Συνέντευξη του προέδρου της ΠΕΠΕΝ με φόντο την ετήσια έκθεση των πλοιάρχων για τις λιμενικές υποδομές της χώρας

“Δεν θα υπήρχε ακτοπλοΐα χωρίς άξιους πλοιάρχους”

Σχεδόν ανεπαίσθητες οι μεταβολές στις Κυκλάδες και έργα που δεν βελτιώνουν τη λειτουργία των λιμένων

Στη συντριπτική πλειοψηφία τους παραμένουν – μέχρι σήμερα - άλυτα τα προβλήματα των λιμένων της χώρας, όπως αυτά αποτυπώθηκαν με σαφήνεια στην ετήσια έκθεση της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΠΕΝ) προς τετραετίας, με τον πρόεδρό της, Μανώλη Τσικαλάκη να θίγει εκ νέου, την κατάσταση με την οποία έρχονται αντιμέτωποι καθημερινά οι πλοίαρχοι στα λιμάνια της Ελλάδας.

Με φόντο το ερωτηματολόγιο που καλούνται να απαντήσουν οι πλοίαρχοι για την κατάσταση των λιμενικών υποδομών της χώρας και το οποίο απέστειλε στους ίδιους η ΠΕΠΕΝ, κλήθηκε ο πρόεδρος να παραχωρήσει συνέντευξη στην “Κοινή Γνώμη”, πραγματοποιώντας λιτή αναφορά και στην περίπτωση των λιμένων στις Κυκλάδες, σε κάποιους από τους οποίους – όπως χαρακτηριστικά υποστήριξε – έγιναν έργα που κάθε άλλο παρά βελτίωσαν τη λειτουργία τους.

Τονίζοντας εξ αρχής, πως, απολογιστικά για το 2016, δεν έχει προκύψει καμία εξαιρετικά σημαντική αλλαγή στα περισσότερα ελληνικά λιμάνια, διευκρινίζει πως, αυτή είναι και η κύρια επιχειρηματολογία που δεν έχει συνταχθεί από το 2012 έως και σήμερα, νέα έκθεση εκ μέρους τους.

Αμετάβλητη η κατάσταση στα λιμάνια από το 2012

“Ο λόγος που αφήνουμε το ίδιο περιεχόμενο στην έκθεση είναι επειδή θέλουμε να τονίσουμε ότι πραγματικά από το 2012 έως και σήμερα δεν έχει γίνει τίποτα. Κι αν εξετάσει κάποιος και τις απόψεις των πλοιάρχων μας, θα διαπιστώσει ότι δεν αλλάζει κάτι” σημείωσε αρχικά ο κ. Τσικαλάλης, επισημαίνοντας πως, όποιες μικρές εργασίες έχουν γίνει ή παρεμβάσεις περιορίζονται σε ορισμένα λιμάνια κυρίως σε τοποθέτηση fenders αντί λάστιχων οχημάτων ή ήπιων εκβαθύνσεων. “Τοποθετήθηκε ένα fender αντί του λάστιχου. Αυτό δεν αποτελεί αλλαγή ουσιαστική, ούτε βέβαια συνιστούν αλλαγή και κάποιες μικρές εργασίες εκβαθύνσεως” σημειώνει ευθύς αμέσως, αναφέροντας παρακάτω πως, συνολικά στα ελληνικά λιμάνια εγείρεται το ζήτημα της ασφαλούς προσέγγισης των πλοίων.

“Για παράδειγμα το λιμάνι του Ηρακλείου. Δεν μπορείς να προσεγγίσεις εύκολα καθώς τα πλοία “καρφώνουν” στη λάσπη όταν ξεφύγουν από ένα όριο και μετά. Το πλοίο όμως δεν είναι αυτοκίνητο, πρέπει να αντιμετωπίσεις ως πλοίαρχος τα ρεύματα, πλευρικό άνεμο, δυσμενείς καιρικές συνθήκες. Πρέπει να αντιμετωπίσεις εμπόδια εντός του λιμανιού. Οπότε λίγο να ξεφύγει το πλοίο, μπορεί να “καθίσει” στο λιμάνι του Ηρακλείου που θεωρείται ένα τουριστικό και μεγάλο λιμάνι που προσεγγίζουν και μεγάλα κρουαζιερόπλοια” σχολίασε χαρακτηριστικά, αναφέροντας πως, ως εκ τούτου, “Όταν η κατάσταση δεν αλλάζει, δεν τροποποιούμε κανένα κείμενο. Και προς το παρόν δεν έχει αλλάξει τίποτα”. Κατά συνέπεια, όπως πρόσθεσε παρακάτω, “Από το 2012 η αναφορά μας παραμένει σχεδόν η ίδια. Δεν έχουν αλλάξει πολλά στα λιμάνια μας, πέραν από μικρές παρεμβάσεις που αφορούν τις προβλήτες, κάποια fenders και κάποιες ράμπες. Επί της ουσίας, τα κύρια προβλήματα παραμένουν τα ίδια”.

