Από δύο έως 27 φορές μεγαλύτερο το κόστος παραγωγής της ηλεκτρικής ενέργειας στα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά, απ’ ότι στις περιοχές που ανήκουν στο διασυνδεδεμένο δίκτυο

Τα νησιά… «φουσκώνουν» τους λογαριασμούς

  • Δευτέρα, 28 Αυγούστου, 2017 - 06:13

Την ανάγκη να υπάρξει άμεσα ελάφρυνση της θερμικής παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, μέσω του έργου της διασύνδεσης των νησιών με το ηπειρωτικό δίκτυο, καταδεικνύουν τα στοιχεία εκκαθάρισης των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών, από τον ΔΕΔΔΗΕ.

Τα δελτία των στοιχείων εκκαθαρίσεων, που εκδίδει μηνιαία ο ΔΕΔΔΗΕ, αποτυπώνουν το κόστος παραγωγής ενέργειας για κάθε μεγαβατώρα ηλεκτρικής ενέργειας και κατ’ επέκταση το πώς αυτό επηρεάζει το συνολικό κόστος το οποίο μεταβιβάζεται στους πολίτες, οι οποίοι καλούνται να καλύψουν αυτό το κόστος, με επιβάρυνση στους λογαριασμούς της ΔΕΗ, για τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ).

Υπερπολλαπλάσια κόστη παραγωγής στα νησιά

Το τελευταίο διάστημα και μετά τη δημοσιοποίηση των σχετικών στοιχείων, από τον Διαχειριστή φορέα του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικού Ρεύματος (ΔΕΔΔΗΕ), δημοσιότητα έλαβε το γεγονός, ότι τα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά, κοστίζουν, σε ό,τι αφορά στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, υπερπολλαπλάσια, απ’ ότι οι υπόλοιπες περιοχές, οι οποίες ανήκουν στο διασυνδεδεμένο δίκτυο, ενώ παράλληλα, τα εργοστάσια παραγωγής διαθέτουν πεπαλαιωμένες εγκαταστάσεις, αρκετά ρυπογόνες, οι οποίες λειτουργούν, ειδικά κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, στα όριά τους, προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες του αυξημένου, λόγω τουρισμού, πληθυσμού.

Όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα της «Ναυτεμπορικής», βάσει των δημοσιοποιημένων στοιχείων του ΔΕΔΔΗΕ για το πρώτο εξάμηνο του 2017, υπολογίζοντας τον μέσο όρο για το πλήρες κόστος παραγωγής των συμβατικών μονάδων στα μη διασυνδεδεμένα νησιά, στο οποίο εκτός από τα έξοδα καυσίμου περιλαμβάνονται και οι δαπάνες για τη συντήρηση των μονάδων ή τις υπόλοιπες απαιτούμενες επενδύσεις. Πιο συγκεκριμένα, από την ανάλυση προέκυψε πως κάθε μεγαβατώρα στα μη διασυνδεδεμένα νησιά κοστίζει από 2,5 έως και 27 φορές περισσότερο από την Οριακή Τιμή Συστήματος (ΟΤΣ) στο διασυνδεδεμένο δίκτυο το ίδιο χρονικό διάστημα.

Συνεπώς, ενώ ο μέσος όρος της ΟΤΣ για το πρώτο εξάμηνο του 2017 ήταν 53,1 ευρώ ανά μεγαβατώρα, δηλαδή οι παραγωγοί ηλ. ενέργειας αμείφθηκαν κατά μέσο όρο με 53,1 ευρώ για την έγχυση κάθε μεγαβατώρας στο διασυνδεδεμένο σύστημα, κάθε MWh στο Αγαθονήσι κόστισε κατά μέσο όρο 1.437 ευρώ και στη Δονούσα 1.340 ευρώ - τα δύο νησιά με τις υψηλότερες τιμές, από τα 32 που διαθέτουν αυτόνομο ηλεκτρικό δίκτυο.

Με κριτήριο το κόστος ανά μεγαβατώρα, το δημοσίευμα αναφέρει, πως τα μεγαλύτερα ποσά αφορούν αραιοκατοικημένα νησιά, ενώ στις αμέσως επόμενες θέσεις υπάρχει μία διασπορά του κόστους από 250 έως και 750 ευρώ ανά μεγαβατώρα, με νησιά όπως η Ανάφη, με 725 ευρώ, η Αμοργός, με 396 ευρώ, η Μύκονος, με 334 ευρώ και η Σέριφος, με 315 ευρώ. Στον αντίποδα, στις δύο τελευταίες βρίσκονται η Κως, με 147 ευρώ και η Πάρος, με 146 ευρώ, όπου η ηλεκτρική ενέργεια παράγεται με 2,7 φορές μεγαλύτερο κόστος από την ΟΤΣ.

Ανεξάρτητα από την κατάταξη κάθε επιμέρους νησιού, το συνολικό μέσο μηνιαίο κόστος, όπως αναφέρεται και για τα 32 νησιά αγγίζει περίπου τα 69,43 εκατομμύρια ευρώ, ήτοι 833 εκατ. τον χρόνο, με επιφύλαξη, καθώς από το πρώτο εξάμηνο λείπουν ο Ιούλιος και ο Αύγουστος, δύο μήνες που η κατανάλωση ρεύματος είναι αρκετά αυξημένη προς τα πάνω, λόγω του τουρισμού.

