Απλήρωτοι εργαζόμενοι και διακοπή δρομολογιακών γραμμών βαραίνουν τον χώρο της ακτοπλοΐας

Άμεση επίλυση

Οι απλήρωτοι ναυτικοί της ακτοπλοΐας και η δυσχερής οικονομική κατάσταση στην οποία βρίσκεται η εταιρεία ΝΕΛ, πέραν του ότι είναι ένα από τα μεγάλα προβλήματα που καλείται να επιλύσει άμεσα το υπουργείο Ναυτιλίας, αποτελούν παράλληλα και την αιτία της συνεχιζόμενης ταλαιπωρίας των νησιωτών, καθώς έχουν αποκοπεί πολλά νησιά από την μεταξύ τους επικοινωνία.

Με τα δύο αυτά προβλήματα να κυριαρχούν και να ζητούν επίλυση σε άμεσο χρόνο, πραγματοποιήθηκε η συνάντηση των απλήρωτων ναυτικών και των εκπροσώπων των ναυτεργατικών σωματείων με τον υπουργό Ναυτιλίας, Θοδωρή Δρίτσα.

Ζητούμενο είναι τόσο η επίλυση της δυσχερούς κατάστασης στην οποία έχουν περιέλθει οι ναυτικοί, που τους έχει δημιουργήσει ακόμα και βιοποριστικό πρόβλημα, όσο και η αποκατάσταση των δρομολογίων ώστε να αρθεί η απομόνωση των μικρών κυρίως νησιών.

Υπουργικές τοποθετήσεις

Κατά την διάρκεια της συνάντησης ο υπουργός κ. Δρίτσας αναφέρθηκε στην αδιέξοδη κατάσταση που έχει δημιουργηθεί και στον καθοριστικό ρόλο που καλείται να διαδραματίσει, μέσα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα η νέα κυβέρνηση.

Συγκεκριμένα ανέφερε «Βρισκόμαστε μπροστά σ΄ ένα τεράστιο αδιέξοδο και σ' ένα εξαιρετικά δυσεπίλυτο πρόβλημα, που οξύνθηκε μέσα στην τελευταία τετραετία και το οποίο καλείται να λύσει η νέα κυβέρνηση όσο γίνεται πιο γρήγορα», συμπληρώνοντας όμως ότι η νέα κυβέρνηση αρνείται να παραδεχθεί αδιέξοδα, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για τόσο σοβαρά ζητήματα, όπως είναι η επιβίωση των ναυτικών και των οικογενειών τους και η ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών.

Για την επίλυση του προβλήματος παραδέχτηκε ότι δεν υπάρχει, στην παρούσα χρονική στιγμή, πλήρης λύση, καθώς πρακτικά κάτι τέτοιο είναι αδύνατο, αφού «Δεν είναι δυνατό ακραία φαινόμενα κρίσης στην ακτοπλοΐα τα οποία οξύνθηκαν ιδιαίτερα τα τελευταία πέντε χρόνια από τις μνημονιακές πολιτικές, να επιλυθούν και να αντιμετωπιστούν μέσα σε ένα μήνα».

Ενημέρωσε όμως πως «Στοχευμένες παρεμβάσεις είναι ήδη σε εξέλιξη προς όλους τους εμπλεκόμενους με οποιοδήποτε τρόπο, ώστε να διερευνηθούν νέες δυνατότητες επίλυσης του όλου προβλήματος».

Η ΝΕΛ στο επίκεντρο

Το θέμα της συζήτησης επικεντρώθηκε ειδικά στην περίπτωση της ΝΕΛ καθώς πρόκειται για την εταιρεία που έχει προκαλέσει και την μεγαλύτερη αναστάτωση, αφού οι ναυτικοί των πλοίων της βρίσκονται σε επίσχεση εργασίας, λόγω των πολύμηνων οφειλών δεδουλευμένων, ενώ παράλληλα τα οικονομικά της προβλήματα δεν επιτρέπουν την δρομολόγηση των πλοίων της στις γραμμές που εξυπηρετεί.

Από την πλευρά του υπουργού υπήρξε η ενημέρωση πως από την προηγούμενη εβδομάδα έχουν καταβληθεί στην εταιρεία 287.000 ευρώ, που αντιστοιχούν σε οφειλόμενα του Δεκεμβρίου από τις επιδοτούμενες γραμμές, εκ των οποίων όμως, περίπου τα μισά πήγαν προς τους εργαζόμενους.

Εκ μέρους της εταιρείας και προκειμένου να υπάρξει μία υποτυπώδης αιτιολόγηση της οικονομικής της ασυνέπειας προς τους εργαζόμενους επέρριψε την ευθύνη στο υπουργείο, λέγοντας πως οφείλει τα ποσά που αντιστοιχούν στις επιδοτήσεις των δύο προηγούμενων μηνών, όταν όμως η ίδια δεν έχει ακόμα καταθέσει τα δρομολόγια του Ιανουαρίου.

Χαρακτηριστική του μεγέθους της οικονομικής αδυναμίας της εταιρείας είναι η εξέλιξη στην υπόθεση του πλοίου της «Aqua Jewel», το οποίο είναι καθηλωμένο με βλάβη στην αριστερή κύρια μηχανή του και για το οποίο αναμενόταν να αγοραστεί νέα μηχανή ώστε αυτό να επανέλθει στα ενδοκυκλαδικά του δρομολόγια στις Δυτικές Κυκλάδες.

Η συγκεκριμένη δρομολογιακή γραμμή εξυπηρετείται με το πλοίο «Άρτεμις» της Hellenic seaways», με παράταση που έχει δώσει το υπουργείο έως τις 9 Μαρτίου, καθώς η ΝΕΛ δήλωσε ότι έως την συγκεκριμένη ημερομηνία θα είναι σε θέση το πλοίο της, με την νέα μηχανή να επανέλθει.

Μόνο που η μηχανή αυτή, λόγω οικονομικής αδυναμίας της εταιρείας, αγοράστηκε από άλλον ενδιαφερόμενο και όχι από την ΝΕΛ, σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες της ναυτιλιακής αγοράς.

Πέραν αυτών, η εταιρεία αιτήθηκε προς το υπουργείο Ναυτιλίας την επιστροφή της εγγυητικής επιστολής του 1,5 εκ. ευρώ, με την οποία είχε κατοχυρώσει την σύμβαση για το επιδοτούμενο δρομολόγιο του Β. Αιγαίου, που όμως με απόφαση της προηγούμενης ηγεσίας του υπουργείου είχε κηρυχθεί έκπτωτη.

Οι εργαζόμενοι θεώρησαν ότι με την άρση της κατάπτωσης της εγγυητικής επιστολής, θα ήταν δυνατόν τα χρήματα αυτά να κατοχυρώσουν την εξόφληση τους, όμως σύμφωνα με τα όσα ο κ. Δρίτσας εξήγησε, κάτι τέτοιο είναι αβάσιμο, καθώς οι εγγυητικές επιστολές δεν είναι δυνατόν να κατοχυρώσουν τις εργασιακές απαιτήσεις, καθώς κατοχυρώνουν μόνο την σύμβαση για τις δρομολογιακές γραμμές.

Ζητούμενο από την πλευρά του υπουργείου είναι, μέχρι το Πάσχα, να διευθετηθούν, με τον πλέον πρόσφορο τρόπο, τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί με την συγκεκριμένη εταιρεία, τόσο όσο αφορά στις δρομολογιακές εκκρεμότητες, όσο και σε σχέση με την πληρωμή των εργαζομένων, με χαρακτηριστική την αναφορά που γίνεται σε ανακοίνωση του υπουργείου ότι «Απόφαση του υπουργείου είναι να καταβληθεί ανυποχώρητη προσπάθεια ώστε όλοι οι εργαζόμενοι ναυτικοί να εισπράξουν τα δεδουλευμένα τους».

Χωρίς αιδώ

Παρά τα προβλήματα που έχουν σωρευτεί στον κλάδο της ακτοπλοΐας και τα οποία έχουν ενταθεί τα τελευταία χρόνια, λόγω της άσκησης συγκεκριμένων πολιτικών, ο πρώην υπουργός Ναυτιλίας, που μόλις πριν ένα μήνα παρέδωσε το υπουργείο, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, κατέθεσε ερώτηση στον αρμόδιο υπουργό σχετικά με την επικρατούσα κατάσταση στον χώρο.

Καθώς η οικονομική δυσχέρεια των ακτοπλοϊκών εταιρειών είναι γνωστή τα τελευταία χρόνια και δεν προέκυψε τον τελευταίο μήνα, όπως και η κατάσταση που έχει δημιουργηθεί με τους απλήρωτους ναυτικούς που έχει ενταθεί τον τελευταίο χρόνο και χωρίς τίποτε από αυτά να έχει επιλυθεί ή να έχει διαχειριστεί αποτελεσματικά, ο μέχρι προ μηνός αρμόδιος υπουργός, αντί να απολογηθεί για την ανεπαρκή διαχείριση αυτών των προβλημάτων, καταθέτει ερώτηση προς τη νέα ηγεσία υπουργείου, όπου σ πολλά σημεία αυτής εμφανίζεται ως κατήγορος.

Στο κείμενο της ερώτησης, γίνεται αναφορά στην σημασία των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών για τις τοπικές νησιωτικές κοινωνίες, αλλά και στην επίσχεση εργασίας στην οποία έχουν προχωρήσει τα πληρώματα πολλών πλοίων της ακτοπλοΐας, όπως και στην συνολική δυσχερή κατάσταση.

Καθώς αυτά αποτελούν ήδη το βεβαρημένο παρελθόν του υπουργείου που παρέδωσε ο κ. Βαρβιτσιώτης, παράλληλα μιλά για «σημάδια κατάρρευσης» που εμφανίζει η ακτοπλοΐα, όπως και για τις σωρευμένες ζημιές του κλάδου κατά «τους τελευταίους 18 μήνες».

Χωρίς καμία αιδώ και με περισσή προκλητικότητα ρωτά τον αρμόδιο υπουργό:

«Τι προτίθεται να πράξει για την αποκατάσταση της εξυπηρέτησης των δρομολογιακών γραμμών που σήμερα δεν εκτελούνται, με ποιόν τρόπο σκοπεύει να ρυθμίσει το πρόβλημα της καταβολής των δεδουλευμένων στους απλήρωτους ναυτικούς και αν σκοπεύει να προχωρήσει στη σύσταση κρατικού φορέα ακτοπλοΐας, όπως επανειλημμένα έχει εξαγγείλει, επαναφέροντας έτσι τις εποχές των κρατικών μονοπωλίων που κατέστησαν την ακτοπλοΐα για τους νησιώτες αγαθό πολυτελείας. Έχει εξεταστεί η συμβατότητα Κρατικού Φορέα Ακτοπλοΐας με τον Κανονισμό του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου 3577/92 για την ελευθερία των ενδομεταφορών στα Κράτη-Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης;».

Ετικέτες: