«Vernalagnia» του Γιάννη Δανέλη στην Καμάρα της Άνω Σύρου – Έκθεση με έμπνευση από την «Ανοιξη» του Μποτιτσέλι

«Ζωγράφισα την Άνοιξη για να μην τη χάσω»

Για τον εικαστικό Γιάννη Δανέλη, μία έκθεση στο τέλος του καλοκαιριού στην Άνω Σύρο αποτελεί τα τελευταία χρόνια -σχεδόν ψυχαναγκαστικά, όπως ο ίδιος σχολιάζει- τον μεγαλύτερο σκοπό στα καλλιτεχνικά του δρώμενα.

«Η επαφή με το κοινό, ντόπιους και τουρίστες με ανανεώνει και με εμπνέει να συνεχίσω να δουλεύω κλεισμένος στον εαυτό μου το δύσκολο -καλλιτεχνικά- χειμώνα στο νησί», δηλώνει ο ζωγράφος στην «Κοινή Γνώμη».

Μετά από μια σειρά εκθέσεων στο πρώην Μουσείο Παραδοσιακών Επαγγελμάτων στην Πιάτσα, ήρθε η σειρά της Αίθουσας «Καμάρα» να φιλοξενήσει δημιουργίες του.

«Έχω εκθέσει σχεδόν σε κάθε αίθουσα που προσφέρει ο Δήμος. Νομίζω μου λείπουν δύο ακόμη για να μπορώ να λέω ότι έχω ζήσει την Άνω Σύρο σε όλη της τη δόξα και το μεγαλείο. Κάθε χώρος είναι μαγικός. Ενώ είναι τόσο κοντά και οι αίθουσες μοιάζουν, πχ αρχιτεκτονικά εξωτερικά σε τετραγωνικά κτλ εντούτοις, κάθε χώρος μοναδικός.  Φέτος έχω την χαρά να είμαι ο οικοδεσπότης της Άνω Σύρου , αυτός που θα προϋπαντήσει τους φιλοξενούμενους, αυτός που μέσα σε όλα τ’ άλλα θα  δώσει πληροφορίες για το εσωτερικό του οικισμού», εξηγεί ο Γιάννης Δανέλης.

Η έκθεσή του με τίτλο «Vernalagnia» λειτουργεί καθημερινά εκτός Δευτέρας: 19.00-22.00 και θα διαρκέσει έως τις 31 Αυγούστου. Μεταξύ εκείνων που την έχουν επισκεφτεί μέχρι στιγμής ήταν και ο Έφορος της Συλλογής Έργων Τέχνης της Βουλής των Ελλήνων, Θοδωρής Κουτσογιάννης, με αφορμή την επετειακή έκθεση «Από τις φλόγες του αγώνα, Αθήνα – Ερμούπολη η αναγέννηση της Ελλάδας», στην Πινακοθήκη Κυκλάδων.

Η ερωτική διάθεση κατά την περίοδο της άνοιξης

Μία από τις μεγαλύτερες εμπνεύσεις του Γιάννη Δανέλη αποτελούν οι μαθητές του. Στο πλαίσιο των μαθημάτων «Ιστορία της τέχνης» που παραδίδει στη Βαρδάκειο Σχολή Ερμούπολης, ο εικαστικός υπεισέρχεται και σε φιλοσοφικά θέματα που αφορούν στην τέχνη. Μέσα από τις διαλέξεις και τις ερωτήσεις των μαθητών προκύπτουν θέματα έντονων συζητήσεων. Ένα από αυτά τα θέματα ήταν και η «Ανοιξη» του Μποτιτσέλι. Γιατί διάλεξε αυτό το θέμα; Ποια βιβλία είχε διαβάσει για να το συνθέσει; κ.τ.λ.. Μέσα από εκείνη την συζήτηση αναδύθηκε ο όρος «vernalagnia» λέξη με ελληνική ρίζα, που σε ένα γενικότερο πλαίσιο σημαίνει η ερωτική διάθεση που έχει το άτομο κατά την περίοδο της άνοιξης.

«Μέσα από αυτή τη δουλειά ψάχνω τη διάθεση της φύσης να εμπνεύσει το άτομο να ερωτευθεί. Νομίζω ότι τελικά, ως όντα μιμητικά μάθαμε από τη φύση, όπως  τα λουλούδια, τις μέλισσες, τα άλογα να ερωτευόμαστε όχι μόνο αναπαραγωγικά άλλα για να δοξάσουμε τη χαρά της ζωής, για την ευδαιμονία», σημειώνει ο ζωγράφος.

Οι επισκέπτες της έκθεσης θα θαυμάσουν μια σειρά από 10 έργα περίπου σε μεγάλες διαστάσεις. Σπάτουλα και λάδια έχουν χαράξει και έχουν τρέξει πάνω σε ξύλινες επιφάνειες. Τα παστέλ χρώματα του μπλέ-γκρι και το τουρκουάζ έχουν φέτος την τιμητική τους. Όλες οι συνθέσεις κρύβουν κάποια σύμβολα. Το κοινό καλείται να τα ανακαλύψει ή να θέσει τα ερωτήματά του στον δημιουργό.

Τα δύο τελευταία χρόνια λόγω των συνθηκών, δεν μπορέσαμε να απολαύσουμε την Άνοιξη στο έπακρο, όπως συνέβαινε πάντα. Πώς βιώνει ο Γιάννης Δανέλης τόσο σε προσωπικό όσο και σε καλλιτεχνικό επίπεδο αυτή την εποχή του χρόνου;

«Νομίζω πως την άνοιξη που θα έχανα τη ζωγράφισα για να μη τη χάσω. Έτσι λέω πως είναι μια κερδισμένη άνοιξη την οποία με πολύ μεγάλο πόνο την απόλαυσα ως το τέλος. Όσον αφορά στην πανδημία, είναι πολύ δύσκολο αυτό που ζούμε. Καλλιτεχνικά και προσωπικά μου αρέσει η απομόνωση –δεν το συστήνω- όμως η εποχή με έφερε πολύ κοντά στα προσωπικά μου όρια τα οποία δεν γνώριζα. Τα μεγάλωσα ακόμη περισσότερο για να μπορώ να έχω», καταλήγει ο εικαστικός.