Ακριβώς εξαιτίας της υφιστάμενης κατάστασης, ο πρόεδρος της ΠΕΠΕΝ, τονίζει πως, “επικρατεί η ανασφάλεια με φόντο τις δυσμενείς καιρικές συνθήκες” καθώς όπως επανέλαβε στις λιμενικές υποδομές δεν έχουν πραγματοποιηθεί μεταβολές και δη, προς τη θετική κατεύθυνση. “Οι απαντήσεις των πλοιάρχων που λαμβάνουμε – καθώς, ετησίως πραγματοποιούμε τη συγκεκριμένη έρευνα μέσω των πλοιάρχων στα κύρια λιμάνια της χώρας – είναι οι ίδιες”.

Περιπτώσεις καλαίσθητων, αλλά ακατάλληλων έργων

Την Ένωση των πλοιάρχων απασχολεί εντονα και το ζήτημα ορισμένων παρεμβάσεων που υλοποιούνται και αφορούν σε λιμενικά έργα, που όπως εξήγησε ο ίδιος ο πρόεδρος, μπορεί να προσφέρουν αισθητική αναβάθμιση, ωστόσο, από άποψη βελτίωσης της λειτουργίας των λιμένων, δεν αποφέρουν καμία πρόοδο. “Ακόμη και στα λιμάνια που έχουν γίνει παρεμβάσεις, όπως στη Σαντορίνη, είδαμε τα αποτελέσματα” σχολίασε χαρακτηριστικά, λέγοντας ταυτόχρονα πως, “Πέρασε ένα καλοκαίρι και το νησί λειτούργησε με μία προβλήτα και τα πλοία να περιμένουν στη ράδα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται”. Συμπλήρωσε μάλιστα πως, “Για την Τήνο και κάποια άλλα λιμάνια που έγιναν κάποιες μεγάλες εργασίες, δυστυχώς, οι υπεύθυνοι μη λαμβάνοντας υπόψιν τους, τους χρήστες και εννοώ τους πλοιάρχους που καθημερινά προσεγγίζουν πραγματικά με καλή ναυτική τέχνη και βάσει της εμπειρίας τους, έφτιαξαν λιμάνια καλαίσθητα, αλλά χωρίς ασφάλεια.

“Σας παραπέμπω στο παράδειγμα της Τήνου και της Καλύμνου” υπογράμμισε στη συνέχεια, εξηγώντας πως, η προσέγγιση των πλοίων, οφείλεται αποκλειστικά στους καλούς χειρισμούς των πλοιάρχων. “Δεν θα υπήρχε ακτοπλοΐα, αν δεν υπήρχε η ναυτική γνώση των πλοιάρχων” πρόσθεσε ο πρόεδρος της ΠΕΠΕΝ, κάνοντας παρακάτω ιδιαίτερη αναφορά στο επάγγελμα του ίδιου και των συναδέλφων του.

Υπερσύγχρονα πλοία σε ακατάλληλα ή μικρά λιμάνια

Δεδομένης της κακής κατάστασης αρκετών λιμένων και δη των λιμένων σε μικρά νησιά και νησιώτικους προορισμούς, ο πρόεδρος, θέλησε να τονίσει αρκετές φορές πως η προσέγγιση των πλοίων σε αυτά, οφείλεται αποκλειστικά στους πλοιάρχους και την προσπάθεια που οι ίδιοι – παρά τις αντιξοότητες – καταβάλλουν. “Τα πράγματα δεν είναι καλά και αν δεν υπήρχε η καλή εμπειρία των Ελλήνων πλοιάρχων, η γνώση τους και ο τρόπος χειρισμού των πλοίων για να προσεγγίζουν τα λιμάνια, δεν θα υπήρχε συγκοινωνία” υποστήριξε κατηγορηματικά, προσθέτοντας μάλιστα πως, την ίδια στιγμή που οι ακτοπλοϊκές δρομολογούν νεότευκτα πλοία, οι υποδομές της χώρας δεν τυγχάνουν βελτιώσεων, προκειμένου να μπορούν να τα υποδεχθούν. “Είναι άδικο γιατί τα τελευταία χρόνια οι ακτοπλοϊκές εταιρείες έχουν κάνει πολύ μεγάλη επένδυση σε νεότευκτα πλοία, πολλών δισεκατομμυρίων για να εξυπηρετούν τα λιμάνια, αλλά δυστυχώς, τα πλοία μεγάλωσαν και τα λιμάνια μίκρυναν” πρόσθεσε ο πρόεδρος, καλώντας όλους τους πολίτες να εξάγουν τα συμπεράσματά τους για τις προσπάθειες και το έργο των πλοιάρχων. “Σκεφτείτε ένα πλοίο υπερσύγχρονο που προσεγγίζει σε ένα λιμάνι με μία προβλήτα που έχει δύο δέστρες και για προσκρουστήρες χρησιμοποιεί λάστιχα αυτοκινήτων... Ας βγάλει ο καθένας μόνος του τα συμπεράσματά του. Δεν χρειάζεται να είναι κάποιος ειδικός για να κατανοήσει τί εννοώ” πρόσθεσε, επαναλαμβάνοντας πως, η ασφαλής προσέγγιση και πρόσδεση ενός πλοίου, “στην κυριολεξία βασίζεται στον ηρωϊσμό και στο πείσμα του Έλληνα πλοιάρχου”.

Θέλοντας να καταδείξει δε ακόμη περισσότερο, την κακή κατάσταση των ελληνικών λιμένων, ο πρόεδρος με μία απλοϊκή σύγκριση παραπέμποντας εμμέσως στα λιμάνια άλλων ευρωπαϊκών χωρών, συμπλήρωσε πως, “Κανένας άλλος συνάδελφος άλλης ευρωπαϊκής χώρας ή παγκοσμίως, δεν κάνει αυτά που μπορεί να κάνει ένας Έλληνας πλοίαρχος. Εάν δεν υπήρχε η τεχνογνωσία και η εμπειρία και η καλή ναυτική τέχνη του Έλληνα πλοιάρχου, να μπορεί να προσεγγίζει με ικανότητα τα λιμάνια μας, δεν θα είχαμε ακτοπλοΐα. Το λέω ειλικρινά αυτό και καθόλου συντεχνιακά για να στηρίξω τους συναδέλφους”.

Παρεμβάσεις σε Υπουργεία. Να ακούγεται η φωνή των πλοιάρχων

Από την πλευρά της, η ΠΕΠΕΝ έχοντας και τη μέριμνα για τους πλοιάρχους πραγματοποιεί συνεχώς παρεμβάσεις προς το κεντρικό κράτος και το αρμόδιο Υπουργείο Ναυτιλίας, όπως γνωστοποίησε ο πρόεδρός της.
“Βεβαίως, κάνουμε παρεμβάσεις, κάνουμε επιστολές στα Υπουργεία. Προσφάτως κάναμε για το “Βιτσέντζος Κορνάρος” που προσέγγισε στην Κάσο και είχαμε αυτό το αποτέλεσμα του χτυπήματος”. Όπως εξήγησε γενικότερα ο κ. Τσικαλάκης, σε περίπτωση πρόκλησης οποιουδήποτε “ατυχήματος” ή πρόσκρουσης πλοίου, ενεργοποιείται άμεσα η ισχύουσα νομοθεσία, με τον πρώτο που οφείλει να απολογηθεί καθώς φέρει και ευθύνη να είναι ο κάθε πλοίαρχος. “Χωρίς να εξετασθούν οι συνθήκες που προκλήθηκε ένα ατύχημα, ο πλοίαρχος δια-σύρεται κατευθείαν και οδηγείται στον Εισαγγελέα. Δεν λαμβάνει κανείς υπόψιν του την υποδομή των λιμανιών με τις υπεράνθρωπες προσπάθειες που προσεγγίζει ο πλοίαρχος. Όταν γίνεται το “λάθος” δεν κοιτάζουμε αν στην προβλήτα υπήρχε λάστιχο αυτοκινήτου ή αν η προβλήτα ήταν γυμνή με αποτέλεσμα να ακουμπήσει το πλοίο εξαιτίας της κακοκαιρίας” πρόσθεσε χαρακτηριστικά, τονίζοντας πως, “Το πλοίο δεν μπορείς να το ακινητοποιήσεις πάντα και να το ζυγοσταθμίσεις σε σχέση με τον χειρισμό προσέγγισης. Εφαρμόζεται η νομοθεσία κατά γράμμα χωρίς να λαμβάνεται υπόψιν η λιμενική υποδομή. Οπότε καταλαβαίνετε, ότι όλα αυτά δυσκολεύουν ακόμη περισσότερο τα πράγματα”.

Βάσει των ανωτέρω, σταθερό αίτημα της ΠΕΠΕΝ αποτελεί να ακούγεται η φωνή της και να επιχειρείται η ικανοποίηση των προτάσεων κι αιτημάτων της. “Θα πρέπει όταν γίνονται παρεμβάσεις ή όταν σχεδιάζονται λιμάνια, να ακούγονται πρώτα οι χρήστες τους, που είναι οι πλοίαρχοι και μετά οι άλλοι φορείς. Ο πλοίαρχος ξέρει πώς πρέπει να είναι ένα λιμάνι για να προσεγγίσει με ασφάλεια στο λιμάνι, ενώ οι άλλοι φορείς κοιτάζουν άλλα θέματα, πέραν από αυτά που αφορούν ένα πλοίο και τη διαδικασία προσέγγισης” ανέφερε κατηγορηματικά.

Υποδομές ετών...

Ολοκληρώνοντας τις δηλώσεις του, ο πρόεδρος της ΠΕΠΕΝ κληθείς να προβεί σε ένα συνολικότερο σχόλιο για την εικόνα των λιμένων, υπήρξε σαφής, λέγοντας πως, “Σε γενικές γραμμές τα λιμάνια της χώρας μας είναι δύσκολα έως ανασφαλή. Οι υποδομές τους είναι πάρα πολύ παλιές, έχουν γίνει ελάχιστες εργασίες βελτίωσης έως και καθόλου και όσες έχουν γίνει με νέα έργα, όπως στη Σαντορίνη ή και στην Τήνο, δεν είναι τα κατάλληλα. Έγιναν μεγάλα έργα αλλά δεν μπορεί να προσεγγίσει με ασφάλεια το πλοίο”.

Στο περιθώριο της παρούσας αναφοράς, αξίζει να αναφερθεί πως, μόλις χθες, ο Περιφερειάρχης Ν. Αιγαίου, Γιώργος Χατζημάρκος απηύθυνε πρόσκληση προς Δήμους και Λιμενικά Ταμεία για χρηματοδότηση και διεκδίκηση πόρων που αφορούν στη βελτίωση των λιμενικών υποδομών.

Ακτινογραφία... επιβεβλημένων βελτιώσεων

Ακολουθούν αυτούσιες οι παρατηρήσεις – προτάσεις της ΠΕΠΕΝ στην ετήσια έκθεση του 2012 (τελευταία) που εστιάζουν στα λιμάνια των Κυκλάδων.

Κύθνος: Φωτοσήμανση βραχονησίδας ΜΕΡΙΧΑΣ. Προστασία του νέου προβλήτα από λιμενοβραχίονα (Δ-ΝΔ άνεμοι). Προσκρουστήρες –αίθουσα αναμονής – w.c. Εκβάθυνση εσωτερικού λιμένα. Σέριφος: Φωτοσήμανση εισόδου – προσκρουστήρες - αίθουσα αναμονής -προέκταση προβλήτα προς Α και διαπλάτυνση προς Ν. Κατασκευή λιμενοβραχίονα για προστασία από Ν ανέμους. Σίφνος: Επέκταση προβλήτα. Δημιουργία ικανού χερσαίου χώρου για την εξυπηρέτηση των αυτοκινήτων. Κατασκευή λιμενοβραχίονα για προστασία από Δ-ΝΔ ανέμους. Προσκρουστήρες – Αίθουσα αναμονής επιβατών – Χώροι υγιεινής. Μήλος: Επέκταση προβλήτα για την ταυτόχρονη εξυπηρέτηση τουλάχιστον 3 πλοίων. Δημιουργία θέσεως (L) πρυμνοπλαγιοδέτησης. Τοποθέτηση προσκρουστήρων, εκβάθυνση, βελτίωση σταθμού επιβατών χώρων υγιεινής. Να γίνει καλύτερος ο φωτισμός του προβλήτα. Κίμωλος: Απαραίτητη η φωτοσήμανση βραχονησίδων ΡΕΥΜΑΤΟΝΗΣΙΑ. Επέκταση προβλήτα από Δ προς Α. Κατασκευή λιμενοβραχίονα για προστασία από Ν-ΝΑ ανέμους. Σκιάδες , w.c., προσκρουστήρες. Φολέγανδρος: Ίσως το πιο επικίνδυνο λιμάνι της χώρας. Απαραίτητη η φωτοσήμανση των βραχονησίδων ΠΟΛΥΟ-ΞΕΡΕΣ-ΔΥΟ ΑΔΕΛΦΙΑ και του Ακ.ΛΑΤΙΝΗ καθιστά επικίνδυνη είσοδο και έξοδο των πλοίων. Επέκταση προβλήτα προς Α. Προσκρουστήρες, σκιάδες, w.c. Εκβάθυνση. Σίκινος: Εκβάθυνση λιμενολεκάνης. Επέκταση προβλήτα. Φωτισμός προβλήτα, στέγαστρα επιβατών. Απροστάτευτο στους ΝΔ ανέμους. Ίος: Επέκταση προβλήτα προς Β. Εκβάθυνση λιμενολεκάνης. Κρίνεται αναγκαίο κατά τους θερινούς μήνες να τοποθετηθούν διαχωριστικά και σημαντήρες ώστε να οριοθετηθεί η περιοχή των λουομένων για την αποφυγή ατυχήματος. Θηρασιά: Επικίνδυνη η προσέγγιση μεγάλων πλοίων λόγω αδυναμίας αγκυροβολίας εξαιτίας του μεγάλου βάθους. Επέκταση προβλήτα προς Β. Θήρα: Επειδή ο συγκεκριμένος χώρος (ΑΘΗΝΙΟΣ) είναι αδύνατον να γίνει λιμάνι λόγω του μεγάλου βάθους, είναι επιβεβλημένη η μεταφορά του λιμανιού σε άλλη περιοχή. Τα έργα που έγιναν στον Αθηνιό οπωσδήποτε βελτίωσαν την κατάσταση, δεν έλυσαν όμως το βασικό πρόβλημα του λιμανιού που είναι η ασφαλής προσέγγιση και παραμονή των πλοίων. Αυξήθηκε ο χερσαίος χώρος και θεωρητικά οι θέσεις πρυμνοδέτησης, όμως στην πράξη δεν μπορούν ταυτόχρονα να εξυπηρετηθούν περισσότερα από δυο πλοία λόγω του συγκλίνοντα προσανατολισμού των προβλητών. Δημιουργία θέσεως (L) πρυμνοπλαγιοδέτησης.

Συχνές απώλειες αγκυρών λόγω μεγάλου βάθους και εντελώς απροστάτευτο ελλείψει λιμενοβραχίονα από ΝΔ-Δ ανέμους. Ανάφη: Η κατασκευή του νέου προβλήτα έχει βελτιώσει την κατάσταση. Εξακολουθεί να είναι απροστάτευτο από τους ΝΔ ανέμους. Να τοποθετηθούν προσκρουστήρες. Λείπουν χώροι υγιεινής και αίθουσα επιβατών. Νάξος: Εκβάθυνση λιμενολεκάνης εώς την είσοδο της μαρίνας. Αύξηση φωτοβολίας λιμενοβραχίονα. Σήμανση φωτοσήμανση υφάλου ΦΡΟΥΡΟΣ έξωθεν του λιμένος. Αύξηση της εμβέλειας του φανού ΑΜΑΡΙΔΕΣ και τοποθέτηση ανακλαστήρα ραντάρ. Προσκρουστήρες. Πάρος: Ενίσχυση φωτοβολίας φανού ΑΓΙΟΣ ΦΩΚΑΣ (χάνεται στα φώτα της πόλης). Απαιτείται επανασχεδιασμός στις κλίσεις των ραμπών ώστε να εξυπηρετούνται όλα τα πλοία. Προσκρουστήρες και δημιουργία περισσότερου χερσαίου χώρου για τη στάθμευση των αυτοκινήτων που πρόκειται να φορτωθούν στα πλοία. Εκβάθυνση πλησίον των θέσεων 6,7,8. Δημιουργία τουλάχιστον μιας θέσεως (L) πρυμνοπλαγιοδέτησης για παραμονή πλοίου με δυσμενείς καιρικές συνθήκες. Σύρος: Σε πολλά σημεία της λιμενολεκάνης το βάθος έχει ελαττωθεί με αποτέλεσμα να δυσχεραίνονται οι χειρισμοί των πλοίων με μεγάλο βύθισμα. Δεν διατίθεται θέση πρυμνοπλαγιοδέτησης για ασφαλή παραμονή πλοίου όταν επικρατούν κακές καιρικές συνθήκες. Κατά πληροφορίες μας έχει γίνει σχεδιασμός για νέο λιμάνι, νέας παγίδας, χωρίς να ζητηθούν οι απόψεις μας Ενίσχυση φωτοβολίας φανών εισόδου. Κέα: Επέκταση προβλήτα προς Β και προς Ν. Εκβάθυνση λιμενολεκάνης. Φωτοσήμανση λιμενοβραχίονα. Να τοποθετηθούν προσκρουστήρες. Επέκταση λιμενοβραχίονα κατά 30 μ.το λιγότερο. Άνδρος (Γαύριο): Σε όλη τη λιμενολεκάνη απαιτείται εκβάθυνση. Λόγω του περιορισμένου βυθίσματος και του λασπώδους βυθού, δημιουργούνται προβλήματα στις αναρροφήσεις των πλοίων κατά την διάρκεια χειρισμών. Να γίνει φωτοσήμανση του ύφαλου «Βουβή» και της βραχονησίδας «Τουρλίτης». Να ενισχυθεί η φωτοβολία του πράσινου φανού του λιμενοβραχίονα. Να μετατραπεί σε προβλήτα ο βραχώδης λιμενοβραχίονας. Τήνος: Έχουν γραφεί τόσα πολλά και έχουν ειπωθεί άλλα τόσα από ειδικούς και μη για το συγκεκριμένο λιμάνι. Το αποτέλεσμα είναι αυτό που είχαμε προβλέψει από τότε που ξεκίνησε να σχεδιάζεται το νέο έργο, ότι δηλαδή η υλοποίηση του (κατασκευή προστατευτικού λιμενοβραχίονα-νησίδα) θα δημιουργήσει πολύ περισσότερα προβλήματα από αυτά που θα λύσει. Η αποπεράτωση του έργου θα στερήσει από κάποιες κατηγορίες πλοίων την δυνατότητα προσέγγισης αφού η λιμενολεκάνη που δημιουργείται θα είναι παγίδα όταν οι καιρικές συνθήκες είναι κακές. Κρίνεται επιβεβλημένο να υλοποιηθεί σύντομα το νέο έργο που εκτελείται στην εξωτερική πλευρά του λιμανιού ώστε να μπορεί να χρησιμοποιείται από τα πλοία σαν εναλλακτική λύση όταν οι καιρικές συνθήκες βέβαια το επιτρέπουν. Απαραίτητη η εκβάθυνση της εσωτερικής λιμενολεκάνης. Έχει μειωθεί σημαντικά το βάθος λόγω των προσχώσεων. Μύκονος: α)Παλαιό λιμάνι: Εκβάθυνση λιμενολεκάνης. Τοποθέτηση προσκρουστήρων. β)Νέο Λιμάνι: Δεν προστατεύεται από τους ΝΔ-ΒΔ ανέμους. Χρειάζεται αίθουσα αναμονής επιβατών και καλύτερες σκιάδες. Να φωτοσημανθεί η βραχονησίδα ΚΑΒΟΥΡΑΣ. Να αντικατασταθούν οι κατεστραμμένοι προσκρουστήρες. Αμοργός (Κατάπολα): Επέκταση προβλήτα προς Α ή προς Δ. Φωτοσήμανση εισόδου. Προσκρουστήρες. Σκιάδες, w.c. Να γίνει αποξήλωση της κεκλιμένης ράμπας. Αμοργός (Αιγιάλη): Διαπλάτυνση προβλήτα –προσκρουστήρες –φωτισμός. Δονούσα: Εκβάθυνση λιμενολεκάνης. Προέκταση προβλήτα. Κατασκευή λιμενοβραχίονα για προστασία από ΝΔ ανέμους.