Με σήμα στα καταστήματα οι μειώσεις που επέφερε ο ΦΠΑ

Η μείωση σηματοδοτείται

Με ειδικό σήμα θα προμηθευτούν τα καταστήματα εστίασης, που θα προχωρήσουν σε μείωση τιμών, μετά τη μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση, ενώ συζητείται η περίπτωση 24ωρου κλείσιμου των καταστημάτων που δεν εκδίδουν αποδείξεις.

Εκ μέρους του υπουργείου Ανάπτυξης, κρίνεται αναγκαία η μετακύληση στις τιμές, της μείωσης του ΦΠΑ στην εστίαση, που θα εφαρμοστεί από 1η Αυγούστου και προς το σκοπό αυτό, τα συλλογικά όργανα του κλάδου θα προμηθεύουν τις επιχειρήσεις επισιτισμού με ένα ειδικό σήμα ώστε να διευκρινίζεται εάν προχώρησαν σε αυτή τη μείωση ολικά ή μερικά.

Η πρόταση αυτή υιοθετήθηκε κατά τη συνάντηση του υπουργού Ανάπτυξης Κωστή Χατζηδάκη με τις διοικήσεις της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ), της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστιατοριών και Συναφών Επαγγελμάτων (ΠΟΕΣΕ), του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) και του Συνδέσμου Επώνυμων Οργανωμένων Αλυσίδων Εστίασης (ΣΕΠΟΑ).

Το νέο μέτρο

Η σήμανση αυτή των επιχειρήσεων, εφαρμόστηκε για πρώτη φορά το 2009 στη Γαλλία, όταν υπήρξε ανάλογη μείωση του φόρου στην εστίαση, δημιουργώντας ένα προηγούμενο το οποίο λειτουργεί πλέον ως μοντέλο εφαρμογής.

Μέσω αυτού του επαγγελματικού αυτοματισμού θα καθίσταται σαφές προς του καταναλωτές, ποιοι επιχειρηματίες προχώρησαν σε μειώσεις τιμών, με ολοκληρωτική μετακύλιση της μείωσης του ΦΠΑ ή μερική, όπως θα γίνεται αντιληπτό από τα διαφορετικού χρώματος σήματα που θα αναρτώνται στα καταστήματα.

Τα σήματα αυτά θα εκδοθούν υπό την ευθύνη των επαγγελματικών οργανώσεων των επιχειρήσεων επισιτισμού, με τις τελικές λεπτομέρειες εφαρμογής του μέτρου και την υπογραφή της τελικής συμφωνίας του υπουργείου με τους φορείς, να αποφασίζονται σε νέες συσκέψεις που θα πραγματοποιηθούν έως το τέλος του μήνα.

Οι μειώσεις των τιμών θα αποδεικνύονται από τις επιχειρήσεις που θα μετέχουν στο σύστημα, με προσκόμιση των ταμειακών αποδείξεων τους, στα συλλογικά τους όργανα, ώστε να γίνεται η απαραίτητη σύγκριση με τα προ μείωσης δεδομένα, με αποτέλεσμα να κρίνεται η προμήθεια του ανάλογου σήματος.

Παράλληλα φαίνεται να υιοθετείται από το υπουργείο και η αρχική πρόταση για την ύπαρξη διπλών καταγραφών των τιμών στους τιμοκαταλόγους των καταστημάτων, με τις παλαιές και τις νέες τιμές.

Πέραν αυτού, εκ μέρους του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), προτάθηκε να υπάρξει ποινή για τις επιχειρήσεις που δεν εκδίδουν αποδείξεις, με 24ωρο κλείσιμο τους, ενδεχόμενο που άφησε ανοιχτό ο γενικός γραμματέας Εσόδων του υπουργείου Οικονομικών, κ. Χάρης Θεοχάρης.

Υπουργικές δηλώσεις

Σε αναλυτική παρουσίαση του μέτρου προχώρησε ο υπουργός Ανάπτυξης ο οποίος αφού απέδωσε τα εύσημα αυτής της μείωσης στον πρωθυπουργό, τόνισε ότι «από εδώ και πέρα η σκυτάλη περνάει σε όλους εμάς. Στα συναρμόδια υπουργεία, στους φορείς τους οποίους αφορά το μέτρο, στην κοινωνία στο σύνολό της. Από εδώ και πέρα, καθώς το μέτρο είναι προσωρινό, δοκιμαστικό, ισχύει μέχρι το τέλος του χρόνου, όλοι μας πρέπει να δείξουμε την απαιτούμενη εθνική και κοινωνική ευθύνη έτσι ώστε το μέτρο να μονιμοποιηθεί. Και γι’ αυτό το λόγο δεν χρειάζονται απλά και μόνο καλές προθέσεις και διακηρύξεις, χρειάζονται πράξεις και αυτοδέσμευση όλων, ότι εννοούμε αυτά τα οποία λέμε».

