Με απόφαση του Υπ.Υποδομών και Μεταφορών ανοίγει ο δρόμος για την αξιοποίηση των 23 περιφερειακών αεροδρομίων, μεταξύ των οποίων της Σύρου, της Πάρου, της Νάξου και της Μήλου

Προς αξιοποίηση τα εναπομείναντα περιφερειακά αεροδρόμια( ; )

  • Δευτέρα, 29 Οκτωβρίου, 2018 - 06:19
  • /   Eνημέρωση: 30 Οκτ. 2018 - 4:01

Με στόχο την καλύτερη και επωφελέστερη λύση, για το δημόσιο συμφέρον, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χ. Σπίρτζης, υπέγραψε απόφαση, με την οποία “ανοίγει” ο δρόμος, για την αξιοποίηση των 23 περιφερειακών αεροδρομίων, που παραμένουν υπό τη διοίκηση της ΥΠΑ, μεταξύ των οποίων και αυτά της Σύρου, της Πάρου, της Νάξου και της Μήλου.

Σε συνέχεια των κινήσεων μείωσης του κόστους συντήρησης και λειτουργίας των αεροδρομίων, όπως επίσης και της προσέλκυσης επενδύσεων στον τομέα αυτό, που εν μέρει απορρέει και από τις δεσμεύσεις της χώρας, προς την Ευρώπη, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστος Σπίρτζης, αποφάσισε την έναρξη των διεργασιών διερεύνησης των δυνατοτήτων ανάπτυξης των 23 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, των οποίων η διαχείριση και λειτουργία γίνεται από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, πέραν αυτών που διαχειρίζεται η κοινοπραξία της Fraport, μετά τη σύμβαση παραχώρησης.

Για τα περιφερειακά αεροδρόμια, που περιλαμβάνουν τους αερολιμένες Σύρου, Πάρου, Νάξου και Μήλου, αναμένεται να διερευνηθεί η πιθανότητα επενδυτικού ενδιαφέροντος, προκειμένου, είτε να παραχωρηθούν με σύμβαση, είτε να λειτουργήσουν υπό το καθεστώς Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), για την ελαχιστοποίηση του κόστους λειτουργίας τους και την αύξηση, όπως αναφέρεται στη σχετική απόφαση, του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος (ΑΕΠ) της χώρας, μέσω της ανάληψης από ιδιώτες των επενδυτικών κινήσεων για την αναβάθμιση των υποδομών και του εξοπλισμού στις συγκεκριμένες υποδομές, που εξυπηρετούν σε μεγάλο βαθμό τη μετακίνηση των τουριστών.

Κατηγοριοποίηση των... “φιλέτων”

Υπενθυμίζεται, ότι τα στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ, προτού τα περιφερειακά αεροδρόμια παραχωρηθούν στη δικαιοδοσία της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας, ή όπως κοινά αναφέρεται, το “υπερταμείο”, είχαν προχωρήσει σε μελέτη αξιολόγησης των 23 αεροδρομίων. Από την πλευρά της η ΕΕΣΥΠ ήδη έχει προχωρήσει σε πρώτες διερευνητικές κινήσεις

Μάλιστα, μέσα από τη μελέτη, τα αεροδρόμια κατηγοριοποιήθηκαν, βάσει επιβατικής κίνησης, αλλά και επενδυτικού ενδιαφέροντος, με την πρώτη ομάδα να απαρτίζεται από τα αεροδρόμια με ετήσια κίνηση άνω των 100.000 επιβατών, τη δεύτερη ομάδα, στην οποία ανήκουν και τα αεροδρόμια της Πάρου, της Νάξου και της Μήλου, από αυτά που καταγράφουν κίνηση από 30.000 έως 100.000 επιβάτες και τέλος την τρίτη ομάδα, όπου βρίσκεται και το αεροδρόμιο της Σύρου, να περιλαμβάνει τα αεροδρόμια με χαμηλό ή και ανύπαρκτο επενδυτικό ενδιαφέρον, τα οποία έχουν κίνηση μικρότερη από 30.000 επιβάτες ετησίως.

