Ο Πολυσύνθετος ρόλος των Σχολικών Συμβούλων

Της Δρ Ευτυχίας Νικολακοπούλου, Σχολικής Συμβούλου Γαλλικών Νοτίου Αιγαίου
  • Σάββατο, 4 Ιουνίου, 2016 - 18:54

Ο Σχολικός Σύμβουλος στην Ελλάδα σήμερα, είναι ο  ρόλος «κλειδί» για τη βελτίωση και την ενίσχυση της Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης. 

Ως δίαυλος της εκπαιδευτικής πολιτικής ενημερώνει, καθοδηγεί και  συντονίζει τους εκπαιδευτικούς πάνω σε ζητήματα εκπαιδευτικής πολιτικής, όπως τον εμπλουτισμό των σχολικών προγραμμάτων, την εισαγωγή βιωματικών δράσεων & σχεδίων εργασίας, την υποστήριξη νέων δράσεων την  αντιμετώπιση της σχολικής βίας και του εκφοβισμού κ.ά. Ενημερώνεται για τις εξελίξεις τις επιστήμης του, παράγει ο ίδιος επιστημονικό έργο μέσω ερευνών αλλά και συγγραφής άρθρων και βιβλίων. Μεταφέρει τη νέα γνώση στους συναδέλφους εκπαιδευτικούς εφόσον συμμετέχει στα συμβούλια λήψεων αποφάσεων. Εποπτεύει τους υπεύθυνους Σχολικών Δραστηριοτήτων, του Παρατηρητηρίου της Σχολικής Βίας, ΚΕΣΥΠ, ΣΣΝ, ΕΔΕΑΥ ώστε να γίνονται συντονισμένες ενέργειες παρέμβασης στις σχολικές μονάδες, και όχι μεμονωμένες και αποσπασματικές. 

Ακοπίαστα, παρουσιάζει ο ίδιος «καινοτόμα διδακτικά μοντέλα» μέσα στη σχολική τάξη, λαμβάνοντας ως δεδομένο ότι τα κατέχει, λόγω των επιστημονικών και παιδαγωγικών του προσόντων. Καταρτίζει εξειδικευμένα και διαφοροποιημένα  Εκπαιδευτικά Προγράμματα για τις τάξεις στις οποίες φοιτούν μαθητές με γνωστικές ελλείψεις ή προβλήματα κοινωνικοποίησης, με τη συνεργασία του Σχολικού Συμβούλου Ειδικής Αγωγής, του  Εκπαιδευτικού της τάξης και των ΕΔΕΑΥ (όπου υπάρχουν) τα οποία υλοποιούνται  μετά την έγκριση του Σχολικού Συμβούλου. 

-Στο πλαίσιο των ιδιαιτεροτήτων των σχολικών μονάδων και της αυτονομίας των Περιφερειακών Διευθύνσεων Εκπαίδευσης συμμετέχει στην διαμόρφωση διαφοροποιημένων Αναλυτικών και Ωρολογίων Προγραμμάτων Σπουδών. Ταυτόχρονα, μέσα από τα εν λόγω Προγράμματα  προωθείται η εκπαιδευτική πολιτική (ανοιχτά Curriculum).

Μια από τις πολλές δράσεις του είναι να συντονίζει, σε συνεργασία με το Σύλλογο Διδασκόντων και με βάση τόσο τον Περιφερειακό Προγραμματισμό όσο και τον επιμέρους Προγραμματισμό του Σχολείου, τις σχέσεις του σχολείου με την τοπική κοινωνία και τους κοινωνικούς φορείς, όπως και τη συντονισμένη συμμετοχή των σχολείων σε ευρύτερες Περιφερειακές δράσεις, υποστηρίζοντας την πολιτική του ανοιχτού σχολείου στην κοινωνία.

Αναπόσπαστα, φροντίζει, αναφορικά με τον ευρύτερο Περιφερειακό και τον επιμέρους Σχολικό Προγραμματισμό και σε συνεργασία με το Σύλλογο Διδασκόντων, για τη διενέργεια κοινών δράσεων με το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων, προωθώντας την εναρμόνιση των σχέσεων Γονέων-Σχολείου.

