Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης, Διάγνωσης & Υποστήριξης ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες

Προσωπικό αγνοείται...

Στο δρόμο της αναμονής για τη στελέχωσή του με το απαραίτητο προσωπικό βρίσκεται και φέτος το Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης, Διάγνωσης & Υποστήριξης ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στη Σύρο, καθώς εκκρεμεί ακόμα η τοποθέτηση σημαντικών ειδικοτήτων για την προβλεπόμενη αξιολόγηση των μαθητών.

Σημειώνεται ότι το ΚΕΔΔΥ είναι αποκεντρωμένη δημόσια εκπαιδευτική υπηρεσία, αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας, η οποία υπάγεται στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης. Σκοπός του είναι η προσφορά διάγνωσης, αξιολόγησης και υποστήριξης ατόμων με μαθησιακές δυσκολίες, ηλικίας 4-22 ετών. Επιπλέον αναλαμβάνει δραστηριότητες υποστήριξης πληροφόρησης και ευαισθητοποίησης των εκπαιδευτικών, των γονέων και της κοινωνίας, με επισκέψεις των υπαλλήλων ακόμα και στους χώρους των σχολείων.

Άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες θεωρούνται τα άτομα που έχουν σημαντική δυσκολία μάθησης και προσαρμογής, εξαιτίας σωματικών, διανοητικών, ψυχολογικών, συναισθηματικών και κοινωνικών ιδιαιτεροτήτων. Στην κατηγορία αυτή περιλαμβάνονται όσοι έχουν νοητική ανεπάρκεια ή ανωριμότητα, ιδιαίτερα σοβαρά προβλήματα όρασης ή ακοής, σοβαρά νευρολογικά ή ορθοπεδικά ελαττώματα ή προβλήματα υγείας, προβλήματα λόγου και ομιλίας, ειδικές δυσκολίες στη μάθηση, όπως δυσλεξία, δυσαριθμησία, δυσαναγνωσία και σύνθετες γνωστικές, συναισθηματικές και κοινωνικές δυσκολίες.

Αξιολόγηση του βαθμού δυσκολίας των μαθητών

Κύρια αρμοδιότητά της αποτελεί η έρευνα για τη διαπίστωση του είδους και του βαθμού των δυσκολιών των μαθητών. Στη συνέχεια εισηγείται για την εγγραφή, κατάταξη και φοίτηση των παιδιών στην κατάλληλη σχολική μονάδα, ενώ παρακολουθεί και αξιολογεί την εκπαιδευτική πορεία τους, σε συνεργασία με τους σχολικούς συμβούλους, τους διευθυντές των σχολείων και τους εκπαιδευτικούς των σχολικών μονάδων ειδικής αγωγής.

Παράλληλα, κάνει εισήγηση για την κατάρτιση προσαρμοσμένων εξατομικευμένων ή ομαδικών προγραμμάτων ψυχοπαιδαγωγικής και διδακτικής υποστήριξης, δημιουργικής απασχόλησης καθώς και την εφαρμογή άλλων επιστημονικών, κοινωνικών και λοιπών υποστηρικτικών μέτρων για τα άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Επιπροσθέτως, παρέχει συμβουλευτική υποστήριξη και ενημέρωση στο διδακτικό προσωπικό, προτείνει την αντικατάσταση των γραπτών δοκιμασιών των μαθητών με προφορικές ή άλλης μορφής δοκιμασίες και εισηγείται για την ίδρυση, κατάργηση, προαγωγή, υποβιβασμό, μετατροπή, ή συγχώνευση σχολείων ειδικής αγωγής και τμημάτων ένταξης.

Όλες οι δράσεις του ΚΕΔΔΥ έχουν εκπαιδευτικό προσανατολισμό. Για κάθε παιδί που αξιολογείται, συντάσσεται και κρατείται στην υπηρεσία απόρρητος ατομικός φάκελος. Στο πλαίσιο της υποστήριξης των οικογενειών, αναπτύσσει ενέργειες και προγράμματα συμβουλευτικής γονέων, τα οποία υλοποιούνται μέσα από ατομικές ή ομαδικές συναντήσεις με τους γονείς σε τακτά χρονικά διαστήματα.

Υποστελέχωση της υπηρεσίας τα τρία τελευταία χρόνια

Η λειτουργία του ΚΕΔΔΥ στη Σύρο ξεκίνησε στα τέλη του 2002 και μέχρι σήμερα έχουν εξυπηρετηθεί περίπου 6.000 άτομα από το σύνολο των Κυκλάδων.

Όπως σημειώνει στην “Κοινή Γνώμη” ο Αναπληρωτής Προϊστάμενος Μανώλης Πολιός, το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει το Κέντρο τα τρία τελευταία χρόνια εντοπίζεται στη σύνθεση της υπηρεσίας, η οποία βάσει νομοθεσίας θα έπρεπε να απασχολεί 17 άτομα. “Από τις 17 οργανικές θέσεις, μόνιμοι υπάλληλοι είμαστε μόνο τρία άτομα και οι υπόλοιπες καλύπτονται από αναπληρωτές που προσλαμβάνει η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Ν. Αιγαίου”, αναφέρει χαρακτηριστικά.

