Σημαντική διάκριση του μαθητή Κωνσταντίνου Ψαρομήλιγκου από τη Μήλο στην Εθνική Μαθηματική Ολυμπιάδα “Ο Αρχιμήδης”

"Ασημένια" επιτυχία

Ανάμεσα στους 24 πρώτους μαθητές, από τους οποίους θα επιλεγεί η ομάδα που θα συμμετάσχει στη Βαλκανιάδα των Μαθηματικών

Σε έναν κόσμο, “πλημμυρισμένο” με δυσάρεστες και αποκαρδιωτικές ειδήσεις οι οποίες αποκαλύπτουν επίμονα μόνο τη γκρίζα πλευρά της ζωής, φαντάζει αισιόδοξο και ελπιδοφόρο το γεγονός ότι υπάρχουν ακόμα νέοι άνθρωποι, που με οδηγό την αγάπη τους για το πολύτιμο αγαθό της γνώσης, δεν εγκαταλείπουν τους στόχους τους και διαπρέπουν, σκορπώντας χαμόγελα στους γύρω τους.

Τρανό παράδειγμα, η περίπτωση του Κωνσταντίνου Ψαρομήλιγκου, μαθητή της Γ' τάξης στο Γενικό Λύκειο Μήλου ο οποίος υποκινούμενος από τη χαρά που του προσφέρει ο -απρόσιτος για πολλούς – κλάδος των μαθηματικών συμμετείχε στην 30η Εθνική Μαθηματική Ολυμπιάδα “Αρχιμήδης”, κατακτώντας ασημένιο μετάλλιο.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι ο επιτυχημένος αυτός εκπαιδευτικός θεσμός αποτελεί μία από τις σημαντικότερες φάσεις των Πανελληνίων Μαθηματικών Διαγωνισμών που διοργανώνει κάθε έτος η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία. Σκοπός, είναι η διάδοση και καλλιέργεια της Μαθηματικής σκέψης, η ανάδειξη νέων μαθηματικών ταλέντων και η προώθησή τους στο πλαίσιο των καθιερωμένων Διεθνών Μαθηματικών Διαγωνισμών.

Στον πρώτο διαγωνισμό με την ονομασία “Θαλής”, δικαίωμα συμμετοχής έχουν οι μαθητές όλων των τάξεων των Λυκείων και των Β' και Γ' τάξεων των Γυμνασίων της χώρας, ενώ τα θέματα είναι διαφορετικά για κάθε τάξη. Ανάλογα με το βαθμό δυσκολίας τους και του ορισμού του αριθμού των επιτυχόντων προσδιορίζεται ο βαθμός που ορίζεται ως βάση για κάθε τάξη από τα μέλη της επιτροπής διαγωνισμών της ΕΜΕ.

13.000 συμμετοχές από όλη την Ελλάδα

Στη συνέχεια, όσοι μαθητές συγκέντρωσαν βαθμολογία πάνω από τη βάση, έχουν τη δυνατότητα να λάβουν μέρος στο δεύτερο διαγωνισμό, με την ονομασία “Ευκλείδης”. Οι επιτυχόντες φτάνουν αισίως στον τρίτο διαγωνισμό, την Εθνική Μαθηματική Ολυμπιάδα “Αρχιμήδης”, όπου χωρίζεται σε δύο κατηγορίες. Στο διαγωνισμό Νέων και στο διαγωνισμό των Μεγάλων. Στο διαγωνισμό Νέων συμμετέχουν οι μαθητές του Γυμνασίου, ενώ στο διαγωνισμό Μεγάλων λαμβάνουν μέρος οι οι μαθητές Λυκείου . Στη φετινή διοργάνωση διαγωνίστηκαν περίπου 450 μαθητές, οι οποίοι ξεχώρισαν από τις 13.000 συμμετοχές του “Θαλή” και τις 3.000 συμμετοχές του “Ευκλείδη” αντίστοιχα. Η Ολυμπιάδα διεξάχθηκε στο κτίριο του Νέου Χημείου του Πανεπιστημίου Αθηνών, ενώ οι επιτυχόντες βραβεύτηκαν σε ειδική εκδήλωση στη Μεγάλη Αίθουσα Τελετών στο Κεντρικό Κτίριο του Πανεπιστημίου. Σημειώνεται, ότι μετά την έκδοση των αποτελεσμάτων του Πανελλήνιου Μαθηματικού Διαγωνισμού “Αρχιμήδη”, η επιτροπή διαγωνισμών της ΕΜΕ θα χωρίσει τους διακεκριμένους μαθητές σε δύο ομάδες. Αυτές, θα αποτελέσουν τη βάση από την οποία θα επιλεγεί η ομάδα που θα συμμετάσχει στη Βαλκανιάδα των Μαθηματικών, όπως και αυτή που θα συμμετάσχει στη Διεθνή Μαθηματική Ολυμπιάδα.

Μάλιστα, μετά από μακροχρόνιες προσπάθειες της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας, τα μέλη των Εθνικών Ομάδων των Μαθηματικών που κατακτούν μετάλλια στους Διεθνείς Μαθηματικούς Διαγωνισμούς (Βαλκανιάδες, Ολυμπιάδες) έχουν την ευκαιρία να εγγράφονται καθ' υπέρβαση του αριθμού των εισακτέων σε όλα τα Πανεπιστημιακά Τμήματα όπου τα μαθηματικά εξετάζονται ως μάθημα κατεύθυνσης.

Προσωπική μελέτη και αφοσίωση

Την ικανοποίησή του για το μεγάλο αυτό κατόρθωμα εξέφρασε στην “Κοινή Γνώμη” ο Κωνσταντίνος Ψαρομήλιγκος, καθιστώντας γνωστό ότι αντίστοιχη διάκριση είχε λάβει πριν τρία χρόνια. “Στον “Αρχιμήδη” πέρασα για πρώτη φορά στην Γ' Γυμνασίου και βγήκα όγδοος” ανέφερε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας ότι το φετινό ασημένιο μετάλλιο είναι το δεύτερο κατά σειρά που μπήκε στη συλλογή του. “Αυτή τη φορά, βγήκα δωδέκατος σε ισοβαθμία με άλλους δύο” πρόσθεσε. Παρά το γεγονός, ότι στο διαγωνισμό κατάφεραν να φτάσουν δύο ακόμη μαθητές από τις Κυκλάδες, ο Κωνσταντίνος Ψαρομήλιγκος είναι ο μοναδικός που κατάφερε να βρεθεί ανάμεσα στους 24 επιτυχόντες.

Όπως υπογράμμισε, ο ίδιος θα ήθελε να σπουδάσει και να εμβαθύνει ακόμη περισσότερο σε αυτή την επιστήμη, η οποία αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής του από την παιδική ηλικία του. “Από πολύ μικρός αγαπούσα τους αριθμούς. Ωστόσο, κατάλαβα ότι έχω κλίση για το αντικείμενο στην Γ' Γυμνασίου με τους διαγωνισμούς της μαθηματικής εταιρείας” τόνισε, προσθέτοντας ότι στο νησί της Μήλου δεν υπάρχουν πολλά παιδιά με τα οποία μοιράζονται την ίδια αγάπη. “Ο δικός μου κύκλος δεν ασχολείται ιδιαίτερα, αλλά σε αυτό το διαγωνισμό γνώρισα και άλλα παιδιά, τα οποία έχουν τα ίδια ενδιαφέροντα με εμένα και μαζί συζητάμε για αυτά τα θέματα” σημείωσε.

Παράλληλα κατέστησε σαφές ότι δεν είναι λίγοι οι μαθητές με ανεπτυγμένες τις μαθηματικές γνώσεις τους, πράγμα που απέδειξε η μεγάλη συμμετοχή στους διαγωνισμούς. Επιπλέον, διευκρίνισε ότι για το σκοπό αυτό απαιτείται πολύ διάβασμα και αφοσίωση από τον κάθε μαθητή, προσθέτοντας ότι ο ίδιος στηρίχτηκε αποκλειστικά στις δικές του δυνάμεις, δεδομένης της έλλειψης καθηγητών στο νησί για βοηθητική διδασκαλία επάνω στα συγκεκριμένα μαθήματα. “Στην Αθήνα παρέχεται αυτή η δυνατότητα, αλλά δεν μπορείς να μετακινείσαι. Προσωπικά, κατέκτησα μόνος αυτές τις γνώσεις, από εξωσχολικές πηγές που έψαξα στο ίντερνετ και βιβλία τα οποία αγόρασα για τη μελέτη μου” υπογράμμισε.

Όσον αφορά στο ρόλο του σχολείου τόνισε ότι ήταν ιδιαίτερα υποστηρικτικός, καθώς τέτοιες διακρίσεις έχουν τεράστιο όφελος και για το ίδιο. “Δίνουν το κίνητρο και σε άλλους μαθητές να δουλέψουν ακόμη περισσότερο. Παράλληλα, δίνει και σε μένα μεγάλη χαρά, γιατί βλέπω ότι αναγνωρίζονται και οι προσπάθειες που έχω κάνει. Και από τη στιγμή που σε ενδιαφέρει ένα αντικείμενο, σου αρέσει να διακρίνεσαι σε αυτό”, κατέληξε.

Ενδιαφέρον προκαλεί επίσης το γεγονός ότι το ασημένιο μετάλλιο για τη διάκρισή του στην Ολυμπιάδα παρέλαβε η μικρή αδερφή του, καθώς εκείνος συμμετείχε στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Πληροφορικής, ο οποίος πραγματοποιούταν την ίδια χρονική στιγμή. “Σε αυτό το διαγωνισμό κατάφερα να πάρω την έκτη θέση” σημείωσε, δηλώνοντας πανευτυχής για την πρόοδο που σημειώνει και στις δύο αυτές επιστήμες, οι οποίες αποτελούν το επίκεντρο του ενδιαφέροντός του.

“Σπανίζουν τα παιδιά που φτάνουν με τόσο υψηλό επίπεδο”

Στην αξιέπαινη διάκριση του μαθητή του μίλησε ο καθηγητής μαθηματικών στο Γενικό Λύκειο Μήλου, Γιάννης Παπαδημητρίου, δηλώνοντας ότι “σπανίζουν τα παιδιά που φτάνουν σε τόσο υψηλό επίπεδο”. Παράλληλα, εξήγησε ότι οι μαθητές του νησιού δεν έχουν τη δυνατότητα να προετοιμαστούν για τους διαγωνισμούς έχοντας τη βοήθεια κάποιων καθηγητών, καθώς απαιτούνται ειδικοί εκπαιδευτικοί. “Είναι διαφορετικά θέματα από αυτά των πανελληνίων εξετάσεων”, ανέφερε χαρακτηριστικά. Λαμβάνοντας υπόψη ότι ο Κωνσταντίνος Ψαρομήλιγκος είναι ο πρώτος μαθητής της Μήλου που έφτασε τόσο υψηλά, έκρινε ότι θα πρέπει να συνεχίσει την ενασχόλησή του με το αντικείμενο. “Είμαστε περήφανοι για αυτόν” τόνισε. Τέλος, αναφερόμενος στο ρόλο του σχολείου έκρινε το επίπεδο των μαθητών αρκετά ικανοποιητικό, το οποίο φαίνεται και από τα αποτελέσματα των εξετάσεων.