Τι προβλέπει για τα λιμάνια το νέο σχέδιο νόμου του υπουργείου Ναυτιλίας

Νομιμοποίηση Υφιστάμενων Λιμενικών Εγκαταστάσεων

Νομιμοποιήσεις των μέχρι τώρα μη αδειοδοτημένων λιμενικών εγκαταστάσεων, εντεταγμένων ή μη σε Master Plan Λιμένος, διαχείριση αποζημιώσεων, αναστολή εκκρεμών διαδικασιών και εκτέλεση εργασιών συντήρησης, προβλέπει μεταξύ άλλων η πρόταση του Υπουργείου Ναυτιλίας.

Εκτενές και λεπτομερές το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής που κατατέθηκε την 01/11/2017 με εισηγητές τους κ. Θεόδωρο Δρίτσα και Ιωάννη Πλακιωτάκη, το οποίο τέθηκε προς επεξεργασία στις αρμόδιες επιτροπές χθες Πέμπτη 9/11/2017. Μεταξύ άλλων, το σχέδιο νόμου στα πλαίσια της ρύθμισης θεμάτων της Γενικής Γραμματείας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων προχωράει σε νομιμοποιήσεις υφιστάμενων λιμενικών εγκαταστάσεων (άρθρο 87).

Με την εφαρμογή των σχετικών διατάξεων το Υπουργείο θεωρεί ότι θα συμβάλλει στην ανάπτυξη των λιμένων της χώρας και θα ενισχύσει τη διαφάνεια αξιοποιώντας τις δυνατότητες της σύγχρονης τεχνολογίας.

Η νομιμοποίηση υφιστάμενων λιμενικών εγκαταστάσεων εδώ και χρόνια είναι ένα από τα μεγαλύτερα αγκάθια που ταλαιπωρούν δημοτικές αρχές και λιμενικά ταμεία, των νησιών. Εγκαταστάσεις οι οποίες κατασκευάστηκαν από δημόσιο φορέα π.χ. Δήμους ή Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις, μπορεί να βρίσκονται επί χρόνια εν λειτουργία, αλλά για διαφόρους λόγους δεν έχουν αδειοδοτηθεί μέχρι σήμερα, με αποτέλεσμα να μη μπορούν να γίνουν οι απαραίτητες υλοποιήσεις υποδομής και βελτίωσης, παρά την ύπαρξη των απαιτούμενων κονδυλίων. Σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα τεχνικές εργασίες κρίνονται απαραίτητες για πρόληψη και αποφυγή σοβαρών ατυχημάτων.

Λιμάνια, προβλήτες και άλλα συναφή έργα, πολύτιμα για την ελληνική οικονομία παίρνουν σιγά-σιγά το δρόμο της νομιμότητας μετά από προσπάθειες και επισημάνσεις ετών από επίσημους και όχι μόνο φορείς. Ένα μείζον θέμα, το οποίο παρακολουθεί ενδιαφέρον η νησιωτική χώρα καθώς την αφορά άμεσα.

Κατάθεση δικαιολογητικών ανεξαρτήτως Master Plan

“Υφιστάμενες λιμενικές εγκαταστάσεις, όπως αυτές ορίζονται στην περίπτ. α’ της παρ. 2 του άρθρου 46 του ν. 4150/2013, σε λιμένες διεθνούς ενδιαφέροντος, εθνικής σημασίας και μείζονος ενδιαφέροντος, που δεν κατασκευάστηκαν νομίμως έως την 29η-4-2013, από φορείς του Δημοσίου, που έχουν αποτυπωθεί και ενταχθεί στο εγκεκριμένο από την Ε.Σ.Α.Λ. Αναπτυξιακό Πρόγραμμα και Μελέτη Διαχείρισης (Master Plan) ή το Πλαίσιο Έργων Ανάπτυξης Λιμένα (Π.Ε.Α.Λ.), θεωρούνται νόμιμες από την έκδοση σχετικής απόφασης από τον Γενικό Γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων”.

Σύμφωνα με το κατατεθέν σχέδιο νόμου η κυβέρνηση προχωράει στη νομιμοποίηση υφιστάμενων λιμενικών εγκαταστάσεων σε λιμένες διεθνούς ενδιαφέροντος, εθνικής σημασίας ή μείζονος ενδιαφέροντος, εφ’ όσον αυτές δεν κατασκευάσθηκαν νομίμως από φορείς του Δημοσίου έως τις 29/04/2013, είναι όμως εντεταγμένες σε εγκεκριμένο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα και Μελέτη Διαχείρισης (Master Plan) ή Πλαίσιο Έργων Ανάπτυξης Λιμένα (Π.Ε.Α.Λ.).

