Ερώτηση στη βουλή, προς το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, σχετικά με τις διαδικασίες απομάκρυνσης του Ε/Γ-Ο/Γ «ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΗΝΟΥ» από το λιμάνι του Πειραιά

Στον ΟΛΠ η ευθύνη απομάκρυνσης(;)

Θέμα στη Βουλή γίνεται το ζήτημα του ημιβυθισμένου πλοίου «Παναγία Τήνου», έπειτα από ερώτηση, που κατέθεσε βουλευτής, προς το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.

Στο τέλος Απριλίου, το Ε/Γ-Ο/Γ «ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΗΝΟΥ», το οποίο τελούσε υπό κατάσχεση από το ΝΑΤ, ευρισκόμενο στην Πύλη Ε4 και λόγω ακινησίας έβαλε νερά, με αποτέλεσμα την άμεση κινητοποίηση των Αρχών, για τη σταθεροποίηση της κατάστασής του. Μόλις αυτή επιτεύχθηκε, το πλοίο αφέθηκε ως έχει, ημιβυθισμένο, στο λιμάνι του Πειραιά, χωρίς, μέχρι αυτή τη στιγμή να έχει υπάρξει κάποια μέριμνα για την απομάκρυνσή του.

Το έτος κατασκευής του παροπλισμένου πλοίου ήταν το 1972, ανήκε στην εταιρεία Ventouris Sea Lines και το τελευταίο διάστημα της ενεργού πλοήγησής του, εκτελούσε το δρομολόγιο Κύθηρα – Αντικύθηρα – Κίσσαμο, ενώ μετέπειτα, το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο, είχε προχωρήσει στην κατάσχεσή του, λόγω των οφειλών της εταιρείας, τόσο προς το Ταμείο, όσο και προς τους 42 ναυτικούς του πλοίου, στους οποίους το ΝΑΤ κατέβαλε έναντι των καθυστερημένων μισθών και επιδομάτων, όπως αυτά καθορίζονται από τις συλλογικές συμβάσεις, αποδοχές έως και ενός τριμήνου, από το ειδικό Κεφάλαιο Ασθενείας και Ανεργίας.

Πολύπλοκη και πολυδάπανη η διαδικασία μετακίνησης

Έπειτα από την παρέμβαση για τη φραγή της εισροής νερού στο εσωτερικό του πλοίου, το οποίο “έκατσε” στο βυθό του λιμένα και την απάντληση των υδάτων, τηρήθηκαν οι προβλεπόμενες διαδικασίες, με τη λήψη μέτρων αντιρύπανσης πέριξ του ημιβυθισμένου πλοίου, με την ανάπτυξη πλωτού φράγματος, για την αποφυγή ρύπανσης της θαλάσσιας επιφάνειας από πετρελαιοειδή και λοιπές ρυπογόνες ουσίες.

Παρ’ όλα αυτά, η απομάκρυνση του πλοίου από τη θέση στην οποία βρισκόταν σε μακρά ακινησία, φυλασσόμενο από υπαλλήλους του ΝΑΤ, αποτελεί σύνθετη, αλλά και πολυδάπανη διαδικασία, η οποία, μάλιστα, ενδέχεται να ξεπερνά σε κόστος, ακόμη και την αξία του ίδιου του πλοίου, αν αυτό τεθεί προς πώληση.

Σύμφωνα με πληροφορίες, από ανθρώπους της ναυτιλίας και του ΟΛΠ, η διαδικασία, που θα πρέπει να ακολουθηθεί για την απομάκρυνση του σκαριού του πλοίου, είναι ιδιαίτερα πολύπλοκη και σε πρώτη φάση βαραίνει την πλοιοκτήτρια εταιρεία, η οποία θα πρέπει, είτε να πληρώσει επιπλέον της διαδικασίας απομάκρυνσης, τα ρυμουλκά και την αντιρυπαντική εταιρεία, για τις ενέργειες, που έχουν ήδη γίνει για τη διάσωση του πλοίου από ναυάγιο, είτε να διαθέσει το πλοίο προς πώληση, με το όποιο ποσό δοθεί για την αγορά του, να μερίζεται πρώτα στους φορείς και τους εργαζόμενους, που η εταιρεία έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές.

