«Πρόσω» για ρήξη με Κυβέρνηση και Αυτοδιοίκηση οι ακτοπλόοι

«Ασέβεια για τα νησιά»

Δήλωση «βόμβα» του Προέδρου Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας -Έντονες αντιδράσεις από Δημάρχους των Κυκλάδων που καλούνται να περιορίσουν τις «απαιτήσεις» τους ή να βάλουν το χέρι στην τσέπη
  • Παρασκευή, 31 Μαΐου, 2013 - 06:00

Άναψε φωτιές η τοποθέτηση του Προέδρου του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), Μιχάλη Σακέλλη, στη διάρκεια του 2ου συνεδρίου για τον θαλάσσιο τουρισμό «Posidonia Sea Tourism Forum», οι εργασίες του οποίου πραγματοποιήθηκαν στις 28 και 29 Μαΐου στην Αθήνα.

Με μια δήλωση που χαρακτηρίστηκε ως ασεβής και προκλητική, ο κ. Σακέλλης διεμήνυσε στους εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ότι θα πρέπει να περιορίσουν τις απαιτήσεις τους στις αναγκαίες, ειδάλλως θα πρέπει να συμμετάσχουν στο κόστος κάλυψης των εξόδων των δρομολογίων.

Να πληρώσει και η Αυτοδιοίκηση

«Σε μια περίοδο κρίσης δεν μπορούμε να μιλάμε για πολυτέλειες και μάλιστα όταν δεν θέλουμε να τις πληρώνουμε», είπε ο Πρόεδρος του ΣΕΕΝ, ενδεχομένως θεωρώντας ως πολυτέλεια την κάκιστη έως ανύπαρκτη ακτοπλοϊκή σύνδεση για την οποία διαμαρτύρονται εντόνως εδώ και χρόνια οι τοπικοί φορείς νησιών των Κυκλάδων. Ο κ. Σακέλλης εκτίμησε ότι οι ακτοπλοϊκές υπηρεσίες που προσφέρονται σήμερα στην Ελλάδα «δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτα από αυτές των άλλων ευρωπαϊκών χωρών», επισημαίνοντας ότι σήμερα το 80% των επιβατών στο Αιγαίο μετακινείται με σύγχρονα πλοία νέας τεχνολογίας ηλικίας από 1 έως 20 ετών, παραδεχόμενος, ωστόσο, ότι ακόμη χρειάζονται διορθώσεις, αφού το 20% των επιβατών εξυπηρετείται με πλοία μεγάλης ηλικίας που φθάνουν τα 40 έτη και που πρέπει να αντικατασταθούν.

Ηρωοποιώντας τις ακτοπλοϊκές εταιρίες ο κ. Σακέλλης επεσήμανε ότι οι επενδύσεις με ίδια κεφάλαια και τραπεζικό δανεισμό και χωρίς την επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού, ήταν μονόδρομος για την ανάπτυξη των νησιών και τη διατήρηση της ελληνικότητας των υπηρεσιών, ενώ απέδωσε στη διεθνή και εσωτερική κρίση την πτώση της κίνησης και τον υπερδιπλασιασμό του κόστους των καυσίμων, εξαιτίας των οποίων χρειάζεται, όπως είπε, προσαρμογή του ακτοπλοϊκού στόλου στα νέα δεδομένα. Ο κ. Σακέλλης εκτίμησε ότι η αποχώρηση και η πώληση πλοίων φαίνεται επιβεβλημένη, με δεδομένο ότι υπάρχουν γραμμές όπου τα πλοία εκτελούν το 50% των δρομολογίων που έχουν τη δυνατότητα να εκτελούν, ενώ σε άλλες η πληρότητα των πλοίων είναι εξαιρετικά χαμηλή.

