Τα εξωφρενικά κόστη σε beach bar, μπουτίκ και γκαλερί, αλλά και η νέα τάξη που έχουν επιβάλλει οι υπερβολικά πλούσιοι επισκέπτες του νησιού των ανέμων, εκτενές ρεπορτάζ στην εφημερίδα The Guardian

Η Μύκονος της χλιδής εκπλήσσει τον Guardian

  • Πέμπτη, 1 Αυγούστου, 2019 - 06:14

Τα “στέκια”, που προτιμούν οι εξαιρετικά πλούσιοι επισκέπτες της Μυκόνου, τα μαγαζιά και τις γκαλερί, όπου μπορεί κανείς να βρει εξωφρενικές τιμές, αλλά και τις συνθήκες εργασίας και διαμονής των εργαζομένων στο νησί εξερευνά ο Guardian, στη διεθνή του έκδοση.

«Αυτή η λωρίδα άμμου, στη νοτιοδυτική ακτή του νησιού της Μυκόνου, δεν είναι συνηθισμένη παραλία», λέει στο άρθρο του στον Guardian ο Rupert Neate, μιλώντας για την περιβόητη Ψαρού της Μυκόνου και το Nammos.

«Όταν σταματώ για να ρωτήσω αν μπορώ να αγοράσω ένα φουσκωτό στρώμα ή κάποιο άλλο συνηθισμένο αξεσουάρ παραλίας, η υπάλληλος υποδοχής λέει, πως "Οι πελάτες μας δεν είναι συνήθως τέτοιοι άνθρωποι"», σημειώνει, ενώ προσθέτει πως «το Nammos είναι ένας προορισμός που επιλέγουν μερικοί από τους πλουσιότερους και πιο διάσημους ανθρώπους στον κόσμο - από την Kate Moss, την Lindsay Lohan και την Ariana Grande μέχρι τον Philip Green, τον Wayne Rooney και τον Usain Bolt. Τα χρήματά τους αναβάθμισαν την τοπική κοινότητα, μετατρέποντάς την από ένα ψαροχώρι σε "Kings Road-on-Sea"».

Επίδειξη πλούτου

Περιγράφοντας την εμπειρία του στο γνωστό μπαρ, ο συντάκτης συνομιλεί με την υπάλληλο υποδοχής, η οποία του λέει «ότι δυστυχώς, δεν μπορώ να καθίσω για δείπνο, καθώς απαιτείται να έχει κάνει κανείς κράτηση εβδομάδες νωρίτερα. Πιθανόν καλύτερα, καθώς ένα πιάτο σούσι θα με έβαζε “μέσα” κατά 200 ευρώ. Μια προσπάθειά μου να βρεθεί μια θέση για μία μπύρα στο μπαρ - όπου, όλοι ανεξαιρέτως οι πελάτες, νέοι και ηλικιωμένοι, χορεύουν στα τραπέζια στους ήχους της R & B - εμποδίζεται από μια ομάδα έξι φρουρών ασφαλείας με μαύρα μπλουζάκια και σορτς».

«Ο Γιώργος, ένας από τους φρουρούς, εξηγεί ότι μόνο όσοι έχουν κλείσει ένα τραπέζι μπορούν να συμμετέχουν στο πάρτι. "Είναι σαν ένα κανονικό εστιατόριο μέχρι τις 18:00", λέει. "Στη συνέχεια ξεκινά το πάρτι κάθε βράδυ. Οι άνθρωποι ξοδεύουν τεράστια ποσά. Από 50.000 ευρώ έως 100.000 ευρώ δεν είναι ασυνήθιστο." Αυτά τα χρήματα είναι περισσότερα, από αυτά που ο Γιώργος, ο οποίος είναι από την Αθήνα και εργάζεται στη Μύκονο, ενώ μοιράζεται ένα μικρό διαμέρισμα με ακόμη πέντε άλλους εποχιακούς υπαλλήλους, θα βγάλει σε 10 σεζόν», σημειώνει ο Neate στο άρθρο.

Όπως διευκρινίζει, «η δουλειά του Γιώργου είναι να αποτρέψει οποιονδήποτε δεν έχει θέση στο πάρτι και να προστατεύει εκείνους που διασκεδάζουν από την ανεπιθύμητη προσοχή. Ωστόσο, το να τραβάς την προσοχή και να επιδεικνύεις τον πλούτο σου, είναι ένας από τους κύριους λόγους που κανείς επισκέπτεται το Nammos, που βρίσκεται στην παραλία της Ψαρού, σε απόσταση περίπου 15 λεπτά με το αυτοκίνητο από τη Χώρα της Μυκόνου. Απόψε, ο Γιώργος φυλάσσει το τραπέζι της Αυστραλής influencer, Shani Grimmond [...] Πάνω στο τραπέζι της, δίπλα σε εκείνο, πάνω στο οποίο χορεύει, υπάρχουν 34 μπουκάλια σαμπάνια Veuve Clicquot. Κάθε μπουκάλι στοιχίζει 1.000 ευρώ».

Σύμφωνα με τον Neate «για περαιτέρω ιδιωτικότητα, τα διάσημα πρόσωπα μπορούν να νοικιάσουν μία καμπάνα, που περιλαμβάνει εξωτερικό τζακούζι και μπάτλερ, με μόλις 5.000 ευρώ την ημέρα. Οι καμπάνες σε μία εξίσου όμορφη αλλά όχι και τόσο διάσημη παραλία, 10 λεπτά μακριά, κοστίζουν περίπου 10 ευρώ».

Η ιστορική άνθιση και η σημερινή ξέφρενη διασκέδαση

Το άρθρο σημειώνει, ότι «η Μύκονος προσελκύει τουρίστες ήδη από τη δεκαετία του 1920, όταν οι αρχαιολόγοι το χρησιμοποιούσαν ως βάση, για να επισκεφτούν τον αρχαιολογικό χώρο της γειτονικής Δήλου. Ωρίμασε τη δεκαετία του '60, όταν η πρώην Πρώτη Κυρία Τζάκι Κένεντι Ωνάση επισκέφτηκε το νησί με το δεύτερο σύζυγό της, τον μεγιστάνα της ναυτιλίας, Αριστοτέλη Ωνάση. Ακολουθώντας στα βήματά της, το επισκέφτηκαν επίσης η Γκρέις Κέλλι, η Μπριζίτ Μπαρντό και η Σοφία Λόρεν. Υπάρχουν δύο μπαρ και ένα ξενοδοχείο αφιερωμένα στην Jackie O στο νησί. Η Μύκονος έγινε προορισμός για γκέι τουρίστες τη δεκαετίας του '70, όταν ο Ιταλο-Αμερικανος ζωγράφος Πιερρό Αβέρσα και ο ντόπιος ψαράς, Αντρέας Κουτσούκος, “έστησαν” το “Pierro's”, ένα φιλικό προς την LGBT+ κοινότητα μπαρ».

Ωστόσο, «όπως συμβαίνει συχνά, όπου πηγαίνουν οι σελέμπριτι, οι υπερ-πλούσιοι ακολουθούν. Η παραλία της Ψαρού, όπου βρίσκεται το Nammos, αποδείχθηκε ιδιαίτερα διάσημη, καθώς είναι ένας φυσικός βαθύς κόλπος, προφυλαγμένος από τα μελτέμια. Έτσι, είναι ένα τέλειο μέρος για δισεκατομμυριούχους να αγκυροβολούν τα σούπερ-γιοτ τους. Υπήρχαν 11 από αυτά όταν εγώ επισκέφτηκα, συμπεριλαμβανομένου και του Maltese Falcon, ένα τρικάταρτο, ιστιοφόρο σουπερ-γιοτ των 300 εκατομμυρίων, ναυπηγημένο στη Σίλικον Βάλλεϊ, που φτιάχτηκε για τον επιχειρηματία Τομ Πέρκινς».

Μάλιστα «για όσους δεν είναι θαλασσόλυκοι, το Nammos προσφέρει ιδιωτικό ελικοδρόμιο. Αν δεν έχεις το δικό σου ελικόπτερο, μπορείς να ναυλώσεις ένα, για το ταξίδι 35 λεπτών έως την Αθήνα, για 3.500 ευρώ».

Αναφορά, επίσης γίνεται και στα επώνυμα μαγαζιά και μπουτίκ πίσω από το Nammos, στα οποία μπορεί κανείς να βρει μπλουζάκια που κοστίζουν ακόμη και 1.200 ευρώ, αλλά και στη γκαλερί του καλλιτέχνη γκράφιτι Alec Monopoly, του οποίου τα έργα κοστίζουν πάνω από 200.000 ευρώ.

«Δεν υπάρχουν πια ψαράδες στην Ψαρού. Έχουν πουλήσει όλοι τις περιουσίες τους σε μεσίτες, σύμφωνα με το προσωπικό του μπαρ και άλλους. Δεν είναι το μόνο μέρος στο νησί, που έχει μετατραπεί, ώστε να καλύπτει τις ανάγκες των πολύ πλούσιων. Το 2015, οι Γερμανοί φίλοι, Τόμας Χέιν και Μάριο Χέρτελ, αγόρασαν το μπαρ “Σκορπιός”, που βρίσκεται σε ένα ακρωτήρι απέναντι από την παραλία του Nammos και ξεκίνησαν να το διαμορφώνουν ως ακόμη έναν υπερπολυτελή προορισμό για πάρτι, προσφέροντας επίσης υπηρεσίες ευεξίας, μεταξύ άλλων και μαθήματα γιόγκα και ψυχεδελικής αναπνοής», αναφέρει ο Neate.

Μιλώντας με υπάλληλο του Σκορπιού, ενημερώνεται, ότι η ουρά τις βραδιές των πάρτι μπορεί να ξεπερνά τα 2.000 με 3.000 άτομα, ενώ πολύ συχνά φιλοξενεί διασημότητες.

«Ένας από τους κορυφαίους DJ του Σκορπιού, [...] έρχεται στη Μύκονο από το σπίτι του στην Ίμπιζα με μία νέα υπηρεσία ιδιωτικών τζετ, που ξεκίνησε ο Καναδός δισεκατομμυριούχος και συνιδρυτής της Uber, Γκάρετ Καμπ. Τα εισιτήρια για την υπηρεσία του Καμπ, η οποία ξεκίνησε την προηγούμενη εβδομάδα, κοστίζουν περίπου 800 ευρώ», σημειώνεται στο άρθρο. Στέλεχος της εταιρείας λέει ότι η εταιρεία συμπεριέλαβε τη διαδρομή, αφού οι θαμώνες των κλαμπ παραπονέθηκαν, για τη δυσκολία μετακίνησης ανάμεσα στα δύο νησιά.

Η οπτική από την πλευρά των εργαζομένων

Ωστόσο ο Neate καταγράφει και την πλευρά των ντόπιων και των εργαζομένων.

«Αρκετοί ντόπιοι παραπονιούνται, ότι η παρείσφρηση των πλούσιων επισκεπτών έχει οδηγήσει σε άνοδο τις τιμές σε όλα τα σπίτια στο νησί, καθιστώντας πολύ δύσκολο να βρει κανείς ένα οικονομικό σπίτι για να ζήσει. Ο Νίκος, ο οποίος δουλεύει για μία επιχείρηση ενοικίασης αυτοκινήτων, λέει, ότι το ενοίκιο για ένα μικρό σπίτι στα ενδότερα του νησιού, έχει ανέβει από 400 στα 600 ευρώ το μήνα, το οποίο λέει ότι είναι περίπου τριπλάσιο από το μέσο όρο των ενοικίων στην Ελλάδα. “Πάντοτε έρχονταν εδώ τουρίστες, αλλά τώρα έρχονται πολλοί περισσότεροι και πολύ πλουσιότεροι και ξοδεύουν περισσότερο χρήμα. Οι ντόπιοι θέλουν να το εκμεταλλευτούν, οπότε καταχωρούν τα σπίτια τους ως AirBnB, που σημαίνει ότι υπάρχουν πολύ λιγότερα σπίτια για μας να νοικιάσουμε και οι τιμές αυξάνονται”. Από την άλλη, λέει, ότι “ο μισθός είναι ακόμη μεγαλύτερος στη Μύκονο Οι τουρίστες προκάλεσαν την αύξηση των τιμών, ωστόσο δημιούργησαν και δουλειές που πληρώνουν καλά”».

Τέλος αναφέρει, πως «πολλά από τα μέλη του προσωπικού, που δουλεύουν σε μπαρ, εστιατόρια και ξενοδοχεία, έχουν μετακομίσει στο νησί για την σεζόν. Μερικοί είναι από την ηπειρωτική Ελλάδα, όπου η ανεργία στους νέους είναι περισσότερο από 40%, αλλά η φήμη για τα λεφτά που βγάζει κανείς στη Μύκονο έχει φτάσει σε όλα τα μήκη και πλάτη».