Χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση η Ανάφη

Ξεχαασμένοι

Μειωμένο το κονδύλιο για τις "άγονες γραμμές" -Γ. Μαχαιρίδης: "Να δώσει ο "Σταϊκούρας τα χρήματα για τις ακτοπλοϊκές γραμμές"

“Όμορφη και παράξενη πατρίδα, ωσάν αυτή που μου ΄λαχε δεν είδα”, έγραφε ο Οδυσσέας Ελύτης. Και ναι, ομορφότερη πατρίδα από τα νησιά του Αιγαίου δεν υπάρχουν. Και πάνω σε αυτά τα μικρά και μεγαλύτερα, στέκονται αγέρωχοι οι κάτοικοί τους. Πιστοί “υπηρέτες” της θάλασσας, παλεύουν κόντρα στις δεισιδαιμονίες και τις αντιξοότητες.

Η φράση του Ελύτη ταιριάζει απόλυτα στους νησιώτες και ειδικά στους κατοίκους τον πιο μικρών νησιών που αποκαλούνται “άγονη γραμμή”, οι οποίοι βλέπουν να μεγαλώνει η διάρκεια απομόνωσής τους από την ηπειρωτική χώρα, αφού τα δρομολόγια λιγοστεύουν ακόμη και τους καλοκαιρινούς μήνες, με αποκορύφωμα τους χειμωνιάτικους.

Τα χρήματα που δίνονται για τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες κάθε έτος και λιγοστεύουν με αποτέλεσμα οι κάτοικοι των μικρών νησιών να βλέπουν με “κιάλι” τα πλοία.

“Το χάσαμε το πλοίο της γραμμής”, λέει ένα τραγούδι, το οποίο ταιριάζει απόλυτα στην κατάσταση που επικρατεί το τελευταίο διάστημα στην Ανάφη, με το Δήμαρχο του νησιού, να βρίσκεται κυριολεκτικά εκτός εαυτού.

Από την άλλη πλευρά το ανάλγητο κράτος, πιστό στις εντολές του ΔΝΤ, μέσω του υπουργού Ναυτιλίας, διαμηνύει ότι δεν “υπάρχουν χρήματα για τις άγονες γραμμές”.

“Να ανοίξει ο Σταϊκούρας το ταμείο και να δώσει τα 4 εκατ. Ευρώ στις ακτοπλοϊκές γραμμές”, δηλώνει σε ραδιοφωνική εκπομπή ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου, Γιάννης Μαχαιρίδης, την ώρα που για το 2014 τα κονδύλια για τις άγονες γραμμές μειώνονται στα 79 εκατ. ευρώ, ποσοστό 3,65%, σε σχέση με το 2013.

Χωρίς πλοίο μέχρι της αρχές Φεβρουαρίου

Ενδεικτικό της κατάστασης που επικρατεί, είναι το παράδειγμα της Ανάφης, όπου το τελευταίο καράβι που προσέγγισε στο νησί ήταν την περασμένη Δευτέρα 20 Ιανουαρίου. Τουλάχιστον μέχρι τη Δευτέρα 3 Φεβρουαρίου, άλλο πλοίο δε θα προσεγγίσει. Αυτό δηλώνει ο Δήμαρχος του νησιού, Ιάκωβος Ρούσσο στον Top Melody 104.9 FM της Σαντορίνης.

Ο κ. Ρούσσος σαφώς αγανακτισμένος, αλλά συνάμα και απογοητευμένος από την κατάσταση που επικρατεί τα βάζει με όλους, ακόμη και με τον υπουργό Ναυτιλίας, ο οποίος δεν μπορεί να καταλάβει το πως 270 κάτοικοι μπορούν να επιζήσουν κάτω από αυτές τις συνθήκες, ξεχασμένοι από ανθρώπους και θεό.

“Εμείς νιώθουμε πως δε ζούμε πια στην Ελλάδα. Είμαστε εκτός Ελλάδας. Μας έχει πιάσει πια απελπισία”, δηλώνει ο Δήμαρχος, ο οποίος μέσα δηλώνει ότι η υπομονή τους έχει εξαντληθεί.