Οι ενδιαφερόμενοι αρμόδιοι φορείς διαχείρισης λιμένα καλούνται να καταθέσουν στη Γενική Γραμματεία Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων σχετική αίτηση συνοδευόμενη από την τεχνική περιγραφή του έργου, εξαρτημένο τοπογραφικό διάγραμμα με κλίμακα 1:500, φωτογραφίες και χάρτη της ευρύτερης περιοχής που προσδιορίζουν την ακριβή θέση του έργου και τους εγκεκριμένους Περιβαλλοντικούς Όρους για το Master Plan ή Π.Ε.Α.Λ.

Σε περίπτωση που η λιμενική εγκατάσταση δεν υποχρεούται να ενταχθεί βάσει νομοθεσίας σε Master Plan ή Π.Ε.Α.Λ., οι αρμόδιοι φορείς καλούνται να καταθέσουν τα ίδια δικαιολογητικά, μαζί με τους Περιβαλλοντικούς Όρους του έργου.

“Η διαδικασία νομιμοποίησης δεν κωλύεται από τη μη ύπαρξη οριοθετημένων ζωνών αιγιαλού, παραλίας, χερσαίας ή εξομοιούμενης με λιμένα, υπό τις προϋποθέσεις: α) εκκίνησης της διαδικασίας καθορισμού ή εξομοίωσης, σύμφωνα με τα άρθρα 21 και 28 αντίστοιχα του ν. 2971/2001, μετά την προηγούμενη λήψη της σύμφωνης γνώμης του Υπουργείου Οικονομικών και β) την ολοκλήρωσή της μέχρι την 1η-1-2020.”

Αντίστοιχα εκκρεμείς διαδικασίες νομιμοποίησης μπορούν να ανασταλούν κατόπιν σχετικής αίτησης και τα έργα να υπαχθούν στις προτεινόμενες ρυθμίσεις νομιμοποίησης.

“Εκκρεμείς διαδικασίες νομιμοποίησης, σύμφωνα με την παρ. 9 του άρθρου 27 του ν. 2971/2001, μπορούν να ανασταλούν, κατόπιν αίτησης των ενδιαφερόμενων προς το αρμόδιο Αυτοτελές Γραφείο Δημόσιας Περιουσίας”.

Κούρεμα αποζημιώσεων και έργα αποτροπής ατυχήματος

Οι οφειλόμενες αποζημιώσεις για την αυθαίρετη χρήση των λιμένων εξακολουθούν και υφίστανται μέχρι την έναρξη διαδικασίας νομιμοποίησης. Το ποσό μπορεί να καταβληθεί εφάπαξ με μείωσή του στο μισό ή με άτοκες δόσεις επί του αρχικού ποσού με διαγραφή προσαυξήσεων, με τον αριθμό των δόσεων να αποφασίζεται κατά περίπτωση.

Προβλέπεται όμως και η εκτέλεση αναγκαίων τεχνικών εργασιών συντήρησης και επισκευής, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης, προς αποτροπή άμεσου κινδύνου, κάτω από την επίβλεψη της αρμόδιας Λιμενικής Αρχής κατόπιν σχετικής εισήγησης στη Γενική Γραμματεία Λιμένων με προϋπόθεση ότι δεν τροποποιούνται με κανένα τρόπο τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά του λιμένος. Για τέτοιου είδους εργασίες αποκατάστασης δεν απαιτείται η ύπαρξη εγκεκριμένων περιβαλλοντικών όρων.

Υποχρεωτική σύνταξη Master Plan εντός διετίας

Οι φορείς διαχείρισης Λιμένων που έχουν την υποχρέωση σύνταξης Master Plan οφείλουν να έχουν ολοκληρώσει τη σύνταξή τους εντός δύο ετών από την έναρξη ισχύος του σχεδίου νόμου. Εάν παρέλθει η ημερομηνία και μέχρι τη σύνταξη νέου Master Plan δεν είναι δυνατή η υλοποίηση έργων στις περιοχές αρμοδιότητάς τους.

Στους φορείς διαχείρισης Λιμένων έγκειται επίσης και η νομιμοποίηση ή διατήρηση κτηριακών εγκαταστάσεων εντός της χερσαίας ζώνης λιμένα, που κατασκευάσθηκαν από φορείς δημοσίου. Οι νομιμοποιούμενες εγκαταστάσεις ανήκουν στο Ελληνικό Δημόσιο και η διαχείρισή τους στο φορέα διοίκησης Λιμένα.

Τέλος, η απόφαση του Γενικού Γραμματέα Λιμένων κοινοποιείται στις αρμόδιες Διευθύνσεις της Δημόσιας Περιουσίας του Υπουργείου Οικονομικών. Η βεβαίωση υπαγωγής ενός έργου στις νομοθετικές διατάξεις κοινοποιείται από το φορέα διαχείρισης Λιμένα στις αρμόδιες Διευθύνσεις των Υπουργείων Οικονομικών και Ναυτιλίας.