Η Παιδική – Νεανική Χορωδία της Ορχήστρας των Κυκλάδων «ύμνησε» τον Άγιο Νικόλαο

Η Ιερά Μητρόπολη τίμησε ιατρούς της Σύρου

Για την πολυετή προσφορά τους στην κοινωνία της Σύρου και των Κυκλάδων τιμήθηκαν με το μετάλλιο της Ιεράς Μητρόπολης Σύρου ιατροί, που κατά το παρελθόν υπηρέτησαν στο Γενικό Νοσοκομείο Βαρδάκειο και Πρώιο.

Η απονομή πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της καθιερωμένης μουσικής – πνευματικής εκδήλωσης στον κατάμεστο από πιστούς και φιλόμουσους Καθεδρικό Ναό του Αγίου Νικολάου, με την οποία ολοκληρώθηκε ο πάνδημος εορτασμός του Πολιούχου της Σύρου και προστάτη των ναυτικών.

Στην εκδήλωση συμμετείχαν η Παιδική – Νεανική Χορωδία της Ορχήστρας των Κυκλάδων, η Μικτή Χορωδία του Μουσικού Ομίλου Σύρου, η Ανδρική Χορωδία του Αγίου Νικολάου καθώς και παιδιά των Κατηχητικών Σχολείων της Ενορίας.

Άμεση επίδραση του λόγου επί του πνεύματος

Στην αξία της μουσικής και τη συμβολή της στην ηθική εξύψωση του ανθρώπου αναφέρθηκε στην προσλαλιά του ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Σύρου κ. Δωρόθεο Β’. Όπως σημείωσε, οι σκέψεις και τα αισθήματα που κλείνουν μέσα τους οι συνθέσεις των μεγάλων μουσουργών μπορούν να αποσπάσουν τον άνθρωπο από την απομόνωση του προσωπικού κόσμου του και να διακόψουν την κούραση και την αποξένωσή του από τον παλμό της ζωής. Έκρινε δε, πως κάθε μορφή τέχνης δύναται να ζωντανέψει τις ικανότητές μας και να αποδείξει πως οι δυνάμεις του ανθρώπου είναι ανεξάντλητες. Ειδικότερα, υπογράμμισε πως η μουσική ξυπνάει τη φαντασία μας, πλαταίνει τους ορίζοντές μας, τονώνει τα αισθήματά μας και μας βοηθά να αντιμετωπίσουμε τη ζωή.

Εξήγησε μάλιστα πως, η θέση και η σημασία που οι αρχαίοι πρόγονοί μας έδιναν στη μουσική κατέστησαν την τέχνη αυτή κυριολεκτικά εθνική. «Η ελληνική μουσική στα κλασικά τουλάχιστον χρόνια ουδέποτε χρησίμευσε σαν αυτοσκοπός, αλλά είχε αξία και σημασία μόνο εφόσον επιβεβαίωνε την παιδευτική της δύναμη και τη συμβολή της στην άμεση επίδραση του λόγου επί του πνεύματος» ανέφερε χαρακτηριστικά ο Σεβασμιώτατος, παραθέτοντας το απόφθεγμα του Πλάτωνα «Μουσική έστι τρόπων μίμημα βελτιόνων ή χειρόνων ανθρώπων ανθρώπων». Σημείωσε μάλιστα πως σήμερα πέρα από τη μουσική που εξαγριώνει και καταστρέφει τα ήθη, υπάρχει κι εκείνη που ευτυχώς εξημερώνει και ανυψώνει στα θεία και ουράνια ύψη τον άνθρωπο. Όσοι καλλιεργούν το δεύτερο είδος, αφιερώνουν στη μουσική ένα μεγάλο μέρος της ζωής τους και των σημαντικών καθημερινών μεριμνών τους.

Ύψιστη καλλιτεχνική δημιουργία

Επισημαίνοντας πως η μουσική αποτελεί την ύψιστη καλλιτεχνική δημιουργία του ανθρώπου, ένα καθαρά πνευματικό δημιούργημα, μια μορφή τέχνης που υποτάσσει την ύλη στο πνεύμα και την υποχρεώνει να εξαϋλωθεί και να μετατραπεί σε αρμονικό ήχο που ταυτίζεται με την αρμονία της δημιουργίας, ο κ. Δωρόθεος αναφέρθηκε στην παρουσία της μουσικής στην αρχαιότητα, τη μυθολογία αλλά και τη θρησκεία.

Όπως εξήγησε «ήδη από τους αρχαίους χρόνους οι Πυθαγόρειοι διαπίστωσαν ότι οι αριθμοί που διέπουν την αρμονία ενός διατεταγμένου υλικού κόσμου παίζουν τον ίδιο ρόλο και στην τέχνη της μουσικής. Στην Οδύσσεια αναφέρεται ότι το αίμα σταματά να τρέχει από τις πληγές του Οδυσσέα χάρη στο τραγούδι του Αυτόλυκου. Στην Παλαιά Διαθήκη αναφέρεται ότι η παραφροσύνη του βασιλιά Σαούλ θεραπεύτηκε σε μια μέρα μόνο χάρη στη δύναμη της άρπας του Δαυίδ. Η μουσική πάντοτε και πανταχού θεωρήθηκε ως η ζωηρότερη έκφραση του θρησκευτικού αισθήματος κι επομένως ως ευάρεστη και ευπρόσδεκτη προσφορά προς το Θεό. Το παράδειγμα δόθηκε από τον θεμελιωτή της πίστεώς μας κατά τη διάρκεια του Μυστικού Δείπνου, ο οποίος επισφραγίστηκε με ιερά υμνωδία». Πρόσθεσε δε, πως ο ιερός Χρυσόστομος θέλοντας να παραστήσει ότι η βάση για την υμνωδία της εκκλησίας της Καινής Διαθήκης υπήρξε ο Χριστός έγραψε «ο Σωτήρ ύμνησε όπως και εμείς υμνώμεν ομοίως», ενώ οι Απόστολοι στηριζόμενοι στο παράδειγμα του Κυρίου, κατέχουν στην ιστορία της χριστιανικής υμνωδίας την πρώτη θέση ως μουσουργοί και υμνολόγοι.

Καταλήγοντας, τόνισε πως η βυζαντινή μουσική αποτελεί τη μουσική της ψυχής. «Αν κάποιος δεν αντιλαμβάνεται πως η μουσική αυτή στολίζει και εμπλουτίζει με θείο συναίσθημα τα θαυμάσια λόγια των ύμνων, δεν μπορεί να νιώσει βαθιά ούτε και το νόημά τους» ανέφερε χαρακτηριστικά, καθιστώντας γνωστό πως ο αναπαυόμενος Μητροπολίτης Κοζάνης Διονύσιος Ψαριανός καταγόμενος από την Άνδρο, άριστος γνώστης και εκτελεστής της παραδοσιακής μουσικής είχε αποκαλέσει τη βυζαντινή μουσική εκκλησιαστικό μέλος ιερατικού και λειτουργικού χαρακτήρα που αποτελεί ομοούσιο γέννημα της ορθοδόξου λατρείας και αναπτύχθηκε και μεγαλούργησε μαζί της.

Στη συνέχεια, ο Σεβασμιώτατος απηύθυνε εγκάρδιες ευχαριστίες προς το λαό της Σύρου για την αθρόα συμμετοχή του στις λαμπρές λειτουργικές και εορταστικές εκδηλώσεις στη μνήμη του Πολιούχου του νησιού Αγίου Νικολάου.

Συμμετοχή τριών χορωδιακών συνόλων

Το πρόγραμμα της μουσικής – πνευματικής εκδήλωσης άνοιξαν η μικτή χορωδία του Μουσικού Ομίλου Σύρου και η ανδρική χορωδία του Αγίου Νικολάου.

Στη συνέχεια, ακολούθησε η εμφάνιση της Παιδικής – Νεανικής Χορωδίας της Ορχήστρας των Κυκλάδων που συνόδευσε ολιγομελές σχήμα μουσικών. Όπως σημείωσε ο Γενικός Γραμματέας της Ιεράς Μητροπόλεως Σύρου Αλέξανδρος Μαρκουίζος, στους καταστατικούς σκοπούς της Ορχήστρας των Κυκλάδων περιλαμβάνεται η ανίχνευση, αξιοποίηση και προώθηση παιδιών και νέων που διαθέτουν κλίση και ιδιαίτερα χαρίσματα στη μουσική αλλά και η δημιουργία χορωδίας και μουσικών συνόλων και υποσυνόλων για τη συμμετοχή τους σε εκδηλώσεις.

Στο πλαίσιο αυτό η Ορχήστρα εγκαινίασε στα τέλη του 2012 την Παιδική – Νεανική Χορωδία, στοχεύοντας να στην παροχή χορωδιακής αγωγής και μουσικής καλλιέργειας μέσα από το ομαδικό τραγούδι. Η χορωδία -πυρήνας δημιουργίας, ψυχικής και πνευματικής καλλιέργειας- αποτελεί πολύτιμο εργαλείο στην προσπάθεια των παιδιών να αναπτύξουν θετική στάση και αγάπη προς τη μουσική και να αποκτήσουν πνεύμα ομαδικότητας και συνεργασίας. Σημειώνεται ότι η Χορωδία τελεί υπό την ηθική και υλική υποστήριξη της κ. Δέσποινας Παρασκευαίδου.

Οι τιμώμενοι ιατροί

Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με την απονομή του μεταλλίου της Ιεράς Μητρόπολης στους ιατρούς Μιχαήλ Ζήση (χειρουργικής), Κωνσταντίνο Χριστοφίδη (ουρολογίας), Αικατερίνης Στρατάκου (ΩΡΛ), Μαρίας Ευφραιμίδου (Αιματολογίας), Λουκιανό Κουερίνη (Χειρουργικής), Νικόλαο Λειβαδάρα (Αναισθησιολογίας) και Διονύσιο Λεονταρίτη (ΩΡΛ), οι οποίοι προσέφερεαν επί πολλά έτη τις υπηρεσίες τους από το Γενικό Νοσοκομείο Σύρου.

Όπως τόνισε ο Σεβασμιώτατος κ. Δωρόθεος, "το Νοσοκομείο μας πάντοτε είχε προβλήματα και ανάγκες, αλλά είχε ένα μεγάλο πλούτο, τους ιατρούς και το νοσηλευτικό προσωπικό του!"