Τρίτος κύκλος αξιολόγησης τοπικών προϊόντων με το σήμα “Aegean Cuisine Recommended Products” από το Επιμελητήριο Κυκλάδων

Ενίσχυση και ανάδειξη της τοπικής παραγωγής

Στόχος η δημιουργία ισχυρού δικτύου συνεργειών στις Κυκλάδες και η ενθάρρυνση της ενασχόλησης με τον πρωτογενή τομέα και την τυποποίηση

Στη διοργάνωση ενός ακόμη κύκλου αξιολόγησης, προχωρά το Επιμελητήριο Κυκλάδων, προκειμένου να εμπλουτιστεί περαιτέρω το μητρώο προτεινόμενων τοπικών προϊόντων του δικτύου Aegean Cuisine.

Σε συνέχεια της επιτυχημένης ολοκλήρωσης του Α’ και Β’ κύκλου αξιολόγησης για τη δημιουργία μητρώου προϊόντων από παραγωγούς των Κυκλάδων, που προτείνονται από το δίκτυο Aegean Cuisine ως “Aegean Cuisine Recommended Products”, το Επιμελητήριο Κυκλάδων ανακοινώνει τον Γ’ κύκλο και καλεί τους επιχειρηματίες των 24 νησιών του Νομού, που παράγουν και τυποποιούν τοπικά προϊόντα, χρησιμοποιώντας τοπικές πρώτες ύλες να συμπληρώσουν και να αποστείλουν τη σχετική αίτηση.

291 προϊόντα από 62 παραγωγούς από όλες τις Κυκλάδες

Κατά την 1η Συνάντηση Παραγωγών & Εστιατόρων για το δίκτυο Aegean Cuisine στις Κυκλάδες είχαν ανακοινωθεί τα αποτελέσματα του Α’ κύκλου με 220 προϊόντα από 38 παραγωγούς να αποτελούν το πρώτο βήμα δημιουργίας μητρώου κυκλαδίτικων προϊόντων, ενισχύοντας με αυτό τον τρόπο τη σύνδεση της πρωτογενούς παραγωγής με την εστίαση και αναδεικνύοντας την ιδιαίτερη γαστρονομία των νησιών. Μετά και την ολοκλήρωση του Β’ κύκλου, 76 νέα προϊόντα εντάχθηκαν στο μητρώο και έτσι αριθμός των προϊόντων που προτείνονται από το δίκτυο AegeanCuisine ανέρχεται μέχρι στιγμής στα 291 από 62 παραγωγούς.

Σύμφωνα με την ενημέρωση του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, οι ενδιαφερόμενοι, αφού διαβάσουν προσεκτικά τις προϋποθέσεις ένταξης, μπορούν να υποβάλουν αιτήσεις και να αποστέλλουν σχετικά δείγματα έως την Παρασκευή, 15 Φεβρουαρίου 2019.

Τα προϊόντα αξιολογούνται από μία επταμελή επιτροπή, η οποία απαρτίζεται από εμπειρογνώμονες της γαστρονομίας. Στην επταμελή επιτροπή του Β' κύκλου αξιολόγησης, συμμετείχαν ειδικοί και ευρέως αναγνωρισμένες προσωπικότητες στο χώρο της οινο-γαστρονομίας και της πρωτογενούς παραγωγής και πιο συγκεκριμένα οι κ.κ. Ανδρέας Ν. Ανδρουλιδάκης (δημοσιογράφος οίνου), η Νανά Δαρειώτη (δημοσιογράφος γαστρονομίας), η Μαριάννα Κομητοπούλου (Υπεύθυνη Marketing Akros.gr), ο Δημήτρης Ρουσουνέλος (δημοσιογράφος γαστρονομίας), η Θάλεια Τσιχλάκη (δημοσιογράφος γαστρονομίας), η Ελένη Ψυχούλη (δημοσιογράφος γαστρονομίας) και η Έλενα Δημακοπούλου (Διευθύντρια του Επιμελητηρίου Κυκλάδων και Πρόεδρος της επιτροπής).

Οι κατηγορίες προϊόντων του Β' κύκλου αφορούσαν σε αλλαντικά, αποξηραμένους καρποί & φρούτα, αρτοσκευάσματα-πίτες, βότανα-μπαχαρικά, γαλακτοκομικά, γλυκά, γλυκά κουταλιού, ελαιόλαδο-ελιές, ζυμαρικά, κρασί, μαρμελάδες, μεζέδες-ορεκτικά, μέλι, μπύρα, ξύδι, όσπρια, παξιμάδια-μπισκότα, ποτά, ροφήματα, σάλτσες, τουρσιά-διατηρητέα, τσίπουρο, τυριά, φρούτα-λαχανικά και χυμούς.

Για κάθε προϊόν συμπληρώθηκε ξεχωριστή φόρμα αξιολόγησης και με σαφή αιτιολογία στις περιπτώσεις μη ένταξης.

Προϋποθέσεις ένταξης

Προκειμένου να ενταχθεί ένα Κυκλαδίτικο προϊόν στο δίκτυο Aegean Cuisine θα πρέπει να πληροί βασικές προϋποθέσεις:

1. Το προϊόν θα πρέπει να είναι τυποποιημένο.

2. Η μονάδα παραγωγής/τυποποίησης του προϊόντος θα πρέπει να βρίσκεται στο Νομό Κυκλάδων.

3. Θα πρέπει να είναι σε ισχύ η προβλεπόμενη από το νόμο άδεια λειτουργίας της μονάδας παραγωγής.

4. Θα πρέπει να χρησιμοποιούνται πρώτες ύλες από τις Κυκλάδες ή από τα υπόλοιπα νησιά του Αιγαίου, στο μέτρο του δυνατού.

5. Θα πρέπει τα προϊόντα να παράγονται με βάση παραδοσιακές συνταγές των Κυκλάδων ή με καινοτόμες συνταγές αρκεί να αξιοποιούν τοπικές πρώτες ύλες.

Στο δίκτυο Aegean Cuisine εντάσσονται αυτόματα και αυτοδικαίως όσα προϊόντα είναι χαρακτηρισμένα ως ΠΟΠ (Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης) ή ΠΓΕ (Προστατευόμενης Γεωγραφικής Ένδειξης). Κάθε επιχείρηση έχει τη δυνατότητα να αιτηθεί ένταξη στο δίκτυο για όσα από τα προϊόντα παραγωγής της κρίνει ότι διαθέτουν τις ανάλογες προδιαγραφές, ενώ σε ό,τι αφορά σε προϊόντα που εντάχθηκαν στον Α’ ή τον Β’ κύκλο δεν χρειάζεται να αποσταλούν εκ νέου, παρά μόνο αν έχει αλλάξει η σύνθεσή τους.

Σοβαρό ενδιαφέρον για το Aegean Cuisine”

Όπως επισημαίνει ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, κ. Γιάννης Ρούσσος, “το Aegean Cuisine, όπως έχω ξαναπεί, αποτελείται από ένα δίκτυο μελών του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, που αφορά πιστοποιημένα εστιατόρια, μέχρι στιγμής στον αριθμό 191 και από την άλλη πλευρά παραγωγούς κυκλαδικών προϊόντων. Προκειμένου να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες ένταξης των παραγωγών στο δίκτυο αυτό, έπρεπε πρώτα απ' όλα να δηλώσουν συμμετοχή, να στείλουν τα προϊόντα τους, ώστε αυτά να λάβουν τη σήμανση “Aegean Cuisine” και στη συνέχεια να επιλεγούν και αυτοί οι παραγωγοί που θα μπουν στο δίκτυο”.

Επιπλέον, σύμφωνα με τον πρόεδρο, “υπάρχει και μία τρίτη κατηγορία μελών μας, εκείνοι οι επιχειρηματίες που εμπορεύονται αυτά τα προϊόντα. Επειδή, όμως, κάποιος που έχει παραδοσιακά προϊόντα δεν έχει μόνο τα προϊόντα “Aegean Cuisine”, αλλά και ένα σύνολο άλλων παραδοσιακών προϊόντων, έπρεπε να θέσουμε κάποια κριτήρια και προκειμένου να αναγνωριστούν αυτά τα προϊόντα, έπρεπε να έχουν μία σήμανση”.

“Σε αυτούς τους κύκλους που διοργανώνουμε τώρα, τα προϊόντα περνούν από μία διαδικασία έγκρισης, μετά από κάποιες συγκεκριμένες ενέργειες και τελικά λαμβάνουν τη σήμανση του “Aegean Cuisine”. Άρα αυτόματα, έχουμε οφέλη και για τους παραγωγούς οι οποίοι αναδεικνύονται μέσα από την πιστοποίηση των προϊόντων τους, αλλά και αναγνωρισιμότητα για τα ίδια τα προϊόντα “Aegean Cuisine”, όπου και όπως κι αν αυτά διατίθενται”, αναφέρει.

Συνεχίζοντας, ο κ. Ρούσσος εξηγεί, πως “από τους δύο πρώτους κύκλους, έχουμε περίπου εξήντα παραγωγούς, που έχουν δηλώσει περίπου 300 προϊόντα. Αυτές τις ημέρες προκηρύχθηκε η βούληση του Επιμελητηρίου να συγκαλέσει για μία ακόμη φορά την επιτροπή αυτή, που θα εγκρίνει και θα σημάνει τα προϊόντα που θα σταλούν και με αυτό τον τελευταίο κύκλο ευελπιστούμε να φτάσουμε σε έναν πολύ μεγαλύτερο αριθμό προϊόντων “Aegean Cuisine”. Έχουμε βάλει στόχο, για αυτή την περίοδο να φτάσουμε τους 100 παραγωγούς και τα 500 προϊόντα. Ένας ρεαλιστικός στόχος, με βάση αυτά που βλέπουμε σε επίπεδο διαθεσιμότητας προϊόντων και προθυμίας των παραγωγών”.

Όπως τονίζει ο κ. Ρούσσος, “υπάρχει σοβαρό ενδιαφέρον και ως προς τις συνολικές προσπάθειες που κάνει το Επιμελητήριο για την προώθηση των προϊόντων, αλλά και της γενικότερης ιδέας του Aegean Cuisine, αλλά και ως προς τα ίδια τα προϊόντα αφού ήδη οι παραγωγοί άρχισαν να τα χρησιμοποιούν στις εκθέσεις και να επιδεικνύουν τα σήματα που χαρακτηρίζουν τα προϊόντα, ενώ υπάρχει μία μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση και ένα μεγαλύτερο ενδιαφέρον για ό,τι περικλείει το consept του Aegean Cuisine, σε σχέση με προηγούμενα χρόνια”.

Μετά την ολοκλήρωση και του Γ' Κύκλου, σύμφωνα με τον ίδιο, “θα διοργανωθεί εκδήλωση, στην οποία θα δοθούν τα σήματα στους παραγωγούς, θα δημοσιοποιηθεί επικαιροποιημένη η λίστα με τα προϊόντα Aegean Cuisine και θα προχωρήσουμε τις διαδικασίες, σε συνολικότερο επίπεδο πλέον, που “τρέχουμε” για την ανάπτυξη του cluster. Αν βέβαια, δούμε, ότι υπάρχει ακόμη ενδιαφέρον για σήμανση περισσότερων προϊόντων από παραγωγούς, τότε θα προκηρυχθεί και Δ' Κύκλος, ωστόσο αυτό είναι κάτι, το οποίο θα το ξέρουμε μετά την ολοκλήρωση της παρούσας διαδικασίας”, καθώς, όπως εξηγεί, “υπάρχει μία δυσκολία στη συγκέντρωση των προϊόντων, στη σύσταση της επταμελούς επιτροπής από εμπειρογνώμονες, είναι μία διαδικασία που απαιτεί μία ενδελεχή προετοιμασία, δεδομένου, ότι δεν είναι εύκολο σε ένα νησιωτικό νομό να οργανωθεί”.

“Στόχος μας, είναι να έχουμε ένα ισχυρό δίκτυο, μία συστάδα επιχειρήσεων, από εστιάτορες, παραγωγούς και εμπόρους, που εμπορεύονται και διαθέτουν παραδοσιακά προϊόντα, να δημιουργηθούν συνέργειες, με τελικό σκοπό, όχι μόνο να απορροφηθούν τα παραγόμενα τοπικά προϊόντα από τους επισκέπτες κυρίως, οι οποίοι αριθμούν εκατομμύρια και δεν έχουν αξιοποιηθεί μέχρι στιγμής, αλλά και να ενθαρρύνουμε αυτούς, οι οποίοι σκέφτονται να ασχοληθούν με την παραγωγή ή την τυποποίηση, αφού ένας βασικός στόχος των ενεργειών είναι και αυτός”, υπογραμμίζει τέλος ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων και “ειδικότερα, να βοηθήσει το Επιμελητήριο, μέσα από όλες του τις δομές και ως εκ τούτου μέσα και από αυτό το πρόγραμμα, ώστε να ενισχυθούν και να βοηθηθούν οι επιχειρήσεις, σε θέματα τυποποίησης, οργάνωσης, τρόπου συμμετοχής σε εκθέσεις, καθώς επίσης και να ενθαρρύνει τους εν δυνάμει επιχειρηματίες, δεδομένου, ότι θα βρουν ένα έτοιμο δίκτυο που θα πουλάει τα προϊόντα τους και που θα βρουν και ένα στήριγμα, ως προς τις αδυναμίες που έχουν, αφού οι περισσότερες επιχειρήσεις αυτές είναι μικρού μεγέθους, έχουν τεράστιες ανάγκες, αλλά έχουν εκπληκτικής ποιότητας προϊόντα”.