Εικάζεται, πως οι διερευνητικές κινήσεις, στην κατεύθυνση των ιδιωτικών επενδύσεων, θα αφορούν σε πρώτη φάση τα περιφερειακά αεροδρόμια των δύο πρώτων ομάδων, τα οποία πιθανόν να ομαδοποιηθούν περαιτέρω, ώστε, με βάση το μοντέλο παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στην κοινοπραξία της Fraport, να προχωρήσει η αξιοποίησή τους, με΄σω παραχώρησης.

Προκειμένου να αξιολογηθούν τα περιφερειακά αεροδρόμια και λόγω των συμβατικών υποχρεώσεων της χώρας απέναντι στους θεσμούς, εκπονήθηκε σχετική μελέτη, κατά την οποία επανεξετάστηκε και αξιολογήθηκε κάθε αεροδρόμιο ξεχωριστά, με λειτουργικά, εμπορικά και κυκλοφοριακά κριτήρια, αναγνωρίστηκε η δυνητική αξία για κάθε ένα από αυτά, βάσει των δυνατοτήτων προσέλκυσης ενδιαφέροντος από αεροπορικές εταιρείες ή επιπλέον γραμμών προορισμού, όπως και της παραγωγής αξίας από βοηθητικές λειτουργίας, αναπτύχθηκε για το καθένα ένα βασικό επιχειρηματικό πλάνο, εκπονήθηκε ανάλυση της δυνητικής επαύξησης της παραγόμενης αξίας, μέσω της δημιουργίας ομάδων αερολιμένων, ενώ τέλος αξιολογήθηκαν επίσης οι διαθέσιμες και εφικτές δομές συναλλαγής.

Λόγω της μικρότερης, από αυτή των πρώτων 14, κίνησης των υπολοίπων περιφερειακών αερολιμένων, η προσέλκυση επενδύσεων για τα μικρότερα και λιγότερο προνομιακά αεροδρόμια, με μερικά εξ αυτών να βρίσκονται σε πολύ λιγότερο τουριστικούς προορισμούς, κάνει το εγχείρημα της προσέλκυσης επενδυτών, αρκετά δύσκολο. Όπως συμπεραίνεται από τη σχετική μελέτη, στο σύνολό τους τα 23 αυτά αεροδρόμια δέχονται μόλις το 5% των επιβατών που ταξιδεύουν με αεροπλάνο στη χώρα μας. Επενδυτικό ενδιαφέρον, μπορεί μεν να υπάρχει για ελάχιστα από αυτά, ιδιαίτερα τα “δυνατά χαρτιά”, όπως τα αεροδρόμια της Νάξου και της Πάρου, ωστόσο για τα περισσότερα, διαπιστώνονται αρκετά προβλήματα και μηδαμινό ενδιαφέρον για επενδύσεις.

Παρά το γεγονός, ότι το επενδυτικό ενδιαφέρον κρίνεται μικρό για τα 23 αεροδρόμια, η Fraport είχε εκδηλώσει ενδιαφέρον για την απόκτησή τους. Το ενδιαφέρον αυτό έγινε γνωστό μέσα από τις δηλώσεις του διευθύνοντα συμβούλου της εταιρείας, κ. Αλεξάντερ Τσινέλ, ο οποίος κατά το 2ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών είχε αναφέρει τότε, πως στην περίπτωση που ανοίξει η σχετική συζήτηση από πλευρά της ελληνικής πολιτείας, η εταιρεία θα είναι έτοιμη για τη μεταφορά της τεχνογνωσίας, που απέκτησε από τη διαχείριση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, προς τα υπόλοιπα κρατικά αεροδρόμια της περιφέρειας.

Το κείμενο της απόφασης

Σύμφωνα με την απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, που δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ την 25η Οκτωβρίου, “είναι αναγκαία για λόγους δημοσίου συμφέροντος που συνδέονται με την τουριστική ανάπτυξη της χώρας και την αύξηση του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος, η διερεύνηση των δυνατοτήτων ανάπτυξης των είκοσι τριών (23) περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, των οποίων η διαχείριση και λειτουργία γίνεται από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (Υ.Π.Α.) και συγκεκριμένα των αεροδρομίων Αλεξανδρούπολης, Ιωαννίνων, Κοζάνης, Καστοριάς, Ν. Αγχιάλου, Καλαμάτας, Άραξου, Λήμνου, Χίου, Ικαρίας, Σκύρου, Μήλου, Νάξου, Πάρου, Σύρου, Καλύμνου, Αστυπάλαιας, Σητείας, Λέρου, Κάσου, Καρπάθου, Κυθήρων και Καστελόριζου”.

“Στόχος αυτής της διερεύνησης είναι η προετοιμασία και κατάρτιση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου ανάπτυξης των ως άνω αεροδρομίων λαμβάνοντας υπόψη τα λειτουργικά στοιχεία τους καθώς και τις προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης και εκσυγχρονισμού τους”, σημειώνεται, ενώ “στο πλαίσιο της διερεύνησης αυτής κρίνεται αναγκαία και η εξέταση εναλλακτικών σχεδίων αξιοποίησης περιλαμβανομένων και σεναρίων Παραχώρησης καθώς και μέσω ανάθεσης Σύμβασης Αξιοποίησης μέσω Σύμπραξης μεταξύ Δημοσίου και Ιδιώτη”.

Επισημαίνεται δε, ότι “η Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών με Σύμβαση Παραχώρησης (Δ16) ως καθ’ ύλην αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την ωρίμανση προς δημοπράτηση Έργων Παραχώρησης, διαθέτει την εμπειρία και τεχνογνωσία για να φέρει σε πέρας ένα παρόμοιο εξειδικευμένο εγχείρημα”.

Επιπλέον, “στο πλαίσιο της διερεύνησης των δυνατοτήτων ανάπτυξης των είκοσι τριών (23) αεροδρομίων των οποίων η διαχείριση και λειτουργία γίνεται με μέριμνα της Υ.Π.Α., η Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών με Σύμβαση Παραχώρησης (Δ16) μπορεί να υποβοηθηθεί από Σύμβουλο Ανάπτυξης και Οργάνωσης Μικρού και Μεσαίου Μεγέθους Αεροδρομίων, νομικό και χρηματοοικονομικό Σύμβουλο, εγνωσμένης εμπειρίας στο αντικείμενο”.

Την, δυνάμει της παραγράφου 2 του άρθρου 180 του ν. 4412/2016, ανάθεση της αρμοδιότητας για τη διαδικασία σχεδιασμού, διενέργειας των απαραίτητων διαδικασιών ανάθεσης και εν γένει αρμοδιοτήτων και καθηκόντων Αναθέτουσας Αρχής της Σύμβασης Αξιοποίησης για την ανάπτυξη των αεροδρομίων Αλεξανδρούπολης, Ιωαννίνων, Κοζάνης, Καστοριάς, Ν. Αγχιάλου, Καλαμάτας, Άραξου, Λήμνου, Χίου, Ικαρίας, Σκύρου, Μήλου, Νάξου, Πάρου, Σύρου, Καλύμνου, Αστυπάλαιας, Σητείας, Λέρου, Κάσου, Καρπάθου, Κυθήρων και Καστελόριζου, στη Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών με Σύμβαση Παραχώρησης.

Τέλος η απόφαση ορίζει, πως για τις απαραίτητες προκαταρκτικές ενέργειες και υποστηρικτικές υπηρεσίες συμβούλων και εμπειρογνωμόνων κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 128 του ν. 4412/2016), τα καθήκοντα και αρμοδιότητες Αναθέτουσας Αρχής ασκούνται από την Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών με Σύμβαση Παραχώρησης (Δ16) του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.