Μετά από ανίχνευση  των επιμορφωτικών αναγκών, σχεδιάζει  και υλοποιεί επιμορφωτικές δράσεις. Στη συνέχεια, με αποτίμηση των αποτελεσμάτων των επιμορφωτικών δράσεων, σχεδιάζει διαρκώς  τα επόμενα επιμορφωτικά βήματα με στόχο την αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης.-

Ένας από τους σημαντικότερους ρόλους του είναι να συμμετέχει στον  Προγραμματισμό,  την Αποτίμηση και την Ανατροφοδότηση  του Εκπαιδευτικού Έργου με στόχο την βελτίωσή του. 

Η συμβολή του στην επίλυση προβλημάτων των Σχολικών Μονάδων, στον τομέα της ευθύνης του είναι ουσιαστική και απαραίτητη για την αποφυγή των συγκρούσεων στον εργασιακό χώρο. Επομένως και άτυπα είναι ο κύριος συνεργάτης και ενδιάμεσος μεταξύ των διευθυντών των Σχολείων και των εκπαιδευτικών.

Μια ακόμη δράση του είναι να  ενισχύει και να καθοδηγεί τους εκπαιδευτικούς των σχολείων παιδαγωγικής του  ευθύνης σε συνεργασία και με άλλους Σχολικούς Συμβούλους, ώστε να εκπονούνται διασχολικά Σχέδια Εργασίας, Βιωματικές Δράσεις και Ερευνητικές Εργασίες αναφορικά με την Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή, την Ετερότητα - Διαφορετικότητα, τη Διαπολιτισμική Επικοινωνία, την Τοπική Ιστορία κ.ο.κ.

Επιπλέον συντονίζει τους Υπεύθυνους Σχολικών Δραστηριοτήτων, Παρατηρητηρίου Σχολικής Βίας, ΚΕΣΥΠ, ΣΣΝ, ΕΔΕΑΥ, κ.ο.κ. ώστε να γίνονται ολοκληρωμένες και όχι αποσπασματικές παρεμβάσεις, τα αποτελέσματα των οποίων αξιολογεί και αξιοποιεί.

 

Συμπερασματικά ο Σχολικός Σύμβουλος έχει πολλαπλά καθήκοντα και είναι ο κύριος συντελεστής της σωστής λειτουργίας για τον  συντονισμό του Εκπαιδευτικού Συστήματος και για τον  εκσυγχρονισμό των εκπαιδευτικών δομών. Γι αυτό θα πρέπει όχι μόνον να διατηρηθεί ο θεσμός του ΣΣ αλλά να αξιοποιηθούν οι εμπειρίες του έτσι ώστε:

1. Να συμμετέχει στον Εθνικό Διάλογο για την Παιδεία

2. Να συμμετέχει στα Συμβούλια (ΠΥΣΠΕ, ΑΠΥΣΠΕ, κλπ)

3 Να συνεπικουρείται στο έργο του από ένα αρμόδιο εκπαιδευτικό από κάθε σχολική μονάδα.

4. Να μείνει ανεξάρτητος και αυτόνομος

5.Το επίδομα θέσης του να είναι αρκετά ψηλό ούτως ώστε από αυτό να καλύπτει με δική του ευθύνη τις μετακινήσεις που θα κρίνει ο ίδιος για την ειδικότητά του.

6. Με βάση την ανατροφοδότηση που λαμβάνει να προτείνει νέες εκπαιδευτικές κατευθύνσεις, είτε προς τις αρμόδιες Επιτροπές Παιδείας του ΥΠΠΕΘ είτε με τη συμμετοχή του στις Περιφερειακές Επιτροπές Συνεχούς Διαλόγου για την Παιδεία, την ίδρυση των οποίων προτείνουμε.

7. Να έχει δικαίωμα μετάθεσης

8. Να έχει Γραμματειακή Υποστήριξη και στην Αθήνα και στις Περιφέρειες

9. Να παίρνει επίδομα όταν υπηρετεί εκτός Αθηνών

10.Να προβλέπεται ένα πάγιο ποσόν για τις μετακινήσεις του κάθε Συμβούλου και να υπάρχει ίσα κατανομή στα ποσά των μετακινήσεων. Με τις προτάσεις μου αυτές θα ήθελα να εκφράσω την προσδοκία αγαπητών φίλων και συνεργατών σχολικών συμβούλων για την αναγνώριση στο αξιόλογο και επίπονο και αξιέπαινο έργο τους.