Η γέννηση μιας νέας εκπαιδευτικής περιπέτειας

Εγκαινιάστηκε το νέο νηπιαγωγείο «Δελασάλ» στην Αθήνα

Το Σάββατο 11 Οκτωβρίου πραγματοποιήθηκε η τελετή εγκαινίων του νηπιαγωγείου «Δελασάλ» στον Άλιμο, συμπληρώνοντας τα τρία επίπεδα μάθησης των εκπαιδευτηρίων Saint Paul της Αθήνας καθώς το νέο τμήμα ολοκληρώνει την επιτυχημένη πορεία της λασαλιανής εκπαίδευσης στο δημοτικό, το γυμνάσιο και το λύκειο.

Ένα νέο ελληνογαλλικό σχολείο συγκαταλέγεται στα δώδεκα υπάρχοντα της χώρας, ένα νέο νηπιαγωγείο προστίθενται στην δύναμη του εκπαιδευτικού οργανισμού Λασάλ στην Ελλάδα το οποίο θα λειτουργήσει σύμφωνα με τις παιδαγωγικές αρχές Αγίου Ιωάννη Βαπτιστή Δελασαλ. Η εν λόγω εκδήλωση πλαισιώθηκε από τον εν ενεργεία Αρχιεπίσκοπο Καθολικών Αθήνας, π. Νικόλαος Φώσκολος, τους σεβαστούς πατέρες, τους εκπροσώπους των μοναχικών ταγμάτων της Καθολικής εκκλησίας, τον δήμαρχο Αλίμου, κ. Ανδρέας Κονδύλης, τον γενικό διευθυντή των ελληνογαλλικών σχολείων Ελλάδας, τα μέλη της διοικητικής και διαχειριστικής επιτροπής των εκπαιδευτηρίων Saint Paul, τους προέδρους συλλόγου αποφοίτων και του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων όπως επίσης και από τους εκατό εκπαιδευτικούς από τα σχολεία «Δελασάλ» της Θεσσαλονίκης, του Πειραιά και της Σύρου.

Η τελετή εγκαινίων

Ο καθολικός Αρχιεπίσκοπος μέσα από την θεία λειτουργία και τις προσευχές που πραγματοποιήθηκαν μετάδωσε την ευλογία του Θεού στο νέο σχολείο, το οποίο θα αποτελέσει την απαρχή των νήπιων να αποκομίσουν τις στέρεες βάσεις ώστε να οικοδομήσουν την ζωή τους με αξίες και εντιμότητα. Η μετάδοση γνώσεων και η αναζήτηση της αλήθειας τόσο από την πλευρά των διδασκόντων όσο και από την πλευρά των διδασκόμενων θα αποτελέσει το θεμέλιο λίθο που θα αποτρέψει την περαιτέρω υποβάθμιση της ελληνικής παιδείας. Καθώς όπως εξέφρασε και ο Αρχιεπίσκοπος « Τα τελευταία χρόνια αντί να μορφώνουν τα παιδιά, τα παραμορφώνουν ως αποτέλεσμα της ηθικής κατάπτωσης του ανθρώπου. Η παιδεία στην χώρα μας βαίνει από το κακό στο χειρότερο», συμπληρώνοντας πως ο τρόπος χρήσης της ελληνικής γλώσσας από τους νέους τείνει να την αλλοτριώσει. Συνεπώς σκοπός του σχολείου αλλά και ως μέσο εμπιστοσύνης των γονέων, τίθεται η λασαλιανή εκπαίδευση, βάση της οποίας τα νέα παιδιά θα μορφωθούν με τα σωστά κριτήρια.

Η λήξη του αγιασμού του χώρου συνοδεύεται από το κόψιμο της κορδέλας, σημείο αναφοράς για το επίσημο ξεκίνα της λειτουργίας του Λασαλιανού σχολείου και την απαρχή του καινούργιου εκπαιδευτικού ταξιδιού για την κοινότητα των Φρέρ, τους δασκάλους και τους μαθητές. Ο εσωτερικός χώρος του νηπιαγωγείου εξυπηρετεί τους στόχους που καλείται να εκπληρώσει το νέο σχολικό τμήμα των εκπαιδευτηρίων Saint Paul, καθώς οι εξοπλισμένες εκπαιδευτικές αίθουσες προσφέρουν τα κατάλληλα στοιχεία για τις δραστηριότητες, την έμπνευση, την δημιουργικότητα και την εκμάθηση των μαθητών. Βασικός στόχος της εκπαίδευσης στα σχολεία «Δελασάλ» αποτελεί, όπως υποστήριξε και ο διευθυντής του νηπιαγωγείου, κ. Ρηγούτσος, « Το σχολείο να γίνει το δεύτερο σπίτι των παιδιών όπου θα μαθαίνουν να επικοινωνούν, να αναπτύσσουν φιλικές σχέσεις και να συνεργάζονται. Μέσα από το παιχνίδι και την κοινωνική αλληλεπίδραση θα αποκτήσουν τις κατάλληλες γνώσεις ώστε να ανεξαρτητοποιηθούν και να αναπτύξουν τις προσωπικότητες τους».

Η επίτευξη των στόχων

«Η παιδεία στηρίζεται στις ανθρώπινες σχέσεις» τονίζει ο διευθυντής του τμήματος νηπιαγωγείου, υποδηλώνοντας πως πρωταρχικός στόχος είναι η επιτυχημένη συνεργασία και επικοινωνία των δασκάλων με τους μικρούς μαθητές. Η καλλιέργεια αυτή της δεύτερης πιο σημαντικής σχέσης των μαθητών, έπειτα από την σχέση γονέα παιδιού, αποτελεί και μια από τις βασικότερες προτροπές του Αγ. Ιωάννη Δελασάλ την οποία τα λασαλιανά σχολεία έχουν υιοθετήσει. Η επιτυχημένη προσπάθεια δημιουργίας ικανοποιητικών σχέσεων όπως και η συλλογική δράση του σχολείου, των εκπαιδευτικών και τον γονέων, αποτέλεσε έναν από τους κύριους παράγοντες που συνέβαλλαν στην δημιουργία του νηπιαγωγείου, καθώς όπως ανέφερε και ο κ. Ρηγούτσος «Η λασαλιανή αγκαλιά της Ελλάδας, γίνεται μεγαλύτερη. Την δημιουργία πυροδότησαν οι γονείς των μαθητών του δημοτικού ενώ η σύμπλευση με ικανούς συνεργάτες οδήγησε με ασφάλεια στην ολοκλήρωση του σχολείου».

Η αξιέπαινη προσπάθεια των συντελεστών της δημιουργίας του νηπιαγωγείου «Δελασάλ» σε μια δυσμενής οικονομική πραγματικότητα, τιμήθηκε και από τους επίσημους παρευρισκόμενους της τελετής. Ο προϊστάμενος των Φρέρ της Γαλλίας, της Ελβετίας και της Ελλάδας, φρ. Jean-Paul Aleth, επικροτεί την «γέννηση» του νέου νηπιαγωγείου που είναι σύμφωνη με την παράδοση του Δελασάλ. H δημιουργία σωστών βάσεων και προτύπων είναι η ουσία της αποστολής του σχολείου και καθώς όπως και ο ίδιος υποστηρίζει « Σκοπός των σχολείων Δελασάλ, είναι να αναπτύξει τόσο τις φυσικές όσο και τις πνευματικές ικανότητες των μαθητών». Με την σειρά του, ο πρόεδρος του Συμβουλίου Λασαλιανής Αποστολής της Ελλάδας, αδ. Νικόλαος Πρίντεζης, εκφράζει την συνυπευθυνότητα και το ομαδικό πνεύμα που καταβάλει την αδελφότητα και τους λαϊκούς, και τα οποία αποτέλεσαν μια πτυχή της επιτυχημένης πορείας της Λασαλιανής εκπαίδευσης. Συγκεκριμένα δηλώνει « Οι Φρέρ, με την μοναχική τους αφιέρωση αντιμετωπίζουν την εκπαιδευτική σχέση με αδελφική αγάπη ενώ οι λαϊκοί ενσωματώνουν σε αυτήν την σχέση την πατρική ή μητρική γονική εμπειρία».

Οι συμπληρωματικοί ρόλοι που εφάρμοσαν Φρέρ και λαϊκοί στην εκπαίδευση των παιδιών είχε ως αποτέλεσμα το όνειρο όχι απλώς να υλοποιηθεί αλλά και να ολοκληρωθεί. Ο αδ. Ματθαίος Λεβαντίνος, πρόεδρος Γραμματείας Ελληνογαλλικών σχολείων της Ελλάδας και πρόεδρος της Μαριανής Αποστολής στην χώρα, τονίζει την κοινή στόχευση και πορεία των σχολείων «Δελασάλ» και παράλληλα υποστηρίζει πως «Δεν είναι αμελητέο το γεγονός ότι η παιδεία έχει υποβαθμιστεί, όμως η θρησκευτική κοινότητα τολμά να προσφέρει μεγαλύτερες υπηρεσίες στην ελληνική κοινωνία». Συμπληρωματικά δηλώνει, έναν από τους βασικούς στόχους που θέτει το σχολείο, ότι δηλαδή «Θα κάνουμε ότι καλύτερο μπορούμε για να ανταποκριθούμε στις υψηλές προσδοκίες και να δικαιώνουμε καθημερινά την εμπιστοσύνη των γονέων προς το διδακτικό και εκπαιδευτικό μας έργο».

Ο κ. Ρηγούτσος απαντά

Η σημαντική πρωτοβουλία και η εξωστρεφής προσπάθεια που κατέβαλε η κοινότητα των Φρέρ, οι εκπαιδευτικοί όπως και ο κ. Ρήγουτσος, διευθυντής του σχολικού σταθμού, για την δημιουργία του νηπιαγωγείου στέφθηκε με μεγάλη επιτυχία, επιφέροντας καρπούς. Στην συνέντευξη του κ. Ρηγούτσου, στην εφημερίδα της Κοινής Γνώμης, γίνονται αντιληπτές οι δυσκολίες που κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν για την υλοποίηση του οράματος αλλά και την τελική αποδοχή που αποκόμισε το σχολείο μετά την ολοκλήρωση του.

· Η οικονομική κρίση στην Ελλάδα έχει επηρεάσει πολλούς κοινωνικούς τομείς και ένας από αυτούς είναι ο εκπαιδευτικός τομέας ο οποίος έχει υπονομευθεί και από την κρίση των ανθρώπινων αξιών. Παρόλα αυτά εσείς καταφέρατε να ξεπεράσετε τυχόν εμπόδια και να δημιουργήσετε νέες συνθήκες στον εκπαιδευτικό τομέα. Τι ανταπόδοση είχε αυτό από τον κόσμο στην νέα περιοχή των εγκαταστάσεων;

« Η δημιουργία του σχολείου συνέπεσε πάνω στην κρίση. Τα δίδακτρα που απαιτούνταν για την φοίτηση στο σχολείο φαίνονταν στο σύνολό τους εξωπραγματικά. Ωστόσο παρά τον υψηλό αριθμό των διδάκτρων, υπήρχε μεγάλη προσέλευση» απαντά ο κ. Ρηγούτσος τονίζοντας παράλληλα πως η επιλογή της εγγραφής στο σχολείο παρά τις οικονομικές δυσκολίες που επέβαλλε η κοινωνική πραγματικότητα, ήταν συνειδητοποιημένη καθώς οι μαρτυρίες των μαθητών για την σχολική τους εμπειρία επιβεβαίωνε τους γονείς για την ορθή λειτουργία του δημοτικού. Παράλληλα, συμπληρώνει πως οι παράγοντες που συνέβαλλαν στην διαμόρφωση της επιτυχημένης εικόνας και πορείας του εκπαιδευτικού συστήματος «Δελασάλ» ήταν κατά κύριο λόγο η ειδίκευση των εκπαιδευτικών του σχολείου. «Τα σχολεία Δελασάλ έχουν την βάση τους στην εξωστρέφεια», αναφέρει χαρακτηριστικά, υποδηλώνοντας πως η εκπαίδευση των μαθητών δεν αρκείται στην μετάδοση τυπικών γνώσεων αλλά και στην δημιουργία εμπειριών ώστε το παιδί να αξιοποιήσει πτυχές τις προσωπικότητας του με στόχο να εξασφαλίσει την ικανότητα να δημιουργεί διεξόδους στην πορεία της κοινωνικής του ζωής. «Οι αξίες των παιδιών είναι πολλών ειδών» δηλώνει χαρακτηριστικά, «Ο δάσκαλος έχει το καθήκον να τις “ξυπνήσει” σε κάθε παιδί μέσα από καινοτόμες διαδικασίες».

· Το «δέντρο της ζωής» ήταν η πηγή έμπνευσης για την δημιουργία του νηπιαγωγείου. Ποιοι είναι οι επόμενοι στόχοι που θέτετε για να ανθίσει αυτό το δέντρο;

«Το δέντρο είναι συμβολικό. Ο “λόγος” είναι ο σπόρος που ανακαλύπτεται και αφυπνίζεται από τους δασκάλους. Φυτρώνει, καλλιεργείται και επιφέρει καρπούς. Το δέντρο είναι το σύμβολο της σταθερότητας και της δύναμης που αναπτύσσεται αργά και κοπιαστικά. Τα αποτελέσματα της εκπαίδευσης δεν είναι στιγμιαία, χρειάζονται πίστωση χρόνου και συνεχής προσπάθεια. Στόχος είναι η επιτυχημένη σχέση και επικοινωνία εκπαιδευτικού-μαθητή που θα μείνει ανεξίτηλη στην μνήμη του παιδιού».

· «Το όνειρο ολοκληρώνεται» δηλώσατε, με την δημιουργία του νηπιαγωγείου στην Αθήνα. Αυτό το εγχείρημα δύναται να αξιοποιηθεί και σε άλλα μέρη της Ελλάδας όπως η Σύρος;

« Στην Σύρο υπάρχουν προϋποθέσεις υλοποιήσης αντίστοιχου εγχειρήματος. Όμως η οικονομική συγκυρία δεν ευνοεί να καλύψει τους οικονομικού πόρους που απαιτούνται. Η δημιουργία Γυμνασίου και Λυκείου στο νησί προϋποθέτει την ύπαρξη ικανοποιητικού αριθμού μαθητών που η οικονομική τους δυναμική να δύναται να υποστηρίξει τα δίδακτρα της ανταποδοτικής εκπαίδευσης. Μια λύση που συζητάτε, για κάποιους μοιάζει ουτοπική, είναι η παραχώρηση κουπονιών εκπαίδευση στους μαθητές της επαρχίας, που μεταφράζονται σε χρήματα. Με τον τρόπο αυτό, ο μαθητής Γυμνασίου ή Λυκείου μπορεί να επιλέγει την εκπαιδευτική του μονάδα, είτε είναι δημόσια είτε ιδιωτική».