Προτάσεις προς την Sky Express για τα αεροπορικά δρομολόγια της Σύρου

Με αίτημα την βελτίωση των δρομολογίων

  • Πέμπτη, 10 Νοεμβρίου, 2016 - 06:20
  • /   Eνημέρωση: 10 Νοε. 2016 - 23:00
  • /   Συντάκτης: Τέτα Βαρλάμη

Συνάντηση εργασίας πραγματοποιήθηκε στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων μεταξύ των εκπροσώπων της αεροπορικής εταιρείας Sky Express και των φορέων του νησιού, προκειμένου να βρεθεί η βέλτιστη προοπτική εξυπηρέτησης των πτήσεων, μετά την ανάληψη της γραμμής από τη νέα αεροπορική εταιρεία.

Τα κύρια χαρακτηριστικά της συνάντησης, σε ότι αφορά στην εταιρεία, συνοψίζονται στην μερική αδιαλλαξία εκ μέρους της, όσον αφορά στην μεταβολή του προγράμματος δρομολογίων για όλη τη χειμερινή περίοδο, στην πρόθεση που εξέφρασαν οι εκπρόσωποι της για μία από κοινού διαμόρφωση των πτήσεων της θερινής περιόδου και τις προτάσεις των φορέων για επέκταση των συνδέσεων πέραν της Αθήνας και με άλλους προορισμούς.

Εκ μέρους των εκπροσώπων των φορέων της Σύρου, για ακόμα μία φορά επέδειξαν διχογνωμία, ασυνεννοησία και πρόκληση εντάσεων, καθώς κάποιοι εξ αυτών επιδόθηκαν στην προσφιλή τους συνήθεια πρόκλησης εντυπώσεων, με σκοπιμότητα μικροπολιτικού οφέλους, που έφτασαν ακόμη και να δυναμιτίσουν το κλίμα της συζήτησης.

Τα νέα δεδομένα

Οι εκπρόσωποι της εταιρείας δεν δίστασαν να δώσουν λεπτομέρειες και κάθε απαιτούμενη επεξήγηση τόσο για τη διαγωνιστική διαδικασία κατακύρωσης των γραμμών και τις δημόσιες συμβάσεις, καθιστώντας σαφές ότι ειδικά για την γραμμή της Σύρου το τίμημα της κρατικής επιχορήγησης ήταν μηδενικό, παρά του ότι η συγκεκριμένη γραμμή συμπεριλαμβάνεται στις άγονες άρα είναι επιδοτούμενη.

Η μη επιδότηση της εταιρείας για την συγκεκριμένη γραμμή της δίνει το προνόμιο της αποκλειστικότητας στη διαχείριση της, γεγονός που δεν επιτρέπει σε καμία άλλη εταιρεία να δραστηριοποιηθεί στην εν λόγω γραμμή.

Βάσει του διαγωνισμού στις συμβατικές υποχρεώσεις της εταιρείας περιλαμβάνεται και ο αριθμός των δρομολογίων που θα εκτελούν ανά ζώνη χρονικής περιόδου και συγκεκριμένα για την χαμηλή ζώνη της χειμερινής περιόδου, από Νοέμβριο έως Μάρτιο, η υποχρέωση ήταν για 3 δρομολόγια την εβδομάδα, στην μεσαία ζώνη των μηνών Απριλίου, Μαΐου και Οκτωβρίου, τα δρομολόγια ανέρχονται σε 4 και την υψηλή θερινή ζώνη του τετραμήνου Ιουνίου, Ιουλίου, Αυγούστου και Σεπτεμβρίου, τα δρομολόγια ανέρχονται σε 6.

Αντί αυτής της υποχρέωσης, η εταιρεία αποφάσισε να διατηρήσει 6 δρομολόγια καθ΄ όλο το έτος, ασχέτως της υποχρέωσης της για λιγότερα, με την δέσμευση εκ μέρους της ότι ακόμα και σε περίπτωση που δεν επιτευχθούν οι αναμενόμενες πληρότητες, ο αριθμός αυτών των δρομολογίων δεν πρόκειται να περικοπεί.

Αυτό βέβαια δεν αποτελεί κάτι νέο για την Σύρο, καθώς και με την πρότερη κατάσταση είχε ανάλογα δρομολόγια, οπότε η όποια περικοπή αυτών σίγουρα θα αποτελούσε αιτία εντονότατων αντιδράσεων.

Πέραν αυτού, υπήρξε ενημέρωση πως ήδη έχει προχωρήσει η προμήθεια τριών νέων αεροσκαφών, εκ των οποίων τα 2 είναι πολύ σύγχρονα, τύπου ATR500, για τα οποία επιτρέπεται στη Σύρο η πλήρης αξιοποίηση τους, βάσει των χαρακτηριστικών του αεροδρομίου της, καθώς πρόκειται για χωρητικότητα 48 επιβατών πλήρους αποσκευών, καθώς διαθέτουν πιο δυνατούς κινητήρες και μπορούν να επιχειρήσουν σε μικρότερου μήκους διαδρόμους.

