Πρωταθλήτριες στις αφίξεις αναδείχθηκαν Μύκονος και Σαντορίνη – Αντίθετη η εικόνα για τη Σύρο που παρουσίασε μείωση σε σχέση με το 2019

Το 2022, έτος ορόσημο για την κρουαζιέρα στις Κυκλάδες

Αισιόδοξα είναι σε γενικές γραμμές για τις Κυκλάδες τα στοιχεία που προκύπτουν από τις αφίξεις των κρουαζιερόπλοιων για το 2022. Τα σκήπτρα της ελληνικής κρουαζιέρας εξακολουθούν να κρατούν Σαντορίνη και Μύκονος ενώ η Σύρος παρουσιάζει σημαντικές διακυμάνσεις, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Ένωση Λιμένων Ελλάδος, η οποία, για ακόμη μία χρονιά, προχώρησε στη δημοσιοποίηση των συνολικών στοιχείων αφίξεων και επιβατών.

Κατακόρυφη αύξηση στις αφίξεις

Το 2022 χαρακτηρίζεται ως έτος σταθμός και ορόσημο για τον κλάδο της κρουαζιέρας με τις συνολικές αφίξεις να κινούνται σε επίπεδα ρεκόρ, ξεπερνώντας σημαντικά τον αντίστοιχο αριθμό του 2019, τελευταίο προ πανδημίας χρόνο αναφοράς. Ειδικότερα, οι συνολικές αφίξεις κρουαζιερόπλοιων στα ελληνικά λιμάνια ανήλθαν στις 4.614 και ο αριθμός επιβατών σε 4.381.876. Η αύξηση στις αφίξεις σε σχέση με το 2021 ήταν κατακόρυφη και ανέρχεται σε ποσοστό 123,5%, ενώ στους επιβάτες ακόμη μεγαλύτερη στο 209%. Ιδιαίτερα κρίσιμο στοιχείο συνιστά το γεγονός ότι με έτος αναφοράς το 2019, ο αριθμός αφίξεων κρουαζιερόπλοιων αυξήθηκε κατά 16%, ενώ με την ενσωμάτωση των τελικών στοιχείων για τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά, όπου τα σημερινά στοιχεία αφορούν το εννιάμηνο έως 30 Σεπτεμβρίου, η αύξηση σε σχέση με το 2019 αναμένεται να αγγίξει το 20%. Στον αριθμό κρουαζιερόπλοιων, στις πρώτες θέσεις βρίσκονται η Σαντορίνη, η Μύκονος, ο Πειραιάς, η Κέρκυρα, η Ρόδος, το Ηράκλειο, η Πάτμος και το Κατάκολο. Στον αριθμό επιβατών προηγούνται επίσης η Σαντορίνη, η Μύκονος, ο Πειραιάς, η Κέρκυρα, η Ρόδος, το Ηράκλειο και το Κατάκολο, ενώ ψηλά βρίσκονται επίσης τα Χανιά, η Κεφαλονιά-Ιθάκη, η Πάτμος, το Λαύριο, η Θεσσαλονίκη, ο Βόλος και το Ναύπλιο. Είναι αξιοσημείωτο ότι σε σχέση με το 2021, παρατηρείται αύξηση στις αφίξεις σε όλους τους προορισμούς και ιδιαίτερα στο Λαύριο κατά 291%, στη Θεσσαλονίκη και στη Σαντορίνη κατά 259%, στη Μύκονο κατά 141%, στο Βόλο κατά 114%, στην Κέρκυρα 96%, στη Ρόδο 95% και στο Ηράκλειο κατά 92%. Σημαντικά ενισχυμένο εμφανίζεται και το homeporting στα ελληνικά λιμάνια του Πειραιά, της Θεσσαλονίκης, του Λαυρίου, της Κέρκυρας και του Ηρακλείου, όπου προσφέρεται η σχετική δυνατότητα στους επιβάτες.

Η κρουαζιέρα στις Κυκλάδες

Πιο αναλυτικά, και όσον αφορά τις Κυκλάδες για το 2022, στη Σαντορίνη αφίχθησαν 686 κρουαζιερόπλοια και 826.602 επιβάτες, στη Μύκονο 608 κρουαζιερόπλοια και 685.918 επιβάτες, στη Σύρο 75 κρουαζιερόπλοια και 15.217 επιβάτες, στη Μήλο 49 κρουαζιερόπλοια και 14.209 επιβάτες, στην Πάρο 62 κρουαζιερόπλοια και 6.830 επιβάτες, στη Σίφνο 18 κρουαζιερόπλοια και 1.168 επιβάτες, στη Φολέγανδρο 10 κρουαζιερόπλοια και 1.109 επιβάτες, στη Νάξο 6 κρουαζιερόπλοια και 886 επιβάτες, στην Τήνο 9 κρουαζιερόπλοια και 296 επιβάτες ενώ η Άνδρος και η Ίος σημείωσαν μηδενικές αφίξεις κρουαζιερόπλοιων.

Σε σχέση με το 2021, όλοι οι προορισμοί παρουσίασαν αύξηση στις αφίξεις τους ενώ συγκριτικά με το 2019, χρονιά ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό και την κρουαζιέρα, τα νούμερα δεν ήταν θετικά για όλα τα νησιά. Συγκεκριμένα, η Σαντορίνη το 2022 παρουσίασε σημαντική αύξηση σε σχέση με το 2021 (191 κρουαζιερόπλοια, 104.074 επιβάτες) καθώς και σε σχέση με το 2019 (592 κρουαζιερόπλοια και 980.771επιβάτες ). Το ίδιο συνέβη και στην περίπτωση της Μυκόνου (252 κρουαζιερόπλοια και 201.821 επιβάτες το 2021, 550 κρουαζιερόπλοια και 787.490 επιβάτες το 2019) . Αυξήσεις σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές εμφανίζονται επίσης στη Μήλο (42 κρουαζιερόπλοια και 7.909 επιβάτες το 2021, 38 κρουαζιερόπλοια και 23.641 επιβάτες το 2019) , στην Πάρο (16 κρουαζιερόπλοια και 2.579 επιβάτες το 2021, 27 κρουαζιερόπλοια και 4.871 επιβάτες το 2019) , στη Σίφνο (3 κρουαζιερόπλοια και 285 επιβάτες το 2021, 7 κρουαζιερόπλοια και 1.610 επιβάτες το 2019), στη Φολέγανδρο (5 κρουαζιερόπλοια και 625 επιβάτες το 2021, 2 κρουαζιερόπλοια και 229 επιβάτες το 2019) και στην Τήνο (0 αφίξεις το 2021, 1 κρουαζιερόπλοιο και 64 επιβάτες το 2019).

Η Σύρος, παρόλο που το 2022 παρουσίασε την αναμενόμενη αύξηση σε σχέση με το 2021 (28 κρουαζιερόπλοια και 3.833 επιβάτες), εμφανίζει μείωση συγκριτικά με το 2019, ιδίως αναφορικά με τον αριθμό των επιβατών (82 κρουαζιερόπλοια και 26.748 επιβάτες). Η Νάξος, το 2022 είδε αύξηση στις αφίξεις της σε σχέση με το 2021 που ήταν μηδενικές, παρουσίασε όμως μείωση σε σχέση με το 2019 (16 κρουαζιερόπλοια και 1.293 επιβάτες). Μείωση παρατηρείται και σε Άνδρο και Ίο όπου το 2019 είχαν δεχθεί 1 κρουζιερόπλοιο με 458 επιβάτες και 2 κρουαζιερόπλοια με 708 επιβάτες αντίστοιχα. Σημειώνεται πως και τα δύο νησιά τα τελευταία 3 χρόνια είχαν μηδενικές αφίξεις.

Θετική η πορεία των συνολικών εσόδων από την κρουαζιέρα

Ένα ιδιαίτερα σημαντικό στοιχεία που προκύπτει για τις τοπικές κοινωνίες, για τις περιφέρειες αλλά και συνολικά για τη χώρα, όσον αφορά την ανάπτυξη και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, είναι η θετική πορεία των συνολικών εσόδων από την κρουαζιέρα. Παράλληλα, οι προοπτικές για το 2023, με βάση τα σημερινά στοιχεία είναι πολύ ευοίωνες με μία μεσοσταθμική αύξηση περίπου 15% στις κρατήσεις στο σύνολο σχεδόν των προορισμών.

Επίσης, σε πολλούς ελληνικούς προορισμούς προχωρούν έργα κατασκευής και αναβάθμισης των υποδομών και υπηρεσιών κρουαζιέρας, όπως και έργα που αφορούν την ψηφιακή και την πράσινη μετάβαση των λιμένων.