Καθίσταται μάλιστα γνωστό, ότι αυτή τη στιγμή υπάρχει έλλειψη τόσο σε εκπαιδευτικό προσωπικό, όσο και σε -απαραίτητες για την ομαλή λειτουργία του ΚΕΔΔΥ- ειδικότητες, όπως ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί, λογοθεραπευτές και εργοθεραπευτές. Ο ίδιος εξηγεί ότι στα 10 χρόνια λειτουργίας του, το Κέντρο δεν έχει απασχολήσει ποτέ περισσότερους από 10 υπαλλήλους.

Ωστόσο, αναφέρει πως το συγκεκριμένο πρόβλημα πλήττει και τα 70 ΚΕΔΔΥ της χώρας, πολλά εκ των οποίων υπολειτουργούν παρά το κεντρική θέση τους και τον μεγάλο αριθμό ατόμων που υποστηρίζουν.

Καθυστέρηση των προβλεπόμενων διαδικασιών

Επιπλέον, τονίζει ότι η καθυστέρηση στη στελέχωση της υπηρεσίας συνεπάγεται και ανάλογη καθυστέρηση στην αξιολόγηση των μαθητών, που φοιτούν σε σχολικές μονάδες της τυπικής εκπαίδευσης και ενδεχομένως να χρειάζονται παράλληλη στήριξη, εγγραφή σε κάποιο τμήμα ένταξης, ακόμα και φοίτηση σε ειδικό σχολείο.

Το Κέντρο υποστηρίζει ετησίως 200-250 παιδιά, ενώ το 90% των περιπτώσεων που αντιμετωπίζει είναι μαθησιακές δυσκολίες, όπως η δυσλεξία. “Επίσης, παρακολουθούμε αρκετά παιδιά με προβλήματα συμπεριφοράς, αλλά και σύνδρομα όπως αυτισμό”, επισημαίνει ο κ. Πολιός κάνοντας γνωστό ότι σε τέτοιες περιπτώσεις προτείνεται αυτόματα παράλληλη στήριξη, η οποία απαιτεί την ύπαρξη ενός ειδικευμένου εκπαιδευτικού εντός της τάξης, δίπλα στο παιδί που τον έχει ανάγκη Προσθέτει μάλιστα, ότι τα τελευταία χρόνια παρατηρείται αύξηση στα περιστατικά αυτισμού, ενώ στην Ελλάδα υπάρχουν δύο μόνο ειδικά σχολεία για παιδιά με αυτισμό, ένα στη Θεσσαλονίκη κι άλλο ένα στη Λάρισα.

Παράλληλα υπογραμμίζει ότι ένα ακόμη πρόβλημα είναι η δυσκολία που παρατηρείται κατά την περίοδο του χειμώνα στις μετακινήσεις του κόσμου από τα γύρω νησιά για τη διαδικασία της αξιολόγησης. Αξίζει να σημειωθεί ότι αντίστοιχο ΚΕΔΔΥ υπάρχει και στη Νάξο, το οποίο όμως δε λειτουργεί λόγω της υποστελέχωσής του, με αποτέλεσμα οι κάτοικοι των γύρω νησιών που μέχρι πρότινος εξυπηρετούνταν μέσω των υπηρεσιών του, να στρέφονται πλέον στη Σύρο.

Εξυπηρέτηση όλου του νομού των Κυκλάδων

Όπως εξηγεί ο κ. Πολιός η υπηρεσία καταβάλλει κάθε προσπάθεια για την καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση των πολιτών. Η διαδικασία ξεκινά με τη συμπλήρωση σχετικής αίτησης από τους γονείς που διατίθεται στα σχολεία ή στον ιστότοπο της υπηρεσίας και την αποστολή της στο Κέντρο με το ταχυδρομείο, ή το φαξ. Το προσωπικό, εξετάζοντας σε πρώτη φάση την αίτηση και λαμβάνοντας υπόψη του τα στοιχεία που έχουν παραθέσει οι δάσκαλοι των σχολικών μονάδων, περνάει στη φάση της αξιολόγησης. Είκοσι μέρες πριν την αξιολόγηση, οι γονείς ενημερώνονται για τα απαραίτητα δικαιολογητικά που πρέπει να έχουν μαζί τους, προκειμένου να είναι κατάλληλα προετοιμασμένοι.

Η αξιολόγηση γίνεται από τουλάχιστον τρεις και πολλές φορές τέσσερις ειδικότητες, δηλαδή ψυχολόγο, κοινωνικό λειτουργό, λογοθεραπευτή και ειδικό εκπαιδευτικό πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Η διαδικασία ενδέχεται να κρατήσει έως και δύο ημέρες. Κατόπιν, η υπηρεσία προβαίνει σε αναλυτική γνωμάτευση, την οποία καλείται να υπογράψει ο γονιός. Στην περίπτωση που η οικογένεια διαμένει σε κάποιο άλλο νησί, η γνωμάτευση αποστέλλεται ταχυδρομικά. Αξίζει να σημειωθεί ότι στη γνωμάτευση αναγράφεται και ο χρόνος επαναξιολόγησης των ατόμων, ενώ υπάρχουν περιπτώσεις οι οποίες δεν χρειάζονται επανεξέταση.

Ετικέτες: