Μπούκωσα - Λευτεριά τώρα

Εικόνα Άννα - Τερέζα Δαλμυρά

Τι ήθελα τον ελάχιστο ελεύθερο χρόνο που μου απομένει να κάνω έναν περίπατο στην πόλη; Άκουσα για ένα πανό με ένα “σύνθημα απαράδεκτο”, ρώτησα να μάθω που είχε αναρτηθεί, περπάτησα μέχρι το συγκεκριμένο σημείο, σήκωσα το κεφάλι προς τον ουρανό και διάβασα ακριβώς: “25 χρόνια προφυλακιστέος. 35 ημέρες απεργία πείνας. Άμεση απελευθέρωση του αναρχικού Κ. Σακκά”.

Το μαύρο πανό με τα λευκά γράμματα, είχε τοποθετηθεί στην οροφή του επιβατικού σταθμού για λίγες ώρες. Δεν είναι το πρώτο πανό, ούτε το τελευταίο που δέσποζε σε... δημόσια θέα.

Απομακρύνθηκα από το χώρο και φτάνοντας στην καφετέρια που είχα μία συνάντηση, είχα την “τιμή” μαζί με τον καφέ μου να “απολαύσω” κι έναν έντονο διαπληκτισμό που “αναδυόταν” από μία παρέα ώριμων - ηλικιακά - ανθρώπων. Ποτέ δεν πίστευα ότι αυτό το γεγονός θα ήταν αιτία τέτοιας συζήτησης.

“Δε με ενοχλεί το περιεχόμενο του μηνύματος, αλλά το σημείο που αναρτήθηκε”, τόνισε μία γυναίκα φανερά εκνευρισμένη από το διπλανό τραπέζι, για να πάρει την απάντηση από έναν κύριο, “Δεν κοιτάζεις τα χάλια που έχει η κοινωνία μας και ασχολείσαι με ένα πανό”.

Με σπινθηροβόλο βλέμμα, τότε, η κυρία αντέταξε, “Συγχαρητήρια λοιπόν για τον τρόπο που υποδεχόμαστε τους τουρίστες του νησιού. Πηγαίνουν όλα κατά διαόλου, να τους δώσουμε μία κλοτσιά να τα αποτελειώσουμε. Τι θα λένε; Αποβιβάστηκα στη Σύρο και το πρώτο πράγμα που είδα ήταν ένα πανό για έναν τύπο αναρχικό που ποιος ξέρει τι θα έχει κάνει;” και... τι ήθελε να προσθέσει πως, “δεν με νοιάζει ποιες είναι οι πράξεις του, αλλά θέλω να φύγει το πανό. Ας τοποθετηθεί στο κιόσκι που παίρνουν πληροφορίες”, το βροντερό γέλιο του συνδαιτυμόνα της ήχησε μεγαφωνικά και κάλυψε ακόμη και το θόρυβο από τα οχήματα.

Ομολογώ πως εδώ στο νησί, από τη στιγμή της επιστροφής μου και μετά, έχω βιώσει τον ορισμό του παράλογου. Ακούγοντας προσεκτικά το συγκεκριμένο διάλογο, άρχισα να αντιλαμβάνομαι ότι προσωπικά μπορεί να διαφωνώ με τον τρόπο διαμαρτυρίας και το πανό - για το οποίο παρεπιπτόντως εκφράζω την πεποίθηση πως ελάχιστοι ασχολήθηκαν με την ύπαρξή του -, αλλά ενοχλούμαι από τη συνύπαρξή μου με “μουδιασμένους” ανθρώπους. Και είναι θεμιτό να θέλει να εκφράσει κάποιος τον προβληματισμό ή τη διαφωνία του, ή ακόμη να καταφερθεί άσχημα για μία ενέργεια με την ουσία της οποίας διαφωνεί... Αλλά εδώ είναι που πρέπει να εστιάσει κανείς! Από την εν λόγω κυρία, όχι μόνο δε στηλιτεύθηκε η ουσία, αλλά αντιμετωπίστηκε επιδερμικά η πράξη κάποιων φοιτητών που όπως εξήγησε, “διώχνουν” τους τουρίστες.

Εύλογα λοιπόν, αντιλαμβάνεται κάποιος, πως αν σε αυτή τη στήλη καταπιάστηκα με αυτό το ζήτημα, είναι επειδή με τρομάζει το επιδερμικό της εξέτασης του θέματος, η χαοτική σκέψη περί τρόπου υποδοχής των τουριστών – λέμε τώρα – και φυσικά το ανώδυνο αλλά συνάμα επικίνδυνο του σχολιασμού. Και με τρομάζει γιατί με ανάλογο “μουδιασμένο” τρόπο ξεστομίζουμε – όλοι, μηδενός εξαιρουμένου – τις αμπελοφιλοσοφίες μας περί ζωής, ανθρώπινων δικαιωμάτων, κοινωνικών αλλαγών και δικαίου.

Δε χωρούν σε μία στήλη τα επιχειρήματα που θα μπορούσε να απαριθμήσει και να παραθέσει κανείς ως απαντήσεις προς την κυρία. Άλλωστε κλεφτές ματιές στον τόπο, αποτελούν αδιάψευστα τεκμήρια για το αν επιθυμούμε ή όχι τουρισμό, αν αγωνιούμε για το κλείσιμο των δομών και αν νοιαζόμαστε για το αν θα έχουν τα παιδιά μας βιβλία για να μάθουν να σκέφτονται και να ξεχωρίζουν τα όρια του δημοκρατικού και υγιούς διαλόγου από το λεκτικό τραμπουκισμό.

Ολοκληρώνοντας το θέμα και προς αποφυγή παρεξηγήσεων καθώς σε μερικούς στο νησί είναι προσφιλές το “άθλημα” να τοποθετούν ταμπέλες – ίσως μόνο γι αυτό να είναι ικανοί - να δηλώσω πως, διαφωνώ κάθετα με τα ιδεώδη του αναρχισμού, θεωρώ ότι η τοποθέτηση του πανό ήταν άστοχη ενέργεια, αλλά όπως είχε πει ο Βολταίρος “μπορεί να διαφωνώ με αυτό που λες, αλλά θα υπερασπιστώ μέχρι θανάτου το δικαίωμά σου να το λες”.

Και επειδή μπούκωσα από όσα άκουσα, για την ιστορία, τους αδιάβαστους και τα ανθρώπινα δικαιώματα: Ο Κώστας Σακκάς, πολιτικός κρατούμενος βρίσκεται στην 37η ημέρα απεργίας πείνας, διεκδικώντας την αποφυλάκισή του, καθώς έχει συμπληρώσει το νόμιμο όριο προφυλάκισης, χωρίς να έχουν εκδικαστεί οι υποθέσεις που τον αφορούν. Ο ίδιος κατηγορείται για συμμετοχή στην οργάνωση “Συνομωσία των Πυρήνων της Φωτιάς”, κατηγορία την οποία αρνείται, υπερασπιζόμενος ωστόσο την αναρχική ιδιότητά του. Λόγω απεργίας πείνας, η κατάσταση της υγείας του είναι κρίσιμη.

Δεν έχει σημασία να σχολιάσουμε κάτι περισσότερο, αλλά επειδή με τα ανωτέρω μπούκωσα, εύχομαι απλά,

Λευτεριά τώρα... στα μουδιασμένα μυαλά!

ΥΓ. Ο Κ. Σακκάς είναι ήδη 30 μήνες προφυλακιστέος και όχι 25 χρόνια που αναφέρεται στο πανό.

Διαβάστε ακόμα