Κάτι πρέπει να γίνει γιατί και οι εργαζόμενοι περιμένουν δράση από εμάς. Δεν μπορεί να βγει διαφορετικά η κατάσταση και κυρίως μετά το Πάσχα, με την αυξημένη επισκεψιμότητα”.

Ολοκληρώνοντας τις δηλώσεις του, ανέφερε πως, “δεν θυμάμαι να έχουμε πέσει κάτω από 40 μόνιμους ποτέ, ή όσα χρόνια ασχολούμαι ενεργά. Είναι κρίσιμο θέμα το ανθρώπινο δυναμικό. Για εμένα το ιδανικό είναι η Υπηρεσία να έχει μόνιμο προσωπικό. Εμείς θα βρούμε έστω και προσωρινά λύση, όμως, το θέμα είναι να μας στελεχώσουν αυτή την Υπηρεσία. Από τη στιγμή που δημοσιονομικά δεν ξοδεύει το κράτος τίποτα, ας επιτρέψουν τις προσλήψεις. Να βγάλουμε χρονιά με 20 έως 25 μόνιμους, δεν γίνεται. Στόχος μας είναι να ενισχυθεί η Υπηρεσία. Μέχρι να πετύχουμε αυτό που θέλουμε, πρέπει να δουλεύει αξιοπρεπώς η Υπηρεσία”.