Στην παρούσα φάση γίνεται λόγος για αξιοποίηση ενός τέτοιου αεροσκάφους την ημέρα, όμως την υψηλή περίοδο, εμφανίζεται ανοιχτό το ενδεχόμενο να μπουν και τα δύο σε ημερήσια βάση, ένα το πρωί και ένα το απόγευμα, αναλόγως πάντοτε με τις ανάγκες που θα προκύψουν και θα κληθεί να καλύψει η εταιρεία.

Σε ότι αφορά στο κόστος των αεροπορικών ναύλων, υπήρξε η δέσμευση ότι αυτοί θα παραμείνουν ανταγωνιστικού, σε αντίθεση με ότι ίσχυε κατά την πρότερη κατάσταση.

Τα αιτήματα προς την εταιρεία

Πρωτίστως τέθηκε η αρνητική εικόνα που επέδειξε η εταιρεία σε ότι αφορά στην ασυνέπεια πτήσεων, ακόμα και ακυρώσεων, γεγονός που από ενάρξεως της γνωριμίας της με το νησί της Σύρου, θορύβησε την τοπική κοινωνία.

Όπως εξηγήθηκε από την πλευρά της εταιρείας, η αφερεγγυότητα αυτή σχετίστηκε με την πενθήμερη απεργία ενός κάδου εργαζομένων της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, όταν τα συνολικά στατιστικά στοιχεία της εταιρείας, τα οποία επικαλέστηκαν οι εκπρόσωποι της, δείχνουν απόλυτη συνέπεια στις ώρες των δρομολογίων της.

Αυτό στο οποίο δόθηκε βαρύτητα από τους φορείς και επί του οποίου υπήρξε απόλυτα θετική η εταιρεία, ήταν η συμβολή στη συνδιαμόρφωση των δρομολογίων με τρόπο ώστε να εξυπηρετείται η ζήτηση, που εάν αυτό επιτευχθεί ουσιαστικά αυξάνεται και η πληρότητα.

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι εάν στην αυξημένη ζήτηση υπάρχει διαθέσιμο αεροσκάφος ώστε να την καλύψει τότε αυτό θα καταγράφει πληρότητα, ενώ σε ζώνες χαμηλής ζήτησης εξυπακούεται πως και οι πληρότητες των αεροσκαφών θα καταγράφονται μειωμένες.

Παράλληλα ζητήθηκε και μία παράλληλα σύνδεση με προορισμούς πέραν της Αθήνας, όπως σύνδεση της Σύρου με Ηράκλειο, Σαντορίνη και Μυτιλήνη, που ακόμα και σε πιλοτικό επίπεδο θα μπορούσε να διερευνηθεί το εμπορικό ενδιαφέρον που θα καταγραφεί.

Και σε αυτή την πρόταση η εταιρεία εμφανίστηκε ιδιαιτέρως θετική, όπως και για την περίπτωση που για την κάλυψη εκτάκτων αναγκών, όπως συμβαίνει με μεγάλες διοργανώσεις που θα πραγματοποιηθούν στο νησί, για τις οποίες θα υπάρξουν ανάγκες κάλυψης μεταφοράς ατόμων με μικρές πτήσεις charter, καθώς έχει αυτή την επιχειρησιακή ευελιξία.

Σε ότι αφορά στην μεταβολή των απογευματινών δρομολογίων, η πλευρά της εταιρείας εμφανίστηκε δύσκαμπτη ως προς το ενδεχόμενο μεταβολής τους πριν τον Μάρτη, οπότε και ξεκινούν τα θερινά δρομολόγια, επιρρίπτοντας το βάρος στη δυσκινησία και την αμετακλητότητα της ΥΠΑ σε τέτοιες αλλαγές.

Χωρίς όμως να αποκλείσει ούτε και σε αυτή την περίπτωση τίποτε, ζήτησε την κατάθεση συγκεκριμένων προτάσεων, οι οποίες και θα κατατεθούν άμεσα, χωρίς όμως να υπάρχει καμία δέσμευση επ’ αυτού, αφήνοντας απλώς το θέμα μετέωρο.

Ωφέλεια και για τις δύο πλευρές

Εξ αφορμής της πρωτοβουλίας που αναλήφθηκε από τον Δήμαρχο, Γιώργο Μαραγκό, στο να κληθεί κλιμάκιο της εταιρείας στη Σύρο για μία επιτόπια συζήτηση, ζητήθηκε από την εφημερίδα να προβεί σε μία σχολιαστική αποτίμηση της συνάντησης.

Σύμφωνα με τα όσα είπε ο Δήμαρχος “Δεν λάβαμε τελικές αποφάσεις. Εμείς τους δώσαμε ένα πλάνο, το οποίο θα πρέπει να υποβάλλουμε πιο συγκεκριμένα και θα το καταθέσουμε ολοκληρωμένο, με την ανάλογη τεκμηρίωση, για το οποίο είπαν ότι για την περίοδο του χειμώνα δεν υπάρχουν περιθώρια αλλαγών. Αντιθέτως για το καλοκαίρι, ήταν πρόθυμοι στη συνδημιουργία του προγραμματισμού των δρομολογίων της Σύρου. Ζητούμενο είναι να υπάρξει κοινή ωφέλεια τόσο για το νησί όσο και για την εταιρεία, ώστε να αυξηθεί η προστιθέμενη αξία αυτών των αεροπορικών συνδέσεων, ακόμα και των συνδέσεων με Σαντορίνη, Κρήτη και Μυτιλήνη. Γι’ αυτό έγινε και αυτό το κάλεσμα στη Σύρο, ώστε να πραγματοποιηθεί μία συζήτηση ενώπιον όλων των φορέων προκειμένου να κάνουμε κατανοητό ότι στο σύνολο μας θέλουμε να στηρίξουμε και να επενδύσουμε σε αυτή τη γραμμή. Η διάθεση υπάρχει, υπάρχει από την εταιρεία και ο σχεδιασμός, καθώς προχωρά σε επενδύσεις, με τις οποίες αξιοποιούν στο έπακρο τις επιχειρησιακές δυνατότητες ενός αεροδρομίου σαν το δικό μας. Το σημαντικό είναι πως είμαστε σε μία ανοιχτή διαδικασία με την εταιρεία στο να συνδιαμορφώσουμε με έναν τρόπο προσφορότερο τα δρομολόγια ώστε να είμαστε όλοι ικανοποιημένοι”.

Εξέταση όλων των θεμάτων

Ο εμπορικός διευθυντής της Sky Express, Γιάννης Λυδάκης, εμφανίστηκε ιδιαιτέρως φειδωλός στις δηλώσεις του σε ότι αφορά στη συνάντηση, με την επισήμανση πως θα υπάρξει σοβαρή εξέταση των θεμάτων που τέθηκαν, χωρίς να θέλει στην συγκεκριμένη χρονική στιγμή να επεκτείνει τ σχολιασμό του στις τεχνικές λεπτομέρειες των δράσεων της εταιρείας.

Για την συνάντηση που πραγματοποιήθηκε, είπε συγκεκριμένα πως “έχουμε να διαβεβαιώσουμε ότι ακούσαμε με πολύ μεγάλη προσοχή τις απόψεις και τις ανάγκες όλων των συμμετεχόντων και επιβεβαιώνουμε ότι θα εξετάσουμε όλα τα θέματα τα οποία μπήκαν στο τραπέζι, με πολύ καλή θέληση”.

Επιβεβαίωσε ότι θα βρίσκονται σε ανοιχτή γραμμή επικοινωνίας με τους φορείς της Σύρου και κατόπιν του κλίματος που διαμορφώθηκε κατά τη συζήτηση προτάθηκε από τα μέλη της εταιρείας να υπάρξει και νέα επίσκεψη τους στο νησί, ενώ υπήρξε εκ μέρους του η παραδοχή πως οι θέσεις και οι απόψεις, όπως και τα αιτήματα διατυπώθηκαν σαφέστατα προς την εταιρεία.

Επιφυλάξεις μέχρι την αντίδραση της εταιρείας

Καθώς η χθεσινή συνάντηση των φορέων πραγματοποιήθηκε στο Επιμελητήριο Κυκλάδων, κλήθηκε και ο πρόεδρος του Γιάννης Ρούσσος, να αποδώσει την δική του θέση για τα τελικά συμπεράσματα που εξήγαγε από αυτήν.

Όπως ο ίδιος είπε “Της συνάντησης των φορέων της Σύρου με τους υπευθύνους της εταιρείας Sky Express, είχε προηγηθεί μία προετοιμασία προκειμένου να τεθούν κατ΄ ενιαίο τρόπο τα θέματα που προκύπτουν από αυτό το νέο δεδομένο της αποκλειστική χρήσης από την Sky της γραμμής της Σύρου. Κρατώ την επιφύλαξη μου και θα περιμένω την αντίδραση της εταιρείας. Μπήκαν όλα τα θέματα εκτενώς, όχι μόνο από τους φορείς αλλά και από τους πράκτορες, οι οποίοι έχουν την καλύτερη εμπειρία και θα περιμένουμε. Σε κάθε περίπτωση έχουμε ένα καινούριο δεδομένο από έναν διαγωνισμό ο οποίο δεν θα έπρεπε να έχει κριτήριο μόνο το κόστος, έπρεπε να μπουν και διάφορες άλλες παράμετροι. Ευελπιστώ η εταιρεία να αντιληφθεί την βαρύτητα που έχει αυτή η ανάληψη ευθύνης απέναντι στην ανάπτυξη του νησιού μας και ιδιαίτερα όταν υπάρχει και η επέκταση του αεροδρομίου που είναι σε εξέλιξη και επιφυλάσσομαι αφού δω αποτελέσματα, να τοποθετηθώ πιο συστηματικά”.