Τι απαντά ο πρόεδρος του Σωματείου Ιδιοκτητών Ταξί Σύρου, Λευτέρης Βαρθαλίτης για τη δυνατότητα μετατροπής αδειών και στις Κυκλάδες

Θετική ματιά με αστερίσκους για τα 9θεσια ταξί στη Σύρο

Η Περιφέρεια Ν. Αιγαίου θα ενημερώσει με νέα πρόσκληση για τον αριθμό αδιάθετων αδειών ανά νησί

Με θετική ματιά εξετάζουν τη δυνατότητα που έχει “ανοίξει” για μετατροπή της απλής άδειας ταξί σε άδεια για 9θεσια ταξί στη Σύρο, τα μέλη του Σωματείου, ζυγίζοντας όμως παράλληλα τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα αυτής της αλλαγής, σε συνάρτηση πάντα με το νησί και τις ανάγκες του.

Τα παραπάνω ανέφερε ο πρόεδρος του Σωματείου Ιδιοκτητών Ταξί Σύρου, Λευτέρης Βαρθαλίτης. μιλώντας στην “Κοινή Γνώμη”, με αφορμή τη νέα πρόσκληση – ενημέρωση που απευθύνει η Περιφέρεια Ν. Αιγαίου στους ίδιους, κατόπιν σχετικής σύσκεψης που έκανε ο περιφερειάρχης, Γιώργος Χατζημάρκος προχθές, στη Ρόδο.

Ο κ. Βαρθαλίτης τόνισε πως η απόκτηση 9θεσιων ταξί, δηλαδή βαν είναι μέσα στο πλαίσιο των αναγκών των νησιών, ωστόσο, με μία πρώτη ματιά, σίγουρα η συγκεκριμένη συνθήκη εξυπηρετεί καλύτερα τα πιο τουριστικά μέρη ή και τη Σύρο, υπό την προϋπόθεση όμως πως θα επεκτείνει την τουριστική σεζόν της.

Εξήγησε δε, πως οι ιδιοκτήτες ταξί στο νησί δεν είναι αντίθετοι, αλλά εξετάζουν όλες τις πλευρές. Υπενθυμίζεται πως πέρυσι ένας εξ αυτών προμηθεύτηκε το πρώτο βαν (9θεσιο ταξί) στο νησί.

Αρχές Δεκεμβρίου οι αδιάθετες άδειες ανά νησί

Από την πλευρά της Περιφέρειας εκδόθηκε ανακοίνωση για τη μετατροπή των απλών αδειών, σε συνέχεια συζήτησης που έκανε ο περιφερειάρχης, ο οποίος επεσήμανε μάλιστα πως άμεσα θα γνωστοποιηθεί ανά νησί, ο αριθμός των αδιάθετων αδειών.

Ακολουθεί η ανακοίνωση από την Περιφέρεια προς ενημέρωση όλων των ιδιοκτητών ταξί στα νησιά: “Συνεργασία με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Ταξί, Θεοδόση Καστανίδη και τα μέλη του ΔΣ του Συνδέσμου είχε ο περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου, Γιώργος Χατζημάρκος. Κατά τη διάρκεια της συνάντησης, με τη συμμετοχή και του χωρικού αντιπεριφερειάρχη Δωδεκανήσου, Χρήστου Ευστρατίου, ο περιφερειάρχης ανακοίνωσε ότι την πρώτη εβδομάδα του Δεκεμβρίου, πρόκειται να βγει “στον αέρα”, η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την αντικατάσταση ΕΔΧ ΤΑΞΙ αυτοκινήτων, με έδρα εντός της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, με επιβατηγά οχήματα 6 έως 9 θέσεων, σύμφωνα με το άρθρο 68 του Ν. 4850/2021 και την Υ.Α. 62818/02-03-2022, δεδομένου ότι δεν έχει καλυφθεί μέχρι σήμερα ο εκ του νόμου προβλεπόμενος ανά νησί, σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα, αριθμός αδειών. Υπογραμμίζεται ότι η πρόσκληση αφορά αποκλειστικά την μετατροπή των υφισταμένων αδειών ταξί και όχι την έκδοση νέων. Πρόκειται για την εφαρμογή στην πράξη του άρθρου 68 του Ν. 4850/2021 και της Υπουργικής Απόφασης 62818/02-03-2022, για την πιλοτική εφαρμογή εισαγωγής των πολυθέσιων ταξί που ξεκίνησε το καλοκαίρι του 2022 στην Ελλάδα από το Νότιο Αιγαίο, ως αποτέλεσμα της στενής συνεργασίας της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Η εισαγωγή των πολυθέσιων ταξί, ήταν ένα χρόνιο αίτημα του αίτημα του κλάδου, που έγινε πραγματικότητα, τον Μάρτιο του 2022, όταν ο περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου, Γιώργος Χατζημάρκος υπέγραψε την πρώτη πρόσκληση μετατροπής των ταξί με έδρα το Νότιο Αιγαίο σε 6θέσια και 9θέσια. Σημειώνεται ότι στην έκδοση της νέας πρόσκλησης ενδιαφέροντος, θα αναφέρεται ο ακριβής αριθμός αδιάθετων αδειών ανά νησί”.

