Αυξημένο το ποσοστό των πολιτών που αδυνατούν να πληρώσουν τους λογαριασμούς ύδρευσης

Το μαρτύριο της "σταγόνας"

ΔΕΗ, ΟΤΕ, ύδρευση, εφορία, σούπερ-μάρκετ, φροντιστήρια. Εφιάλτης δίχως τέλος με το αύριο να προδιαγράφεται ακόμη πιο δύσκολο.

Το μαρτύριο της “σταγόνας” βιώνουν εκατοντάδες πολίτες οι οποίοι πασχίζουν, τις περισσότερες φορές χωρίς αποτέλεσμα, με το πενιχρό τους μισθό, όσοι τον έχουν ακόμη, να αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις της καθημερινότητας.

Λογαριασμοί, λογαριασμοί, λογαριασμοί. Τι να πληρώσεις και τι να αφήσεις για τον επόμενο μήνα.

Και είναι τόσες οι δυσκολίες που πολλές οικογένειες της Σύρου, αδυνατούν πλέον να πληρώσουν ακόμη και το λογαριασμό της ύδρευσης, με αποτέλεσμα το ποσοστό των ανεξόφλητων λογαριασμών, σε σχέση με πέρυσι, να έχει αυξηθεί.

Για ελεγχόμενη κατάσταση κάνει λόγο ο Διευθυντής της ΔΕΥΑΣ, Γιώργος Βακόνδιος, ο οποίος σημειώνει ότι η επιχείρηση, καταβάλλει προσπάθειες διευκόλυνσης των καταναλωτών, μέσω των διακανονισμών που κάνει.

Αγώνας επιβίωσης

Την ίδια ώρα που η κυβέρνηση, μέσω του πρωθυπουργού εξαγγέλλει ότι η χώρα έχει πρωτογενές πλεόνασμα περίπου 1,5% του ΑΕΠ, όλο και περισσότεροι φορολογούμενοι πολίτες και επιχειρήσεις βλέπουν να βυθίζονται σε μια κινούμενη άμμο από χρέη, με απλήρωτους λογαριασμούς και δάνεια που αδυνατούν να εξυπηρετήσουν.

Ο καθημερινός “Γολγοθάς” είναι τόσο μεγάλος αν αναλογιστεί κανείς ότι εκτός από τους λογαριασμούς που καθημερινά συσσωρεύονται στα γραμματοκιβώτια των σπιτιών, έρχονται να προστεθούν και τόσα άλλα, δίνοντας τη χαριστική βολή σε κάθε νοικοκυριό.

Φροντιστήρια, σχολεία, σπουδές των παιδιών, ενοίκια, αγορές τροφίμων και τόσα άλλα προστίθενται στον μακρύ κατάλογο.

Ενδεικτικό είναι ότι σύμφωνα με έρευνες που έχουν γίνει, ένας στους δέκα αδυνατεί να πληρώσει τα φροντιστήρια των παιδιών του. Και σίγουρα υπάρχουν γονείς που αδυνατούν να πληρώσουν τα έξοδα για τα παιδιά που σπουδάζουν σε άλλο μέρος της χώρας, ενώ για τα έξτρα, όπως τις αθλητικές δραστηριότητες, ούτε λόγος να γίνεται.

Τα στοιχεία της έρευνας του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ σε συνεργασία με την εταιρεία MARC δείχνουν ότι 6 στα 10 νοικοκυριά είναι στο όριο να μην μπορούν να πληρώσουν τους φόρους, τους λογαριασμούς του ρεύματος και της ύδρευσης και τα δάνειά τους.

Συγκεκριμένα, το 64,2% των νοικοκυριών κάνει ήδη περικοπές για να μπορέσει να αντεπεξέλθει, ενώ το 13,5% δεν διαθέτει το απαραίτητο εισόδημα, ούτε για την κάλυψη των βασικών αναγκών.

Το 74,9% των νοικοκυριών αναμένει νέα μείωση εισοδημάτων εντός του 2012, ενώ τα νοικοκυριά προχωρούν σε σημαντικές περικοπές στην κατανάλωση. Το 76% των νοικοκυριών με εισοδήματα έως 1.000 ευρώ έχει κάνει περικοπές στις δαπάνες ειδών διατροφής, ενώ το 91,1% εξ αυτών περιόρισε τις δαπάνες για ένδυση - υπόδηση.

Στο σύνολο των νοικοκυριών, το 68,4% έχει κάνει περικοπές στη κατανάλωση ειδών διατροφής σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Περίπου τα μισά νοικοκυριά (51,9%) που αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην κάλυψη καθημερινών βασικών αναγκών, αναζήτησαν περισσότερο τη βοήθεια φίλων και συγγενών, ενώ μόλις το 3,7% στράφηκε προς τον τραπεζικό δανεισμό.

Τι να πληρώσεις και τι να αφήσεις

“Έκρηξη” όμως υπάρχει και στις καθυστερήσεις καταβολής των λογαριασμών. ΔΕΗ, ΟΤΕ, ύδρευση. Το “τρίπτυχο” που βάζει κυριολεκτικά “φωτιά” στο πορτοφόλι τις οικογένειας.

Οι περισσότερες οικογένειες πλέον έχουν καταρτίσει ένα πλάνο “συνέπειας”, βάση του οποίου καλούνται να λειτουργούν. Πρώτο στη λίστα βρίσκονται οι τομείς που έχουν να κάνουν με την επιβίωση, όπως η αγορά τροφίμων, σίγουρα δεύτερη η μόρφωση των παιδιών και από εκεί και πέρα, ανάλογα και με τα χρήματα που έχουν μείνει στο “ταμείο” της κάθε οικογένειας, γίνονται οι υπόλοιπες πληρωμές.

Για τους λογαριασμούς της ΔΕΗ, όπως ανέφερε με δημοσίευμά της η “Κοινή Γνώμη” σε φύλλο της περασμένης εβδομάδας και συγκεκριμένα την περασμένη Τρίτη 1η Οκτωβρίου, είναι συνηθισμένο φαινόμενο όλο και περισσότερες οικογένειες στη Σύρο καθημερινά να αδυνατούν να πληρώσουν τους λογαριασμούς, με αποτέλεσμα να ζητούν διακανονισμό πληρωμών.

Το ίδιο μοτίβο επικρατεί και για τους λογαριασμούς του ΟΤΕ. Μάλιστα πολλοί είναι αυτοί οι πολίτες που είτε κόβουν το σταθερό τους τηλέφωνο, είτε αναζητούν μειωμένο πάγιο μέσω άλλων εταιριών.

Αδυναμία πληρωμής των λογαριασμών ύδρευσης

Αυξημένο παρουσιάζεται το ποσοστό εκείνων των πολιτών που έχουν φθάσει στο σημείο να αδυνατούν να εξοφλήσουν τους λογαριασμούς της ύδρευσης. Μάλιστα, σύμφωνα με δηλώσεις του Διευθυντής της ΔΕΥΑΣ, Γιώργου Βακόνδιου, υπάρχουν οικογένειες που δεν μπορούν να καταβάλλουν τα χρήματα που αντιστοιχούν στους λογαριασμούς, ενώ σε αυτές έχουν προστεθεί και άλλες.

“Υπάρχουν οικογένειες που αδυνατούν να πληρώσουν τους λογαριασμούς. Έχουμε μία τακτική παρακολούθηση. Υπάρχουν αναγκεμένες οικογένειες και θα έλεγα ότι έχει διογκωθεί ακόμη περισσότερο το πρόβλημα που είχαν σε σχέση με πέρυσι. Έρχονται και ζητούν διακανονισμό και πληρώσουν τους λογαριασμούς του νερού σε δόσεις. Δηλαδή για έναν λογαριασμό του τριμήνου, δίνουν κάθε μήνα ένα ποσό. Εμείς είχαμε και έχουμε τη δυνατότητα, να δεχόμαστε από τους παλαιότερους λογαριασμούς, ότι ποσό διαθέτει ο πελάτης και ανάλογα τις περιπτώσεις πιέζουμε προς την κατεύθυνση να πληρώνονται και τα τρέχοντα τρίμηνα, δηλαδή να μην υπάρχουν πολλά καθυστερούμενα τρίμηνα. Έχει αυξηθεί το ποσοστό των πολιτών που έχουν αδυναμία καταβολής, όμως το ελέγχουμε το θέμα”.

Στην ερώτηση εάν καταγράφεται αδυναμία πληρωμής, παρ' όλο το διακανονισμό που έχει γίνει, ο κ. Βακόνδιος δήλωσε ότι “υπάρχει και αυτό το δεδομένο. Αυτές οι περιπτώσεις κυμαίνονται γύρω στο 1% με 2%”.