Σε δεύτερο επίπεδο, η ανάληψη της υποχρέωσης απομάκρυνσής του, δύναται να περάσει στον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς, καθώς δεν θα πρόκειται για το πρώτο κατασχεμένο ή ημιβυθισμένο πλοίο, το οποίο απομακρύνεται, με διαδικασίες που κινεί ο ΟΛΠ, ιδιαίτερα όσον αφορά σε εγκαταλελειμμένα πλοία, που βρίσκονται στον κεντρικό λιμένα.

Απομάκρυνση για λόγους δημοσίου συμφέροντος και ασφάλειας

Για το ζήτημα του «ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΗΝΟΥ», ερώτηση στη Βουλή, προς το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κατέθεσε ο βουλευτής Α’ Πειραιώς της Νέας Δημοκρατίας, κ. Κωνσταντίνος Κατσαφάδος, ο οποίος τονίζει την επικινδυνότητα, για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, εντός του λιμένα, ενώ επισημαίνει, πως δεν είναι δυνατόν για ένα πλοίο να παραμένει για τόσο καιρό εγκαταλελειμμένο και ημιβυθισμένο, με τον αρμόδιο φορέα, το Υπουργείο Ναυτιλίας, «να παρακολουθεί άπραγο».

Παράλληλα, ο κ. Κατσαφάδος, με αφορμή δημοσιεύματα, αναφέρεται στην ερώτησή του, σχετικά με τις διαδικασίες, τις οποίες θα πρέπει να κινήσει ο ΟΛΠ, προκειμένου το πλοίο να εκποιηθεί, να πωληθεί και τελικά να απομακρυνθεί από το λιμάνι του Πειραιά.

Αναλυτικότερα, στην ερώτησή του, προς τον Υπουργό Ναυτιλίας, ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, σημειώνει, πως «πριν από περίπου ενάμιση μήνα και συγκεκριμένα στις 26 Απριλίου 2016, το πλοίο «Παναγία Τήνου» της Ventouris Sea Lines, το οποίο είχε κατασχεθεί λόγω οικονομικών προβλημάτων και παρέμενε για αρκετούς μήνες παροπλισμένο στο λιμάνι του Πειραιά, παίρνει επικίνδυνη κλίση προς τα δεξιά, εξαιτίας εισροής υδάτων και κινδυνεύει να βυθιστεί εντός του λιμανιού». 

Συνεχίζοντας, επισημαίνει, ότι «μετά την άμεση παρέμβαση των δυτών και ρυμουλκών, το πλοίο επανέρχεται στην ευθεία, με σκοπό να αποκατασταθεί από μηχανικούς και μετά την απάντληση υδάτων, να ρυμουλκηθεί στην Ελευσίνα», ωστόσο, όπως τονίζει, «έχει περάσει περισσότερο από ένας μήνας από το συμβάν της βύθισής του και το πλοίο παραμένει ακόμα ημιβυθισμένο στο λιμάνι του Πειραιά, γεγονός ιδιαίτερα επικίνδυνο για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, αλλά και την εικόνα του πρώτου λιμανιού της χώρας». 

Επικαλούμενος τη σχετική αρθρογραφία ο βουλευτής υποστηρίζει, πως «ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς επρόκειτο να θέσει στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας τη διενέργεια ανοιχτού πλειοδοτικού διαγωνισμού για την εκποίηση, πώληση και απομάκρυνση του συγκεκριμένου πλοίου από το λιμάνι του Πειραιά, κάτι που, όπως φαίνεται, μέχρι σήμερα, δεν έχει γίνει».

Τέλος, «επειδή, για λόγους δημόσιου συμφέροντος και ασφάλειας, το πλοίο πρέπει να απομακρυνθεί από το λιμάνι του Πειραιά άμεσα και με το χαμηλότερο δυνατό κόστος κι επειδή δεν μπορεί ένα πλοίο να παραμένει για τόσο καιρό εγκαταλελειμμένο στο λιμάνι του Πειραιά και το Υπουργείο Ναυτιλίας να παρακολουθεί άπραγο», ο βουλευτής του Πειραιά απευθύνει τρία ερωτήματα προς τον Υπουργό.

Αρχικά, τι πρόκειται να πράξει, προκειμένου να απομακρυνθεί άμεσα το πλοίο από το λιμάνι του Πειραιά, για ποιο λόγο δεν έχει γίνει η απομάκρυνση ως σήμερα, καθώς επίσης και αν ολοκληρώθηκε ο ανοιχτός διαγωνισμός του ΟΛΠ για την εκποίηση, πώληση και απομάκρυνση του συγκεκριμένου πλοίου από το λιμάνι του Πειραιά.

Ετικέτες: