Ισχυρό Αμερικανικό ενδιαφέρον για το ναυπηγείο της Σύρου

Η νέα επενδυτική πρόταση για το Νεώριο

  • Δευτέρα, 4 Σεπτεμβρίου, 2017 - 06:20
  • /   Eνημέρωση: 4 Σεπ. 2017 - 21:00
  • /   Συντάκτης: Τέτα Βαρλάμη

Εντείνονται οι κινήσεις που αφορούν στη ναυπηγική μονάδα του Νεωρίου της Σύρου, καθώς είναι διαδοχικές οι προτάσεις που χρησιμοποιούνται πλέον και επικοινωνιακά, στο παιχνίδι της αγοραπωλησίας του ναυπηγείου.

Παρά του ότι το Νεώριο της Σύρου βιώνει επί μακρό διάστημα τις «τελευταίες ημέρες της Πομπηίας», χωρίς όμως ακόμα να έχει υπάρξει η καθοριστική «έκρηξη», όλο το τελευταίο διάστημα έχουν ενταθεί οι ενέργειες και οι κινήσεις εκ μέρους όλων των πλευρών των εμπλεκομένων, προκειμένου να κατοχυρωθεί και δημόσια ο λόγος και η παρουσία τους, θεωρώντας ότι μέσω της δημοσιοποίησης θα προσδώσουν περεταίρω βαρύτητα στον σχεδιασμό τους, λίγο πριν ληφθεί η απόφαση για το εάν θα είναι δημιουργική ή απλώς μέρος ενός οικονομικού τεχνάσματος, η «τέφρα» που το θα καλύψει.

Επενδυτές και εκπρόσωποι συμφερόντων, μητρικές και θυγατρικές εταιρείες, μέτοχοι και εργαζόμενοι, πολιτικοί αξιωματούχοι και τοπικοί παράγοντες, όλοι δίνουν τα διαπιστευτήρια τους σε αυτό τον «χορό» εντυπώσεων και οικονομικών δοσοληψιών, χωρίς όμως να γνωστοποιούνται οι σχεδιασμοί και η τελική στόχευση χρήσης και αξιοποίησης της ναυπηγικής μονάδας.

Το Αμερικανικό ενδιαφέρον

Σε αυτή τη δίνη των γεγονότων του τελευταίου διαστήματος ήρθε να προστεθεί και η γνωστοποίηση της προσφοράς ενός ακόμα επενδυτή, εκ μέρους του οποίου έχει ήδη από έτους, εκδηλωθεί επενδυτικό ενδιαφέρον για το ναυπηγείο και μόλις προ μικρού διαστήματος κατατέθηκε και η επίσημη οικονομική πρόταση εξαγοράς του.

Και αυτό το επενδυτικό ενδιαφέρον εκφράζεται από Αμερικανικά συμφέροντα, επιβεβαιώνοντας πως η πρόσφατη επίσκεψη του Αμερικανού πρέσβη στη Σύρο, με μοναδικό θέμα στην ατζέντα των συναντήσεων του το Νεώριο, όπως και η έτερη εξ Αμερικής ορμώμενη επενδυτική πρόταση, η οποία προ καιρού είχε γνωστοποιηθεί, αποτελούν στοιχεία που δεν επιτρέπουν την ελάχιστη παρερμηνεία περί των πραγματικών αμερικανικών βλέψεων για το ναυπηγείο.

Η απόκτηση από τους Αμερικανούς μίας ναυπηγικής μονάδας στο κέντρο των διελεύσεων της Μεσογείου, ίσως αποτελεί μία κίνηση κορυφαίας στρατηγικής σημασίας, καθώς εξυπηρετεί άμεσα τον στόλο που σταθμεύει στη Σούδα, κατόπιν και των τελευταίων κυβερνητικών συμφωνιών για την ετήσια ανανέωση, έως τον Νοέμβριο του 2018, της Συμφωνίας Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας των δύο χωρών.

Το μέγεθος του διακυβεύματος της αγοραπωλησίας του Νεωρίου είναι πλέον εμφανές και πέραν της όποιας οικονομικής επένδυσης, το ενδιαφέρον εδράζεται στην εδραίωση και εξυπηρέτηση κρατικών αμερικανικών συμφερόντων.

Σε κάθε περίπτωση, οι προτάσεις που μέχρι στιγμής έχουν γίνει γνωστές, σε μία πρώτη ανάγνωση, διαφέρουν σε ότι αφορά στις οικονομικές διασφαλίσεις που δίνουν, αναλόγως του μεγέθους και της βαρύτητας των οικονομικών καλύψεων που παρέχονται από οικονομικούς κολοσσούς προς τις ενδιαφερόμενες εταιρείες, αλλά και της πολιτικής βαρύτητας που αυτό συνεπάγεται.

Σε κάθε περίπτωση όμως, πέραν των μεγάλων οικονομικών καλύψεων και της εξυπηρέτησης κρατικών σκοπιμοτήτων, η απλούστερη προσέγγιση του θέματος, αφορά στο χρηματικό ύψος της επένδυσης, καθώς και από τους, μέχρι στιγμής, δύο επενδυτές, διατυπώνεται ρητώς η πλήρης κάλυψη των οφειλών της επιχείρησης και η ικανοποίηση των εργαζομένων.

Αυτό προϋποθέτει καταβολή ποσού άνω των 60 εκ. ευρώ, γεγονός που κινεί και νομοθετικές διαδικασίες, για λήψη απόφασης απομείωσης μεγάλου μέρους της οφειλής, ώστε να υπάρξει αμεσότερη διευθέτηση του θέματος.

Η δεύτερη πρόταση

Η νέα δημοσιοποίηση επενδυτικού ενδιαφέροντος, αφορά στην εταιρεία Postlane Partners, η οποία εκπροσωπείται στην Ελλάδα από τον κ. Δημήτριο Τομαρά και εκφράζει τις βασικές της προθέσεις για την απόκτηση του ναυπηγείου του Νεωρίου.

Στο ενημερωτικό της σημείωμα αναφέρει ότι η συγκεκριμένη εταιρεία, που δραστηριοποιείται στις ΗΠΑ και σε ολόκληρο τον κόσμο, διαθέτει επαρκή κεφάλαια, σύμφωνα με τις επιβεβαιώσεις επ’ αυτού της επενδυτικής τράπεζας J. Aron, η οποία είναι θυγατρική της Goldman Sacks, «έχει εκδηλώσει από τις αρχές του 2016 ενδιαφέρον για την αγορά και επιπλέον αξιοποίηση του ναυπηγείου Νεωρίου Σύρου».

Καθιστώντας σαφή την πρόθεση της εταιρείας να κινηθεί επενδυτικά στην Ελλάδα, διευκρινίζει ότι «Επιθυμία της Εταιρείας είναι να συμβάλει ουσιαστικά και άμεσα με σοβαρές άμεσες επενδύσεις στην Ελλάδα στην προσπάθεια τόνωσης της Ελληνικής οικονομίας».

Ειδικά σε ότι αφορά στο Νεώριο, δηλώνεται απερίφραστα η πρόθεση της εταιρείας είναι η «ανάπτυξη του ναυπηγείου, με σκοπό την επαναλειτουργία του Νεώριου, με πλήρη προστασία των εργασιακών θέσεων, αλλά και ανάπτυξη νέων θέσεων εργασίας που θα αποτελέσουν σημαντικό βήμα για την οικονομική, αλλά και παραγωγική ανάπτυξη όλου του νησιού μας», και εγγύηση προς αυτό αποτελεί η δραστηριοποίηση της σε όλο τον κόσμο και τα επαρκή κεφάλαια τα οποία διαθέτει.

Εκ μέρους της εταιρείας γίνεται αναφορά στον τρόπο λειτουργίας του ναυπηγείου, το οποίο δεν θα μεταβάλλει τη δραστηριότητα του, καθώς αναφέρει ότι «Η εταιρεία έχει καταστήσει σαφές προς κάθε κατεύθυνση ότι επιθυμεί να συμβάλει στην ταχεία επαναλειτουργία του ναυπηγείου με ακριβώς την ίδια δραστηριότητα, στοχεύοντας στην ισχυροποίηση του παραγωγικού του δυναμικού».

Παράλληλα, σε ότι αφορά στους εργαζομένους του ναυπηγείου, αποσαφηνίζεται ότι όχι μόνο θα διασφαλιστούν οι θέσεις τους αλλά η επέκταση των δραστηριοτήτων στην οποία υπάρχει στόχευση θα δημιουργήσει και νέες θέσεις εργασίας, αναφέροντας συγκεκριμένα ότι «Στόχοι της εταιρείας είναι να εργαστούν όλοι οι εργαζόμενοι που απασχολούντο στο ναυπηγείο πριν το κλείσιμό του, να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας από την επέκταση των δραστηριοτήτων του και γενικότερα να ενισχυθεί σε σημαντικό βαθμό η οικονομική ανάπτυξη του νησιού».

Με βασικές προϋποθέσεις όσα προαναφέρθηκαν η εταιρεία Postlane Prtners υπέβαλε πρόσφατα «ολοκληρωμένη έγγραφη πρόταση, με πλάνο επιχειρηματικής αξιοποίησης και οικονομική πρόταση για την εξαγορά του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών στον μέχρι σήμερα ιδιοκτήτη καλύπτοντας πλήρως την εξόφληση των δεδουλευμένων και των οφειλών του ναυπηγείου, εξασφαλίζοντας αφενός την επαναλειτουργία του ναυπηγείου και διασφαλίζοντας πλήρως τους εργαζομένους».

Όπως ενημερώνει σχετικά ο εκπρόσωπος της εταιρείας στην Ελλάδα κ. Τομαράς, η πρόταση της εταιρείας έχει κοινοποιηθεί στα ενδιαφερόμενα μέρη, στο σωματείο εργαζομένων του ναυπηγείου, στους τοπικούς φορείς, δηλαδή Δήμο και Περιφέρεια, στα αρμόδια Υπουργεία Άμυνας, Οικονομίας, Οικονομικών, Ναυτιλίας, Μεταφορών, καθώς και στον πρωθυπουργό, Αλέξη Τσίπρα.

Ειδικότερα, έχει παρουσιαστεί στον Υπουργό Ναυτιλίας κ. Κουρουμπλή, στον Υφυπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης κ. Πιτσιόρλα και στον Υφυπουργό Μεταφορών κ. Μαυραγάνη.

Η ετοιμότητα δε της εταιρείας για την άμεση ενεργοποίηση του ναυπηγείου, περιορίζει το χρονοδιάγραμμα επαναλειτουργίας του ναυπηγείου εντός του 2017, αρκεί να υπάρξει αμεσότητα στις ενέργειες των αρμοδίων φορέων, αναφέροντας συγκεκριμένα ότι «Η πρόταση εξαγοράς που έχει υποβληθεί μπορεί να αποτελέσει άμεση και αποδοτική λύση για την αποκατάσταση του χρόνιου σοβαρού προβλήματος που έχει προκαλέσει τόσο οικονομικές όσο και κοινωνικές ζημίες στην τοπική και εθνική οικονομία και προσβλέπει σε άμεση ανταπόκριση των αρμοδίων ώστε εντός του 2017 να δύναται να εκκινήσει η επαναλειτουργία του Νεωρίου».

Προτάσεις για τα εργασιακά της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας

Με αφορμή την συζήτηση-ενημέρωση του υπουργείου Εργασίας, με τους κοινωνικούς εταίρους για τις νέες νομοθετικές ρυθμίσεις που περιλαμβάνονται στο υπό κατάθεση νομοσχέδιο για τα εργασιακά, προτείνει θεσμικά μέτρα για την ενίσχυσης της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας, ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, Βασίλης Κορκίδης, σε επιστολή που απέστειλε προς την Υπουργό Εργασίας, Έφη Αχτσιόγλου.

Στο πλαίσιο των απαιτούμενων θεσμικών παρεμβάσεων για την υποστήριξη της ανταγωνιστικότητας δραστηριοτήτων που αποτελούν πυλώνες της Εθνικής Οικονομίας, επισημαίνεται ότι οι παρεμβάσεις αυτές δεν μπορεί να είναι οριζόντιες, αλλά εξειδικευμένες στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των δραστηριοτήτων όπως η ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία.

Στην πρόταση Κορκίδη γίνεται αναφορά και στην παραβατικές δραστηριότητες του συγκεκριμένου κλάδου, αλλά και την υποβάθμιση της ανταγωνιστικότητας στο ναυπηγοεπισκευαστικό κλάδο, αναφέροντας ότι «Η εξυγίανση των εργασιών από παραβατικές δραστηριότητες, αλλά και η αποφόρτισή τους από το υπέρμετρο μη μισθολογικό κόστος καθώς και η άρση περιορισμών που δεν εναρμονίζονται με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των εργασιών αποτελούν χρονίζοντα προβλήματα, που ζητούν σήμερα επιτακτικά την επίλυσή τους. Η υποβάθμιση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών ναυπηγοεπισκευαστικών εργασιών, οδηγεί ακόμα και ελληνικών συμφερόντων πλοία σε γείτονες χώρες, με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει για την Εθνική μας Οικονομία και Ναυτιλία».

Κατόπιν αυτών των επισημάνσεων, εκ μέρους του κ. Κορκίδη προτείνονται στην υπουργό Εργασίας δύο συγκεκριμένες «κρίσιμες και άμεσης εφαρμογής θεσμικές ρυθμίσεις», οι οποίες αφορούν αποκλειστικά τις αμοιβές των εργαζομένων, είτε αυτές αφορούν στην υπερωριακή τους απασχόληση, για την οποία ζητείται η διεύρυνση της είτε τις μισθολογικές απολαβές και κατ’ επέκταση των ασφαλιστικών εισφορών που αναλογούν σε αυτές, για τις οποίες προτείνεται επαναφορά ανωτάτου ορίου ασφαλιστικών εισφορών, σε ένα πλαίσιο εξορθολογισμού, όπως αυτός θα προκύψει κατόπιν διαλόγου των εμπλεκόμενων φορέων.

Συγκεκριμένα οι δύο προτάσεις που κατατίθεται αναφέρουν:

«Α. Διεύρυνση των ορίων υπερωριών ανά εξάμηνο και εργαζόμενο. Στην επισκευή των πλοίων η σημαντικότερη παράμετρος ανταγωνιστικότητας είναι ο χρόνος εκτέλεσης των εργασιών. Σε πιεστικά χρονικά περιθώρια επισκευής, η εκτέλεση υπερωριακής εργασίας είναι επιβεβλημένη. Δεν παραγνωρίζουμε ζητήματα ασφάλειας που μπορεί να σχετίζονται με υπέρμετρη υπερωριακή εργασία.  Έχοντας υπ’ όψιν μας την Απόφασή σας 29542/557/2017 (ΦΕΚ 2345Β), σας προτείνουμε την άμεση έκδοση ειδικής για τη ναυπηγοεπισκευή Υπουργικής Απόφασης, με διευρυμένα όρια υπερωριών και συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Η διαμόρφωσή της μπορεί να προκύψει από τη συνεργασία στελεχών δικών σας με αντιπροσωπευτικούς φορείς του κλάδου και το Ε.Β.Ε.Π

Β.  Εξορθολογισμός του μη μισθολογικού κόστους.  Οι υψηλές αμοιβές των εργαζομένων στη ναυπηγοεπισκευή, οδηγεί τις ασφαλιστικές εισφορές σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα, με άμεσες αρνητικές επιπτώσεις στην ανταγωνιστικότητα του κλάδου. Προτείνουμε την επαναφορά ανωτάτου ορίου ασφαλιστικών εισφορών, υπολογιζόμενων σε αντίστοιχο όριο μηνιαίων ονομαστικών απολαβών. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι το τελευταίο αυτό όριο μπορεί να είναι στα 2.500 ευρώ, όμως κρίνουμε ότι θα πρέπει να καθοριστεί μετά από τον κοινό προβληματισμό και  συνεργασία των εμπλεκομένων φορέων. Εκτιμούμε ότι δεν θα υπάρξουν αρνητικές οικονομικές επιπτώσεις στον Φορέα Ασφάλισης, λόγω της αύξησης του όγκου των εργασιών από τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του κλάδου».