Στη Σύρο προς το παρόν είμαστε στη δίμηνη σεζόν”

Με φόντο τα παραπάνω, ο κ. Βαρθαλίτης ρωτήθηκε για την οπτική του Σωματείου αναφορικά με αυτή τη δυνατότητα και στη Σύρο. “Αυτό έχει προχωρήσει σε πολλά νησιά, όπως είναι η Ρόδος και η Σαντορίνη, αλλά και σε μικρότερο βαθμό και στη Μύκονο. Η Σύρος έχει κάνει την αρχή της με ένα 9θεσιο ταξί. Από εκεί και πέρα, έχουν φέρει κάποιοι συνάδελφοι και υβριδικά ταξί. Ήδη έχει έρθει το ένα. Και θα ακολουθήσουν άλλα έξι. Εκεί εστιάζουμε για την εξοικονόμηση καυσίμων”, ανέφερε αρχικά, εκφράζοντας τη θέση του για την απόκτηση 9θεσιων ταξί στη Σύρο.

“Η άποψή μου για τα 9θεσια ταξί είναι συγκεκριμένη βάσει της κατάστασης στο νησί. Είναι σημαντικό να δίνεται η δυνατότητα, αλλά αυτά μπορούν να δουλέψουν περισσότερο το καλοκαίρι”, υποστήριξε, εξηγώντας πως, ακριβώς γι αυτό το λόγο, “είναι αναγκαιότητα να προχωρήσουμε στην επέκταση της τουριστικής σεζόν. Εκεί θα υπάρχει μεγαλύτερη ανάγκη για αυξημένο μεταφορικό έργο. Δυστυχώς, στη Σύρο είμαστε προς το παρόν στη δίμηνη καλή σεζόν”.

Πρόβλημα με κούρσες σε μικρούς δρόμους

Ερωτηθείς αν από την πρώτη εμπειρία συναδέλφου του με 9θεσιο ταξί, υπάρχουν πρακτικά δυσκολίες, υπήρξε σαφής. “Ένα θέμα που μας απασχολεί σχετικά με τα ταξί που θα είναι βαν συνδέεται με τους δρόμους. Θα υπάρξει δυσκολία κυρίως για τις χειμωνιάτικες κούρσες και συγκεκριμένα γι αυτές που θα πρέπει να γίνονται σε μικρούς δρόμους και μέσα σε στενά.

Αυτά τα οχήματα σε περιοχές όπως η Μεταμόρφωση, η οδός Απόλλωνος που οδηγεί στον Άγιο Νικόλαο, στο Βροντάδο στις Πλάκες, θα συναντούν προβλήματα. Και μιλάμε για καθημερινές κούρσες που ένα 9θεσιο βαν τις χάνει”, ανέφερε χαρακτηριστικά.

Απαραίτητα το καλοκαίρι

Ωστόσο, ο ίδιος εξήγησε πως, η τουριστική ανάπτυξη της Σύρου, σίγουρα θα βοηθήσει στο να ενισχυθεί η θετική οπτική για την απόκτηση βαν. “Βέβαια υπάρχει και μία άλλη οπτική. Η Σύρος έχει ένα καλό δίμηνο σεζόν και δείχνει ότι θα μπορούσε σταδιακά να κερδίσει και κάτι ακόμη. Αν η κίνηση και η επισκεψιμότητα ανεβαίνει συνεχώς, η ζήτηση για μεταφορά με ταξί θα είναι υψηλή”, σχολίασε, ενώ τόνισε παρακάτω πως, “αυτό σημαίνει πως θα μπορούμε να εξυπηρετούμε μεγαλύτερο αριθμό κόσμου με 9θεσιο ταξί και φυσικά να περιοριστούν τα παράπονα για τις καθυστερήσεις στις κούρσες. Όταν υπάρχει ταξί – βαν τότε κερδίζουμε κούρσες. Είναι κάτι που μας ευνοεί”.

Αυξημένο κόστος για αγορά

Στη συνέχεια ρωτήθηκε αν τους προβληματίζει το κόστος απόκτησης ή αγοράς ενός βαν. “Αρχικά είχαν πει μόνο για νέα βαν. Μετά δόθηκε η δυνατότητα και για μεταχειρισμένα 5ετιας. Αλλά ναι, εννοείται πως είναι και το κόστος ένα θέμα που βλέπουμε. Μιλάμε για ένα ποσό περίπου στα 40.000 ευρώ και ανεβαίνουμε”, διευκρίνισε, επισημαίνοντας όμως πως, ουσιαστικά “και για τα υβριδικά το κόστος είναι μεγάλο”.

Εξετάζουμε τα θετικά και τα αρνητικά”

Επιπλέον, ο κ. Βαρθαλίτης μίλησε για το γεγονός πως υποχρεωτικά μετά την αλλαγή της άδειας για 9θεσιο ταξί, ο ιδιοκτήτης πρέπει να διατηρήσει αυτή, για πέντε χρόνια.

“Είμαστε υποχρεωμένοι τα πέντε πρώτα χρόνια να μην μπορούμε να αλλάξουμε την άδειά μας, αν τελικά δοκιμάσουμε και δούμε ότι δεν πετυχαίνει. Είμαστε υποχρεωμένοι να το κρατήσουμε για πέντε χρόνια. Μετά από αυτό το διάστημα θα μπορούμε να το γυρίσουμε σε επιβατικό απλό. Άρα, ναι μας προβληματίζει σίγουρα αυτή η κατάσταση”, σχολίασε, σημειώνοντας πως, παρ’ όλους τους προβληματισμούς “το ερευνούμε το θέμα θα έλεγα”.

“Παρατηρούμε πως πάει το πρώτο βαν στο νησί και ζυγίζουμε τα υπέρ και τα κατά. Δεν είμαστε αρνητικοί γιατί είναι σημαντικό να μη φεύγει η δουλειά από εμάς. Βέβαια, εξετάζουμε όλες τις δυνατότητες”, επανέλαβε, κλείνοντας το θέμα.