Δεδομένου, ότι πάνω από το 80% των εσόδων από τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας καλύπτει το κόστος ειδικής τιμολόγησης των κατοίκων και των επιχειρήσεων των νησιών και κάθε χρόνο, η σχετική δαπάνη κάθε χρόνο ξεπερνά τα 800 εκατομμύρια ευρώ, καταδεικνύεται ότι οι διασύνδεση των Κυκλάδων και της Κρήτης θα έπρεπε να είχαν σχεδιαστεί και υλοποιηθεί αρκετά χρόνια νωρίτερα.

Στην τελική ευθεία η Α’ φάση ηλ. διασύνδεσης

Στους αναλυτικούς πίνακες του ΔΕΔΔΗΕ, η Άνδρος και η Τήνος απουσιάζουν από τον κατάλογο των 32 νησιών με αυτόνομο ηλεκτρικό σύστημα, καθώς ήδη τροφοδοτούνται από το διασυνδεδεμένο σύστημα, μέσω καλωδίου 150kV που συνδέει την Άνδρο με τη Νότια Εύβοια. Παράλληλα, στην τελική ευθεία βρίσκεται και η τροφοδοσία και άλλων νησιών των Κυκλάδων από το ηπειρωτικό δίκτυο, αφού, σύμφωνα με το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ για την περίοδο 2018-2027, εντός του 2017 αναμένεται να ολοκληρωθεί η πρώτη φάση διασύνδεσης των Κυκλάδων, που περιλαμβάνει τη σύνδεση της Σύρου, της Πάρου, της Μυκόνου και της Τήνου, με το Λαύριο.

Κατά τη δεύτερη φάση του έργου ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων, αναμένεται να δημιουργηθούν εναλλακτικές συνδέσεις, με σκοπό την ελαχιστοποίηση των ενδεχομένων διακοπής της τροφοδοσίας των νησιών σε περίπτωση βλάβης σε κάποιο από τα προϋπάρχοντα καλώδια. Η Β’ φάση εκτιμάται, βάσει του σχεδίου του ΑΔΜΗΕ να τεθεί σε λειτουργία εντός του 2019, θα περιλαμβάνει επίσης τη διασύνδεση Πάρου – Νάξου – Μυκόνου, καθώς και την αναβάθμιση των καλωδίων της Άνδρου με τη Νότια Εύβοια. Τέλος, στην τρίτη φάση του έργου, προβλέπεται η πόντιση ενός επιπλέον καλωδίου που θα συνδέει το Λαύριο με τη Σύρο.

Νέα δεδομένα για την επιβάρυνση των ΥΚΩ

Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα της «Ν», τον Σεπτέμβριο, αναμένεται να ληφθούν αποφάσεις για τον τρόπο με τον οποίο θα ανακτηθούν τα ποσά που οφείλονται στη ΔΕΗ για τις υπηρεσίες ΥΚΩ των ετών 2012-2015. Στις αποφάσεις αναμένεται να ληφθεί υπ’ όψιν η εισήγηση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, η οποία προτείνει περικοπή του ποσού στα 360 εκατομμύρια ευρώ, από τα 735,09 εκατομμύρια που διεκδικεί η δημόσια επιχείρηση, όπως επίσης και ένα πολύ μεγάλο μέρος να καλυφθεί με τη μείωση κατά 50% του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στο πετρέλαιο που χρησιμοποιείται για ηλεκτροπαραγωγή στα μη διασυνδεδεμένα νησιά.

Αν και η εισήγηση έχει ήδη γίνει αποδεκτή από το ΥΠΕΝ, το συγκεκριμένο σκέλος άπτεται άμεσα στις αρμοδιότητες του Υπουργείου Οικονομικών, δεδομένου, ότι μία μείωση του ΕΦΚ, όπως την εισηγείται η ΡΑΕ σημαίνει και απώλεια δημόσιων εσόδων, ύψους περί τα 90-100 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο. Προκειμένου το Υπουργείο Οικονομικών να αποδεχτεί την πρόταση της ΡΑΕ, θα πρέπει τα οικονομικά επιτελεία να βρουν ισοδύναμα μέτρα, προκειμένου να καλυφθούν τα μειωμένα έσοδα από τον ΕΦΚ, με την σύμφωνη γνώμη, πάντα, των εκπροσώπων των θεσμών.

Σε μία ενδεχόμενη αποδοχή της πρότασης της ΡΑΕ από τα δύο συναρμόδια υπουργεία, τότε, καθώς το ποσό που θα πρέπει να καλυφθεί από οικιακούς και επιχειρηματικούς λογαριασμούς θα είναι μικρότερο, ενώ παράλληλα θα έχει ολοκληρωθεί και το έργο της διασύνδεσης, η επιβάρυνση για τις ΥΚΩ στους λογαριασμούς, θα είναι κατά πολύ μικρότερη.