Για τη γνωστοποίηση του νέου συστήματος που θα εφαρμοστεί, ο υπουργός έκανε γνωστό ότι «θα υπάρξει μια διαφημιστική εκστρατεία τις αμέσως επόμενες μέρες και για να γνωστοποιηθεί το μέτρο, αλλά και για να ευαισθητοποιηθούν όλοι. Και οι επαγγελματίες έτσι ώστε να προσαρμοστούν και να εκδίδουν αποδείξεις φυσικά, αλλά και οι πολίτες έτσι ώστε να ζητούν αποδείξεις, αλλά και να καταγγέλλουν επίσης τις περιπτώσεις που δεν εκδίδονται αποδείξεις».

Για «σημαντική απόφαση» έκανε λόγο η υπουργός Τουρισμού, κ. Όλγα Κεφαλογιάννη, η οποία απηύθυνε κάλεσμα στον επιχειρηματικό κόσμο να ανταποκριθεί με τον καλύτερο τρόπο στη μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση, με άμεση προσαρμογή των τιμών και έκδοση αποδείξεων.

Τόνισε τη σημαντικότητα της απόφασης για τον ελληνικό τουρισμό, σημειώνοντας την ανάγκη αξιοποίησης, με τον καλύτερο τρόπο, εκ μέρους της αγοράς, αυτής της ευκαιρίας ώστε το μέτρο να γίνει μόνιμο λέγοντας χαρακτηριστικά «Είναι μια ευκαιρία που δεν πρέπει να χαθεί. Στο χέρι των επιχειρηματιών είναι να κάνουν πράξη τις δηλώσεις τους και να αξιοποιήσουν το μέτρο, με αίσθημα ευθύνης και προοπτική ανάπτυξης».

Οι ποινές

Καθώς η μείωση του ΦΠΑ αποφασίστηκε για καθαρά εισπρακτικούς λόγους, δεν θα μπορούσε, στη νέα αυτή εφαρμογή, να μείνει αμέτοχο το υπουργείο Οικονομικών, το οποίο, όπως ανέφερε ο υπουργός Ανάπτυξης, θα προχωρήσει σε μέτρα τα οποία θα είναι και προς την κατεύθυνση της αυστηρότερης τιμωρίας και προς την κατεύθυνση της υιοθέτησης κατάλληλων κινήτρων, προκειμένου ο χαμηλότερος πλέον ΦΠΑ, να αποδίδεται στις εφορίες και να μην μπαίνει παρανόμως στις τσέπες ορισμένων επιτήδειων.

Στις ποινές που θα επιβληθούν και σε όσους δεν κόβουν αποδείξεις αναφέρθηκε ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Οικονομικών κ. Χάρης Θεοχάρης, ο οποίος ενημέρωσε ότι μελετάται πλέγμα ποινών και κινήτρων προκειμένου να κόβονται αποδείξεις και να μειωθεί η φοροδιαφυγή στον κλάδο που είναι υψηλή, συμπληρώνοντας ότι «μόνο αν εμφανισθεί ο τζίρος που είναι αφανής, η μείωση του ΦΠΑ θα αντισταθμιστεί από την αύξηση των δηλωθέντων εισοδημάτων».

Θετικοί οι επαγγελματίες του τουρισμού

Θετικές επιπτώσεις στην τουριστική κίνηση του 2014, αναμένουν να επιφέρει η μείωση του ΦΠΑ, οι επαγγελματίες του τουρισμού, όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του ΣΕΤΕ. Πέραν του μέτρου του 24ωρου λουκέτου που εισηγήθηκε για τα καταστήματα που δεν εκδίδουν αποδείξεις, ζήτησε και τη διαγραφή των οριστικά καταδικασθέντων για φοροδιαφυγή, από τα μητρώα των συνδέσμων όπου είναι εγγεγραμμένοι.

Στο ίδιο μήκος κύματος και το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο της Ελλάδος, που σε ανακοίνωση του μιλά για απόφαση που «θα τονώσει την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, δεδομένου ότι ο τομέας της εστίασης συνιστά σημαντικό κομμάτι στη διαμόρφωση της τουριστικής αλυσίδας και γενικότερα του προσφερόμενου τουριστικού πακέτου».

Καλεί δε σε αυτή την κοινή προσπάθεια, όλους τους επαγγελματίες, ως οφείλουν, «να συμβάλλουν στην ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουρισμού, που αποτελεί μονόδρομο για την εισροή περισσότερων εσόδων στην ελληνική ξενοδοχειακή επιχείρηση και εν γένει για την ελληνική οικονομία».