Να μειωθούν λιμενικά τέλη και ΦΠΑ

Ο Πρόεδρος του ΣΕΕΝ απέδωσε τους υψηλούς ναύλους της ελληνικής ακτοπλοΐας σε μια σειρά παραγόντων, όπως την «εκτέλεση δρομολογίων χωρίς να εξυπηρετούν καμία συγκοινωνιακή ανάγκη», τα οποία χαρακτήρισε ως δρομολόγια «τιμωρίας και σπατάλης καυσίμων και συναλλάγματος», ενώ, μιλώντας για το ενδεχόμενο μειώσεων των ναύλων, στράφηκε και πάλι στην Τοπική Αυτοδιοίκηση αναφέροντας ότι εκπρόσωποί της απαιτούν μειώσεις αλλά «όταν τους ζητηθεί να μειώσουν τα λιμενικά τέλη που συμπεριλαμβάνονται στα εισιτήρια, δεν το συζητούν καν». Ταυτόχρονα, βάζοντας στο στόχαστρο την κυβέρνηση αναφορικά με τους συντελεστές ΦΠΑ, έκανε λόγο για άνιση μεταχείριση σε σχέση με την Ευρωπαϊκή Ένωση, ζητώντας να εξεταστεί το θέμα της μείωσης του ΦΠΑ και στην ακτοπλοΐα, όπως συμβαίνει και στις χερσαίες μεταφορές αλλά όπως έγινε και στην περίπτωση των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων και της εστίασης που βρίσκεται αυτήν την περίοδο υπό συζήτηση.

Προειδοποίηση ότι θα μείνουν χωρίς πλοία οι «άγονες»

Σημειώνοντας ότι οι εκάστοτε κυβερνήσεις δεν έχουν αντιληφθεί τη σημασία των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών για την ανάπτυξη της χώρας και την προστασία των εθνικών συμφερόντων, ο κ. Σακέλλης προειδοποίησε ότι μια πιθανή υποβάθμιση των υπηρεσιών αυτών θα ήταν καταστροφική για την ανάπτυξη των νησιών και για τον τουρισμό, ενώ, μιλώντας για τις «άγονες» γραμμές, ζήτησε κρατική παρέμβαση για την παροχή αποζημιώσεων για την εκτέλεση των απαραίτητων δρομολογίων. «Εάν στα επόμενα χρόνια αντιμετωπιστούν σοβαρά προβλήματα στην εξυπηρέτηση των μικρών νησιών μας ας μην απορήσουμε», τόνισε ο Πρόεδρος του ΣΕΕΝ, διευκρινίζοντας ότι οι διαγωνισμοί δρομολογίων Δημόσιας Υπηρεσίας είναι διεθνείς, το ενδιαφέρον για τη συμμετοχή ευρωπαϊκών εταιριών μηδενικό και των ελληνικών περιορισμένο και υπενθυμίζοντας ότι «ήδη προκηρύσσονται γραμμές στις οποίες δεν συμμετέχει κανένα πλοίο».

Π. Κροντηράς: Υποκρισία να ζητούν «συνέταιρο» οι ακτοπλόοι

Η πρώτη αντίδραση ήρθε από τον Δήμο Τήνου με τον Δήμαρχο, Παναγιώτη Κροντηρά, να κάνει λόγο για εκβιασμό από την πλευρά των ακτοπλόων, χαρακτηρίζοντας τη δήλωση Σακέλλη προκλητική και ασεβή για τα νησιά. Ο Δήμαρχος αναφέρθηκε και στη δήλωση του Πρωθυπουργού, ο οποίος μιλώντας προχθές σε εκδήλωση του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, διατράνωνε την άποψη ότι δεν μπορεί κανείς να ζητά τουρισμό στα νησιά έχοντας ελλείψεις στο ακτοπλοϊκό. Ο κ. Κροντηράς διεμήνυσε μέσω της ανακοίνωσής του και προς τον Πρωθυπουργό πως αυτή δεν είναι παρά η μία όψη του νομίσματος, υπενθυμίζοντάς του ότι τα νησιά έχουν ζωή και τους υπόλοιπους μήνες του χρόνου και ζητώντας επιτακτικά επίσημη τοποθέτησή του για το ακτοπλοϊκό σε ετήσια βάση και με αναφορά στις ανάγκες των νησιωτών, με αποσύνδεση του ακτοπλοϊκού από τον τουρισμό.

Ταυτόχρονα, σε ό,τι αφορά στην τοποθέτηση του κ. Σακέλλη, ο κ. Κροντηράς υπογράμμισε ότι η ευθύνη της ακτοπλοϊκής εξυπηρέτησης των νησιών βαρύνει το κράτος, που «διαχειρίστηκε και τις εποχές των παχέων αγελάδων, από κοινού με τις ακτοπλοϊκές εταιρείες» το θέμα, επισημαίνοντας, μάλιστα, ότι ειδικά από την Τήνο οι ακτοπλοϊκές εταιρίες «έχτισαν βαπόρια». «Φαντάζει τεράστια υποκρισία σήμερα να αναζητείται “συνεταίρος” στην ακτοπλοΐα, προς την πλευρά των νησιωτικών Δήμων, άλλως να αποδεχθούμε την απομόνωσή μας”, τόνισε ο Δήμαρχος Τήνου.

Α. Κουσαθανάς-Μέγας: Δεν προβλέπεται καμία τέτοια δαπάνη

Σχολιάζοντας την τοποθέτηση του Προέδρου του ΣΕΕΝ, ο Δήμαρχος Μυκόνου, Αθανάσιος Κουσαθανάς-Μέγας, έδωσε έμφαση στην ελλιπέστατη ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών μεταξύ τους, ενημερώνοντας, μέσω της ΚΟΙΝΗΣ ΓΝΩΜΗΣ, τον κ. Σακέλλη ότι η ενδοεπικοινωνία με την πρωτεύουσα των Κυκλάδων κατά τη διάρκεια του χειμώνα είναι ανύπαρκτη, γεγονός που σημαίνει ότι προκειμένου να εξυπηρετηθεί ένας Μυκονιάτης από μία δημόσια υπηρεσία στη Σύρο πρέπει να διανύσει μια μικρή Οδύσσεια. Σε ό,τι αφορά στο κάλεσμα προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση να… βάλει το χέρι στην τσέπη για την κάλυψη των εξόδων των δρομολογίων, ο κ. Κουσαθανάς-Μέγας επεσήμανε ότι οι Δήμοι δεν έχουν καν τη δυνατότητα εκ του νόμου να συνεισφέρουν στην επιδότηση των υγειονομικών μονάδων των νησιών, που στενάζουν υπό το βάρος των σοβαρότατων ελλείψεων, πόσω δε μάλλον, να καλύψουν τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια, ειδικά σε μια περίοδο που οι περικοπές της κρατικής επιχορήγησης προς τους Δήμους είναι τεράστιες, ενώ αναφερόμενος στα λιμενικά τέλη, μείωση των οποίων ζητούν οι ακτοπλόοι, ο Δήμαρχος Μυκόνου επεσήμανε ότι είναι ελάχιστα.

Γ. Δαμουλάκης: Η ακτοπλοΐα είναι υποχρέωση της κεντρικής εξουσίας

Την άποψη ότι η λογική «τα παράπονά σου στον Δήμαρχο» έχει παρέλθει ανεπιστρεπτί διατυπώνει ο Δήμαρχος Μήλου, Γεράσιμος Δαμουλάκης, τονίζοντας ότι η ακτοπλοΐα πρέπει να αντιμετωπίζεται με κεντρικό σχεδιασμό, εφόσον αποτελεί υποχρέωση της κεντρικής εξουσίας και όχι της τοπικής αυτοδιοίκησης ή των ναυτιλιακών εταιριών. «Δεν είναι δυνατόν να ζητάνε από την τοπική αυτοδιοίκηση στην οποία έχει περικοπεί το μεγαλύτερο μέρος των επιχορηγήσεων από τους κεντρικούς αυτοτελείς πόρους και τη ΣΑΤΑ, να βάλει το χέρι στην τσέπη», υπογράμμισε ο κ. Δαμουλάκης, υπενθυμίζοντας ότι τα νησιά υποφέρουν τόσο λόγω του περιορισμένου αριθμού δρομολογίων, όσο και λόγω των παλαιών και αργοκίνητων πλοίων. Σε ό,τι αφορά στην πρόταση για μείωση των λιμενικών τελών, ο Δήμαρχος Μήλου επεσήμανε ότι το θέμα δεν είναι αυτό, μιας και πρόκειται για μηδαμινές χρεώσεις, δήλωσε όμως πρόθυμος να τεθεί στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, υπό την προϋπόθεση ότι τα νησιά θα προσεγγίζουν πλοία σύγχρονα, από άποψη ταχύτητας και ξενοδοχειακών υποδομών, ώστε να εξυπηρετούνται οι κάτοικοί τους.