Κάθε χρόνο και χειρότερα

Κάθε χρόνο και χειρότερα είναι τα πράγματα για τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις των νησιών.
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης έχει επισημάνει ότι οι επιδοτήσεις έχουν περιοριστεί λόγω των οικονομικών περικοπών, ενώ το υπουργείο συζητάει με τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, προκειμένου να βελτιώσει τα δρομολόγια.
Μέσα σε όλο αυτό το κλίμα, υπάρχουν καταγγελίες ότι «δεν εκτελούνται συμβάσεις ανάθεσης υπηρεσίας δημοσίου συμφέροντος, εξαιτίας της μονομερούς ματαίωσης ή υπερβολικής καθυστέρησης ή ξαφνικής αλλαγής δρομολογίων, χωρίς να επιβάλλονται οι νόμιμες κυρώσεις”.

Συνολικά 32 είναι οι άγονες γραμμές που βγήκαν σε διαγωνισμό για τη νέα δρομολογιακή χρονιά, εκ των οποίων 18 ανήκουν στη Διεύθυνση Θαλασσίων Συγκοινωνιών του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και 13 στη γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής. Οι υπόλοιπες γραμμές, οκτώ του ΥΝΑ και 31 της ΓΓΑ, καλύπτονται από πολυετείς συμβάσεις.

Για το 2013 είχαν προϋπολογιστεί κονδύλια ύψους 82 εκατ. ευρώ.

Για το 2014 τα κονδύλια μειώνονται στα 79 εκατ. ευρώ, ποσοστό 3,65%.

Από τα 79 εκατ. ευρώ, τα 45 εκατ. ευρώ (47 εκατ. το 2013) αφορούν στις γραμμές της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου (ΓΓΑ) και τα 34 εκατ. ευρώ (35 εκατ. ευρώ το 2013) τις γραμμές της Διεύθυνσης Θαλασσίων Συγκοινωνιών του υπουργείου Ναυτιλίας.

“Ο εξορθολογισμός του επιδοτούμενου δικτύου ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, οι λεγόμενες άγονες γραμμές, αποτελεί το ζητούμενο. Προτεραιότητα του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου είναι να μεγιστοποιηθεί το όφελος των κονδυλίων που δαπανά το κράτος, στην κατεύθυνση της καλύτερης εξυπηρέτησης των κατοίκων του νησιωτικού χώρου, καθώς και της αύξησης της επισκεψιμότητας και της τουριστικής κίνησης προς τα νησιά μας”, επεσήμαναν στο κύκλοι του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και προσθέτουν ότι
“γίνεται η ενοποίηση όλων των επιδοτήσεων”.

“Δεν υπάρχουν άγονα νησιά”

“Δεν υπάρχουν άγονα νησιά, υπάρχουν γόνιμα”, δήλωσε ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου, Γιάννης Μαχαιρίδης με αφορμή τις επιδοτήσεις των άγονων γραμμών. Ο . Μαχαιρίδης σε έντονο ύφος κάλεσε τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών, κ. Σταικούρα, να ανοίξει τα ταμεία και να δώσει τα 4 εκατ. Ευρώ που αντιστοιχούν στις ακτοπλοϊκές γραμμές.

“Μιλάμε για άγονες γραμμές την εποχή των πέτρινων χρόνων, διότι την εποχή της ευημερίας και τότε μας έλεγαν ότι δεν υπάρχουν λεφτά για τα νησιά. Και πρέπει να καταλάβουν κάποια στιγμή ότι τα νησιά δεν είναι άγονα, είναι γόνιμα. Από ότι φαίνεται και ο κ. Βαρβιτσιώτης πρέπει να κάνει το δικό του εσωτερικό αγώνα για να πείσει την κυβέρνηση και ειδικά τον κ. Σταϊκούρα, να ανοίξει το πουγγί και να δώσει αυτά τα 4 εκατ. Που αντιστοιχούν στις ακτοπλοϊκές γραμμές των νησιών και πρέπει να το κάνει. Ας το κάνει και από αυτά που περισσεύουν”.

Ετικέτες: